Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HBO studie gedaan, nu een MBO studie?

+6
missmail
TukTuk
PapillonRose
Rouxxxe
Zora
Monte
10 plaatsers

Ga naar beneden

HBO studie gedaan, nu een MBO studie? Empty HBO studie gedaan, nu een MBO studie?

Bericht  Monte di 28 dec 2010 - 9:31

*

Laatst aangepast door Monte op za 12 okt 2013 - 7:24; in totaal 2 keer bewerkt
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HBO studie gedaan, nu een MBO studie? Empty Re: HBO studie gedaan, nu een MBO studie?

Bericht  Zora di 28 dec 2010 - 9:47

Ik kan me voorstellen dat het misschien een wat gek idee lijkt om nog mbo te gaan doen, dat het misschien voelt als een stap terug. Maar goed, uiteindelijk gaat het natuurlijk om het eindresultaat. Als jij zeker weet dat je kunt 'worden' wat je wilt met die opleiding, zou ik me door het niveau niet laten tegenhouden.

Wel zou ik alleen nog een studie gaan doen als je er echt helemaal achter staat. En dus niet als je nu al weet dat je eigenlijk geen zin hebt om weer naar school te gaan. Is een deeltijdopleiding geen optie?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

HBO studie gedaan, nu een MBO studie? Empty Re: HBO studie gedaan, nu een MBO studie?

Bericht  Monte di 28 dec 2010 - 9:56

-

Laatst aangepast door Monte op za 12 okt 2013 - 7:24; in totaal 1 keer bewerkt
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Rouxxxe di 28 dec 2010 - 9:58

Lastig, ik kan me voorstellen dat je het ergens misschien ziet als een stap terug. Ik heb zelf ook een HBO-diploma en als ik nog een opleiding zou willen doen, zou ik eerder kiezen voor nog een HBO ipv een MBO opleiding, maar als het is wat je wilt, zou ik het gewoon lekker doen. Mijn schoonzus heeft de universiteit afgerond maar kon geen werk vinden in haar vakgebied, ze heeft toen ook de MBO-opleiding tot doktersassistent gedaan en is toen als doktersassistent gaan werken smile
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  PapillonRose di 28 dec 2010 - 13:00

Wat 'grappig' , ik zit bijna over exact hetzelfde na te denken! Ik ben nog bezig met mijn opleiding tot docent en ik vind het ook ontzettend leuk, maar vraag me nu soms al af of ik dit altijd wil blijven doen of dat ik misschien over een aantal jaar toch iets anders wil gaan doen (ben een beetje bang voor sleur). Of dat ik misschien na deze studie iets anders ga doen en dan in beide beroepen in deeltijd aan de slag kan ofzo.. Ik vind gewoon zoveel dingen leuk dat ik graag meer dan 1 beroep heb ofzo Laughing

En toevallig is doktersassistente ook een beroep waar ik me op aan het oriënteren ben! Maar MBO is voor mijn gevoel ook een stapje terug, en mijn HBO studie doe ik ook met twee vingers in mijn neus (kom daarvoor van het VWO waar dat ook al zo ging) dus ik vraag me ook af of MBO wel genoeg uitdaging zou bieden. Maar het beroep lijkt me leuk..

En omdat er in het vak waarvoor ik studeer vrij weinig werk is (ondanks dat er over het algemeen docenten tekort zijn..) zit ik me toch af te vragen of ik niet beter meteen hier achteraan nog iets in een andere richting zou gaan doen.. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat besluiten! Ik ga voorlopig nog even door met mijn opleiding en hoop er tegen mijn afstuderen over een jaartje hopelijk wel uit te zijn.

Zit overigens ook nog te denken aan MBO verpleegkunde, bij mij in de buurt is er namelijk een mogelijkheid om dat vanaf de start van de studie betaald te doen en dan ga je vrij snel aan de slag in een ziekenhuis en ga je uiteraard ook naar school maar niet voltijd. Misschien is zoiets wat voor je (geen idee of dat voor doktersassistente ook bestaat zo'n werken-leren programma). Gek genoeg is er voor HBO verpleegkunde pas die mogelijkheid ergens aan het einde of halverwege het 2e jaar, vandaar dat ik als ik deze studie zou willen volgen toch eerder MBO zou kiezen omdat ik dan en salaris krijg en niet meer voltijd de schoolbanken in hoef.

LOI zou ik persoonlijk niet snel doen. Ik geloof best dat ze goede opleidingen hebben, maar ik heb al vaak gehoord dat je toch minder snel serieus wordt genomen door potentiële werkgevers (geen idee of dit ook echt klopt hoor).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  TukTuk di 28 dec 2010 - 20:05

Waarom ga je dan geen HBO-V doen? Verpleegkunde op HBO niveau?

Overigs zou ik me er niet zo druk om maken dat je van HBO naar MBO gaat, denk dat je makkelijker door de opleiding stroomt, hou er alleen wel rekening mee dat de mentaliteit op het MBO vaak heel anders is als bij HBO-ers.
Is deze opleiding niet in deeltijd of duaal te doen? Dat je tegelijkertijd werkt?

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  missmail di 28 dec 2010 - 22:09

Ik doe een MBO opleiding van 4 jaar ook in anderhalf. Het kan dus best zijn dat jij na een jaar al klaar kunt zijn met de studie.
Maar dit verschilt per school dus zou gewoon eens gaan informeren bij verschillende instellingen als ik jou was.

missmail
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 9
Registratiedatum : 28-12-10

Bericht  PapillonRose wo 29 dec 2010 - 3:59

HBO-V is wel duaal te doen hier in de omgeving, maar het duale deel begint dan pas na de helft van de studie heb ik begrepen. En om weer volledig student te zijn zonder al teveel inkomen lijkt me niet erg handig, omdat ik nu ook een kindje heb om voor te zorgen.

Maar ik maak eerst mijn huidige studie maar eens af natuurlijk, en hopelijk ben ik er tegen die tijd uit. Eerst een tijdje volledig in het onderwijs werken is ook niks mis mee natuurlijk. Alleen denk ik vroeg of laat er toch wel iets anders bij te willen gaan doen. Ik zal voor de zekerheid toch eens verder rondkijken naar HBO-V (misschien wat verder uit de regio).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  M@niek ma 3 jan 2011 - 8:49

Monte schreef:Ik ben heel erg aan het twijfelen. Op dit moment heb ik mijn hbo studie afgerond en ben ik docent. Alleen twijfel ik ontzettend of dit beroep wel bij me past en ik dit wil blijven doen. Nu wilde ik altijd al iets in de medische wereld doen. Mij lijkt doktersassistente in een polikliniek een erg leuke baan. Maar de opleiding is mbo en ergens vind ik dat wel heel raar om te moeten volgen, aangezien ik mezelf dan qua niveau eigenlijk verlaag(van hbo naar mbo).
Wat vinden jullie hiervan?

En dan ook nog het feit dat ik niet echt graag terug naar school wil. Maar is een diploma van bijv. LOI wel een waardig diploma

oh en er is nog een studie die me ook wel wat lijkt, maar deze is aan de andere kant van het land en duurt weer 4 jaar(en dat vind ik toch wel erg lang)

Hoi hoi,

Doktersassistente is een erg leuk beroep en ook erg veelzijdig, alweer bijna 4 jaar werk ik als doktersassistenter!
Ik heb mijn opleiding bij Capabel gedaan, dit is een 1-jarige opleiding, 1 dag naar school. Wel aan de prijzige kant maar je hebt recht op studiefinanceiring, daarnaast is het ook een erkend diploma.

Succes.

pffff ik ben echt hard aan het nadenken wat ik nou eigenlijk wil, maar zo makkelijk is het niet echt.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Monte di 4 jan 2011 - 3:20

M@niek schreef:
Monte schreef:Ik ben heel erg aan het twijfelen. Op dit moment heb ik mijn hbo studie afgerond en ben ik docent. Alleen twijfel ik ontzettend of dit beroep wel bij me past en ik dit wil blijven doen. Nu wilde ik altijd al iets in de medische wereld doen. Mij lijkt doktersassistente in een polikliniek een erg leuke baan. Maar de opleiding is mbo en ergens vind ik dat wel heel raar om te moeten volgen, aangezien ik mezelf dan qua niveau eigenlijk verlaag(van hbo naar mbo).
Wat vinden jullie hiervan?

En dan ook nog het feit dat ik niet echt graag terug naar school wil. Maar is een diploma van bijv. LOI wel een waardig diploma

oh en er is nog een studie die me ook wel wat lijkt, maar deze is aan de andere kant van het land en duurt weer 4 jaar(en dat vind ik toch wel erg lang)

Hoi hoi,

Doktersassistente is een erg leuk beroep en ook erg veelzijdig, alweer bijna 4 jaar werk ik als doktersassistenter!
Ik heb mijn opleiding bij Capabel gedaan, dit is een 1-jarige opleiding, 1 dag naar school. Wel aan de prijzige kant maar je hebt recht op studiefinanceiring, daarnaast is het ook een erkend diploma.

Succes.

pffff ik ben echt hard aan het nadenken wat ik nou eigenlijk wil, maar zo makkelijk is het niet echt.

Dit zou inderdaad wel een optie zijn. Maar het schoolgeld is inderdaad prijzig zeg(iets over de 4000), hoe heb jij dit gedaan qua geld? Want ik heb namelijk al 4 jaar studiefinanciering gehad en zou dus die 4000 uit mijn eigen zak moeten betalen. Of krijg je wel een vergoeding als je stage loopt?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 4:33

Zoek even na of de opleiding van Capabel bij jou in de buurt wel fatsoenlijk is, er zijn nl. genoeg klachten al over deze onderwijsgroep geweest (zie forum van radar o.a.)

Gast
Gast

Bericht  M@niek di 4 jan 2011 - 10:18

SunnyScience schreef:Zoek even na of de opleiding van Capabel bij jou in de buurt wel fatsoenlijk is, er zijn nl. genoeg klachten al over deze onderwijsgroep geweest (zie forum van radar o.a.)

Over Rotterdam hier geen klachten! Ik vond het allemaal prima geregeld!
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607

Bericht  Yzma zo 9 jan 2011 - 5:04

Ik denk dat je moet doen wat je leuk lijkt en niet omdat het een bepaald niveau is. Als dit je leuk lijkt, dan zou ik het zeker doen.
Mijn moeder heeft een aantal jaren terug deze opleiding met een thuisstudie gegaan, volgens mij is het niet zo dat ze minder weet dan collega's met een studie op school. Zeker als je al een opleiding hebt gedaan en werkt, dan is dit een goede uitkomst.
Yzma
Yzma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 392

Bericht  Laquisia di 11 jan 2011 - 4:17

Ik kan er wel inkomen dat het misschien raar voelt om voor je gevoel een niveau lager te gaan studeren maar ik denk dat je dat gevoel los moet laten en vooral moet gaan kijken naar waar je interesses liggen. Voor jou is dit blijkbaar een beroep uitoefenen als doktersassistente. Persoonlijk vindt ik het veel belangrijker dat je plezier hebt in het uitoefenen van je beroep dan het niveau wat dat beroep inhoudt. Als jij voldoende uitdagingen ziet in het werk van doktersassistente vindt ik dat je gewoon voor die opleiding moet gaan.
Laquisia
Laquisia
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1531
Registratiedatum : 05-01-11

Bericht  Ugly Betty di 11 jan 2011 - 4:23

PapillonRose schreef:HBO-V is wel duaal te doen hier in de omgeving, maar het duale deel begint dan pas na de helft van de studie heb ik begrepen. En om weer volledig student te zijn zonder al teveel inkomen lijkt me niet erg handig, omdat ik nu ook een kindje heb om voor te zorgen.

Maar ik maak eerst mijn huidige studie maar eens af natuurlijk, en hopelijk ben ik er tegen die tijd uit. Eerst een tijdje volledig in het onderwijs werken is ook niks mis mee natuurlijk. Alleen denk ik vroeg of laat er toch wel iets anders bij te willen gaan doen. Ik zal voor de zekerheid toch eens verder rondkijken naar HBO-V (misschien wat verder uit de regio).

Ik heb de HBO-V gedaan en het klopt dat je pas vanaf het 3e jaar duaal kunt gaan doen. Dit was tenminste in Zwolle zo...
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762

Bericht  Monte ma 21 feb 2011 - 10:17

Om er toch nog even op terug te komen, want de tijfel is er nog steeds. Ben nu echt aan het twijfelen of het een doktersassistent-opleiding(van 1 jaar) wordt of een WO master(waar misschien geen baan in te vinden is met mij werkveld).

Maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die mij kunnen helpen bij deze keuze. Op internet kwam ik een loopbaanbegeleider tegen. Weten jullie of deze mensen kunnen helpen bij deze keuze(of zijn ze daar niet voor?), dus iemand ervaring met een begeleider?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Monte di 22 feb 2011 - 1:02

M@niek schreef:
SunnyScience schreef:Zoek even na of de opleiding van Capabel bij jou in de buurt wel fatsoenlijk is, er zijn nl. genoeg klachten al over deze onderwijsgroep geweest (zie forum van radar o.a.)

Over Rotterdam hier geen klachten! Ik vond het allemaal prima geregeld!

Dan nog een vraagje. Ik had capabel gemaild omdat ik wat meer duidelijkheid wilde, maar het is me nog niet duidelijk. Op de site staat dat de opleiding 1 jaar duurt. Maar die man zegt dat je pas na 18 weken kan stage lopen. Maar je gaat ook maar 1 dag naar school. Dat zou betekenen dat ik 4 werkdagen in de week niets doe aan mijn opleiding, of kan ik ook een stage zoeken vanaf het begin?

En krijg je al betaald voor je stage?(want anders is het wel een erg dure opleiding)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: