Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

+11
Happydobby
M-G
Linda
Star007
Dille
Novalee
Flower_L
Tania
Snoes
Slakje
Twellie
15 plaatsers

Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Twellie vr 22 maa 2013 - 10:35

Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik een angststoornis gehad: ik was heel bang dat ik mijn dochter zou verliezen door bijvoorbeeld een infectie met listeria op te lopen. Deze zwangerschap heb ik me heel bewust voorgenomen rationeel te blijven en me niet mee te laten slepen door allerlei onwaarschijnlijke scenario's. Het gaat goed, ben vrolijk en geniet van de zwangerschap.

Maar...

Nu was ik deze week bij de verloskundigenpraktijk en ik had een andere dan normaal. We hadden het over maaltijdsalades, ik eet als tussendoortje vaak van die salades van de Albert Heyn. Die zijn er bijvoorbeeld met mozzarella of feta.

De verloskundige gaf aan dat ze twijfelde of het wel ging om gepasteuriseerde kaas en dat ik het beter zelf kon gaan maken. Maar als ik dan sla uit een zakje ging gebruiken, moest ik die wel eerst goed wassen van tevoren. Ook rauwkost was niet echt te vertrouwen. Ik zat haar echt met grote ogen aan te kijken, want om die dingen maak ik me nu dus totaal niet druk. Maar nu ben ik dus toch aan het twijfelen gebracht helaas.

Gaan jullie er bij supermarktkaas ook van uit dat het gewoon kan? En voorgewassen groentes ga je toch niet nog een keer wassen?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Slakje vr 22 maa 2013 - 10:37

Van mijn gynaecoloog mag ik niks rauw eten. Helemaal niks. Ook geen groenten.

Nee, ik houd er geen rekening mee. Ik was wel mijn groenten etc. Maar ik eet gewoon rauwe groenten. Een maaltijdsalade heel af en toe.

En bij kaas check ik de achterkant van het pakje.


Laatst aangepast door Slakje op vr 22 maa 2013 - 10:39; in totaal 1 keer bewerkt
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Snoes vr 22 maa 2013 - 10:38

Ik lust alleen gesmolten kaas, dus dat probleem had ik niet. Maar zelfs voorgewassen groentes waste ik zelf ook nog een keer. Ook al is dat volgens mij ook echt niet nodig hoor, het was puur voor mijn eigen gemoedstoestand.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Tania vr 22 maa 2013 - 10:39

Nou ik kan me echt niet voorstellen dat dat rauwmelkse kaas is, daar zou ik me geen zorgen over maken.
Voorgesneden sla was ik trouwens wel, maar groente die ik kook niet.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Flower_L vr 22 maa 2013 - 10:40

bij L was ik ook vreselijk. TOen heb ik een keer de vk opgebeld omdat ik diarree had na goed doorbakken kip te hebben gegeten...Embarassed Was zo bang dat het toen weer mis ging.
Bij J eigenlijk stuk minder gelukkig.

Sla heb ik wel altijd nog even afgewassen, ook voorverpakt. Komt omdat ik er een keer een beestje in heb gevonden. Mozzarella en Feta at ik enkel wanneer er gepaseuriseerd op stond.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Snoes vr 22 maa 2013 - 10:40

Slakje schreef:Van mijn gynaecoloog mag ik niks rauw eten. Helemaal niks. Ook geen groenten.

Nee, ik houd er geen rekening mee. Ik was wel mijn groenten etc. Maar ik eet gewoon rauwe groenten. Een maaltijdsalade heel af en toe.

En bij kaas check ik de achterkant van het pakje.
Serieus? Dat vind ik echt wel een heel raar advies van je gynaecoloog. Zolang het allemaal netjes gewassen is, is er toch geen probleem?

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Slakje vr 22 maa 2013 - 10:41

Het is een beginnende gyn, dus ik denk dat het daaraan ligt :p Dat ze nog heel voorzichtig is.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Twellie vr 22 maa 2013 - 10:50

Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Slakje vr 22 maa 2013 - 10:55

Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.

Staat het niet op het etiket dan?
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 10:57

In supermarkten zijn toehoor gewoon rauwmelkse kazen te koop, dus waarom zouden die niet in de salade kunnen zitten? Niet om je ongerust te maken verder hoor, maar hoe vaak ik hier in het verleden voorbij heb zien komen dat mensen op de verpakking keken of er geen 'au lait cru' op stond...

Dat van de sla wassen hoor ik nu eigenlijk ook voor het eerst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Novalee vr 22 maa 2013 - 10:58

Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.
Meldt zich! Ik was dat soort dingen echt niet, alleen m'n fruit spoel ik even af. Qua kaas houd ik niet van de apartere soorten maar mozzarella en feta zou ik gewoon eten, ik kan me niet voorstellen dat dat niet zou kunnen. Dan zou het er echt wel op staan. Mijn VK heeft me alleen gewaarschuwd voor voorverpakte vis en rauwmelkse kaas van boerderijen hier in de buurt. In de supermarkt moet je echt heel goed zoeken voor je kaas vindt die je niet mag hebben.

Ik hoop voor je dat je het voor jezelf kan relativeren en niet weer zo last krijgt van die angsten, dat lijkt me verschrikkelijk.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Dille vr 22 maa 2013 - 11:01

Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.

Present!

Nee serieus, ik heb me daar echt niet druk om gemaakt. Ik heb alleen dat niet gegeten wat volgens het voedingscentrum een slecht idee is. Kaas uit de supermarkt is eigenlijk nooit rauwmelks, behalve soms boerenkaas. Maar dat check je natuurlijk makkelijk op het etiket. Rauwmelkse mozarella en feta is bij mijn weten altijd de dure/luxe variant, kan me niet voorstellen dat ze dat in een voorverpakte maaltijdsalade gooien. Ik heb het in ieder geval gewoon gegeten. Net als sla uit een zakje of rauwkost.
Ik vind die verloskundige knap hysterisch eigenlijk...


Laatst aangepast door Dille op vr 22 maa 2013 - 11:03; in totaal 1 keer bewerkt
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Star007 vr 22 maa 2013 - 11:03

Ik was de voorgewassen en voorverpakte zakjes sla bijna nooit. Ook eet ik gewoon kaasproducten uit dee supermarkt. Ik denk om eerlijk te zijn ook niet dat er veel rauwmelkse kazen in de supermarkt liggen. Ik eet trouwens alleen feta, gesneden jonge kaas, brie en roomkaas.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Linda vr 22 maa 2013 - 11:03

Novalee schreef:
Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.
Meldt zich! Ik was dat soort dingen echt niet, alleen m'n fruit spoel ik even af. Qua kaas houd ik niet van de apartere soorten maar mozzarella en feta zou ik gewoon eten, ik kan me niet voorstellen dat dat niet zou kunnen. Dan zou het er echt wel op staan. Mijn VK heeft me alleen gewaarschuwd voor voorverpakte vis en rauwmelkse kaas van boerderijen hier in de buurt. In de supermarkt moet je echt heel goed zoeken voor je kaas vindt die je niet mag hebben.

Ik hoop voor je dat je het voor jezelf kan relativeren en niet weer zo last krijgt van die angsten, dat lijkt me verschrikkelijk.

Eens met novalee!

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  M-G vr 22 maa 2013 - 12:22

Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.

Hier nog één, ik heb me er nooit druk over gemaakt. Sla heb ik echt niet nog eens gewassen en salades heb ik ook gewoon gegeten. Kaas heb ik mij ook nooit zorgen over gemaakt. Ik schijn ook een gerecht met rauw ei te hebben gehad, wat ik niet eens wist Embarassed Gelukkig heb ik een heerlijk gezond kereltje op de wereld gezet. Mijn verloskundige was daar ook echt niet zo strikt op. Ze zei: let een beetje op wat je eet en dan voornamelijk op rauwe producten maar maak je niet direct zorgen als je het wel een keer hebt gegeten of al hebt gehad, dat deed ik dus ook niet. Niet dat ik ik nu helemaal niet oplettend was en hetgeen ik eigenlijk niet mocht hebben bewust ging eten maar over het algemeen ging ik echt niet alle ingrediënten na.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Happydobby vr 22 maa 2013 - 12:47

ik heb verpakte gewassen sla nooit extra gewassen en ik neem aan dat de kaas die ze erbij doen niet van rauwe melk is. AH heeft wel rauwmelkse kaas op de versafdeling maar dit staat er duidelijk op!

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Paper Crown vr 22 maa 2013 - 16:52

Twellie, ik heb mij serieus lens gegeten aan de AH maaltijdsalade geitenkaas. Ik at er élke dag een en soms pakte ik de griekse met feta maar die vulde mijn maag niet.. Ik heb werkelijk haast alleen sla gegeten. Niets aan de hand. Ik has trouwens toen we een keer uiteten waren niet overnagedacht en als vooraf een groot dik plak geitenkaas gegeten, paar dagen later zocht ik de website van 't restaurant bleek de geitenkaas vers te zijn van de kaasboer en ook die had een website dus ik klikte verder, stond er bij de kaas die ik had gegeten 'ongepasteuriseerd' oftewel: ik kreeg ter plekke een hartaanval.. Heb toen de verlos gebeld en die zei: in geitenmelk is nog nooit listeria gevonden en sowieso is de kans op listeria klein. Wat daar van waar is weet ik niet maar ik besloot haar te geloven en niet te gaan googlen.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Zenna vr 22 maa 2013 - 22:20

Ik heb ook echt nog nooit sla extra gewassen! En het is tot nu toe goed gegaan toch?! Je zou vanaf nu sla kunnen gaan wassen maar het lijkt me niet nodig om je zorgen te maken!
Zenna
Zenna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 362
Punten : 388
Registratiedatum : 07-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Luce vr 22 maa 2013 - 22:29

Twellie schreef:Kunnen er nu misschien ook even wat mensen reageren die bakken met alleen voorgewassen sla naar binnen hebben gewerkt en zich niet druk maken om kaas in het algemeen? Bij voorbaat dank Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 3079029344.

Meldt zich. Nooit druk om gemaakt.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Twellie vr 29 maa 2013 - 11:50

Geen idee of dit iemand nog wat interesseert, maar ik ben sinds dit topic vier maaltijdsalades verder. Ik heb echt onophoudelijk zin in salade met mozzarella en cherrytomaten Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 253468018. Ben eigenlijk heel blij dat ik nu in staat ben angstige gedachten een stop toe te roepen door te rationaliseren.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  PapillonRose vr 29 maa 2013 - 11:55

Wat goed :cheering:

Hier trouwens nog iemand die zich er niet druk om maakte. Kaas uit de supermarkt kan je vrijwel altijd eten (en even op het etiket kijken kan altijd), en gezien ik gek ben op kaas heb ik dus gewoon diverse kaassoorten gegeten. En voorverpakte sla was ik eigenlijk ook vrijwel nooit. Ik was alleen iets voorzichtiger met rauwe groente, die waste ik dan wel extra goed. Maar ik at het wel, was volgens mij toen een grootverbruiker van komkommer en tomaat Laughing
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  M-G vr 29 maa 2013 - 14:49

Twellie schreef:Geen idee of dit iemand nog wat interesseert, maar ik ben sinds dit topic vier maaltijdsalades verder. Ik heb echt onophoudelijk zin in salade met mozzarella en cherrytomaten Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap 253468018. Ben eigenlijk heel blij dat ik nu in staat ben angstige gedachten een stop toe te roepen door te rationaliseren.

Gewoon doen, laten en eten waar jij je goed bij voelt! Yes
Daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat je bewust slechte dingen moeten eten maar je weet zelf wel (ga ik vanuit smile ) wat wel en echt niet kan. (ik heb mijzelf nooit zo druk gemaakt en dat heeft (gelukkig) een hartstikke gezond ventje op geleverd)
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap Empty Re: Rekening houden met eten tijdens de zwangerschap

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum