Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

+18
Silver
MADDIE
Dolphinne
May
Pussycat
Parisienne
girli
Merai
luisa
Bolleke
Arwyn
Pien
Caramba
Atelier Madame
Paper Crown
Susan
Darius
Zininzon
22 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:39

2CKC2 schreef:
Razz_ schreef:Oh niet? Het blijkt wel dat je hier even niet bent geweest. En het is ieder voor zich om het te vertellen of niet.
Maargoed ik hou er nu over op

Huh? Wat heeft dat er nu mee te maken?

Dat er wel van zulke topics zijn geweest wat forummers te besteden hebben en per maand overhouden, dat bedoelde ik

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:42

Ik vind het ook een beetje een vreemd topic. Of gaan we nu ook met z'n allen vertellen hoe dom het is om rood te staan en hoeveel rente je wel niet betaalt?

Ik heb ook regelmatig rood gestaan. Waarom? Financiële tegenslagen. Zolang ik elke maand mijn rekeningen betaal en ik gewoon elke maand inkomen heb en elke maand een paar euro rente betaal, is er niks aan de hand. Vindt de bank alleen maar fijn. Verdienen ze nog wat aan Wink Niet meer drama er van maken dan nodig is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:45

Overigens denk ik dat heel veel Nederlanders wel eens rood staan. Dat betekent niet dat je meteen dik in de schulden zit. Dat kan ook omdat je een paar dure rekeningen hebt gehad, je tijdelijk geen werk hebt gehad of gewoon niet zo'n ster bent in het financiële gedeelte.

Er wordt hier op het forum vaak zo'n onterecht drama van gemaakt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Paper Crown di 31 mei 2011 - 0:46

Ja, dat stigma op roodstaan, who cares? Ik sta ook wel eens rood, maar ik zou niet willen zeggen dat ik het slecht heb, hoor.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:48

Ja, soms ben ik wel eens een big spender en als er dan eens iets mis gaat sta ik wel eens rood..

Ik wil m`n spaarrekening daar niet op aanspreken..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:49

James schreef:Ik vind het ook een beetje een vreemd topic. Of gaan we nu ook met z'n allen vertellen hoe dom het is om rood te staan en hoeveel rente je wel niet betaalt?

Ik heb ook regelmatig rood gestaan. Waarom? Financiële tegenslagen. Zolang ik elke maand mijn rekeningen betaal en ik gewoon elke maand inkomen heb en elke maand een paar euro rente betaal, is er niks aan de hand. Vindt de bank alleen maar fijn. Verdienen ze nog wat aan Wink Niet meer drama er van maken dan nodig is.

ik vind dat ook niet zo erg inderdaad. Ik merk alleen wel dat het niet zo makkelijk is om er uit te komen, omdat je dan ineens 1000 euro extra moet hebben en DAN sta je weer op 0. Dus dan was ik heel blij dat ik +50 stond, en dan ging de huur eraf haha :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:54

Ja ach, ik kan me daar niet meer zo druk om maken. Er zijn ergere
dingen. Die bank interesseert het geen drol dat je rood staat. Als je maar niet over je mingrens heen gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:54

Ik vind het wel heel erg om rood te staan of om krap bij kas te zitten. Inmiddels hebben wij het financieel niet krap meer, maar die tijden zijn er wel geweest. Kwestie van (te) hoge maandlasten voor het loon wat je op dat moment binnenbrengt. Man was ontslagen en ik kan je vertellen dat 30% achteruit gaan op loon echt heel erg is als je het niet ruim hebt. Daarna een baan gevonden, met een loon wel boven de uitkering, maar lang niet op het oude loon. Toen hebben we een tijdje elk dubbeltje om moeten draaien. Nu heeft mijn man een andere baan en verdient hij een stuk beter. Toch zit het gedrag van elk dubbeltje om willen draaien en alles op de spaar zetten wat we niet uitgeven er nog steeds in. Ik heb toen echt in de stress gezeten dat we bepaalde rekeningen niet konden betalen, die tijd is ook een behoorlijke aanslag op onze relatie geweest, dus ik ben nu erg blij dat we wat ruimer kunnen leven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Caramba di 31 mei 2011 - 0:57

Toen ik opmezelf ging, had ik weinig inkomen, mijn maandlasten waren hoger dan mijn inkomen. Rood staan kon ik niet, alleen wanneer er automatische afschrijvingen waren stond ik rood. Iedere maand had ik minder te spenderen en stond ik meer in het rood.
Nu woon ik samen met mijn vriend, rood staan kan ik nog steeds niet, sta ik ook niet en hebben zat te spenderen.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:58

Ik vond en vind het niet zo'n probleem om rood te staan maar ik vind het wel een stuk fijner nu ik er bijna uit ben, moet ik zeggen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Caramba di 31 mei 2011 - 1:04

Fauve schreef:Ik vond en vind het niet zo'n probleem om rood te staan maar ik vind het wel een stuk fijner nu ik er bijna uit ben, moet ik zeggen smile

Ik had er echt een hekel aan om rood te staan. Ook omdat ik dus niet rood kon staan.
Als ik nu rood zou kunnen staan heb ik er nog een hekel aan. Ben blij dat ik dat niet kan.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 1:06

Zolang ik maar discipline heb.. Ik mag van mezelf alleen rood staan voor benzine of onverwachtse dingen, bijv. als iets aan de auto stuk gaat..

Ik ga niet in het rood shoppen ofzo..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Pien di 31 mei 2011 - 1:07

Ik snap de achterliggende gedachte van Razz wel, je kunt hier natuurlijk ook een positieve draai aangeven. Misschien durfen mensen er eerder vooruit te komen als ze zien dat meerdere mensen maandelijks/ terugkerend rood staan. Andere mensen die dat misschien in het verleden gehad hebben kunnen hun dan weer helpen aan bijv. tips...

Jaren geleden stond ik op mijneigen rekening elke maand 1000 euro rood. standaard. Inmiddels heb ik dat behoorlijk weten terug te draaien en sta ik nu heel af en toe max 50 euro in het rood. Geen geld betekend gewoon geen dingen kopen. Mijn man en ik hebben beide altijd een evenredig deel voor ons zelf gehad om te besteden hoe wij dat wilde, op een gegeven moment was dat voor mij zo'n 450 euro wat gewoon echt elke maand op ging, dat vond ik toen erg zonde en dat ben ik anders gaan doen. Ik ben gaan kijken wat ik per maand uitgaf en wat daar nou echt nodig van was. Inmiddels heb ik nog zo'n 50 euro vrij te besteden voor mezelf (daar hoef ik overigens geen kleding van te kopen) en hou ik dus gewoon die 400 euro over!

Mijn tip voor iedereen die krap bij kas zit is aan het begin van de maand enveloppen te maken, ik ging altijd kijken wat ik die maand te doen had en wat ik te besteden had. vervolgens deed ik in enveloppen geld voor boodschappen, geld voor cadeautjes, geld voor een gepland etentje/ uitje en geld voor overige. De eerste maand kon ik het niet redden, was na de derde week het boodschappengeld al op, gevolg was dat we gewoon amper te eten hadden, de maand daarna wist ik dus dat ik het anders aan moest gaan pakken... Inmiddels mogen we niet meer klagen, werk ik dus ook niet meer met enveloppen. we hebben onze lasten aan boodschappen/ benzine/ nutteloze uitgave's met zo'n 300 euro per maand weten terug te dringen en daardoor hebben we het een stuk ruimer.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Paper Crown di 31 mei 2011 - 1:09

_Donnaa schreef:Zolang ik maar discipline heb.. Ik mag van mezelf alleen rood staan voor benzine of onverwachtse dingen, bijv. als iets aan de auto stuk gaat..

Ik ga niet in het rood shoppen ofzo..

Inderdaad!

Nou, ik heb een rekening waarop ik geld stort voor dingen die moeilijk van rekening te wijzigen waren.. ik stort daar dus iets van 400.- op.. soms valt een rekening hoger uit, dan sta ik dus - €50.- nou ik kan me daar echt niet druk om maken..
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 1:11

2CKC2 schreef:
_Donnaa schreef:Zolang ik maar discipline heb.. Ik mag van mezelf alleen rood staan voor benzine of onverwachtse dingen, bijv. als iets aan de auto stuk gaat..

Ik ga niet in het rood shoppen ofzo..

Inderdaad!

Nou, ik heb een rekening waarop ik geld stort voor dingen die moeilijk van rekening te wijzigen waren.. ik stort daar dus iets van 400.- op.. soms valt een rekening hoger uit, dan sta ik dus - €50.- nou ik kan me daar echt niet druk om maken..

maar dat is toch heel wat anders dan helemaal geen geld hebben. In jouw situatie zou ik me daar ook niet druk om maken, maar als je vervolgens op die andere rekening ook niks hebt staan, wordt het toch wel wat benauwder hoor. Helemaal als je een eigen huis (en kinderen) hebt, die dingen gaan allemaal gewoon door hoor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Paper Crown di 31 mei 2011 - 1:16

Dromertje schreef:
2CKC2 schreef:
_Donnaa schreef:Zolang ik maar discipline heb.. Ik mag van mezelf alleen rood staan voor benzine of onverwachtse dingen, bijv. als iets aan de auto stuk gaat..

Ik ga niet in het rood shoppen ofzo..

Inderdaad!

Nou, ik heb een rekening waarop ik geld stort voor dingen die moeilijk van rekening te wijzigen waren.. ik stort daar dus iets van 400.- op.. soms valt een rekening hoger uit, dan sta ik dus - €50.- nou ik kan me daar echt niet druk om maken..

maar dat is toch heel wat anders dan helemaal geen geld hebben. In jouw situatie zou ik me daar ook niet druk om maken, maar als je vervolgens op die andere rekening ook niks hebt staan, wordt het toch wel wat benauwder hoor. Helemaal als je een eigen huis (en kinderen) hebt, die dingen gaan allemaal gewoon door hoor.

I know, maar ik probeer duidelijk te maken dat roodstaan niet altijd een teken is van geen geld of niet met geld kunnen omgaan.
Ik weet wat geld problemen hebben is, hoor. Mijn ouders hadden 't lange tijd ronduit slecht..
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 1:36

Ik sta nooit rood of bijna rood. Ik maak er een sport van om zo goedkoop mogelijk te leven (zonder dat het moet).

Moet zeggen dat ik vind dat er behoorlijk lelijk tegen Razz gedaan wordt in dit topic.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 1:38

2CKC2 schreef:
Dromertje schreef:
2CKC2 schreef:
_Donnaa schreef:Zolang ik maar discipline heb.. Ik mag van mezelf alleen rood staan voor benzine of onverwachtse dingen, bijv. als iets aan de auto stuk gaat..

Ik ga niet in het rood shoppen ofzo..

Inderdaad!

Nou, ik heb een rekening waarop ik geld stort voor dingen die moeilijk van rekening te wijzigen waren.. ik stort daar dus iets van 400.- op.. soms valt een rekening hoger uit, dan sta ik dus - €50.- nou ik kan me daar echt niet druk om maken..

maar dat is toch heel wat anders dan helemaal geen geld hebben. In jouw situatie zou ik me daar ook niet druk om maken, maar als je vervolgens op die andere rekening ook niks hebt staan, wordt het toch wel wat benauwder hoor. Helemaal als je een eigen huis (en kinderen) hebt, die dingen gaan allemaal gewoon door hoor.

I know, maar ik probeer duidelijk te maken dat roodstaan niet altijd een teken is van geen geld of niet met geld kunnen omgaan.
Ik weet wat geld problemen hebben is, hoor. Mijn ouders hadden hebben 't lange tijd ronduit slecht..
Same here..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 2:55

Ik wil best vertellen waarom wij de afgelopen tijd steevast rood hebben gestaan en niet goed rond kwamen.

Vorig jaar rond deze tijd hadden wij de keuze om te blijven wonen in onze bovenwoning in Utrecht, of om te verhuizen naar ons huidige huis. De voordelen waren: de ruimte (zeker met een tweede op komst), de aanwezigheid van een tuin (we hadden daar niet eens een balkon) en dat we niet meer drie verdiepingen naar boven hoefden te klimmen (we hadden daar geen lift). Het nadeel was duidelijk; onze huurlasten zouden verdubbelen en eigenlijk konden we ons dat op dat moment niet permitteren.

Nu hadden we wel goede vooruitzichten; ik zou een jaar later gaan werken, dus onze inkomsten zouden een stuk beter worden. Uiteindelijk hebben we besloten dat de kwaliteit van ons leven dermate zou verbeteren, dat we dat vonden opwegen tegen de financiële achteruitgang.

In de praktijk bleek echter dat we toch wel echt te hoge maandlasten hadden (of te weinig inkomsten, tis maar hoe je het bekijkt). Uiteindelijk hebben we ons weten te redden door in te teren op ons spaargeld en uiteindelijk door rood te staan op de betaalrekening. Dat viel dus behoorlijk tegen.

Maar toch vind ik dat we de goede keus gemaakt hadden. Met name voor onze kinderen, zijn de leefomstandigheden hier een stuk beter. En sinds een kleine maand ben ik aan het werk, dus dat geld gaat nu ook goed komen.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Pien di 31 mei 2011 - 3:14

Minneke, ik zou het in jullie situatie net zo gedaan hebben, je weet namelijk van te voren dat er betere tijden zullen komen en die zijn nu jij een baan hebt aangebroken. Vind het overigens ook wel een dappere keuze, je Weet namelijk nooit van tevoren Hoe lang die periode is en of je het zolang uit kan zingen...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:32

Ik sta zelf ook wel eens rood, maar dat komt meestal pas als er iets wordt afgeschreven als het geld er nog in is. Dus tja, dat is niet echt iets waar ik wakker van kan liggen.
Wij krijgen het het komende jaar wel een stuk krapper omdat we dubbele lasten hebben van het huis (hebben we niet mee laten financieren en betalen dus nu huur + een deel hypotheek bruto gewoon nog omdat het wel kan) dus dan zullen we misschien iets vaker rood staan, maar so be it.
Volgend jaar wordt het dan allemaal weer ruimer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:47

Ik weet wel hoe het komt dat we zo krap zitten maar ik heb geen zin om mijn persoonlijke situatie helemaal uit de doeken te doen. Overigens komen er wel betere tijden aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Arwyn di 31 mei 2011 - 3:56

Wij staan beide nooit rood omdat we dan allebei niet kunnen.
Soms is het een beetje krap, maar dat is omdat ik nog studeer en mijn vriend zijn studieschuld aan het afbetalen is. Tsja, dan zijn van die dingen waar je nou eenmaal niet veel aan kunt veranderen en wat gewoon moet gebeuren!
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Bolleke di 31 mei 2011 - 4:02

Ik vind het niet zo'n rare vraag, alleen is de vraagstelling misschein een beetje ongelukkig. Ik zit wel eens krap bij kas omdat ik gewoon net rondkom, er gaat bijna net zoveel uit aan vaste lasten + boodschappen als dat er in komt, en als er dan een rekening hoger uitvalt of er gebeurd iets onverwachts sta ik rood. Maar ik lig daar niet wakker van, weet dat het toch dan snel weer word aangezuiverd.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 4:06

Hier iemand die standaard rood staat, ik durf er best voor uit te komen. Hoe het komt? Ik ben alleenstaand, dus niet zoveel inkomsten. Ben van baan veranderd waardoor mn salaris zo'n 75 euro netto minder werd. Woon alleen in een koophuis dus heb je toch wat hogere lasten.. Daarbij omdat ik vrijgezel ben zit ik niet graag het hele weekend op de bank, uitgaan kost ook geld. Dingen ondernemen met vriendinnen kost vaak ook geld en ik ben (gelukkig) gezegend met aardig wat vriendinnen.
Nee ik heb geen verslavingen, heb geen luxe spullen etc. Zo zie je maar, het kan opzich iedereen overkomen, het ligt gewoon aan de hele situatie..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit? - Pagina 2 Empty Re: Rood staan en krap bij kas, hoe kan dit?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum