Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Deeltijd pabo

3 plaatsers

Ga naar beneden

Deeltijd pabo Empty Deeltijd pabo

Bericht  Niekske zo 5 jun 2011 - 23:22

Ik ben op dit moment niet gelukkig met mijn werk en ik ben al een hele tijd aan het denken om iets compleet anders te gaan doen. vroeger riep ik altijd dat ik juf wilde worden en de laatste tijd ben ik hier steeds meer over aan het nadenken. Ik heb met een kennis een dagje mee kunnen lopen bij haar op school, zij heeft groep 3. Ik vond het echt super leuk! Ik heb van twee vriendinnen van me ook al het aanbod om met hen een keer een dagje mee te lopen, zij hebben weer allebei een andere groep. Ik ga dat zeker doen, maar ik zit nog over wat praktische zaken na te denken, dus ik hoop dat er mensen me advies kunnen geven!

Als ik naar de pabo zou gaan, wil ik dat in deeltijd doen. Weten jullie misschien waar dat kan en vooral waar het goed aangeschreven staat? De voornaamste reden dat ik het in deeltijd wil doen, is het financiele aspect. Ik heb nu eenmaal een inkomen nodig... daarom ook mijn vraag wat je ongeveer verdiend hierbij en hoeveel kosten je nog hebt aan de opleiding?
En weet iemand misschien of je die ook via zij-instroom kan doen? Ik weet dat dit voor docent middelbaar onderwijs mogelijk is. Met een vak-inhoudelijke opleiding kun je meteen aan de slag als docent en behaal je tegelijkertijd je les-bevoegdheid. Ik weet niet of dit ook op de pabo zou kunnen...?

Verder alles tips en adviezen zijn welkom, alvast bedankt!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Deeltijd pabo Empty Re: Deeltijd pabo

Bericht  Cheesegirl zo 5 jun 2011 - 23:50

Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar ik start zelf in september met de Pabo. Ik ga deze deeltijd en verkort doen, dus in 2 jaar. Dit mag omdat ik al een Hbo opleiding afgerond heb, Sph. Ik vind trouwens het collegegeld tussen vt en dt heel weinig schelen, volgens mij is het iets van 300 euro verschil.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Gast ma 6 jun 2011 - 1:20

Niekske schreef:

Als ik naar de pabo zou gaan, wil ik dat in deeltijd doen. Weten jullie misschien waar dat kan en vooral waar het goed aangeschreven staat? De voornaamste reden dat ik het in deeltijd wil doen, is het financiele aspect. Ik heb nu eenmaal een inkomen nodig... daarom ook mijn vraag wat je ongeveer verdiend hierbij en hoeveel kosten je nog hebt aan de opleiding?
En weet iemand misschien of je die ook via zij-instroom kan doen? Ik weet dat dit voor docent middelbaar onderwijs mogelijk is. Met een vak-inhoudelijke opleiding kun je meteen aan de slag als docent en behaal je tegelijkertijd je les-bevoegdheid. Ik weet niet of dit ook op de pabo zou kunnen...?

Verder alles tips en adviezen zijn welkom, alvast bedankt!

Hoi Niekske, ik heb ook deeltijd PABO gedaan dus ik kan je er wel wat over vertellen. Ik geloof dat veel pabo's wel een deeltijd versie hebben, gewoon even informeren op de hoge scholen. Vaak is dat 2 avonden in de week of 1 hele dag. Als je een beetje googled, kan je wel een lijst vinden waar je kunt vinden welke PABO's goed staan aangeschreven

Hoeveel wil je erbij gaan werken? Ik heb de PABO in Deventer gedaan, maar de hoeveelheid stof kwam wel overeen met een de hoeveelheid die de voltijd kreeg (ik heb beide gedaan, vandaar dat ik het kon vergelijken). Plus dat je stage moet lopen doordeweeks. Het is dus niet zo dat je er fulltime bij kan werken ofzo. Tegenwoordig beginnen ze al in jaar 1 met stage, meestal 1 dag in de week bij de deeltijd. Veel mensen kiezen er dan voor om 2 dagen in de week stage te lopen, plus nog 2 avonden of 1 dag school).

Als je er veel bij moet werken, kan je ook overwegen om de PABO via de LOI te doen. Deze opleiding werkt samen met Windesheim in Zwolle en daar krijg je dan ook het diploma van (er staat dus geen LOI op je diploma). Ik geloof dat je 1 keer per maand dan naar school moet.

Ik geloof dat het startsalaris van een leerkracht op de 1500/1600 netto zit voor een fulltime baan. Tenminste, dat is wat ik hoor van vriendinnen die de PABO hebben gedaan. Maar dat verschilt wellicht per regio. Plus dat je tegenwoordig niet meer zo zeker bent van een baan, al helemaal geen fulltime baan. Maar wie weet is dat over een aantal jaar wel anders.
Wat dat betreft zit je wel veel beter als je een gewone lerarenopleiding doet en in het middelbaar onderwijs wilt gaan werken.

Als je nog meer vragen hebt, lees ik het wel.

Gast
Gast

Bericht  bolus26 ma 6 jun 2011 - 21:54

qua salaris klopt wel, is ook een landelijke cao.

zijinstroom kun je op veel plekken doen. Maar er zijn hierin wel weinig betaalde plekken.Een voordeel is wel dat het vaak wat sneller gaat.
hou er rekening mee dat de banen op dit moment niet voor t oprapen liggen en dat er,als passend onderwijs doorgaat, ook niet veel bij zullen komen. Ze zeggen dat er meer banen voor onderwijsassistenten komen maar dat schijnt ook tegen te vallen.

wel is het een leuke baan hoor smile
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud