Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Samenwonen, wat regelen?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Samenwonen, wat regelen? Empty Samenwonen, wat regelen?

Bericht  KOL ma 21 jan 2013 - 8:13

Wij zijn onlangs gaan samenwonen en willen nu een en ander financieel (gezamenlijke rekening) en juridisch gaan regelen.
Als alles goed blijft gaan willen we binnen een aantal jaar trouwen.
Misschien ook belangrijk; ik ben ingetrokken bij mijn vriend die een koopwoning heeft.

Nu vroeg ik me af of hier meer dames zijn die bij hun vriend met koopwoning ingetrokken zijn en zo ja, wat hebben jullie destijds geregeld? Samenlevingscontract of iets anders en wat zet je hier dan in?
KOL
KOL
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 484
Punten : 601
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Samenwonen, wat regelen? Empty Re: Samenwonen, wat regelen?

Bericht  Gast ma 21 jan 2013 - 8:15

Wij zitten in dezelfde situatie maar hebben niks vast laten leggen omdat we ook met een paar jaar willen gaan trouwen en het dan gewoon gaan regelen allemaal. We betalen gewoon samen alle kosten, dus ook voor het huis. Verder hebben we de gehele inrichting eigenlijk samen gekocht & samen gespaard. Dus mocht het mislopen verdelen we alles gewoon, maar het staat (nog) niet op papier.

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 21 jan 2013 - 10:39

Wij hebben niets geregeld, omdat een samenlevingscontract wel erg prijzig is en we toch willen trouwen.
Wel hebben we gemeenschappelijke rekening enzo.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Reeza ma 21 jan 2013 - 10:55

Bij ons ben ik de persoon met het koophuis.
Wij hebben niks geregeld via een notaris. Wel hebben we een document opgesteld waarin staat hoeveel we per maand op onze gezamelijke rekening en spaarrekening storten. Dat gaan we nog ondertekenen en dat is dan ook rechtsgeldig.
Mochten we uit elkaar gaan blijf ik hier wonen en verdelen we het spaargeld naar hoeveel we per persoon hebben ingelegd.
In ons geval betalen we qua vaste lasten 40/60 (ik 40, hij 60 ivm ruim meer inkomen) en qua sparen 30/70 (ik 30, hij 70 omdat ik meer lasten heb).
Zo vinden wij het eerlijk.

Wat we verder hebben geregeld: inschrijving doorgeven bij gemeente, doorgeven bij belastingdienst ook qua zorgtoeslag, gezamelijke rekening aangevraagd, rekeningnummer gewijzigd bij instanties.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Bericht  Lady4 di 22 jan 2013 - 7:50

Mijn vriend is drie maanden geleden bij mij ingetrokken. Ik heb ook een koophuis. Wij hebben juridisch gezien nog niks geregeld. Het huis blijft sowieso op mijn naam staan aangezien we waarschijnlijk binnen twee jaar wel gaan verhuizen. Een samenlevingscontract hebben we nog niet, maar dat gaat er nog wel komen.

Wel hebben we een gezamenlijke (spaar)rekening geopend. Hier worden alle vaste lasten en boodschappen van afgeschreven. Hypotheek, gas, water, etc, hebben we allemaal op dit rekeningnummer laten zetten.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: