Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie is hier Lactose Intolerant?

+7
Caroow
Lejow
meisjesmama
Try
Pannetoet
SnowWhite
May
11 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 6:26

Vraag maar raak. Ik weet nu dat ik het twee jaar heb. Achteraf gezien heb ik het al veel langer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 6:30

Wat waren ongeveer jou klachten?
En het kan dus dat je er laat achter komt?
Is het iets erfelijks?
Is het anders leven dan voor je het wist?
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Lejow za 14 jan 2012 - 6:38

meisjesmama schreef:Wat waren ongeveer jou klachten? Buikpijn, kramp in maag en darmen, wisselende stoelgang, jeuk, exceem

En het kan dus dat je er laat achter komt? Ja, ik had vroeger koemelk allergie, hier was ik volgens de huisarts echt overheen gegroeid.. Na een paar jaar met klachten en flink aandringen heb ik een darmonderzoek gehad, hieruit kwam dat ik lactose intollerant ben

Is het iets erfelijks? Geen idee, mijn moeder is zo ongeveer allergisch voor alles..

Is het anders leven dan voor je het wist? Ja, en nee. Ik ben niet gigantisch intollerant in de zin dat ik al ziek wordt als ik er naar kijk gelukkig. Ik weet hoeveel ik kan eten, zonder er al te veel last van te krijgen. Eet ik elke dag een bakje vla/yoghurt gaat het vanzelf een keer mis. Soms neem ik dit op de koop toe, maar meestal hou ik daar rekening mee.

Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Caroow za 14 jan 2012 - 7:29

Ik zal ook even je vragen beantwoorden..
meisjesmama schreef:Wat waren ongeveer jou klachten? Veel buikpijn en heel vaak misselijk en dus ook vaak overgeven.
En het kan dus dat je er laat achter komt? Ik ben er net een jaar achter.
Is het iets erfelijks? Niet dat ik weet.
Is het anders leven dan voor je het wist? Ik let er op, maar niet heel secuur. Ik heb wel altijd pilletjes van VSM bij me, tegen misselijkheid.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 7:32

Wat waren ongeveer jou klachten? Diaree, opgeblazen buik, krampen meestal ligt. Maar heel af en toe heel erg die dan een paar dagen aan hielden en langzaam weg gingen. En heel erg moe zijn.
En het kan dus dat je er laat achter komt? Ik ben er officieel sinds twee jaar achter. Toen was ik 24. Maar achteraf gezien had ik die klachten al wel langer maar deed er niks mee. Pas toen de heftige buikpijn er bij kwam ben ik actie gaan ondernemen.
Is het iets erfelijks? Bij ons in de familie heeft voor zover ik weet het niemand.
Is het anders leven dan voor je het wist? Ja vind ik wel. Door de weeks probeer ik zo weinig mogelijk te eten waar het inzit. Ik reis met de bus ongeveer 45 minuten per reis. Als ik naar het toilet moet moet ik ook meteen. Dat is dus niet handig als je met de bus gaat. Als ik thuis ben of als ik vakantie heb zondig ik wel eens. Maar daar voel ik de gevolgen ook weer snel van. Ik doe mijn boodschappen bij de Jumbo. Daar hebben ze een hele lactose vrije lijn. Minus L heet het. Maar tegenwoordig heeft de Lidl ook lactose vrije melk. Is heel goed te drinken en dat gebruik ik voor het eten. Ik ben nu toch veel meer met mijn eten bezig dan hier voor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 7:51

Wat fijn dat jullie voor me willen antwoorden.
Bij de oudste zijn vrijdag 7 buisjes bloedafgenomen omdat ze de ook niet lekker in haar vel zit. Ze word onderzocht op diabetes, koemelkallergie (dit had ze als baby al), iets in haar darmen enz.
Nu was ik de klachten aan het bekijken en kwam ik dus bij Lactose-intolerantie uit.
Het is lastig wat ze nu echt heeft dat zal "hopelijk" het bloed wel uitwijzen.
Maar ze heeft:
- zeer regelmatig hoofdpijn,
- Buikpijn,
- vaak plassen,
- eczeem (heeft ze al sinds ze baby is),
- Lucht in haar buik (voelde de dokter) dus winden of boeren,
- futloos.
Ik wilde gewoon even weten of meiden van hier zich daar in herkennen.
We hebben vandaag haar zo weinig mogelijk melkproducten gegeven en ze lijkt zich nu al beter te voelen. Kan dat zo snel?

Dank jullie wel voor het lezen en meedenken!
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 7:56

meisjesmama schreef:Wat fijn dat jullie voor me willen antwoorden.
Bij de oudste zijn vrijdag 7 buisjes bloedafgenomen omdat ze de ook niet lekker in haar vel zit. Ze word onderzocht op diabetes, koemelkallergie (dit had ze als baby al), iets in haar darmen enz.
Nu was ik de klachten aan het bekijken en kwam ik dus bij Lactose-intolerantie uit.
Het is lastig wat ze nu echt heeft dat zal "hopelijk" het bloed wel uitwijzen.
Maar ze heeft:
- zeer regelmatig hoofdpijn,
- Buikpijn,
- vaak plassen,
- eczeem (heeft ze al sinds ze baby is),
- Lucht in haar buik (voelde de dokter) dus winden of boeren,
- futloos.
Ik wilde gewoon even weten of meiden van hier zich daar in herkennen.
We hebben vandaag haar zo weinig mogelijk melkproducten gegeven en ze lijkt zich nu al beter te voelen. Kan dat zo snel?

Dank jullie wel voor het lezen en meedenken!

Bij mij kon ik al echt snel verschil merken. Vooral het minder moe zijn. Ik sliep meestal als ik uit het werk kwam. Op dat moment werkte ik nog maar 4 uur op een dag. En het was niet echt vermoeiend. Maar ik deed ook het overblijven en dronk daar altijd met de kinderen melk. Daarna was ik klaar met werken en ging ik naar huis in de bus. Ik hoefde maar twee minuten in de bus te zitten of ik sliep al. Dat heb ik nu helemaal niet meer. De meeste dingen van je dochter herken ik ook wel. Als ik een hele slechte periode heb krijg ik er ook eczeem bij. Vooral op de benen en dan de knieholtes.

Het vervelende wat ik er aan vind is dat het in zo ontzettend veel dingen zit. Heel veel vlees en vleeswaren zit er vol mee. Maar ik weet steeds meer producten te vinden die het gelukkig niet hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 8:01

@ostara en zag jij dan ook heel wit/bleek?
Ze heeft werkelijk waar sinds 3 weken vandaag eindelijk weer kleur op haar gezicht.
Mocht dit het wel zijn dan verklaard er wel ze heeft in haar vakantie wel veel melkproducten gehad en nu vandaag niet. Morgen willen we het haar geven in te kijken hoe ze reageert.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 8:12

Ja meestal als alles begon te werken dan was de kleur op mijn gezicht ver te zoeken. Soms lijkt het of ik koorts krijg en dan word ik heel rood. Het kost heel veel energie voor de darmen om dit te verwerken. Dus alle aandacht uit het lichaam gaat daar naartoe.
En kijk ook uit met medicijnen. Ze zitten er vol mee. Mijn huisarts vertelde mij ooit dat er net zoveel lactose in een tablet zit als in 3 glazen melk. Dat is dus erg veel. Als ik medicijnen krijg voor iets krijg ik ook kerutabs. Daar zit lactase in dat de lactose afbreekt. Ik gebruik ze ook op vakantie, een dag weg of als wij ergens uit eten gaan en wij moeten nog een stukje naar huis. Ik wil ze niet dagelijks gebruiken. Ik weet niet hoe het met kinderen zit en het gebruik daarvan.
Als ik erge buikpijn had gebruikte ik altijd twee paracetamols maar daar ging het nooit van over. Achteraf gezien natuurlijk ook logisch. Hahaha

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 8:19

Super bedankt voor je verhaal! Ik ben heel benieuwd wat wij dinsdagmiddag te horen krijgen. En dat het dus best wel leven is met Lactose-intolerantie.
Morgen testen we thuis kan ik met jou verhaal in mijn achterhoofd eens kijken hoe ze zich voelt.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 8:25

Het is ook wel handig om even een tijd een lijst bij te houden wat ze eet, of ze er last van heeft, zo ja waar ze last van heeft. Ik ben in het begin naar een diëtist geweest en zij wilde dit hebben. Is voor jezelf ook wel fijn. Op het ene product waar het inzit wordt lang niet zo heftig op gereageerd als op de andere.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 8:36

Ik heb lactose intolerantie sinds mijn 8e. Ja, het is erfelijk, mijn vader had het ook en mijn zusje (21) heeft het sinds een paar maanden ook.

Ik heb vooral last van diarree, lusteloosheid, vermoeidheid, buikpijn, opgezette buik, winderigheid en soms misselijkheid. Qua vermoeidheid merk ik het meteen, ik ben veel fitter als ik niet zondig, haha. Ook in periodes dat ik sport kan ik beter tegen lactose. Heb ik een slechte weerstand of ben ik ziek, dan is ieder beetje lactose teveel.

Ik ben vroeger ook bij een dieetiste geweest maar kon me totaal niet vinden in het hele sojamelk drinken/eten als vervanging van. Niet te hachelen! Minus L wil ik binnenkort uitproberen. Lactosevrij ijs is ook heel vies, gelukkig mag sorbetijs wel. En zo komt er steeds meer op de markt wat wel mag. Kerutabs gebruik ik ook alleen met etentjes, ik heb er best wel wat van nodig (3 stuks) voordat het werkt.

Lactosevrije boter ligt trouwens in de AH gewoon in het boterschap, die heb ik al jaren. Ik eet verder wel gewoon brood en ook kaas (zit heel weinig lactose in). Verder eigenlijk niks extra's...behalve als ik zondig, haha. Ook melkpoeder en weipoeder bijv daar zit lactose in, dus mag ik ook niet hebben. En lactose zit zelfs in drop...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 8:42

_Leaf_ schreef:Ik heb lactose intolerantie sinds mijn 8e. Ja, het is erfelijk, mijn vader had het ook en mijn zusje (21) heeft het sinds een paar maanden ook.

Ik heb vooral last van diarree, lusteloosheid, vermoeidheid, buikpijn, opgezette buik, winderigheid en soms misselijkheid. Qua vermoeidheid merk ik het meteen, ik ben veel fitter als ik niet zondig, haha. Ook in periodes dat ik sport kan ik beter tegen lactose. Heb ik een slechte weerstand of ben ik ziek, dan is ieder beetje lactose teveel.

Ik ben vroeger ook bij een dieetiste geweest maar kon me totaal niet vinden in het hele sojamelk drinken/eten als vervanging van. Niet te hachelen! Minus L wil ik binnenkort uitproberen. Lactosevrij ijs is ook heel vies, gelukkig mag sorbetijs wel. En zo komt er steeds meer op de markt wat wel mag. Kerutabs gebruik ik ook alleen met etentjes, ik heb er best wel wat van nodig (3 stuks) voordat het werkt.

Lactosevrije boter ligt trouwens in de AH gewoon in het boterschap, die heb ik al jaren. Ik eet verder wel gewoon brood en ook kaas (zit heel weinig lactose in). Verder eigenlijk niks extra's...behalve als ik zondig, haha. Ook melkpoeder en weipoeder bijv daar zit lactose in, dus mag ik ook niet hebben. En lactose zit zelfs in drop...

Ja, het zit echt in zo veel dingen. Daar sta je echt van te kijken. Ik gebruik als boter Zeeuws meisje is ook in heel veel winkels te koop. Bolletjes zitten er vol mee en goedkoop wit brood zit er ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 8:53

Ik heb het al heel wat jaren en kom soms nog voor verrassingen te staan, haha. Maar ik heb dan ook geen zin om altijd ieder etiketje helemaal te moeten lezen. Mensen vinden het ook lastig om voor mij te koken als ik kom eten, terwijl zo beperkt dat helemaal niet aanvoelt. Geen pannenkoeken of poffertjes, geen sauzen op melkbasis en thats it.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 8:58

Leaf dus bij jou zusje is dat ook laat geconstateerd.
Geen pannenkoeken of poffertjes is voor mijn dochter wel echt een straf hoor!

Maar goed we weten nog niet zeker of ze het heeft het kan net zo goed iets anders zijn.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 9:14

Poffertjes of pannenkoeken kun je zelf heel goed maken met de Minus L melk, verkopen ze bij de Jumbo. Alleen ergens pannenkoeken of poffertjes gaan eten zit er niet in.

Ja, mijn zusje heeft het ook en mijn vader had het ook, het is erfelijk. Gelukkig heeft mijn zusje mij waar ze alles aan kan vragen haha.

En bepaalde dingen niet kunnen eten is kut, geen softijsjes, geen milkshakes, geen chocola (je hebt wel speciale chocola en pure chocola mag wel, zij het in kleine hoeveelheden) maar een echt drama vind ik het niet. Ook als kind niet. Ik was tevreden met waterijsjes, ja soms vond ik het wel echt moeilijk hoor met vriendinnetjes, maar ik ben wel heel blij dat mijn ouders er nooit een drama van gemaakt hebben, hierdoor heb ik dat zelf ook nooit gedaan.

Als er bijv eten verzorgd wordt vanuit werk oid en er worden om dieetwensen gevraagd, ik heb dit echjt nog nooit doorgegeven. Er is altijd iets wat je wel kunt eten. Stond ik op beurzen dan nam ik voor de zekerheid zelf wat mee voor het geval ze eten hadden wat ik niet mocht hebben, maar dit is nooit echt gebeurd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 9:19

Aii er zitten nog wel wat haken en ogen aan.
Jumbo zit hier niet in de buurt. Maar geen milkshake, ijsjes, chocolade mmmm het went vanzelf maar lijkt me wel pittig.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Caroow za 14 jan 2012 - 9:19

Ik eet regelmatig pannenkoeken gemaakt van sojamelk, en dat is nog steeds lekker! Ook andere gerechten maak ik (of eigenlijk mijn vriend) met sojamelk, zoals bijv. pasta carbonara.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 9:27

Via allergiesupermarkt.nl kun je die melk ook bestellen. En ook yoghurt en toetjes etc. Dat zal het voor haar al veel makkelijker maken! Voor mij waren er nog geen vervangers.

Alles waar melk in zit, mag ze niet hebben. Cappuccino uit bijv een Senseo, daar zit melkpoeder in, dus ook niet. Je beseft niet in hoeveel produkten het eigenlijk zit. Snoepjes bij Jamin zijn al jaren voorzien van een label, waardoor je precies kunt zien waar geen lactose in zit.

Mocht je het dochter het nou hebben en je hebt advies nodig, kun je me altijd pm-en.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama za 14 jan 2012 - 9:37

_Leaf_ schreef:Via allergiesupermarkt.nl kun je die melk ook bestellen. En ook yoghurt en toetjes etc. Dat zal het voor haar al veel makkelijker maken! Voor mij waren er nog geen vervangers.

Alles waar melk in zit, mag ze niet hebben. Cappuccino uit bijv een Senseo, daar zit melkpoeder in, dus ook niet. Je beseft niet in hoeveel produkten het eigenlijk zit. Snoepjes bij Jamin zijn al jaren voorzien van een label, waardoor je precies kunt zien waar geen lactose in zit.

Mocht je het dochter het nou hebben en je hebt advies nodig, kun je me altijd pm-en.

Wat lief van je!! Ik zal het onthouden...

Ik ben echt blij met jullie reacties hier heb ik wel rust door.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast za 14 jan 2012 - 10:55

Maar de Lidl heeft die melk dus ook. Voor Minus L betaal je dacht ik bijna 1,50 en die van de Lidl is 0,99 Ik sla er altijd wat van in. Is ook nog een tijdje goed dus dat kan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  meisjesmama di 17 jan 2012 - 6:22

Ik wilde nog even een update geven. Ze heeft volgens de bloedtest geen diabetes, voedselallergie of koemelkallergie maar toen ik vertelde dat we haar geen yoghi, chocomelk, vla of yoghurt geven ze echt opknapt. Nu moeten we dat dus stoppen... En wachten op de gluten en darmen uitslag.
En anders gaan we met de koemelk verder uitzoeken. Ik las al dat bloedtest voor koemelk niet 100% betrouwbaar is als ze eczeem hebben je raadt wel... Ze heeft eczeem.

De dokter zei wel dat als je lactose intolerantie hebt je altijd last hebt van diarree klopt dat?
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast di 17 jan 2012 - 6:39

Ja, als je iets eet waar lactose inzit krijg je diarree. Lactose uitslagen zijn ook niet 100% betrouwbaar. Mijn huisarts heeft de test toen afgeraden. Door zelf dingen te laten staan kon ik wel merken dat het daar aan lag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  loesje di 17 jan 2012 - 6:55

Wat waren ongeveer jou klachten?moeheid, diaree, rode wangen en migraine.
En het kan dus dat je er laat achter komt? ja ik had het al als als baby maar weet het pas een paar jaar dat ik het heb.
Is het iets erfelijks? er komen wel allergieen voor in de familie zoals gluten allergie maar geen lactose/melk allergie. Maar mijn zoontje heeft wel een melk,soja en ei allergie.
Is het anders leven dan voor je het wist? ja nu weet ik teminste waar mijn klachten vandaan kwamen
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gast di 17 jan 2012 - 7:03

Het is bij mij niet uit de testen specifiek gekomen, maar toen ik, in overleg met huisarts/diëtist, geen koemelkproducten en lactosteproducten meer tot me nam, voelde ik me stukken beter!



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie is hier Lactose Intolerant? - Pagina 2 Empty Re: Wie is hier Lactose Intolerant?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum