Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Als je gaat trouwen..

+38
Shisha
Tunrida
Flip Fluitketel
Fearie
smooch
Bruintje Beer
Jelin
Ugly Betty
Susan
TGR
Moezie
Arwyn
Koffieleut
Guus
Océane
Paper Crown
Merai
Minx
Raindrop
Mamasapje
Ella
Angela_1986
mzcharlotte
Dennenappel
Zora
Pussycat
bolus26
Sarah1985
lieke89
luisa
Monte
girli
Caramba
Pien
Phileine
Floor
Oasis
Caresses
42 plaatsers

Pagina 4 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:25

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/zakelijk/13498-meisjesnaam-behouden-is-goud-waard.html

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:26

Wahaha wat raar, waarom zou je minder betaald krijgen als je een dubbele naam voert? Waar hebben ze dat op gebaseerd dan? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Edit: ik zal t artikel eens lezen. Gelezen. Hmm, 820 euro verschil?? Gaat het dan om hele hoge functies waarbij er zoveel verschil in kan zitten? Er zijn namelijk ook heel veel banen waarbij iedereen ongeveer hetzelfde (uur)loon krijgt.


Laatst aangepast door Tea-Leaf op ma 30 mei 2011 - 23:33; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:28

Zo gek is dat niet hoor smile Niet dat ik er mee eens ben, maar het is niet gek.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:34

James schreef:Zo gek is dat niet hoor smile Niet dat ik er mee eens ben, maar het is niet gek.

Ik vind het wel gek. Ik snap de theorie wel, maar ik vind het nogal vreemd dat mensen denken dat je dan minder intelligent of ambitieus bent. Ouderwetse gedachtengang een beetje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  TGR ma 30 mei 2011 - 23:39

Tea-Leaf schreef:
James schreef:Zo gek is dat niet hoor smile Niet dat ik er mee eens ben, maar het is niet gek.

Ik vind het wel gek. Ik snap de theorie wel, maar ik vind het nogal vreemd dat mensen denken dat je dan minder intelligent of ambitieus bent. Ouderwetse gedachtengang een beetje.

Ik snap de theorie en zo ervaar ik het dus ook een beetje. Alsof je een stuk van je eigen ambities en identiteit opgeeft zodra je de naam van je man aanneemt. Dat wordt dus duidelijk niet beloond.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:39

Tea-Leaf schreef:
James schreef:Zo gek is dat niet hoor smile Niet dat ik er mee eens ben, maar het is niet gek.

Ik vind het wel gek. Ik snap de theorie wel, maar ik vind het nogal vreemd dat mensen denken dat je dan minder intelligent of ambitieus bent. Ouderwetse gedachtengang een beetje.

Nee, dat is gewoon iets wat zo ingesleten zit. Mensen denken dat vaak niet eens bewust, maar het doet wel mee in de eerste indruk. Dat is met zoveel dingen zo. Mensen discrimineren bijvoorbeeld ook niet bewust mensen van afghaanse afkomst (noem maar wat), maar toch werkt dat onbewust mee in hun beoordeling.

Het duurt nog wel even voordat dat beeld gesleten is. Hier wordt het toch ook als vanzelfsprekend gezien dat je de naam van je partner aanneemt, terwijl dat voor de wet absoluut niet hoeft (ze hebben zelfs liever van niet ivm wijzigingen). Maar dat doen 5 van de 6 vrouwen ook nog steeds. Is ook ouderwets, eigenlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:43

Dat bezit is inderdaad ook een beetje wat mij tegenstaat.

Er komt ook echt in je paspoort te staan "Echtgenote van "zijn achternaam".. Terwijl er in zijn paspoort helemaal niets komt te staan.. Dat vind ik krom.. Hij is toch ook mijn echgenoot Evil or Very Mad .. Maar nee de vrouw moet weer onder de plak bij de man Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:46

Ik vind het juist wel mooi omdát het 'ouderwets' is smile Sommige dingen mogen van mij best (deels) blijven zoals ze vroeger waren, mijn vriend's naam (deels) aannemen hoort daar voor mij bij. Niets tegen mensen die het anders doen hoor, maar voor mij is het hele trouwengebeuren iets traditioneels, ik wil een witte jurk, mijn vader geeft me weg, mijn vriend mag niet bij me slapen de nacht voor we gaan trouwen, ik wil gevraagd worden door hem en ik neem zijn naam aan. Diep in mijn hart ben ik heel ouderwets and I love it Very Happy


Laatst aangepast door Fauve op ma 30 mei 2011 - 23:47; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast ma 30 mei 2011 - 23:47

Ik heb de naam van mijn man aangenomen. Ten eerste omdat ik het een fijn idee vind om later als gezin allemaal dezelfde achternaam te hebben en ten tweede omdat het me, hoe mooi ik mijn eigen meisjesnaam ook vind, een verademing leek om een gewone Nederlandse achternaam te hebben. En dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn, niet meer constant moeten spellen, geen mensen die het verkeerd uitspreken of er gewoon helemaal niet uitkomen en bv. geen artsen die bij het zien van mijn naam vragen of ik Nederlands spreek... Ik voel me al heel lang Nederlands en nu straalt mijn naam dat ook uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:29

wij hebben elkaars naam aangenomen. Mijn man heet bijv. Jansen en ik Wit. Ik heet nu dromertje Jansen-Wit en mijn man heet: manvandromertje Jansen-Wit. Wij heten dus precies hetzelfde. Onze dochter heet overigens alleen Jansen, zij kan geen dubbele achternaam krijgen. Mijn man wilde heel graag dat ik zijn naam aan zou nemen, maar ik vond het ook mooi als hij ook mijn naam aan zou nemen, daarom hebben we het op deze manier gedaan. We hebben niet echt een reden waarom zijn naam voorop staat.

Wij waren overigens het eerste stel bij onze trouwambtenaar die deze constructie had. In het dagelijks leven heten wij dus allebei Jansen, maar op officiele post van bijv. de belastindienst staat Jansen-Wit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Paper Crown di 31 mei 2011 - 0:32

Punk'd schreef:Dat bezit is inderdaad ook een beetje wat mij tegenstaat.

Er komt ook echt in je paspoort te staan "Echtgenote van "zijn achternaam".. Terwijl er in zijn paspoort helemaal niets komt te staan.. Dat vind ik krom.. Hij is toch ook mijn echgenoot Evil or Very Mad .. Maar nee de vrouw moet weer onder de plak bij de man Wink

Nee hoor! Mag je tegenwoordig gewoon kiezen, op mijn bankpassen en mijn rijbewijs en al 't andere staat mijn meisjesnaam..
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Susan di 31 mei 2011 - 0:40

Mijn vader heeft in zijn paspoort ook 'echtgenoot van *mijn moeders achternaam*' laten bijschrijven, dus het is onzin dat de vrouw bij de man onder de plak moet. Het is maar waar je zelf voor kiest.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:43

Ik heb wel de naam van mijn man aangenomen, maar ook mijn eigen gehouden, het is voor mij dus gewoon mevr. .... - .....
Maar ik gebruik alleen beiden op papier en bij officiele post, telefonisch of gewoon iets waar ik mijn achternaam moet noemen, gebruik ik alleen die van mijn man.

Ik heb dit in eerste instantie trouwens niet gedaan tijdens ons huwelijk. Ik heb toen voor mijn eigen achternaam gekozen, omdat ik gewoon de dochter van mijn vader blijf.
Maar in de basisadministratie is dat toen mis gegaan en mijn man was benoemd met mijn achternaam en ik met die van mijn man. Was heel vreemd toen we post ontvingen haha.
Maar daardoor ben ik wel gaan denken en bedacht ik mij dat ik ook zijn naam wilde, omdat ik het een heel vreemd idee vond om een andere achternaam dan mijn man en kinderen te dragen. Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor zowel die van mijn man, als die van mijzelf.


Levert trouwens wel leuke reacties op als ik ergens een bestelling of recept moet afhalen. Laughing
Een blanke blonde vrouw met een niet uit te spreken, Arabische achternaam. Laughing
Ze hebben zelfs een keer mijn man gebeld, toen ik een bestelde fiets wilde ophalen in de winkel. Of ze die aan mij mee mochten geven. nerd

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:44

Punk'd schreef:Dat bezit is inderdaad ook een beetje wat mij tegenstaat.

Er komt ook echt in je paspoort te staan "Echtgenote van "zijn achternaam".. Terwijl er in zijn paspoort helemaal niets komt te staan.. Dat vind ik krom.. Hij is toch ook mijn echgenoot Evil or Very Mad .. Maar nee de vrouw moet weer onder de plak bij de man Wink

Bij mijn man staat gewoon Echtgenoot van...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:52

Coco schreef:


Levert trouwens wel leuke reacties op als ik ergens een bestelling of recept moet afhalen. Laughing
Een blanke blonde vrouw met een niet uit te spreken, Arabische achternaam. Laughing
Ze hebben zelfs een keer mijn man gebeld, toen ik een bestelde fiets wilde ophalen in de winkel. Of ze die aan mij mee mochten geven. nerd

hahah Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 0:53

Susan schreef:Mijn vader heeft in zijn paspoort ook 'echtgenoot van *mijn moeders achternaam*' laten bijschrijven, dus het is onzin dat de vrouw bij de man onder de plak moet. Het is maar waar je zelf voor kiest.

Oh! Ik wist niet dat dat kon. Mijn moeder had het er laatst over dat ze het niet "eerlijk" vond dat het er bij haar wel in zou staan en bij mijn vader niet.. (vandaar dat ze het niet erbij had laten schrijven.)

Als het bij beide wel kan, dan vind ik het verder geen probleem Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Ugly Betty di 31 mei 2011 - 1:07

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Het voelt daardoor meer alsof we meer "bij elkaar horen" en als we kinderen mogen krijgen wil ik graag dat we allemaal dezelfde achternaam hebben.
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Jelin di 31 mei 2011 - 1:52

Ik heb een dubbele achternaam.. Dus eerst mijn mans naam en dan mijn eigen achternaam. Ik heb er voor gekozen omdat zijn achternaam in de omgeving hier bijna niet voorkomt, behalve zijn gezin dan. En ik ben af dat ze altijd mijn achternaam verkeerd schrijven ondanks dat ik het spel. Nu moet alsnog spellen, maar dat is meer dat ze het niet kennen.

Ook heb ik voor die naam gekozen zodat we allemaal dezelfde achternaam hebben. Mijn dochter had al de achternaam van mijn man.

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 2:37

Ik vind het wel heel jammer dat onze achternaam verdwijnt als we alledrie trouwen en de naam van de man aannemen. Maar ik wil dan gewoon Isabella *naam vriend* *meisjesnaam* en zal dan gewoon de naam van vriend gebruiken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 2:48

Isabella schreef:Ik vind het wel heel jammer dat onze achternaam verdwijnt als we alledrie trouwen en de naam van de man aannemen. Maar ik wil dan gewoon Isabella *naam vriend* *meisjesnaam* en zal dan gewoon de naam van vriend gebruiken.

Moooi Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:15

Punk'd schreef:
Susan schreef:Mijn vader heeft in zijn paspoort ook 'echtgenoot van *mijn moeders achternaam*' laten bijschrijven, dus het is onzin dat de vrouw bij de man onder de plak moet. Het is maar waar je zelf voor kiest.

Oh! Ik wist niet dat dat kon. Mijn moeder had het er laatst over dat ze het niet "eerlijk" vond dat het er bij haar wel in zou staan en bij mijn vader niet.. (vandaar dat ze het niet erbij had laten schrijven.)

Als het bij beide wel kan, dan vind ik het verder geen probleem Very Happy

Ik dacht dat dat sowieso al zo was, dat er dat bij beiden staat. Maar als het niet automatisch gebeurd regelen we dat gewoon, als het er bij mij staat, moet er bij hem ook staan dat hij de echtgenoot van Tea-Leaf is Wink

Verder vind ik het niet ouderwets, ik vind het gewoon wel mooi. En anders solliciteer ik ( mocht ik een baan zoeken ) gewoon met alleen mijn meisjesnaam op mijn CV. Of mag dat niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:21

Gebruik van elkaars achternaam binnen het huwelijk:

Echtgenoten mogen elkaars achternaam gebruiken, in combinatie met of zonder hun eigen achternaam. Dit geldt niet voor officiële stukken (bijvoorbeeld uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart en rijbewijs). Daarin moet u altijd uw eigen naam vermelden.


Dus in mijn paspoort heet ik alleen Tea-Leaf mijnachternaam, en dan eventueel als ik wil "echtgenote van"?

En op andere papieren mag ik Tea-Leaf zijnachternaam-mijnachternaam voeren?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het snap Embarassed


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  TGR di 31 mei 2011 - 3:28

Tea-Leaf schreef:Gebruik van elkaars achternaam binnen het huwelijk:

Echtgenoten mogen elkaars achternaam gebruiken, in combinatie met of zonder hun eigen achternaam. Dit geldt niet voor officiële stukken (bijvoorbeeld uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart en rijbewijs). Daarin moet u altijd uw eigen naam vermelden.


Dus in mijn paspoort heet ik alleen Tea-Leaf mijnachternaam, en dan eventueel als ik wil "echtgenote van"?

En op andere papieren mag ik Tea-Leaf zijnachternaam-mijnachternaam voeren?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het snap Embarassed


Aan de telefoon mag je opnemen met *Tea-leaf +achternaam vriend* en op bepaalde brieven ook. Maar op de officiele stukken moet je beide namen vermelden.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:33

TGR schreef:
Tea-Leaf schreef:Gebruik van elkaars achternaam binnen het huwelijk:

Echtgenoten mogen elkaars achternaam gebruiken, in combinatie met of zonder hun eigen achternaam. Dit geldt niet voor officiële stukken (bijvoorbeeld uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart en rijbewijs). Daarin moet u altijd uw eigen naam vermelden.


Dus in mijn paspoort heet ik alleen Tea-Leaf mijnachternaam, en dan eventueel als ik wil "echtgenote van"?

En op andere papieren mag ik Tea-Leaf zijnachternaam-mijnachternaam voeren?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het snap Embarassed


Aan de telefoon mag je opnemen met *Tea-leaf +achternaam vriend* en op bepaalde brieven ook. Maar op de officiele stukken moet je beide namen vermelden.

Oke, ik geloof dat ik hem wel doorheb. Ik denk dat ik er iets te diep over na heb gedacht :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gast di 31 mei 2011 - 3:46

Je mag toch de telefoon opnemen met welke naam dan ook? Oh wacht laat maar, ik ben niet helemaal wakker vandaag. Ik begrijp het voorbeeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Als je gaat trouwen.. - Pagina 4 Empty Re: Als je gaat trouwen..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum