Samenwonen - Regelen
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Samenwonen - Regelen
Mijn vriend en ik zijn 7,5 jaar samen. In oktober 2009 zijn we op huizenjacht gegaan. We vonden gelijk een mooi huis en mijn vriend heeft dit gekocht. Op dat moment studeerde ik nog, dus ik kon geen hypotheek krijgen. Mijn vriend moest voor 31-12-2009 een hypotheek op zijn naam hebben staan, omdat hij per 01-01-2010 voor zichzelf begon als zzp'er. Daarom konden we dus niet later een huis kopen. Alles staat op naam van m'n vriend. En met alles bedoel ik dan de hypotheek, de verzekeringen, etc. Mijn spaargeld hebben we vooral gebruikt voor de meubels, aankleding, etc. In juni 2010 ben ik afgestudeerd en heb ik een baan gevonden. In oktober 2010 zijn we in het huis gaan wonen, want op dat moment was alles klaar. M'n vriend en ik hadden afgesproken dat we begin volgend jaar (2011) zouden kijken naar een samenlevingscontract oid. Dat moment is aangebroken. We hebben met de notaris gebeld en hij vertelde ons dat het allemaal kon, maar.. Dat ik dan nog eens 6% (uit mijn hoofd) overdrachtsbelasting zou moeten betalen van de helft van het huis. Dat zou neerkomen op zo'n 10.000 euro en daarnaast zouden we de kosten nog eens van een samenlevingscontract oid moeten betalen. M'n vriend en ik zijn hiervan geschrokken. Er is nooit iemand geweest die ons hier iets over verteld heeft. We vinden het op dit moment een beetje zonde van ons geld.
Wie heeft er nog een goede tip? Of een goed advies? Het is namelijk iets wat ons maar bezig blijft houden. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
Wie heeft er nog een goede tip? Of een goed advies? Het is namelijk iets wat ons maar bezig blijft houden. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.
Gast- Gast
Re: Samenwonen - Regelen
Mijn vriend en ik zitten in dezelfde situatie. Mijn vriend heeft ook een appartement gekocht toen hij een baan had. We gingen toen pas net met elkaar en ik studeerde nog. Hij heeft er eerst anderhalf jaar alleen gewoond en toen ben ik er bij komen wonen. Ook toen studeerde ik nog. Wij hebben toentertijd eens gekeken hoe het zou moeten als we het appartement ook op mijn naam zouden zetten, maar dat bleek inderdaad veel geld en gedoe.
Nu is het zo dat ons appartement vrij klein is en we toch binnen nu en een paar jaar in een groter huis willen gaan wonen, wat we dan met z'n tweeën gaan kopen. We hebben besloten om de situatie nu even zo te laten. Ik weet wel dat we hiermee risico's lopen dat ik op straat sta als het uitgaat en dat het niet goed geregeld is, mocht er iets met mijn vriend gebeuren, maar voor die paar jaar heb ik dat er wel voor over. Ik betaal ook minder aan vaste lasten dan mijn vriend, omdat hij hier kan blijven wonen, mocht het ooit uit gaan.
Maar voor jou is dit waarschijnlijk geen oplossing, want ik denk dat jullie er nog een tijdje willen blijven wonen. Daarin heb ik geen advies voor je, alleen dat je weet dat er dus meer mensen zijn die hiermee te maken hebben (gehad).
Nu is het zo dat ons appartement vrij klein is en we toch binnen nu en een paar jaar in een groter huis willen gaan wonen, wat we dan met z'n tweeën gaan kopen. We hebben besloten om de situatie nu even zo te laten. Ik weet wel dat we hiermee risico's lopen dat ik op straat sta als het uitgaat en dat het niet goed geregeld is, mocht er iets met mijn vriend gebeuren, maar voor die paar jaar heb ik dat er wel voor over. Ik betaal ook minder aan vaste lasten dan mijn vriend, omdat hij hier kan blijven wonen, mocht het ooit uit gaan.
Maar voor jou is dit waarschijnlijk geen oplossing, want ik denk dat jullie er nog een tijdje willen blijven wonen. Daarin heb ik geen advies voor je, alleen dat je weet dat er dus meer mensen zijn die hiermee te maken hebben (gehad).
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Bedankt voor je reactie!
Wij willen hier inderdaad nog lang blijven wonen. Het is een mooi, groot huis. Stel dat we in de toekomst kinderen mogen krijgen dan hebben we genoeg ruimte. We zijn nu aan het kijken hoe we dit moeten gaan oplossen. De meeste mensen zeggen dat trouwen de beste oplossing is, maar daar zijn we nog niet aan toe. Het is niet dat we aan onze liefde voor elkaar twijfelen, maar we zijn 23 en 24 en er nog niet klaar voor.
Pff, wat een moeilijke situatie.
Wij willen hier inderdaad nog lang blijven wonen. Het is een mooi, groot huis. Stel dat we in de toekomst kinderen mogen krijgen dan hebben we genoeg ruimte. We zijn nu aan het kijken hoe we dit moeten gaan oplossen. De meeste mensen zeggen dat trouwen de beste oplossing is, maar daar zijn we nog niet aan toe. Het is niet dat we aan onze liefde voor elkaar twijfelen, maar we zijn 23 en 24 en er nog niet klaar voor.
Pff, wat een moeilijke situatie.
Gast- Gast
Bij ons hadden sommige mensen het ook over trouwen. Hoewel wij 26 en 28 zijn, zijn we nu ook nog niet aan trouwen toe. We willen het pas doen als we allebei echt het gevoel hebben van: nu willen we trouwen. Misschien komt dat tegelijk met het kopen van een nieuw huis, misschien dat we eerst een samenlevingscontract laten opstellen.
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Mijn man en ik zijn ook 8 jaar samen. We kennen elkaar nu 9 jaar.
We zijn vorig jaar op huizenjacht gegaan en we vonden al gelijk een heel leuk huisje wat wij gekocht hebben.
Voor de verzekeringen enzo was het verstandiger om een samenlevingscontract of iets van dien aard te nemen.
Wij zijn echt in twijfel gegaan.. Samenlevingscontract of toch trouwen?
We wilden sowiso al trouwen, en we hebben dit plan wat vervroegd. Wij zijn op 9 februari jl getrouwd. (Ik was 21 en mijn man 25).
Heel jong, maar wij weten dat we de rest van ons leven samen willen delen.. Ook het geen wat wij in privésfeer hebben meegemaakt heeft ons sterker gemaakt en tot dit besluit doen komen.
Als je nog niet aan trouwen toe bent maar wel iets geregeld wilt hebben; is geregistreerd partnerschap niets voor jullie?
We zijn vorig jaar op huizenjacht gegaan en we vonden al gelijk een heel leuk huisje wat wij gekocht hebben.
Voor de verzekeringen enzo was het verstandiger om een samenlevingscontract of iets van dien aard te nemen.
Wij zijn echt in twijfel gegaan.. Samenlevingscontract of toch trouwen?
We wilden sowiso al trouwen, en we hebben dit plan wat vervroegd. Wij zijn op 9 februari jl getrouwd. (Ik was 21 en mijn man 25).
Heel jong, maar wij weten dat we de rest van ons leven samen willen delen.. Ook het geen wat wij in privésfeer hebben meegemaakt heeft ons sterker gemaakt en tot dit besluit doen komen.
Als je nog niet aan trouwen toe bent maar wel iets geregeld wilt hebben; is geregistreerd partnerschap niets voor jullie?
samantjuh89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 86
Punten : 141
Registratiedatum : 02-01-11
Samantjuh, dat zijn we nu aan het uitzoeken.
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!
Gast- Gast
Wij hebben ook geregisteerd partnerschap, alleen voor ons (koop)huis.
Omdat we op dat moment (mrt 2009) nog niet wilde trouwen, en er ook het geld nog niet voor hadden (willen natuurlijk dan een groot feest ) hadden we besloten op maandagochtend gratis ons te laten registeren als partner. Mocht er iets gebeuren is alles goed geregeld. Scheelt toch alweer de kosten van de notaris.
Succes!
Omdat we op dat moment (mrt 2009) nog niet wilde trouwen, en er ook het geld nog niet voor hadden (willen natuurlijk dan een groot feest ) hadden we besloten op maandagochtend gratis ons te laten registeren als partner. Mocht er iets gebeuren is alles goed geregeld. Scheelt toch alweer de kosten van de notaris.
Succes!
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Poeh he lastig! Wil jij per se ook op het koopcontract/hypotheek komen van dit huis?
Wat ik me afvraag voor degene die getrouwd zijn ben je dan in gemeenschap van goederen getrouwd of onder huwelijkse voorwaarden? Want bij die laatste lijkt het me dat je dan alles alsnog moet regelen of niet?
Wat ik me afvraag voor degene die getrouwd zijn ben je dan in gemeenschap van goederen getrouwd of onder huwelijkse voorwaarden? Want bij die laatste lijkt het me dat je dan alles alsnog moet regelen of niet?
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Misschien nog een tip eventueel..
Misschien kan je iets met een schuldbekentenis.
Dat jullie daarmee notarieel laten vastleggen welke deel van jou en van hem is.
Eventueel door geregistreerd partnerschap en dan dat dus eerlijk laten vastleggen?
Weet niet of dat ook de bedoeling is van het tekenen van het samenlevingscontract?
Of anders doormiddel van een testament?
ligt er natuurlijk aan wat het doel is van het samenlevingscontract, wat wil je ermee bereiken?
Misschien kan je iets met een schuldbekentenis.
Dat jullie daarmee notarieel laten vastleggen welke deel van jou en van hem is.
Eventueel door geregistreerd partnerschap en dan dat dus eerlijk laten vastleggen?
Weet niet of dat ook de bedoeling is van het tekenen van het samenlevingscontract?
Of anders doormiddel van een testament?
ligt er natuurlijk aan wat het doel is van het samenlevingscontract, wat wil je ermee bereiken?
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
We gaan het waarschijnlijk via het testament regelen.
Wat we willen bereiken, is dat het huis op papier ook van mij is. Het is niet dat dat het nu niet is, maar we willen het gewoon vast hebben staan voor het geval er iets mocht gebeuren.
Wat we willen bereiken, is dat het huis op papier ook van mij is. Het is niet dat dat het nu niet is, maar we willen het gewoon vast hebben staan voor het geval er iets mocht gebeuren.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Samenwonen, wat regelen?
» Samenwonen, hoe de geld/bankzaken regelen?
» Wat allemaal regelen?
» Wat te regelen na de bevalling?
» Hoe het makkelijkste te regelen??
» Samenwonen, hoe de geld/bankzaken regelen?
» Wat allemaal regelen?
» Wat te regelen na de bevalling?
» Hoe het makkelijkste te regelen??
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: