Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gezond eten en... alleen maar aankomen:s

+6
SuperGrover
Rizzie
Gizmo
girli
Atelier Madame
Jerry
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Gezond eten en... alleen maar aankomen:s Empty Gezond eten en... alleen maar aankomen:s

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 6:37

Ik wilde voor de vakantie (volgende week) een kilootje (of twee) kwijt. Dus ben veel minder gaan snoepen en heb m'n avondmaaltijden kleiner gemaakt (we eten samen normaal gesproken met z'n tweeën gerust een 4-persoons maaltijd).
Nou ben ik alleen sinds ik dit doe, alleen maar een kilo aangekomen...

Ik probeer regelmatig wat te eten (zo om de 3 uur) om m'n spijsvertering bezig te houden, maar blijkt dus niet te helpen... Stiekem hoop ik dat 't allemaal vocht was dat ik vasthield (eerste dag van ongesteldheid op de weegschaal gestaan)...

Wie kan me vertellen waar dit aan kan liggen?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gezond eten en... alleen maar aankomen:s Empty Re: Gezond eten en... alleen maar aankomen:s

Bericht  Gast do 30 jun 2011 - 6:39

Misschien kun je een eetlijstje plaatsen dat we weten wat je eet?

Gast
Gast

Gezond eten en... alleen maar aankomen:s Empty Re: Gezond eten en... alleen maar aankomen:s

Bericht  Atelier Madame do 30 jun 2011 - 6:44

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je eet.
Het is belangrijk om een goede balans te hebben tussen je eiwitten, vetten en koolhydraten (en andere voedingsstoffen). Je kunt bijvoorbeeld savonds wel heel weinig eten, maar als je alsnog pizza eet of broodjes shoarma krijg je verkeerde voedingsstoffen binnen :P. Sowieso is het goed om sausjes te beperken. Ook is het soms beter om zuinig te zijn met koolhydraten en juist wat meer eiwitten te eten.. dus niet teveel brood, pasta en aardappelen maar meer verse groente en fruit.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 6:46

ontbijt:

twee boterhammen met hagelslag (nobody touches my hagelslag in the morning)
optimel
thee

tussendoor:
thee
sultana's/liga/tastoe (in de bieding bij kruidvat)

lunch:
twee boterhammen met kipfilet
appel
water

tussendoor:
plak kruidkoek
fruit
roosvicee

avondeten:
minder dan normaal :P maar gewoon geen dieet dingen of light ofzo (maar ook niet extreem vet)... Probeer wel op te letten dat we veel groente eten
toetje (youghurt/vla)

tussendoor:
thee
koekje
fruit

En dan gedurende de dag af en toe een dropje of 4 als 'n collega weer eens een zak meeneemt...

Merk wel dat ik te weinig drink... Ga soms 's avonds naar de wc en denk dan 'goh, hier ben ik ook al een poos niet meer geweest'... Maar zou dat nou echt zoveel helpen om juist af te vallen ipv aan te komen?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  girli do 30 jun 2011 - 6:50

Vocht is altijd belangrijk.

Het lijkt erop dat je dan toch meer calorieën binnen krijgt dan dat je verbruikt.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Atelier Madame do 30 jun 2011 - 6:51

Minimaal 2 liter water aanhouden!!

Ontbijt: gebruik je dubbel hagelslag? Mss kan je je portie halveren, hagerslag is relatief slecht broodbeleg natuurlijk. Je zou je boterhammen dus dubbel kunnen doen.

Sultana's zit heel erg veel suiker in, beter neem je hiervoor een bakje magere kwark, een biscuitje of nog een stukje fruit

Die dropjes niet meer nemen, evenals dat koekje --> toch weer meer dan 100 calorien bij elkaar!

Denk dat je je tussendoortjes mss wat meer van fruit en groente moet laten worden, en ik zou proberen minder koolhydraten te eten.

Ben overigens wel benieuwd hoeveel pasta e.d. je aanhoudt.

Qua tip: eetmeter van het voedingscentrum! Heel handig om precies bij te houden wat je binnenkrijgt aan voedingsstoffen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Gizmo do 30 jun 2011 - 6:52

Zou inderdaad door je ongesteldheid kunnen komen, bij mij scheelt dat ook altijd. En volgens mij hou je met warm weer ook meer vocht vast. Drink je wel genoeg?
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285

Bericht  Atelier Madame do 30 jun 2011 - 6:52

Ik ben trouwens ook per wel benieuwd hoeveel je per week sport/beweegd. Pak je vaak de fiets of zit je altijd in de auto?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Rizzie do 30 jun 2011 - 7:00

Ik zou wat minder koolhydraten gaan eten. Ik volg nu een koolhydraatbeperkte manier van eten (het is eigenlijk geen dieet) en dat werkt echt heel goed om af te vallen! Ik zie dat je vooral boterhammen, sultana e.d. en kruidkoek eet en dat laat ik helemaal weg. Volgens Yvonne Lemmers (de dietiste van het 'dieet' dat ik volg) maakt vooral kruidkoek dik! Je kunt beter eiwitten of vet nemen, daar zit je ook langer van vol (bijv. kaas, vlees, ei, vis)
Rizzie
Rizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 51
Punten : 55

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 7:08

qua sporten zit 't wel goed (al sport ik nu minder dan dat ik eerder deed: loop nu 1x per week hard); das namelijk een beetje m'n werk :P Zit op een werkdag weinig stil, vooral in de oefenzaal te vinden. Dan natuurlijk niet zelf onwijs hard aan het sporten, maar begeleid wel mensen hierbij en das toch ook net even wat anders dan 'n kantoorbaan... Daarom kan ik ook niet zonder tussendoortjes. Als ik dan 'n appel neem om drie uur, val ik om als ik tot 5 uur door moet.

Zou 't ook kunnen dat ik op 'n dag misschien meer brood moet eten?Question

Naar m'n werk fiets-trein-fiets ik.

Ik snap wel dat er gezondere dingen zijn dan boterham met hagelslag en sultana's en af en toe een dropje, maar ik wil geen 'dieet' volgen, maar een gezondere eetstijl. En als ik nu stop met hagelslag, weet ik toch al dat ik dat niet vol ga houden (klinkt misschien een beetje stom, maar hoop dat jullie 't snappen en niet als reactie 'dan moet je 't zelf maar weten'), omdat dat mijn momentje is waarop ik gewoon mag genieten!

Wellicht dus meer drinken (kun je vocht vasthouden door te weinig te drinken...?) en toch gezondere tussendoortjes nemen Rolling Eyes

Oh en avondeten. Ben gék op pasta. Daar probeer ik wel op te letten dat ik dat niet te vaak eet.
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 7:09

@ Rizzie:

Wat eet jij dan in plaats van brood en kruidkoek enzo? Je kunt toch niet ontbijten met alleen een plak kaas (zo bedoel ik 't niet, maar je snapt me vast wel :P )?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Atelier Madame do 30 jun 2011 - 7:14

Je zou bij je ontbijt 1 boterham kunnen vervangen door een bakje kwark. Dan heb je al de helft van de koolhydraten van je ontbijt nu.

Voor de rest 1 boterham smiddags vervangen door een salade.

En tussendoor kan je ook is een gekookte eitje eten, bijv
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 7:16

Hm... Die kwark is misschien wel 'n goed idee dan voor 't ontbijt...

Maar waarom is brood dan zo 'slecht'? Je moet toch ook wat vezels binnen krijgen (straks kan ik niet meer kakken!)?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover do 30 jun 2011 - 7:17

Ik ken het. Ik kom inmiddels niet meer aan, ik ben stabiel nu. Maar ik zou er gewoon van af moeten vallen, dus dat frustreert. Ik denk dat mijn lichaam gewoon superzuinig is, en dat mijn basisstofwisseling extreem langzaam is. Daar is weinig aan te doen.

In principe maakt het qua aankomen geen kloot uit of je calorieën uit vet, eiwit of koolhydraten binnen krijgt. 100 kcal uit vet maakt cru gezegd even dik als 100 kcal uit eiwit. Voor je voedingsstoffen maakt het natuurlijk wel uit, en je hebt meer eiwitten nodig dan vet om aan die 100 kcal te komen. En het kan voor je hongergevoel wel uitmaken ja. Maar koolhydraatcalorieën omruilen voor vetcalorieën heeft geen zin, daar val je niet van af.

En meer water drinken zorgt niet voor afvallen in vet. Je vetverbranding verandert niet, hooguit zal je naar de wc moeten, waardoor je darmen leger worden, en je dus eenmalig een paar ons afvalt. Het is belangrijk om genoeg te drinken, 1.5 tot 2 liter, omdat je gewoon vocht nodig hebt. Daarnaast kan het wel het gevoel van een lege maag verminderen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rizzie do 30 jun 2011 - 7:20

Jerry schreef:@ Rizzie:

Wat eet jij dan in plaats van brood en kruidkoek enzo? Je kunt toch niet ontbijten met alleen een plak kaas (zo bedoel ik 't niet, maar je snapt me vast wel :P )?

Ik ontbijt meestal met griekse yoghurt (daar zitten weinig koolhydraten in en wel vet) met een beetje lijnzaad. Lunch is bij mij een salade, een stuk quiche of koolhydraatarme crackers (van Atkins). Als beleg mag ik dan dik roomboter en kaas,vlees,vis of ei. Ik eet sowieso elke dag 1 of 2 eieren. 's avonds mag ik wel een beetje koolhydraten (bijv. beetje aardappelen, rijst of pasta) maar dit doe ik maar soms. 's Avonds eet ik vooral vlees en groenten. Als tussendoortje (maar dat heb ik eigenlijk bijna nooit nodig, van vet en eiwitten zit je veel langer vol dan van koolhydraten) eet ik kaas, vlees of noten.

Ik ben hiermee al 7 kilo afgevallen in de afgelopen 6 weken, voor mij werkt dit echt perfect. Ik begrijp dat je geen dieet wilt volgen maar je zou wel kunnen proberen om de koolhydraten wat meer te laten staan.
Rizzie
Rizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Rizzie do 30 jun 2011 - 7:22

SuperGrover schreef:Ik ken het. Ik kom inmiddels niet meer aan, ik ben stabiel nu. Maar ik zou er gewoon van af moeten vallen, dus dat frustreert. Ik denk dat mijn lichaam gewoon superzuinig is, en dat mijn basisstofwisseling extreem langzaam is. Daar is weinig aan te doen.

In principe maakt het qua aankomen geen kloot uit of je calorieën uit vet, eiwit of koolhydraten binnen krijgt. 100 kcal uit vet maakt cru gezegd even dik als 100 kcal uit eiwit. Voor je voedingsstoffen maakt het natuurlijk wel uit, en je hebt meer eiwitten nodig dan vet om aan die 100 kcal te komen. En het kan voor je hongergevoel wel uitmaken ja. Maar koolhydraatcalorieën omruilen voor vetcalorieën heeft geen zin, daar val je niet van af.

En meer water drinken zorgt niet voor afvallen in vet. Je vetverbranding verandert niet, hooguit zal je naar de wc moeten, waardoor je darmen leger worden, en je dus eenmalig een paar ons afvalt. Het is belangrijk om genoeg te drinken, 1.5 tot 2 liter, omdat je gewoon vocht nodig hebt. Daarnaast kan het wel het gevoel van een lege maag verminderen.

In principe maakt het niet uit waar je je calorieen uit haalt. Maar van koolhydraten gaat je lichaam insuline aanmaken waardoor je bloedsuikerspiegel heel erg schommelt en je meer honger krijgt. Als je meer vet en eiwitten eet in plaats van koolhydraten is je bloedsuikerspiegel veel stabieler en eet je daardoor minder, waardoor je minder calorieen binnen krijgt en dus afvalt..
Rizzie
Rizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 7:24

Ik begrijp dat jij 'n dieet volgt. Maar hoe ga je dat aanpakken als je straks op je ideale gewicht zit? Blijf je dan op die manier eten? Want volgens mij kom je weer aan zodra je dan weer 'normaler' gaat eten

Ik geloof niet zo in diëten... Rolling Eyes
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Rizzie do 30 jun 2011 - 7:26

Jerry schreef:Ik begrijp dat jij 'n dieet volgt. Maar hoe ga je dat aanpakken als je straks op je ideale gewicht zit? Blijf je dan op die manier eten? Want volgens mij kom je weer aan zodra je dan weer 'normaler' gaat eten

Daarom noemen ze het ook geen dieet.. Als ik op gewicht zit kan ik verschillende dingen doen, bijv. 2x per dag beetje koolhydraten ipv 1x of doordeweeks hetzelfde blijven eten en in het weekend meer koolhydraten. Het is hierbij ook de bedoeling dat je het altijd een beetje vol blijft houden, natuurlijk niet zo streng maar je moet je niet te buiten gaan aan koolhydraten. Het voelt voor mij ook niet als een dieet, ik kan heerlijk eten en heb geen honger!
Rizzie
Rizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gizmo do 30 jun 2011 - 7:28

Jerry schreef:Ik begrijp dat jij 'n dieet volgt. Maar hoe ga je dat aanpakken als je straks op je ideale gewicht zit? Blijf je dan op die manier eten? Want volgens mij kom je weer aan zodra je dan weer 'normaler' gaat eten

Ik ook niet, vooral niet op de lange termijn. Ik ben meer van het 'gewoon eten', maar dan met mate. Val je langzamer af, maar dat is ook beter voor je lijf, en het is beter vol te houden.
Je lijf heeft ook gewoon koolhydraten nodig, onder andere voor je hersenen.
Vriendin van me doet de opleiding tot diëtiste (en dan niet de Sonja Bakker versie), en die vindt al dat soort beperkende dieeten maar onzin.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285

Bericht  SuperGrover do 30 jun 2011 - 7:35

Rizzie: Zo werkt het niet. Insuline en glucagon zijn twee hormonen die de bloedsuikerspiegel juist constant houden. Als er een overschot is aan glucose, dan wordt er insuline aangemaakt, die glucose omzet in glucageen, om het overschot op te slaan. Bij een lagere bloedsuikerspiegel wordt glucageen weer omgezet in glucose, om de bloedsuikerspiegel constant te houden.

Glucose is een monosacheride, een koolhydraat dus. Maar als je weinig koolhydraten eet, dan worden eiwitten en vetten omgezet in glucose. Teveel eiwitten en vetten zorgen dus voor een overschot aan glucose, waardoor er insuline vrijgemaakt wordt.

Beter zorg je dus juist voor een balans in je voeding. Het is voor je lichaam nogal kansloos om eiwitten om te zetten in glucose, omdat eiwitten nodig zijn voor de opbouw van je lijf. En eiwitten kan je lichaam niet zelf maken.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Melis_je do 30 jun 2011 - 7:36

Je kunt ook de sultana's vervangen voor een boterham. Dat vult ook beter.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Jerry do 30 jun 2011 - 7:38

SuperGrover, jij zit erop of niet?!

(niet gemeen bedoeld, maar juist fijn zulke info smile Vind 't altijd 'n beetje gevaarlijk om zomaar wat van iemand aan te nemen over 'n onderwerp waar ik toch geen verstand van heb, dus hoor dan graag beide kanten en 't liefst tot in de kleinste details uitgelegd :P )
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 30 jun 2011 - 7:39

Koolhydraten geven je lichaam energie, dus ik zou deze niet gaan schrappen. Zeker niet als je een beweeglijk beroep hebt!

Gast
Gast

Bericht  Rizzie do 30 jun 2011 - 7:44

SuperGrover schreef:Rizzie: Zo werkt het niet. Insuline en glucagon zijn twee hormonen die de bloedsuikerspiegel juist constant houden. Als er een overschot is aan glucose, dan wordt er insuline aangemaakt, die glucose omzet in glucageen, om het overschot op te slaan. Bij een lagere bloedsuikerspiegel wordt glucageen weer omgezet in glucose, om de bloedsuikerspiegel constant te houden.

Glucose is een monosacheride, een koolhydraat dus. Maar als je weinig koolhydraten eet, dan worden eiwitten en vetten omgezet in glucose. Teveel eiwitten en vetten zorgen dus voor een overschot aan glucose, waardoor er insuline vrijgemaakt wordt.

Beter zorg je dus juist voor een balans in je voeding. Het is voor je lichaam nogal kansloos om eiwitten om te zetten in glucose, omdat eiwitten nodig zijn voor de opbouw van je lijf. En eiwitten kan je lichaam niet zelf maken.

Ik kan het precieze verhaaltje niet helemaal uitleggen omdat ik het niet uit mijn hoofd weet. Het staat wel in het boek uitgelegd maar dat heb ik hier nu niet. Ik ga me niet verdedigen, ik geloof in deze manier van eten en velen met mij. Koolhydraatarme dieten komen steeds meer voor en calorie-arme dieten steeds minder.
Ik wilde Jerry niets aan praten, het was alleen een idee om de koolhydraten wat meer te laten staan (dat schreef iemand anders ook al).
Koolhydraten geven je lichaam inderdaad energie, maar als je ze niet eet haalt je lichaam de energie uit je vetreserves..

Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien, het was goed bedoeld. Ik had eigenlijk wel kunnen verwachten dat ik hier negatieve reacties op zou krijgen, sorry..
Rizzie
Rizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Inge do 30 jun 2011 - 7:46

Het is toch ook koolhydraatbeperkend eten en niet totale schrappen van koolhydraten?
Zelf doe ik geen dieet, maar gezond eetpatroon maar beperk ook mijn koolhydraten
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: