Samenwonen, hoe de geld/bankzaken regelen?
+16
Niekske
Rush
minoessepoes
Lavendel
luisa
Muurvlindertje
Suus
Atelier Madame
Caulfield
Bliss
Tania
Lenthe
Marin
Highway
Poubelle
Lady4
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Samenwonen, hoe de geld/bankzaken regelen?
Mijn vriend en ik gaan officieël samenwonen! Zoals het nu staat komt hij vanaf 18 december helemaal bij mij wonen, maar mogelijk wordt het nog wat eerder. We kijken er allebei heel erg naar uit. We hebben vandaag samen een hele mooie buffetkast gekocht en we hebben ook al een kleur uitgezocht voor op de muur in de woonkamer. Dit even terzijde, maar ik ben zo enthousiast.
Het lijkt ons het handigst om allebei een eigen spaar- en lopende rekening te houden, maar willen ook een gezamelijke spaar- en lopende rekening. Al met al worden het wel een heleboel rekeningen dan..
Hoe hebben jullie de geldzaken geregeld? Hebben jullie alleen een gezamelijke rekening of ieder ook nog een eigen rekening?
Het lijkt ons het handigst om allebei een eigen spaar- en lopende rekening te houden, maar willen ook een gezamelijke spaar- en lopende rekening. Al met al worden het wel een heleboel rekeningen dan..
Hoe hebben jullie de geldzaken geregeld? Hebben jullie alleen een gezamelijke rekening of ieder ook nog een eigen rekening?
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Samenwonen, hoe de geld/bankzaken regelen?
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat leuk dat jullie gaan samenwonen!
Poubelle- Ratel
- Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12
Een beetje zoals jullie echter gebruiken we onze eigen rek en eigen spaarrekening inmiddels totaal niet meer. Salarissen komen nu ook op 1 rekening binnen en alles gaat daar ook af, de priverekeningen zijn dus inmiddels overbodig geworden.
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Jaaaa wat leuk Lady! Daar word ik echt gewoon blij van. Dan kan je helemaal cocoonen met de kerst
Wij hebben het zo geregeld:
Ieder z'n eigen spaarrekening, waar we sparen voor onze eigen dingen en de vakantie samen.
Ieder z'n eigen betaalrekening, waar we ons salaris op ontvangen en eigen uitgaven van doen. Denk aan shoppen enzo, maar ook eigen vaste lasten zoals eigen verzekeringen en telefoonrekeningen. Die delen we nu nog niet, maar houden we even apart.
De huisrekening, waar we alle vaste lasten rondom 't huis (hypotheek, g/w/l) + boodschappen van doen. Grote uitgaven samen kunnen we ook hiervan doen.
Dit hebben we bij de bank geregeld dat we zo'n gedeelde rekening hebben, met allebei een eigen pas dus. M'n vriend maakt daarvan geld over voor de vaste lasten en ik voor de boodschappen. Of eigenlijk maakt dat niet zoveel uit want 't komt toch op 1 hoop, maar zo hadden we 't bedacht.
Via de ABN Amro app kan ik tegenwoordig heel makkelijk geld overmaken tussen die drie, en zie ik ze alledrie in m'n overzicht.
Ik vind dit heel makkelijk. Natuurlijk delen we gewoon geld prima en doen we helemaal niet moeilijk, maar het is ook toch fijn om zelf een eigen rekening te hebben voor shoppen en sparen enzo.
Wij hebben het zo geregeld:
Ieder z'n eigen spaarrekening, waar we sparen voor onze eigen dingen en de vakantie samen.
Ieder z'n eigen betaalrekening, waar we ons salaris op ontvangen en eigen uitgaven van doen. Denk aan shoppen enzo, maar ook eigen vaste lasten zoals eigen verzekeringen en telefoonrekeningen. Die delen we nu nog niet, maar houden we even apart.
De huisrekening, waar we alle vaste lasten rondom 't huis (hypotheek, g/w/l) + boodschappen van doen. Grote uitgaven samen kunnen we ook hiervan doen.
Dit hebben we bij de bank geregeld dat we zo'n gedeelde rekening hebben, met allebei een eigen pas dus. M'n vriend maakt daarvan geld over voor de vaste lasten en ik voor de boodschappen. Of eigenlijk maakt dat niet zoveel uit want 't komt toch op 1 hoop, maar zo hadden we 't bedacht.
Via de ABN Amro app kan ik tegenwoordig heel makkelijk geld overmaken tussen die drie, en zie ik ze alledrie in m'n overzicht.
Ik vind dit heel makkelijk. Natuurlijk delen we gewoon geld prima en doen we helemaal niet moeilijk, maar het is ook toch fijn om zelf een eigen rekening te hebben voor shoppen en sparen enzo.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Pixie schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar wat leuk dat jullie gaan samenwonen!
+1!
Lenthe- Prater
- Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Wij doen vanaf het begin alles vanaf de gezamelijke rekening. Ik had toen nog wel een eigen rekening maar die gebruikte ik nooit meer dus die heb ik al snel opgezegd.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Jaah, ik ben helemaal gelukkig! Het gaat zo goed tussen ons, ik kan me niets fijners wensen dat samen in een huis wonen. We zijn nu ook eigenlijk dag en nacht bij elkaar, maar pendelen nog wel heen en weer tussen twee huizen. Dat hoeft straks niet meer en dat geeft wel een stukje rust.
Marin, jullie hebben dus geen gezamelijke spaarrekening?
Wij willen in ieder geval ook een gezamelijke lopende rekening met twee betaalpassen. Ik denk dat we het in eerste instantie net zoals Highway doen en als dan uiteindelijk blijkt dat we onze eigen rekeningen niet meer gebruiken, kunnen de die altijd nog opheffen. Wat wel lastig kan worden, is dat ik bij de ING zit en mijn vriend bij de Rabobank. Hoe zit dat bij jullie?
Marin, jullie hebben dus geen gezamelijke spaarrekening?
Wij willen in ieder geval ook een gezamelijke lopende rekening met twee betaalpassen. Ik denk dat we het in eerste instantie net zoals Highway doen en als dan uiteindelijk blijkt dat we onze eigen rekeningen niet meer gebruiken, kunnen de die altijd nog opheffen. Wat wel lastig kan worden, is dat ik bij de ING zit en mijn vriend bij de Rabobank. Hoe zit dat bij jullie?
Lady4- Ratel
Wij zaten allebei al bij dezelfde bank, dat scheelde. En m'n vriend heeft een een of andere private banker (dat klinkt heel hip, maar is gewoon handig) dus die heeft alles opgezet, dus ik heb me er eigenlijk totaal niet mee bemoeid, kreeg gewoon een pas thuisgestuurd met mijn naam er op van die rekening.
En nee, we hebben geen gezamelijke spaarrekening. We sparen nu nog gewoon voor onszelf en onze eigen doelen, maar zodra we gaan sparen voor onze reis, denk ik dat we gewoon kijken hoeveel we ieder kunnen sparen en dat uiteindelijk samenvoegen.
En nee, we hebben geen gezamelijke spaarrekening. We sparen nu nog gewoon voor onszelf en onze eigen doelen, maar zodra we gaan sparen voor onze reis, denk ik dat we gewoon kijken hoeveel we ieder kunnen sparen en dat uiteindelijk samenvoegen.
Marin- Lady Post-a-lot
Mijn vriend heeft ook een mannetje bij de bank, dus het zal allemaal vast geregeld worden. Maar het is gewoon zo leuk om er mee bezig te zijn.
Lady4- Ratel
Joehoe, wat leuk!!
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar mij lijkt het idd het fijnst om ieder een eigen betaal- en spaarrekening te hebben en dan nog een gezamenlijke rekening.
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar mij lijkt het idd het fijnst om ieder een eigen betaal- en spaarrekening te hebben en dan nog een gezamenlijke rekening.
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Oh handig! Dan zou ik daar gewoon even vragen wat handig is qua rekening en welke bank je houdt enzo.
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Oh handig! Dan zou ik daar gewoon even vragen wat handig is qua rekening en welke bank je houdt enzo.
Ik heb wel zo'n vermoeden wat het mannetje van de Rabobank daarop antwoord
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Is allemaal niet zo moeilijk, een rekening openen doe je door iets aan te klikken op een site. Wij hebben destijds onze rekeningen gehouden en een gezamelijke betaalrekening erbij genomen.
Caulfield- Fluisteraar
- Aantal berichten : 123
Punten : 130
Registratiedatum : 01-03-12
Tania schreef:Marin schreef:Oh handig! Dan zou ik daar gewoon even vragen wat handig is qua rekening en welke bank je houdt enzo.
Ik heb wel zo'n vermoeden wat het mannetje van de Rabobank daarop antwoord
Hahaha.. Goed punt.
Marin- Lady Post-a-lot
Wij hebben ieder onze eigen rekening waar salaris op binnenkomt. Daarnaast een gezamenlijke rekening waar we elk maar ratio de vaste lasten kosten op storten en voor dingen als boodschappen. We hebben er ook een spaarrekening aan gekoppeld waar we een klein bedrag per maand sparen voor gezamenlijke uitgaven als een vakantie, onderhoud van de auto of een nieuwe wasmachine.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Wat ontzettend leuk!
Meer heb ik ook niet te melden. Haha.
Meer heb ik ook niet te melden. Haha.
Gast- Gast
Wij hebben ook onze eigen betaal- en spaarrekening gehouden en hebben een gezamenlijk betaal- en spaarrekening geopend. Ik ben overgestapt naar de bank waar hij al bij zat, ik wilde toch al weg bij mijn eigen bank. Ik vind het wel prettig om mijn eigen rekening ook te houden. We maken beide naar rato over naar de gezamenlijke rekening en van de rest kan ik doen en laten wat ik wil, zodat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik wat vaker shop dan hij En ook met cadeautjes vind ik het wel fijn, het zou een beetje raar voelen als ik cadeautjes voor hem van onze gezamelijke rekening zou betalen. We zijn trouwens op huwelijkse voorwaarden getrouwd, omdat mijn vriend een eigen bedrijf heeft en ook daarom is het verstandig om mijn eigen rekening te houden. Bij een eventueel faillissement komen eventuele schuldeisers in elk geval niet bij mijn rekening.
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Gefeliciteerd!
Wij hebben hier ieder eigen rekeningen en 1 hypotheekrekening waar alles naar wordt overgemaakt.
Verder maak ik elke maand de helft over van de andere vaste lasten en doen we om en om boodschappen.
Waar heb je je buffetkast uit het fototopic gekocht als ik vragen mag? Vind hem super!
Wij hebben hier ieder eigen rekeningen en 1 hypotheekrekening waar alles naar wordt overgemaakt.
Verder maak ik elke maand de helft over van de andere vaste lasten en doen we om en om boodschappen.
Waar heb je je buffetkast uit het fototopic gekocht als ik vragen mag? Vind hem super!
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
We hebben eigen rekeningen waar salaris opkomt en de eigen lasten gaan daar vanaf. Nog geen gezamenlijke rekening omdat we beide andere bank hebben en het nog niet eens zijn, haha. We sparen samen op spaarrekening gekoppeld aan mijn vriend zijn rekening.
Gast- Gast
Thanks voor alle reacties, ook alleen de felicitaties. We moeten binnenkort maar even langs een bank gaan voor wat meer informatie. Ik houd mijn eigen rekening het liefst ik ong maar gezamenlijke rekeningen willen we wel graag bij de Rabobank afsluiten. Even kijken wat dan de mogelijkheden zijn, want wat Marin zegt over de inzichtelijkheid lijkt me wel er prettig.
Lady4- Ratel
Wat leuk voor je!
Bij ons gaat eigenlijk alles bijelkaar, maar uit praktisch oogpunt hebben we beiden een eigen lopende- en spaarrekening. Ik betaal de vaste lasten en man boekt maandelijks een bedrag naar mijn rekening. Boodschappen, uitjes e.d worden maar net hoe het uitkomt betaald.
Bij ons gaat eigenlijk alles bijelkaar, maar uit praktisch oogpunt hebben we beiden een eigen lopende- en spaarrekening. Ik betaal de vaste lasten en man boekt maandelijks een bedrag naar mijn rekening. Boodschappen, uitjes e.d worden maar net hoe het uitkomt betaald.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Wij hebben ieder onze eigen rekening. De rekening van mijn man staat ook op mijn naam en daar heb ik de inloggegevens van. Ik stort mijn salaris daarnaar over en we hebben daar een internetspaarrekening. Ik heb er geen pasje van.
Gast- Gast
Wij hebben bij rabobank beide een eigen betaal en spaarrekening. Samen hebben we een en/of betaal en spaarrekening met ieder een pasje. We maken hierop elke maand geld over en betalen hiervan de huur en boodschappen en sparen hier voor vakanties.
Wij hadden trouwens beide verzekeringen bij interpolis via de rabobank, toen we langs de bank gingen om de rekeningen te regelen hebben we deze ook gelijk samen laten voegen.
IK vind trouwens bij de rabobank alles heel overzichtelijk, al je rekeningen staan onder elkaar.
Wij hadden trouwens beide verzekeringen bij interpolis via de rabobank, toen we langs de bank gingen om de rekeningen te regelen hebben we deze ook gelijk samen laten voegen.
IK vind trouwens bij de rabobank alles heel overzichtelijk, al je rekeningen staan onder elkaar.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Gefeliciteerd!
Wij hebben ieder een eigen spaar- en betaalrekening en een gezamelijke rekening. We maken ieder maandelijks een bedrag over naar de gezamelijke rekening en daar gaat de huur en alle bijkomende kosten vanaf, de boodschappen en dan blijft er nog wat over voor treinkaartjes als we samen weg gaan, een keer lunchen samen en cadeautjes. Ik heb het zo ingesteld dat dat bedrag elke maand automatisch overgeschreven wordt dus daar heb ik verder geen omkijken naar.
Daarnaast hebben we dus onze eigen spaar- en betaalrekening, daar gaan de zorgverzekering enz vanaf en ieders mobiele telefoonabbonement. De rest kan ik mee doen wat ik wil, we maken ook ieder een bedrag over naar onze spaarrekeningen, toevallig is dat precies hetzelfde bedrag, maar dat hebben we niet overlegt of zo. Als we een keer een grotere aankoop voor ons samen doen dan leggen we gewoon ieder hetzelfde bedrag in.
Mijn eigen rekening heb ik bij de ING en de gezamelijke rekening hebben we bij de ABN, wat mij betreft maakt het allemaal niet zoveel uit, ik heb er weinig omkijken naar met die automatische overschrijving.
Wij hebben ieder een eigen spaar- en betaalrekening en een gezamelijke rekening. We maken ieder maandelijks een bedrag over naar de gezamelijke rekening en daar gaat de huur en alle bijkomende kosten vanaf, de boodschappen en dan blijft er nog wat over voor treinkaartjes als we samen weg gaan, een keer lunchen samen en cadeautjes. Ik heb het zo ingesteld dat dat bedrag elke maand automatisch overgeschreven wordt dus daar heb ik verder geen omkijken naar.
Daarnaast hebben we dus onze eigen spaar- en betaalrekening, daar gaan de zorgverzekering enz vanaf en ieders mobiele telefoonabbonement. De rest kan ik mee doen wat ik wil, we maken ook ieder een bedrag over naar onze spaarrekeningen, toevallig is dat precies hetzelfde bedrag, maar dat hebben we niet overlegt of zo. Als we een keer een grotere aankoop voor ons samen doen dan leggen we gewoon ieder hetzelfde bedrag in.
Mijn eigen rekening heb ik bij de ING en de gezamelijke rekening hebben we bij de ABN, wat mij betreft maakt het allemaal niet zoveel uit, ik heb er weinig omkijken naar met die automatische overschrijving.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Wat leuk, gefeliciteerd!
Wij hebben nu alles apart. Mijn vriend wil in de toekomst alles op 1 bult gooien en dat wil ik niet, dus dat zien we dan wel weer.
Wij hebben nu alles apart. Mijn vriend wil in de toekomst alles op 1 bult gooien en dat wil ik niet, dus dat zien we dan wel weer.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Samenwonen - Regelen
» Samenwonen, wat regelen?
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Wat allemaal regelen?
» Wat te regelen na de bevalling?
» Samenwonen, wat regelen?