Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Gast zo 29 mei 2011 - 8:04

Even een vraagje onder een andere naam. Ik ben er sinds kort achter dat ik (al een tijdje) zwanger ben en daar ben ik heel blij mee! Maar ik zit nog niet helemaal in de zwangermodus en vandaag heb ik zonder er bij na te denken een broodje gegeten bij de Subway. Daar zitten dus rauwe groenten op en ik weet ook niet of de kaas wel van gepasteuriseerde melk is gemaakt. Al neem ik aan dat dat wel zo zal zijn, bij zo'n grote keten? En aten jullie gewoon dingen als rauwkost en rauwe groenten tijdens de zwangerschap? Want in een restaurant moet je er dan op vertrouwen dat het goed gewassen is. Ik lees er zulke verschillende verhalen over op internet en ik ben dus nog niet bij de verloskundige geweest waar ik het kan vragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Gast zo 29 mei 2011 - 8:09

ik heb vooral op rauw vlees en alcohol gelet. Rauwmelkse kazen at ik sowieso niet. De gewone kaas die je op je brood doet mag je gewoon hebben. Rauwmelkse kazen zijn vaak die zachte kaasjes. Rauwe groente heb ik de hele zwangerschap gewoon gehad, net als softijs enzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  loesje zo 29 mei 2011 - 8:13

Gevaarlijk tijdens de zwangerschap

lever
In lever kunnen grote hoeveelheden vitamine A voorkomen. Eet daarom geen lever tijdens de zwangerschap. Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kind. Beleg daarom met leverproducten maximaal één boterham per dag. Leverproducten zijn leverworst, -pastei, paté, Hausmacher en Berliner

rauw vlees
In rauw of halfgaar vlees (filet americain, niet goed doorbakken biefstuk of tartaar) kunnen eitjes zitten van een parasiet. Besmetting hiermee kan 'toxoplasmose' veroorzaken, een infectieziekte. Zelf merkt je daar weinig van, maar je kind kan er via jou besmet mee raken. Je kind kan er ernstige afwijkingen door krijgen, of te vroeg (of dood) geboren worden.

kattenbak en tuinieren
De infectieziekte 'toxoplasmose' kun je krijgen door rauw vlees te eten, en door contact met besmette uitwerpselen. Wees daarom voorzichtig met de kattenbak verschonen en met tuinieren. Laat deze werkzaamheden het liefst aan een ander over. Is dit echt onmogelijk, doe het dan zelf met huishoudhandschoenen aan. Was de handschoenen goed af voor je ze weer uittrekt. De parasiet heeft een paar dagen nodig om te rijpen en een infectie te veroorzaken. Als de kattenbak dagelijks verschoond wordt, bent je de parasiet steeds te snel af. Via aarde kan de parasiet ook op groente terecht komen. Was alle groente daarom goed.

brie en camembert
Nog een bacterie waar je liever bij uit de buurt blijft, is de Listeriabacterie. Deze komt veel voor in rauwe voedingsmiddelen als brie en camembert. Deze bacterie veroorzaakt de voedselinfectie Listeriose, waar volwassenen meestal niets van merken. Maar voor het ongeboren kind is het wel schadelijk. Als de infectie via je lichaam de baby bereikt, kun je een miskraam krijgen of een ziek geboren kind. Gebruik daarom geen onverhitte, niet geconserveerde producten als ze lange tijd in de koeling hebben gelegen en onverhit worden gegeten. Voorbeelden zijn rauwkost en zachte rauwmelkse kazen zoals brie, camembert en blauwe kaas. Als kaas van rauwe melk is gemaakt (dat is niet gepasteuriseerde melk), dan staat er op de verpakking 'au lait cru'. Nederlandse kaas is wel veilig. Rauwmelkse harde kaassoorten als boeren-Goudse bevatten minder vocht zodat Listeria daar niet in kan groeien.

alcohol, sigaretten, medicijnen, drugs
Het is het beste om tijdens de zwangerschap niet te drinken, niet te roken, en medicijngebruik zoveel mogelijk te vermijden. Alcohol en schadelijke stoffen uit sigaretten komen rechtstreeks bij je baby terecht. Datzelfde geldt voor geneesmiddelen. Als je medicijnen moet gebruiken, overleg dan met je arts, apotheek en/of je verloskundige hierover. Als je wilt stoppen met roken, doe je er goed aan dit te doen vóór je zwanger wordt. Stoppen met roken kan ontwenningsverschijnselen met zich meebrengen, die je baby kunnen beïnvloeden. Overleg met je arts of verloskundige wat verstandig is om te doen.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Monte zo 29 mei 2011 - 8:20

Geen paling eten en verder kun je alles lezen op voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/eten-en-drinken-tijdens-de-zwangerschap.aspx
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  loesje zo 29 mei 2011 - 8:22

oja en ik zou nu ook maar geen komkommer eten uit spanje Laughing
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Gast zo 29 mei 2011 - 8:25

Bedankt voor de info en de link. Ik vraag me nu nog wel af hoe jullie het deden met buiten de deur eten? Gewoon op vertrouwen dat de groentes / rauwkost goed gewassen en vers is of toch mijden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  loesje zo 29 mei 2011 - 8:32

ja gewoon vertrouwen. ik at niet in een chinees restaurant want die kruiden schijnen niet goed te zijn en ik vertrouw de hygiene niet in een chinees restaurant.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Susan zo 29 mei 2011 - 8:35

Gewoon aan het lijstje houden en bij twijfel aan je verloskundige vragen of even de advieslijn van het Voedingscentrum bellen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welk eten mijden tijdens de zwangerschap? Empty Re: Welk eten mijden tijdens de zwangerschap?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum