Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Deeltijd studie

5 plaatsers

Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Deeltijd studie

Bericht  Oasis wo 1 jun 2011 - 22:25

In februari 2012 hoop ik mijn huidige studie af te ronden. Helaas is dit niet het werkveld waar ik de rest van mijn leven in wil werken. Daarom overweeg ik hierna een deeltijd studie te gaan doen, in de Nederlandse taal of Kunstgeschiedenis.
Mijn vraag is; heeft iemand hier ervaring mee (deeltijdstudie, ongeacht de richting), Wat zijn de voor - en nadelen? Zou je de keuze nog eens maken als je het overnieuw kon doen?
Ben benieuwd, alle tips zijn welkom! smile
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  RYW wo 1 jun 2011 - 22:31

Ik heb mijn studie in deeltijd afgemaakt. Nadeel is het tempo (je bent langer bezig) en voordeel is dat je ernaast kan werken. Maar hou je er wel rekening mee dat je collegegeld waarschijnlijk flink wat hoger wordt als je al een studie hebt afgerond?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  Oasis wo 1 jun 2011 - 23:22

Dat laatste weet ik, maar ik heb vier jaar geleden de verkeerde keuze gemaakt en wil dit graag weer rechtzetten. Ik vrees dat dit dan dus de enige manier is...

Bedankt voor jouw antwoorden smile
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  Lenthe do 2 jun 2011 - 0:11

Ik heb ooit ook de verkeerde keuze gemaakt wat betreft studiekeuze en ben ook verder gaan studeren (in deeltijdvariant). Voordeel is dat je geld verdient, werkervaring opbouwt en je bijna altijd bij gemotiveerde mensen in de klas zit (je kiest niet zomaar om te studeren naast je werk)
Nadeel is dat het best zwaar is om naast je werk nog naar school te moeten en opdrachten voor je studie te moeten maken, het enorm veel geld kost met de aankomende kabinetsplannen en je wel echt gemotiveerd moet blijven om nog weer 4(?) jaar te studeren. Je krijgt ook geen stufi meer en na 7 jaar studie moet je je ov inleveren én mag je niet meer lenen. Je moet dus goed over je financiële gevolgen nadenken. Woon je nog thuis? Ik zou nl nu wel graag iets voor mezelf zoeken, maar financieel zit dat er eigenlijk nog niet in.

Toch zou ik het zo opnieuw doen (hoewel die kabinetsplannen mij misschien wel tegen zouden houden). Als je nu al weet dat je huidige studie niet de richting is waar je altijd in wil blijven, kun je beter in een keer doorgaan... Nu ben je nog gewend te studeren en ben je nog niet aan een baan gebonden, later wordt dat misschien lastiger.
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  Filoria di 7 jun 2011 - 8:07

Zo te horen bedoelt TO een universitaire deeltijdstudie, dan gaan veel van de voordelen die Lenthe noemt niet op.

Ik heb over universitaire deeltijdstudies gehoord dat je er sowieso 6 jaar over doet en vaak nog langer. En dat het best tegenvalt hoeveel tijd in de week je er nog aan kwijt bent. Je moet dan bijvoorbeeld twee dagen in de week naar de universiteit van 13.00 tot 21.00. Je kunt inderdaad een baantje hebben naast je studie, maar meestal geen baan in het werkveld. Maar als je een beetje een doorzetter bent en gemotiveerd komt het vast goed smile

Mijn man heeft trouwens Nederlands gestudeerd (voltijd) dus als je vragen hebt over die studie roep je maar. Het valt in elk geval vies tegen hoeveel werk er is in die sector:
- leraar Nederlands (dat moet je maar net willen, en dan kun je net zo goed HBO gaan doen)
- werken bij een universiteit als AIO of iets dergelijks: veeeeel te veel studenten, veeeeel te weinig plekken
- uitgeverswereldje: daar moet je zonder werkervaring maar eens binnen zien te komen, succes!
- schrijven: valt alleen brood mee te verdienen als je voor bedrijven schrijft, en dat is vaak freelance en je moet er een commerciële instelling voor hebben.
Manlief werkt nu als ondertitelaar (Nederlands - Nederlands, voor doven en slechthorenden) bij de televisie.

Een vriend van me heeft kunstgeschiedenis gestudeerd, en die heeft ook het probleem dat er veeel te veel afgestudeerden zijn en veel te weinig leuke banen.

Met dit soort studies is het heel belangrijk dat je probeert stages te lopen, dat je vrijwilligerswerk doet, netwerkt etc.

Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  Zora di 7 jun 2011 - 8:17

Ik overweeg vanaf september een universitaire deeltijdstudie te beginnen. In mijn geval zou dat waarschijnlijk neerkomen op 2 jaar een schakeljaar, met 2 of 3 avonden college, en een masterjaar met een half jaar stage. Ik werk nu fulltime, en ik hoop dat naar 4 dagen te brengen.

Ik vraag me momenteel nog af of ik mijn studieschuld terugbetalen nu uit kan stellen. Volgens mij kan dat altijd, maar mag dat nu ook ''kosteloos"? Ik kan het iig zo niet vinden op internet... nadeel voor mij is dat deze studie niet via Studielink gaat, dus daar zitten volgens mij dan nog meer haken en ogen aan. Pfff, geen zin in!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd studie Empty Re: Deeltijd studie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum