Voorbereiden op borstvoeding
+17
Vancity_girl
Smaragdje
Fearie
snoezel
duckie
Flip Fluitketel
Linda
Bruintje Beer
Teddyaapje
Happydobby
Spring
Liadan
_Mashimaro_
Darius
Annemarieh
Susan
Novalee
21 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Voorbereiden op borstvoeding
Ik dacht ook niet dat het een officeel advies is, heb het in ieder geval nooit in de standaardlijstjes zien staan. Maar ik heb het toevallig een keer ergens gehoord en ik dacht baat het niet dan schaadt het niet.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik al wel een enkele keer "gezondigd" heb
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik al wel een enkele keer "gezondigd" heb
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
heb me er helemaal niet op voorbereid , wist wel dat ik het wou geven maar verder eigenlijk weinig tot niet in verdiept. na de bevalling heeft de kraamhulp me er mee geholpen en heel veel verteld en uitgelegd, ze hadden ook het BV certificaat
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Volgens mij zei ik ook dat je een kolfapparaat kon huren toch? Dan kun je altijd rustig kijken óf en welke je wilt kopen. Ik zou er in elk geval wel een in huis nemen of in elk geval zorgen dat je er elk moment een in huis kan halen. Als je die van de kraamhulp kan huren is dat natuurlijk prima. Dat kon hier niet.
Wat betreft pindakaas...ik had er nog nooit iets over gehoord, dat je het niet mag eten tijdens bv. Ik had wel zelf stilgestaan bij pinda-allergie maar T. heeft nergens last van (gehad) als ik eens pinda(kaas) of satesaus at dus ik neem aan dat het geen kwaad kan?!
Wat betreft pindakaas...ik had er nog nooit iets over gehoord, dat je het niet mag eten tijdens bv. Ik had wel zelf stilgestaan bij pinda-allergie maar T. heeft nergens last van (gehad) als ik eens pinda(kaas) of satesaus at dus ik neem aan dat het geen kwaad kan?!
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Pinda's (en dus ook pindakaas) kunnen een allergietrigger zijn, vandaar dat het door sommigen wordt afgeraden tijdens de zwangerschap en borstvoeding bij kindjes met een kans op allergiën. Maar het is dus geen officieel advies, voor zover ik weet.Teddyaapje schreef:Wat betreft pindakaas...ik had er nog nooit iets over gehoord, dat je het niet mag eten tijdens bv. Ik had wel zelf stilgestaan bij pinda-allergie maar T. heeft nergens last van (gehad) als ik eens pinda(kaas) of satesaus at dus ik neem aan dat het geen kwaad kan?!
Wat betreft de kolf, sorry dat had ik dan verkeerd gelezen/begrepen
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Novalee schreef:Pinda's (en dus ook pindakaas) kunnen een allergietrigger zijn, vandaar dat het door sommigen wordt afgeraden tijdens de zwangerschap en borstvoeding bij kindjes met een kans op allergiën. Maar het is dus geen officieel advies, voor zover ik weet.Teddyaapje schreef:Wat betreft pindakaas...ik had er nog nooit iets over gehoord, dat je het niet mag eten tijdens bv. Ik had wel zelf stilgestaan bij pinda-allergie maar T. heeft nergens last van (gehad) als ik eens pinda(kaas) of satesaus at dus ik neem aan dat het geen kwaad kan?!
Wat betreft de kolf, sorry dat had ik dan verkeerd gelezen/begrepen
Maakt niks, heb t zojuist zelf nog eens terug gelezen en het was niet heel duidelijk hoe ik het bedoelde...
Maar T. heeft dus geen last gehad als ik pinda(kaas) at, dan kan t nu geen kwaad meer toch? Of wel...allergieën bouw je wel op he...
Ik had zelf beredeneerd dat hij mijn antistoffen zou krijgen en het dus juist goed zou zijn als ik eens pinda(kaas) zou eten...
Teddyaapje- Ratel
Ik heb ook een boek gelezen over borstvoeding (iets van 150pagina's ofzo.. Mijn man stond me verwezen aan te kijken ) en ben naar een info avond geweest. Daar is me weinig nieuws verteld, maar ik vond het prettig om het allemaal nog een keer uitgelegd te krijgen, het onthoudt toch beter.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen (en een dag daar gelegen) en heb toen ook nog een lactatiekundige een keer mee laten kijken en later de kraamhulp Als ik echter terug kijk daarop vind ik dat zij mij verkeerde adviezen heeft gekeken...
Ook heb ik laterop contact gehad met een vrijwilliger van bvn. Ook goed geholpen. Dus als je vragen hebt, gewoon hulp zoeken!
Ik ben in het ziekenhuis bevallen (en een dag daar gelegen) en heb toen ook nog een lactatiekundige een keer mee laten kijken en later de kraamhulp Als ik echter terug kijk daarop vind ik dat zij mij verkeerde adviezen heeft gekeken...
Ook heb ik laterop contact gehad met een vrijwilliger van bvn. Ook goed geholpen. Dus als je vragen hebt, gewoon hulp zoeken!
snoezel- Prater
- Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10
Ik heb me redelijk goed ingelezen, maar ga begin juli nog wel na een infoavond van het ziekenhuis. Meer met de instelling van dat het altijd hadig kan zijn, t is gratis en baat het niet, dan schaadt het niet
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
Ik ben samen met mijn man naar een informatieavond geweest. Daar heb ik wel informatie uitgehaald, maar heb meer gehad aan de hulp en tips van de kraamverzorgster. Ik had voordien wel wat gelezen, maar niet veel. Als je iets niet weet kun je dat altijd nog opzoeken.
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
snoezel schreef:Ik heb ook een boek gelezen over borstvoeding (iets van 150pagina's ofzo.. Mijn man stond me verwezen aan te kijken ) en ben naar een info avond geweest. Daar is me weinig nieuws verteld, maar ik vond het prettig om het allemaal nog een keer uitgelegd te krijgen, het onthoudt toch beter.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen (en een dag daar gelegen) en heb toen ook nog een lactatiekundige een keer mee laten kijken en later de kraamhulp Als ik echter terug kijk daarop vind ik dat zij mij verkeerde adviezen heeft gekeken...Ook heb ik laterop contact gehad met een vrijwilliger van bvn. Ook goed geholpen. Dus als je vragen hebt, gewoon hulp zoeken!
Die ervaring heb ik ook. Ik had me er wel een beetje in verdiept, maar niet echt, dus ik wist er ook niet zo heel veel van. Achteraf heb ik een aantal hele vreemde adviezen gekregen en ook heel tegenstrijdig (verpleegkundige, lactatiekundige en kraamhulp).
Gast- Gast
@ dromertje en smaragdje, welke tegenstrijdige en niet nuttige adviezen hebben jullie gehad dan?
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Fearie schreef:@ dromertje en smaragdje, welke tegenstrijdige en niet nuttige adviezen hebben jullie gehad dan?
@ Fearie, ik heb juist wel nuttige adviezen gehad van de kraamverzorgster ;-)
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Ezra heeft tijdens de eerste dagen in het ziekenhuis echt veel te lang aan dezelfde borst gedronken waardoor die tepel heel pijnlijk was geworden tijdens het voeden. Mijn kraamverzorgster was ook erg boos op de verpleging dat ze dat niet beter in de gaten hadden gehouden. Gelukkig is die pijn later wel weer verdwenen. In de kraamweek van Yrsa kreeg ik een vrij uitgebreid boekje over borstvoeding, uit dezelfde serie als het kraamboekje en het boekje van het consultatiebureau. Ik wist het meeste al wel, maar het was toch wel fijn.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Fearie schreef:@ dromertje en smaragdje, welke tegenstrijdige en niet nuttige adviezen hebben jullie gehad dan?
Zo mocht ik van de kraamhulp niet deels kolven, deels live voeden, terwijl dit van de lactatiekundige juist wel moest, omdat mijn dochter door haar hoge bilirubinegehalte het niet vol kon houden om alle voedingen live te drinken. Van de kraamhulp mocht ik geen tepelhoedjes gebruiken omdat dit tepel/speenverwarring kon veroorzaken, zei ze dat we moesten gaan bijvoeden, omdat ze af viel (niet eens onder de 10%).Van de kraamhulp mocht er minimaal 2 uur tussen de voedingen zitten en maximaal 4 uur, terwijl je veel beter volledig op verzoek kunt voeden en dat dit ook iedere 30 minuten kunnen zijn. één van de verloskundigen die dacht dat ik gewoon niet geschikt was om borstvoeding te geven en vond dat ik beter kon stoppen... Ik heb op dag 4 enoooooorme stuwing gehad, was er ziek van, maar volgens de kraamhulp moest ik de druk eraf kolven, terwijl dit juist productieverhogend werkt en zorgt voor alleen maar meer stuwing. Uiteindelijk had ik zoveel stuwing dat mijn melkkanaaltjes dichtgedrukt waren en er helemaal geen melk meer uit kwam... Moet ik nog even doorgaan?
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik veel problemen heb gehad met de borstvoeding. Ik ben één van de weinige vrouwen die onverklaarbaar veel pijn hebben bij het voeden, terwijl er geen kloven waren en de baby goed was aangelegd en goed dronk.
Gast- Gast
Er zit ook wel veel verschil in lactatiekundigen, vind ik. Ik belde een keer om advies toen Ezra begon te bijten tijdens voedingen en toen ging ze een heel verhaal ophangen over haar eigen zoontje zonder mij echt advies te geven, misschien was dat om me gerust te stellen of zo, maar ik had er niet veel aan verder. Had later via het forum van Ouders Online een lactatiekundige gevonden die echt heel goed is en die ik vanaf toen altijd heb gebeld.
Susan- Lady Post-a-lot
Wow, wat een voorbereiding . Ik heb me totaal niet voorbereid, ik had een voorgevoel dat het allemaal wel los zou lopen en dat bleek ook zo te zijn.
Volg gewoon je eigen gevoel erin: bij mij is de borstvoeding bijna mislukt omdat de kraamverzorgster maar bleef aandringen op 8-12X aanleggen per dag, terwijl ik vanaf de eerste voeding gewoon genoeg melk had. Toen kreeg ik een maandenlang aanhoudende overproduktie, dus zie die regeltjes niet al te zwart-wit, het kan per persoon verschillen. Ook een speen kan volgens mij echt geen kwaad, als je kindje een grote zuigbehoefte blijkt te hebben, zou ik gewoon een speen geven, anders kun je wel wat dramatische dagen / nachten verwachten. Ook dat kun je pas beoordelen als je kindje er is en het allemaal loopt.
Je zou een tepelhoedje kunnen aanschaffen, het is in het begin vaak pijnlijk (of je nu goed aanlegt of niet) en dan kan dat wat verlichting brengen.
Ik heb gevoed op verzoek, mijn dochter sliep in de kraamweek voor het eerst door en vanaf vijf weken volledig door. Dat was wel de enige regelmaat die erin zat, want het aantal voedingen per dag en de tijdstippen wanneer ze er om vroeg bleven heel verschillend totdat ze ongeveer een half jaar was (weet het niet precies meer).
Volg gewoon je eigen gevoel erin: bij mij is de borstvoeding bijna mislukt omdat de kraamverzorgster maar bleef aandringen op 8-12X aanleggen per dag, terwijl ik vanaf de eerste voeding gewoon genoeg melk had. Toen kreeg ik een maandenlang aanhoudende overproduktie, dus zie die regeltjes niet al te zwart-wit, het kan per persoon verschillen. Ook een speen kan volgens mij echt geen kwaad, als je kindje een grote zuigbehoefte blijkt te hebben, zou ik gewoon een speen geven, anders kun je wel wat dramatische dagen / nachten verwachten. Ook dat kun je pas beoordelen als je kindje er is en het allemaal loopt.
Je zou een tepelhoedje kunnen aanschaffen, het is in het begin vaak pijnlijk (of je nu goed aanlegt of niet) en dan kan dat wat verlichting brengen.
Ik heb gevoed op verzoek, mijn dochter sliep in de kraamweek voor het eerst door en vanaf vijf weken volledig door. Dat was wel de enige regelmaat die erin zat, want het aantal voedingen per dag en de tijdstippen wanneer ze er om vroeg bleven heel verschillend totdat ze ongeveer een half jaar was (weet het niet precies meer).
Gast- Gast
Volgens mij heb je je prima voorbereid.
Ik heb zelf 2 boeken gelezen, vooral aan eentje heb ik erg veel gehad. Weet helaas de titel niet meer, heb ze geleend van een vriendin. Dat boek heb ik later ook nog als naslagwerk gebruikt. Verder hebben we het 2 avonden van de zwangerschapscursus die we volgde ook over borstvoeding gehad. Bij die cursus was mijn man ook, hij heeft de boeken verder niet gelezen.
Hou idd in je achterhoofd dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is. Ik vond het vele malen zwaarder dan ik dacht aan het begin. Het duurde lang voor mn voeding opgang kwam, ik heb veel kloven gehad en het kost gewoon veel energie. Inmiddels geef ik al 5 maanden volledige borstvoeding waarvan de laatste 3 echt met plezier. Ik ben heel erg blij dat ik heb doorgezet en hoop zeker het jaar vol te maken en wie weet langer.
O en over die speen, misschien wil je kindje wel helemaal geen speen. Mijn dochter spuugde de speen altijd meteen weer uit :-) Ik denk dat je best na een week of 2 als alles een beetje op gang is en je de hongersignalen kent een speentje kan proberen.
Qua dingen niet eten tijdens de borstvoeding heb ik het idee dat ze Nederland nogal ' overdreven' doen. Ik woon in Canada en tegen mij is nog nooit gezegd dat ik bepaalde dingen niet zou mogen eten. Ik eet en drink dan ook gewoon alles. Behalve alcohol dan, heel af en toe een glas wijn bij het eten. Dat was geen probleem volgens mijn verloskundige. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat als je bang bent voor allergie-en dat je dan veel voorzichtiger bent met wat je eet, maar dat is hier niet aan de orde.
Ik heb zelf 2 boeken gelezen, vooral aan eentje heb ik erg veel gehad. Weet helaas de titel niet meer, heb ze geleend van een vriendin. Dat boek heb ik later ook nog als naslagwerk gebruikt. Verder hebben we het 2 avonden van de zwangerschapscursus die we volgde ook over borstvoeding gehad. Bij die cursus was mijn man ook, hij heeft de boeken verder niet gelezen.
Hou idd in je achterhoofd dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is. Ik vond het vele malen zwaarder dan ik dacht aan het begin. Het duurde lang voor mn voeding opgang kwam, ik heb veel kloven gehad en het kost gewoon veel energie. Inmiddels geef ik al 5 maanden volledige borstvoeding waarvan de laatste 3 echt met plezier. Ik ben heel erg blij dat ik heb doorgezet en hoop zeker het jaar vol te maken en wie weet langer.
O en over die speen, misschien wil je kindje wel helemaal geen speen. Mijn dochter spuugde de speen altijd meteen weer uit :-) Ik denk dat je best na een week of 2 als alles een beetje op gang is en je de hongersignalen kent een speentje kan proberen.
Qua dingen niet eten tijdens de borstvoeding heb ik het idee dat ze Nederland nogal ' overdreven' doen. Ik woon in Canada en tegen mij is nog nooit gezegd dat ik bepaalde dingen niet zou mogen eten. Ik eet en drink dan ook gewoon alles. Behalve alcohol dan, heel af en toe een glas wijn bij het eten. Dat was geen probleem volgens mijn verloskundige. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat als je bang bent voor allergie-en dat je dan veel voorzichtiger bent met wat je eet, maar dat is hier niet aan de orde.
Vancity_girl- Prater
- Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Ik heb me ook nooit voorbereid.
Bij mij ging het meteen vanzelf en het heeft nooit zeer gedaan. Wel is een keer kloofje bij de 2e omdat ik meneer te lang liet sabbelen ( haha ik was in slaap gevallen ).
Komt goed!
Bij mij ging het meteen vanzelf en het heeft nooit zeer gedaan. Wel is een keer kloofje bij de 2e omdat ik meneer te lang liet sabbelen ( haha ik was in slaap gevallen ).
Komt goed!
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Vancity_girl schreef:
Qua dingen niet eten tijdens de borstvoeding heb ik het idee dat ze Nederland nogal ' overdreven' doen.
Dat ben ik niet met je eens. Dat van die pindakaas is hier juist helemaal geen officieel advies, je mag hier in feite ook alles eten en drinken, je moet alleen heel voorzichtig zijn met alcohol.
Susan- Lady Post-a-lot
Inderdaad, gewoon even uitproberen of je kindje ergens gevoelig voor is. Ik heb alle etenswaar die eventueel krampjes zouden kunnen veroorzaken eerst in kleine hoeveelheden uitgetest en toen dat allemaal goed bleek te gaan, heb ik er niets voor laten staan: heb gewoon gekruid en gepeperd gegeten, sinasappelsap gedronken etcetera. Alleen alcohol heb ik niet / nauwelijks gedronken tijdens de borstvoeding.
Ik belandde trouwens tijdens mijn borstvoedingsperiode voor een tijdje in het ziekenhuis en daar mocht ik zelfs doorgaan met voeden ondanks dat ik morfine kreeg . Daar stond ik echt even van te kijken, ik moest een voeding net na de spuit weggooien en dan kon ik gewoon weer vrolijk verder met voeden. Dus zoveel belandt er blijkbaar niet rechtsstreeks in de borstvoeding.
Ik belandde trouwens tijdens mijn borstvoedingsperiode voor een tijdje in het ziekenhuis en daar mocht ik zelfs doorgaan met voeden ondanks dat ik morfine kreeg . Daar stond ik echt even van te kijken, ik moest een voeding net na de spuit weggooien en dan kon ik gewoon weer vrolijk verder met voeden. Dus zoveel belandt er blijkbaar niet rechtsstreeks in de borstvoeding.
Gast- Gast
Susan schreef:Vancity_girl schreef:
Qua dingen niet eten tijdens de borstvoeding heb ik het idee dat ze Nederland nogal ' overdreven' doen.
Dat ben ik niet met je eens. Dat van die pindakaas is hier juist helemaal geen officieel advies, je mag hier in feite ook alles eten en drinken, je moet alleen heel voorzichtig zijn met alcohol.
Ik zei ook ' heb ik het idee' Ik weet natuurlijk niet wat de adviezen zijn aangezien ik in een ander land woon. Ik lees gewoon vaak ( niet alleen hier) dat mensen vanalles niet eten als ze borstvoeding geven. Vandaar dat ik dat gevoel een beetje heb. Maar blijkbaar onterecht.
Vancity_girl- Prater
- Aantal berichten : 1142
Punten : 1171
Vancity_girl schreef:
Ik zei ook ' heb ik het idee' Ik weet natuurlijk niet wat de adviezen zijn aangezien ik in een ander land woon. Ik lees gewoon vaak ( niet alleen hier) dat mensen vanalles niet eten als ze borstvoeding geven. Vandaar dat ik dat gevoel een beetje heb. Maar blijkbaar onterecht.
Ik denk dat die mensen dan de ervaring hebben dat hun kind daar krampjes van krijgt of wat voorzichtiger zijn dan nodig is, want mij is beide keren door de kraamverzorgster heel nadrukkelijk gezegd dat ik alles mocht eten waar ik zin in had.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Er zit ook wel veel verschil in lactatiekundigen, vind ik. Ik belde een keer om advies toen Ezra begon te bijten tijdens voedingen en toen ging ze een heel verhaal ophangen over haar eigen zoontje zonder mij echt advies te geven, misschien was dat om me gerust te stellen of zo, maar ik had er niet veel aan verder. Had later via het forum van Ouders Online een lactatiekundige gevonden die echt heel goed is en die ik vanaf toen altijd heb gebeld.
Susan, ik ben wel benieuwd wat je hier uiteindelijk mee gedaan hebt...T. is namelijk ook aant bijten geslagen...
Teddyaapje- Ratel
Op een gegeven moment voelde ik het aankomen en dan kon ik hem meestal op tijd van de borst halen. Op een gegeven moment raak je op de een of andere manier ook wel een beetje gehard en doet het niet meer zo'n pijn, wat niet wil zeggen dat je hem dan niet alsnog meteen van de borst moet halen als hij bijt en moet laten merken dat het niet mag. Ik kreeg ook wel de tip om hem juist meer tegen je aan te drukken, dan komt hij met zijn neusje tegen je borst en laat hij uit reflex direct los, dat werkt ook wel.
Susan- Lady Post-a-lot
Novalee: ik zou dan voor de zekerheid even de Icare bellen als ik jou was.. Ik ben ook lid van de Icare, en toen ik op advies van de vk een kolf moest huren, en naar de Icare belde, bleken zij geen kolven te verhuren in mijn regio!
Ik kon er wel 1 huren, maar dan moest ik eerst 60 km (enkele reis) gaan rijden!!
Dat was me even iets te absurd.
Ik kon er wel 1 huren, maar dan moest ik eerst 60 km (enkele reis) gaan rijden!!
Dat was me even iets te absurd.
pindaatje- Prater
- Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10
Ik heb me nooit voorbereid eigenlijk..wel wat gelezen in een zwangerschapsboek daar stond wel het een en ander in maar verder ook niet. Ik heb een zware eerste start gehad maar heb uiteindelijk bv gegeven tot 11 maanden. Nu geef ik weer bv. Even een dipje gehad rond de 3 weken met terugkerende spruw wat erg vervelend was maar nu gaat het weer super. Ik vind wel dat het ontzettende doorzettingsvermogen vereist en bv geven is echt geen makkie af en toe maar goed dat is mijn ervaring. Naarmate je langer voed word het makkelijker. Succes ermee!
sheila123- Prater
- Aantal berichten : 1298
Punten : 1360
Registratiedatum : 08-12-10
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Voorbereiden op borstvoeding
» Tapas voorbereiden
» peuter voorbereiden op verhuizing
» Voorbereiden op het geven van bv
» verhuizen naar andere woonplaats, hoe kinderen voorbereiden?
» Tapas voorbereiden
» peuter voorbereiden op verhuizing
» Voorbereiden op het geven van bv
» verhuizen naar andere woonplaats, hoe kinderen voorbereiden?
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: