werken, deeltijd studie en zwanger
+3
Steep
Dolphinne
Famke
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
werken, deeltijd studie en zwanger
Ik ben eigenlijk benieuwd of hier mensen zijn die bezig zijn met een (deel)tijd studie en zwanger zijn / kleine kinderen hebben.
Sinds kort heb ik een nieuwe functie op mijn werk en zou hier graag een HBO studie voor gaan doen, alleen...de studie duurt 3 jaar en is 1 dag in de week + nog zo'n 10 uur zelfstudie. In de toekomst willen mijn vriend en ik graag kindjes en ik vraag me dan weer af wat als je tijdens je studie zwanger zou raken, zou je je studie dan kunnen verlengen?? Waarschijnlijk gaat mijn werkgever de studie betalen..en hoe zou dit dan gaan??
Iemand ervaring??
Sinds kort heb ik een nieuwe functie op mijn werk en zou hier graag een HBO studie voor gaan doen, alleen...de studie duurt 3 jaar en is 1 dag in de week + nog zo'n 10 uur zelfstudie. In de toekomst willen mijn vriend en ik graag kindjes en ik vraag me dan weer af wat als je tijdens je studie zwanger zou raken, zou je je studie dan kunnen verlengen?? Waarschijnlijk gaat mijn werkgever de studie betalen..en hoe zou dit dan gaan??
Iemand ervaring??
Gast- Gast
Re: werken, deeltijd studie en zwanger
Ik heb zo'n soort studie gedaan. Ook 3 jaar HBO, ik werkte 5 dagen, plus inderdaad nog zelfstudie. Wij hadden geen vaste schooldagen, hadden jaarlijks ongeveer 6 contact dagen.
Ik kon wel zelf mijn vakken en examens plannen, dus ik heb in het eerste jaar heel erg hard gewerkt, en ook al vakken voor het tweede jaar erbij gedaan. In het tweede jaar ben ik zwanger geworden. Ik heb met 39 weken zwangerschap nog mijn laatste exmans gedaan voor het tweede jaar, dat was pittig maar wel goed te doen. Na mijn zwangerschap ben ik 24 uur gaan werken, maar dan moest ik wel 2 jaar over het derde jaar doen (voor de werkervaring). Ik vond het leren met zo'n kleintje opzich wel pittig maar goed te doen. Maar ik had ook alle tijd dus, misschien is dat bij jou minder van toepassing.
Maar ik denk dat het wel moet lukken, goed plannen en niet te veel laten sloeren...
Edit: Om nog even concreet antwoord te geven op je vraag; ik mocht een jaar langer over de studie doen, dat wist ik al voordat ik zwanger werd. Dit was omdat veel studenten het niet in 3 jaar halen. Maar dat is dus per werkgever denk ik verschillend.
Ik kon wel zelf mijn vakken en examens plannen, dus ik heb in het eerste jaar heel erg hard gewerkt, en ook al vakken voor het tweede jaar erbij gedaan. In het tweede jaar ben ik zwanger geworden. Ik heb met 39 weken zwangerschap nog mijn laatste exmans gedaan voor het tweede jaar, dat was pittig maar wel goed te doen. Na mijn zwangerschap ben ik 24 uur gaan werken, maar dan moest ik wel 2 jaar over het derde jaar doen (voor de werkervaring). Ik vond het leren met zo'n kleintje opzich wel pittig maar goed te doen. Maar ik had ook alle tijd dus, misschien is dat bij jou minder van toepassing.
Maar ik denk dat het wel moet lukken, goed plannen en niet te veel laten sloeren...
Edit: Om nog even concreet antwoord te geven op je vraag; ik mocht een jaar langer over de studie doen, dat wist ik al voordat ik zwanger werd. Dit was omdat veel studenten het niet in 3 jaar halen. Maar dat is dus per werkgever denk ik verschillend.
Famke- Fluisteraar
- Aantal berichten : 255
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10
Ik ben nu bijna afgestudeerd, maar was tijdens mijn studie zwanger.
Ik doe een universitaire bachelor van normaal 3 jaar.
Ik heb er nu net iets meer dan 5 jaar over gedaan. Dus wel een flinke vertraging.
Ik ben tijdens mijn 2e studiejaar zwanger geraakt (in februari). Ik heb toen nog gewoon vakken gevolgd tot de zomervakantie. Daarna heb ik een half jaar een pauze ingelast (dat kwam wat betreft vakken ook zo uit) en daarna ben ik in Januari weer begonnen met een aantal vakken die ik nog niet gehaald had. En na de zomervakantie ging ik verder met het derde jaar.
Helaas zijn we toen ons zoontje 4 mnd was uit elkaar gegaan en werd de combi van studeren en een kindje wel een stuk zwaarder. En ik ben er toen ook bij gaan werken om rond te kunnen komen. (ik werk tussen de 10 en 25 uur in de week)
Daardoor duurt het afstuderen nu ook veel langer. Normaal kun je dit als full-time student in 4 maanden ongeveer afkrijgen, maar ik heb er nu 1,5 jaar over gedaan door verschillende omstandigheden.
Ik merk dat ik op dagen dat mijn zoontje bij mij thuis is, ik nauwelijks aan studeren toe kom. In het begin sliep hij nog veel en ging dit nog wel iets beter, maar nu lukt dat eigenlijk niet meer. In de avond studeren lukt mij ook niet heel erg goed, maar dat moet dan af en toe wel.
Ik doe een universitaire bachelor van normaal 3 jaar.
Ik heb er nu net iets meer dan 5 jaar over gedaan. Dus wel een flinke vertraging.
Ik ben tijdens mijn 2e studiejaar zwanger geraakt (in februari). Ik heb toen nog gewoon vakken gevolgd tot de zomervakantie. Daarna heb ik een half jaar een pauze ingelast (dat kwam wat betreft vakken ook zo uit) en daarna ben ik in Januari weer begonnen met een aantal vakken die ik nog niet gehaald had. En na de zomervakantie ging ik verder met het derde jaar.
Helaas zijn we toen ons zoontje 4 mnd was uit elkaar gegaan en werd de combi van studeren en een kindje wel een stuk zwaarder. En ik ben er toen ook bij gaan werken om rond te kunnen komen. (ik werk tussen de 10 en 25 uur in de week)
Daardoor duurt het afstuderen nu ook veel langer. Normaal kun je dit als full-time student in 4 maanden ongeveer afkrijgen, maar ik heb er nu 1,5 jaar over gedaan door verschillende omstandigheden.
Ik merk dat ik op dagen dat mijn zoontje bij mij thuis is, ik nauwelijks aan studeren toe kom. In het begin sliep hij nog veel en ging dit nog wel iets beter, maar nu lukt dat eigenlijk niet meer. In de avond studeren lukt mij ook niet heel erg goed, maar dat moet dan af en toe wel.
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn HBO studie en heb vorig schooljaar 4 dagen in de week stage gelopen en daarnaast 1 dag in de week les gehad. Dit was wel pittig maar gelukkig was de zwangerschap goed "geplant" (niet geplant, wel gewenst en exact in de zomervakantie uitgerekend, dus ook een geluk!). Tot week 34 stage gelopen en toen had ik al mijn uren gehaald (wel bijna geen vakantiedagen gehad, maar dat had ik er wel voor over. Dat vond ik vrij zwaar (en heb daar ook nieuw respect voor, fulltime werken tijdens een zwangerschap), maar dat lag misschien ook aan het werkveld (clienten met een (zware) psychiatrische stoornis). Nu ga ik 1 dag in de week naar school (minor) en is het vooral veel lezen thuis en dat doe ik overal een beetje tussendoor. Tot nu toe gaat het goed!
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Ik ben nu bezig met mijn master. Heb over mijn bachelor 5 jaar gedaan en intussen twee kindjes gekregen. Nu ben ik zwanger van de derde. Ik kan je verder niks vertellen over hoe het zal gaan als je werkgever het betaalt. Maar als je andere vragen hebt over studeren met kinderen, die kan ik wel beantwoorden
Gast- Gast
Over een tijdje kan ik meepraten. Vrijdag begin in met mijn opleiding, ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen zo met een gezin, huishouden studie en werken!
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb net een studie afgerond en ik moet zeggen dat ik het naast werk, het huishouden en m'n kindje erg zwaar vond ! Ik moest op papier zo'n 8 a 10 uur per week studeren en ik het het gelukkig gered met minder (zo'n 5 a 6 uur)
Gast- Gast
Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerscriptie, dus ik studeer ook nog. Een aantal weken voor mijn afstudeerstage vorig jaar (januari 2010) kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ik ben toen wel begonnen met afstuderen en mijn scriptie, maar heb het door een zware zwangerschap niet gehaald. Moest noodgedwongen stoppen. Heb mijn studie zo'n 9 maanden op pauze gehad, ben ik januari 2011 weer begonnen. Had eigenlijk voor de zomervakantie klaar willen en kunnen zijn, maar dit is helaas ook niet gelukt. Onze N. is een erg slechte slaper en het slaaptekort en de gebroken nachten breken me echt op. Ik doe het dus 'op mijn gemak', het is niet anders.
Ik vind het wel zwaar. Ik kan maar weinig motivatie vinden om 's avonds aan mijn studie te werken. Maargoed.. gelukkig zijn er ook veel succesverhalen!
Ik vind het wel zwaar. Ik kan maar weinig motivatie vinden om 's avonds aan mijn studie te werken. Maargoed.. gelukkig zijn er ook veel succesverhalen!
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik werk 3 om 4 dagen in de week en doe daarnaast een universitaire thuisstudie welke ik nu in voltijd tempo volg. Het is goed plannen, maar heb het nooit als heel erg zwaar ervaren. Ik doe nu een studie die ik echt geweldig vind, denk dat dat ook heel veel scheelt. Mijn motivatie is heel groot. Verder is het goed verdelen van werk tussen man en mij. Gelukkig heb ik een mannetje dat vrijwel altijd door slaapt, heel vaak vrolijk is en zich ook prima uren zelf kan vermaken als het moet. Ben benieuwd hoe dat ooit bij een 2e gaat zijn, of het me dan nog zo af gaat!
Gast- Gast
Fijn om jullie reacties te lezen en dat het allemaal meevalt mits je het goed plant, voor zover dag mogelijk is natuurlijk.
Heb vandaag te horen gekregen dat ik in september in ieder geval niet mag starten met de opleiding, eerst wat meer ervaring op doen in mijn nieuwe functie. Hoop dat ik in februari wel mag starten.. Nadeel is natuurlijk wel hoe langer het duurt voor ik kan beginnen hoe groter de kinderwens wordt waarschijnlijk...
We zullen zien hoe het gaat lopen! Dank je wel voor jullie reacties!
Heb vandaag te horen gekregen dat ik in september in ieder geval niet mag starten met de opleiding, eerst wat meer ervaring op doen in mijn nieuwe functie. Hoop dat ik in februari wel mag starten.. Nadeel is natuurlijk wel hoe langer het duurt voor ik kan beginnen hoe groter de kinderwens wordt waarschijnlijk...
We zullen zien hoe het gaat lopen! Dank je wel voor jullie reacties!
Gast- Gast
Ik heb een tijdje lang 36 uur gewerkt, in mijn eentje voor mijn twee jongens gezorgd en daarnaast deeltijd gestudeerd. Het was voor mij wel te doen, maar het vrat energie en was zeker niet makkelijk. Daarbij had ik dan natuurlijk niet één maar twee kinderen, en ik was alleenstaande moeder, dus die factoren speelden daarin ook mee. Mijn baas betaalde het voor me en gaf me 4 uur studieverlof per week. Omdat ik niet ben vertraagd maar netjes op tijd ben afgestudeerd weet ik niet hoe het zit met verlengen, eerlijk gezegd.
Nu werk ik 27 uur (ik heb 9 uur ouderschapsverlof), woon nog steeds alleen met mijn jongens en doe er nog een master naast. Het is te doen, met het juiste vangnet, maar ik ben wel blij dat ik dit niet jaren hoef vol te houden. Maar wederom: de factor alleenstaande moeder weegt wel zwaar.
Nu werk ik 27 uur (ik heb 9 uur ouderschapsverlof), woon nog steeds alleen met mijn jongens en doe er nog een master naast. Het is te doen, met het juiste vangnet, maar ik ben wel blij dat ik dit niet jaren hoef vol te houden. Maar wederom: de factor alleenstaande moeder weegt wel zwaar.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Ik denk dat dat heel zwaar weegt RYW, alles komt op jouw schouders. Als ik moet studeren neemt mijn man mijn zoon gewoon voor zijn rekening dus dan kan ik mijn gang gaan. Jij kan dat niet.
Gast- Gast
James schreef:Ik denk dat dat heel zwaar weegt RYW, alles komt op jouw schouders. Als ik moet studeren neemt mijn man mijn zoon gewoon voor zijn rekening dus dan kan ik mijn gang gaan. Jij kan dat niet.
Daar heb je gelijk in. Soms is mijn vriend er om voor de jongens te zorgen als ik college heb of moet studeren, soms is mijn moeder er. Maar wat ook veel tijd en vooral energie vreet, is het continue organiseren. Ik moet elke week weer als een malloot mijn agenda naspeuren of ik alles netjes afgeregeld heb, of ik op de juiste momenten oppas heb, hoe laat ik welke dag van mijn werk weg kan om naar school te gaan, hoe ik mijn werk zo moet plannen dat ik uitkom qua tijd en hoe ik op tijd boodschappen in huis krijg zodat de oppas van dienst dat kan klaarmaken voor de jongens. Dat is vooral zo vreselijk vermoeiend, en dat maakt het voor mij erg gecompliceerd.
Niet eens de studielast, inderdaad. Dat doe ik er zo ongeveer 'even' bij. Als het eenmaal geregeld is kan ik er echt van genieten om te studeren heb ik ook eens even tijd voor mezelf en mijn eigen ontwikkeling. Het kan dus ook heel gezond zijn, denk ik, om te studeren tijdens het ouderschap
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Ik vind het knap. als voltijd student zonder kinderen en met slechts een bijbaan van zon 2 dagen per week vind Ik t al zwaar genoeg :p.. echt knap als je er dan nog een gezin naast hebt!
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Soortgelijke onderwerpen
» Zwanger zijn en werken in de zorg....
» Deeltijd studie
» Hoeveel uur werken naast je voltijd studie?
» studie, werken, kindje, huishouden pfff...
» Zwanger en werken in de kinderopvang
» Deeltijd studie
» Hoeveel uur werken naast je voltijd studie?
» studie, werken, kindje, huishouden pfff...
» Zwanger en werken in de kinderopvang
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: