Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voorbereiden op borstvoeding

+7
Liadan
SarahKey
Filoria
Sophiee
Happydobby
CCC
Jezzie
11 plaatsers

Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Jezzie wo 30 mei 2012 - 22:28

Hoe hebben jullie je voorbereid op het geven van borstvoeding?
Heb je bijvoorbeeld een cursus gevolgd en heb je daar uiteindelijk wat aangehad?
Of heb je alleen veel informatie gelezen enzo?
Of heb je het allemaal gewoon over je heen laten komen?

Ben gewoon even benieuwd...de kraamzorg waarbij ik me heb ingeschreven geeft 1 keer in de maand een cursus in mijn verloskundige praktijk. Zit er over na te denken of ik daar heen zal gaan. En ga ik dan alleen of neem ik mijn vriend mee?
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  CCC wo 30 mei 2012 - 22:30

Ik heb wat informatie gelezen, ben niet naar de bijeenkomst gegaan voor BV. Ik heb wel bij zw. yoga het één en ander ook qua informatie gekregen en ook de kraamzorginstantie heeft me geadviseerd bij de intake. Ik laat het voor nu dan ook over me heen komen, wilde eerst eigenlijk geen BV gaan geven, maar na de bevalling ga ik het proberen om te kijken hoe ik het ervaar en daarna maak ik de keuze of ik BV blijf geven of verder ga met FV...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 22:31

via mijn verzekering wordt een borstvoedings begeleidings pakket vergoedt. Dan heb je rond de 20 weken een gesprek met een lactatiekundige, komt de LK langs in de kraamweek, heb je na 10 dagen een telefonisch gesprek, na 10 weken komt ze opnieuw langs voor een gesprek over bv blijven geven als je weer aan het werk bent.

Ik heb inmiddels het eerste gesprek gehad en daar heb ik heel veel aan gehad. Wij hebben bij onze oudste zo ongeveer alle problemen gehad die je kon hebben, ze heeft gerichte tips en adviezen gegeven om deze problemen de tweede keer te voorkomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Happydobby wo 30 mei 2012 - 22:47

Bij de zwangerschapscursus zat het onderwerp erbij. Verder een boek gelezen over borstvoeding en info opgezocht op borstvoeding.com.
Het ging niet vanzelf maar uiteindelijk is het hier wel geslaagd.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Sophiee wo 30 mei 2012 - 22:50

De intake met de kraamzorg hadden wij toevallig met de lactatiekundige. Toen wat vragen gesteld. Zij adviseerde ons naar de cursus te komen. Twee avonden van 2 uur met partner. Ik vond het erg interessant en zeker wat toevoegen. Helemaal ook voor mijn vriend. Ik had zelf al e.e.a. gelezen, hij niet. Voor hem werd het allemaal een stuk duidelijker. Vooral ook zijn rol tijdens het proces van borstvoeden. Het scheelde wel enorm dat de lactatiekundige bij ons een erg humoristisch mens is met veel droge humor. Kwam bij de mannen erg goed over Wink.
Sophiee
Sophiee
Prater
Prater

Aantal berichten : 921
Punten : 927
Registratiedatum : 13-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Filoria wo 30 mei 2012 - 23:16

Niet op voorbereid. Uiteindelijk 6 maanden probleemloos borstvoeding gegeven smile
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  SarahKey wo 30 mei 2012 - 23:21

Veel gelezen, een boek van woezel geleend en gelezen.

We zouden naar een bv avond toe gaan in het ziekenhuis maar toen waren we allebei ziek.

Maar mijn ervaring is, als je een goede kraamhulp hebt op dat gebied dat zij ook heel veel tips en advies kan geven.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 23:24

SarahKey schreef:Veel gelezen, een boek van woezel geleend en gelezen.

We zouden naar een bv avond toe gaan in het ziekenhuis maar toen waren we allebei ziek.

Maar mijn ervaring is, als je een goede kraamhulp hebt op dat gebied dat zij ook heel veel tips en advies kan geven.

mijn ervaring is juist dat kraamhulpen wel de globale kennis over borstvoeding hebben, maar zodra er problemen ontstaan, ze het niet meer weten. Zo heeft mijn kraamhulp door verkeerde adviezen eraan bijgedragen dat de borstvoeding hier zo mis is gegaan.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je weet waar je terecht kunt zodra de borstvoeding niet vanzelf loopt. Zorg dat je telefoonnummers van bijv. LLL of VBN klaar hebt liggen en dat je direct een LK kunt bellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 23:26

Ik heb het boek Borstvoeding gelezen en verder ook op internet wel informatie opgezocht. Wilde ook nog naar een voorlichtingsavond over bv, maar die viel toen samen met mijn zwangerschapsgym.

Rejoy, wat fijn! Welke verzekering is dat? Hier stond op dag 3 ook de lk aan het bed om X. z'n tongriempje door te knippen en mij te helpen. Daarna ook nog een antal keer telefonisch contact met haar gehad, dat was heel handig.

Dus hoe je je ook voorbereidt Jezzie, zorg ervoor dat je het nummer van een lk bij de hand hebt, zodat je zo snel mogelijk geholpen kunt worden bij eventuele problemen. En ik zou zeker je vriend meenemen naar zo'n avond/zich laten inlezen. De dagen na de bevalling ben je niet per se op je helderst (dan kan hij je helpen met hoe het ook al weer zat) en ook zijn steun kan heel goed van pas komen.


Laatst aangepast door freakielief op wo 30 mei 2012 - 23:28; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Liadan wo 30 mei 2012 - 23:26

Ik heb veel gelezen van tevoren en ben met mijn vriend naar een borstvoedingsavond geweest.
Ik zou me wel enigszins voorbereiden door wat te lezen, zodat je bijv. op de hoogte bent van regeldagen, hoe je je kindje aan moet leggen, op verzoek voeden, aantal voedingen in het begin enz.
Ik heb ook duidelijk aangegeven bij de intake van de kraamzorg dat ik borstvoeding wilde gaan geven.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 23:27

freakielief schreef:Ik heb het boek Borstvoeding gelezen en verder ook op internet wel informatie opgezocht. Wilde ook nog naar een voorlichtingsavond over bv, maar die viel toen samen met mijn zwangerschapsgym.

Rejoy, wat fijn! Welke verzekering is dat? Hier stond op dag 3 ook de lk aan het bed om X. z'n tongriempje door te knippen en mij te helpen. Daarna ook nog een antal keer telefonisch contact met haar gehad, dat was heel handig.

Dus hoe je je ook voorbereidt Jezzie, zorg ervoor dat je het nummer van een lk bij de hand hebt, zodat je zo snel mogelijk geholpen kunt worden bij eventuele problemen.

Dat pakket wordt vergoedt als de aanvullende gezinsplanningmodule hebt bij FBTO. Pakket kost anders geloof ik 350 euro, dus zeker de moeite waard Razz

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 23:30

Rejoy. schreef:Dat pakket wordt vergoedt als de aanvullende gezinsplanningmodule hebt bij FBTO. Pakket kost anders geloof ik 350 euro, dus zeker de moeite waard Razz
Ok, sinds 1 januari zit ik bij FBTO, maar de lk viel nog in 2011 en toen zat ik bij VGZ (die overigens ook wel een deel vergoedde gelukkig).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast wo 30 mei 2012 - 23:38

Wel wat gelezen maar niet heel veel ofzo, veder niks.
Heb zoon 10 maanden gevoed en nu dochter al weer 2 maand en gaat heel makkelijk.
Maar kan me voorstellen dat als t wat lastiger gaat dat je dan wat meer opzoekt en ook een LK inschakeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Jezzie do 31 mei 2012 - 0:08

Bedankt voor alle tips! Ik begin over een week met zwangerschaps cursus, maar weet niet of ze ook over de bostvoeding gaan hebben.
Dus denk dat zo'n voorlichtings avond wel nuttig zal zijn.
Nu mijn vriend nog overhalen mee te gaan! En zal idd eens opzoek gaan naar een lk.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Sanne do 31 mei 2012 - 0:34

Ik heb geen cursus o.i.d. gevolgd, wel het boek Borstvoeding gelezen. Ik vond het wel prettig om te weten wat ik kon verwachten, dus dat je niet een verkeerde uitleg toekent aan de regeldagen bijvoorbeeld doordat je niet weet wat het is.

Wel zou ik inderdaad op zoek gaan naar een goede lactatiekundige. Ik heb hier uiteindelijk te lang mee gewacht toen ik tegen problemen aanliep. Hier werken lactatiekundigen bij het CB, dus het bleek nog eens gratis te zijn ook. Misschien kun je ook eens bij jullie CB informeren?

Verder is het borstvoeden an sich mij eerst wel flink 'tegengevallen'. Ik geef het nog steeds en met veel plezier, maar door wat ik erover las (borstvoeding.com en het boek Borstvoeding) dacht ik dat het een eitje was ('dat doe ik wel even'), want ten slotte kan iedere vrouw borstvoeding geven. Dat klopt misschien ook wel, maar ik vond het niet gemakkelijk. H. is nu ruim twee maanden oud en nu (na het inschakelen van de lactatiekundige) gaat het pas wat makkelijker en kan ik er weer van genieten. In de boekjes staat wel dat moeder en kind na zo'n drie weken volledig op elkaar afgestemd zijn, maar dat kan dus ook best wat langer duren.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 0:38

Wat dat betreft schildert 'Borstvoeding' het hele proces inderdaad wel wat te rooskleurig Sanne. Er stond ook zooo duidelijk in dat het geen pijn mocht doen en als ik het boek had moeten geloven, stond ik op een gegeven moment zeker aan het begin van spruw en/of borstontsteking. Terwijl ik blijkbaar gewoon hele gevoelige tepels heb en het een kwestie van wennen en (heel hard) doorbijten was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Linda do 31 mei 2012 - 0:43

Rejoy, wauw wat een goede verzekering!
Mag je dan ook zelf een lk uitkiezen of wijzen zij er 1 aan?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Linda do 31 mei 2012 - 0:49

Ik heb overigens geen bvcursus gevolgd.
Ik heb heel de site van borstvoeding.com gelezen, daar staat werkelijk alles op. Ieder probleempje waar je tegen aan kan lopen wordt daar beschreven.
Toen ik eenmaal bv gaf heb ik veel gelezen en geschreven op het bvforum, ook heel fijn.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gast do 31 mei 2012 - 0:51

Linda schreef:Rejoy, wauw wat een goede verzekering!
Mag je dan ook zelf een lk uitkiezen of wijzen zij er 1 aan?

dat gaat via Makibo, een op zich losstaande organisatie van FBTO. Zij hebben vrijgevestigde LK in dienst die allemaal IBCLC gecertificeerd zijn. Zij wijzen je in principe de LK toe doe het dichtst bij je woont. Alle LK hebben minimaal 2 jaar ervaring in hun vrije vestiging en moeten minimaal 100 consulten per jaar doen.
De LK die ik heb getroffen is echt geweldig, past helemaal binnen onze ideeën smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Linda do 31 mei 2012 - 1:46

Goed zeg!!
Echt beter dat ze daar nu ook eindelijk in gaan investeren!
Mijn ziekenfonds vergoedt helemaal niets.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Dora do 31 mei 2012 - 2:24

Ik heb niks geen cursus ofzo gedaan, wel wat gelezen, maar ook niet bijster veel.
En ik geef tot nu toe probleemloos bv. Alleen nu ze tanden heeft bijt ze wel eens :shock: .
Ook in het ziekenhuis en vanuit de kraamzorg niet veel hulp nodig gehad, alleen bij de rugbyhouding. Ik heb geen een kloof gehad, borstontsteking of wat dan ook.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  snoezel do 31 mei 2012 - 6:51

Ik heb vanuit mijn kraamzorgorganisatie een borstvoedingsvoorlichtingsavond gevolgd. Lekker alleen, mijn man heb ik echt thuis gelaten... Ook heb ik het boek "borstvoeding" gelezen, vond het echt een goed boek.
Ik was er uiteindelijk heel blij mee dat ik dit allemaal gedaan had. Ik beviel onverwacht in het ziekenhuis en ik heb daar 1 dag gelegen, maar ik werd zoooooo slecht begeleid daar! Ik moest het maar uitzoeken.... Niemand wist er iets nuttigs over te zeggen. Uhuh en ze hadden wel een mooi certificaat daarvoor aan de muur hangen.. Ik eindigde dag 1 met flinke kloven.
Ook mijn kraamverzorgende had ik niks aan. Toen ik vroeg of ze me wilde helpen met de rugby-houding (omdat IK het idee had anders te voeden ivm de kloven en het MIJ wel een goed idee leek om de beet wat af te wisselen), wist ze niet zo goed hoe en wat...
Uiteindelijk heb ik uiteindelijk vooral mezelf begeleid door veel lezen, veel vragen als ik die had, veel googlen Wink Gelukkig geen hele grote problemen gehad, anders was ik er waarschijnlijk wel mee gestopt..

Ik heb uiteindelijk een jaar borstvoeding gegeven.

snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorbereiden op borstvoeding Empty Re: Voorbereiden op borstvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum