Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

+13
snoezel
Mysterious
Burn
Liadan
Ilargi
Bruintje Beer
Smaragdje
girli
Parisienne
Susan
TGR
Dora
Pien
17 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Pien ma 16 mei 2011 - 2:23

Een hele tijd terug is hier een topic geweest over vernoemen....
Ik heb daar toen in gemeld dat wij onze dochter graag willen vernoemen naar mijn overleden zus, niet exact dezelfde naam maar wel een afgeleide naam daarvan.

Mijn zus is overleden 5 dagen nadat zij was geboren, dit is nog altijd een heel pijnlijk onderwerp in de familie en er word ook eigenlijk niet over gepraat. Ik zelf heb het er wel eens met mijn zus over en sinds ik zwanger ben ook wel wat vaker met mijn moeder, maar... mijn vader kan er gewoon niet over praten zonder emotioneel te worden.

Mede door dit alles ben ik heel erg gaan twijfelen, wel of niet. Mijn man vind de gedachte erachter heel mooi en accepteerd mijn keuze. Hij heeft haar nooit gekend, dus voor hem voegt het weinig toe.

Wat zouden jullie doen? Ik heb het met mijn zus er al over gehad en ook zij weet het niet. Ik twijfel nu heel erg of ik mijn ouders om advies moet vragen maar eigenlijk wil ik het gewoon zelf beslissen... Ik weet het gewoon echt niet meer!

Wie kan mij een andere kijk op de situatie geven? Helpen relativeren en de knoop door te hakken?

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:25

Ik vind het juist heel erg mooi, dan leeft de herinnering aan je zus toch weer voort in een volgende generatie.

Misschien doorbreekt het ook juist wel een beetje het 'taboe' dat er niet over gepraat wordt en kan het, ook voor je ouders, een plekje krijgen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:27

Ik zou hierbij echt alleen op je eigen gevoel afgaan. Het kan misschien confronterend voor je ouders zijn, maar juist ook weer erg mooi. En het scheelt ook dat je niet die exacte naam geeft dan. Klopt het dat het ook niet gaat om de 1e naam?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Pien ma 16 mei 2011 - 2:30

het gaat idd om de tweede naam... (die overigens ook bijna nooit gebruikt word)

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Dora ma 16 mei 2011 - 2:31

DOEN!!! (als jij het graag wilt/belangrijk vind!)
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  TGR ma 16 mei 2011 - 2:32

Ik zou het niet doen. Maar dat baseer ik op mijn eigen gevoel. Ik zou mijn kind niet vernoemen naar iemand die eigenlijk amper bestaan heeft.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Susan ma 16 mei 2011 - 2:33

Als het zo ontzettend gevoelig ligt bij je vader dan zou ik er misschien liever voor kiezen om de naam van je overleden zus (of die afgeleide naam dan) als tweede naam te kiezen. Kennelijk is het voor hem echt nog een open wond en het lijkt me dan te pijnlijk als hij elke keer met het verlies wordt geconfronteerd als hij de naam van je kindje noemt of hoort.

Of vraag anders aan je moeder hoe zij erover denkt en of ze denkt dat je vader daarmee om kan gaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Parisienne ma 16 mei 2011 - 2:33

Inderdaad een lastige keuze. Ik zelf vind het een heel erg mooie gedachte. Het ligt er daarbij wel aan of het om de eerste naam gaat of om een tweede naam. Een eerste naam zou inderdaad wat confronterend kunnen zijn, ook al zou het niet precies dezelfde naam zijn.

Lees nu net dat het om een tweede naam gaat. Dan vind ik dat je het gewoon moet doen als jij/jullie dat willen. De gedachte erachter vind ik erg mooi. Het is jullie keuze en jouw ouders moeten dit accepteren. Ik denk persoonlijk ook niet dat zij dit vreselijk zullen vinden. Als ze erover na kunnen denken en de achterliggende gedachte weten zouden ze toch wel inzien dat dit juist heel mooi is?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  girli ma 16 mei 2011 - 2:33

ProudMama schreef:Ik vind het juist heel erg mooi, dan leeft de herinnering aan je zus toch weer voort in een volgende generatie.

Misschien doorbreekt het ook juist wel een beetje het 'taboe' dat er niet over gepraat wordt en kan het, ook voor je ouders, een plekje krijgen!
+1

Dit wou ik ook zeggen, maar PM heeft het al mooi verwoord.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Smaragdje ma 16 mei 2011 - 2:33

Als je het als tweede naam wilt doen, zou ik dat gewoon doen als ik jouw was. Het is dan niet elke keer confronterend voor je ouders. Bij een eerste naam zou het dat wel zijn, maar nu wel minder lijkt mij. Ik vind
het in iedergeval een mooie gedachte.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:37

Ik zou het niet doen zonder eerst te overleggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Pien ma 16 mei 2011 - 2:38

TGR schreef:Ik zou het niet doen. Maar dat baseer ik op mijn eigen gevoel. Ik zou mijn kind niet vernoemen naar iemand die eigenlijk amper bestaan heeft.
silent

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Bruintje Beer ma 16 mei 2011 - 2:40

Ik viind vernoemen altijd een mooie gedachte. Hebben wij ook gedaan.

Maar omdat het een beetje een 'taboe' is zou ik het overleggen met je ouders. Misschien vinden ze het wel een harstikke mooi dat je aan je zus denkt.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:43

Bruintje Beer schreef:Ik viind vernoemen altijd een mooie gedachte. Hebben wij ook gedaan.

Maar omdat het een beetje een 'taboe' is zou ik het overleggen met je ouders. Misschien vinden ze het wel een harstikke mooi dat je aan je zus denkt.

Ja en mochten ze het nou echt te confronterend vinden, dan weet je dat ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:51

Als het om de eerste naam zou gaan dan is dat natuurlijk veel meer confronterend. Aangezien het om een tweede naam gaat vind ik echt niet dat je dit hoeft te overleggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  TGR ma 16 mei 2011 - 2:52

Pien schreef:
TGR schreef:Ik zou het niet doen. Maar dat baseer ik op mijn eigen gevoel. Ik zou mijn kind niet vernoemen naar iemand die eigenlijk amper bestaan heeft.
silent

Zie ik dat heel raar en onlogisch? Ik begrijp dat het overlijden van een pasgeboren baby erg ingrijpend is, maar je ouders hebben haar nooit leren kennen. Ik zou niet zonder overleg met je ouders kiezen voor een tweede naam die ook maar een klein beetje lijkt op haar naam.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Pien ma 16 mei 2011 - 2:53

ik denk dat ik het binnenkort maar gewoon eens met mijn moeder ga bespreken... al denk ik dat ik nu al weet wat zij gaat zeggen. maar dan is er ook weer die twijfel!

een eerste naam vernoemen zou ik nooit doen!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:54

Elodie schreef:Als het om de eerste naam zou gaan dan is dat natuurlijk veel meer confronterend. Aangezien het om een tweede naam gaat vind ik echt niet dat je dit hoeft te overleggen.

Waarom niet? Ik vind het wel zo sociaal. Kijk als je nou je (nog springlevende) moeder wilt vernoemen, dan lijkt me dat alleen maar een eer en wel leuk als verrassing, maar een overleden iemand ligt, zeker in deze situatie blijkbaar, heel erg gevoelig. Je bent natuurlijk niet verplicht tot overleg, maar ik vind het wel zo handig, zeker in delicate gevallen.


Laatst aangepast door Fauve op ma 16 mei 2011 - 2:55; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Pien ma 16 mei 2011 - 2:54

TGR schreef:
Pien schreef:
TGR schreef:Ik zou het niet doen. Maar dat baseer ik op mijn eigen gevoel. Ik zou mijn kind niet vernoemen naar iemand die eigenlijk amper bestaan heeft.
silent

Zie ik dat heel raar en onlogisch? Ik begrijp dat het overlijden van een pasgeboren baby erg ingrijpend is, maar je ouders hebben haar nooit leren kennen. Ik zou niet zonder overleg met je ouders kiezen voor een tweede naam die ook maar een klein beetje lijkt op haar naam.
er is nog altijd veel verdriet bij mijn ouders en als jij dan even gaat benoemen dat het om iemand gaat die eigenlijk amper bestaan heeft klinkt dat nogal cru.

ondanks dat ze máár 5 dagen heeft geleefd, is ze wel een deel van ons gezin!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  TGR ma 16 mei 2011 - 2:55

Pien schreef:
TGR schreef:
Pien schreef:
TGR schreef:Ik zou het niet doen. Maar dat baseer ik op mijn eigen gevoel. Ik zou mijn kind niet vernoemen naar iemand die eigenlijk amper bestaan heeft.
silent

Zie ik dat heel raar en onlogisch? Ik begrijp dat het overlijden van een pasgeboren baby erg ingrijpend is, maar je ouders hebben haar nooit leren kennen. Ik zou niet zonder overleg met je ouders kiezen voor een tweede naam die ook maar een klein beetje lijkt op haar naam.
er is nog altijd veel verdriet bij mijn ouders en als jij dan even gaat benoemen dat het om iemand gaat die eigenlijk amper bestaan heeft klinkt dat nogal cru.

ondanks dat ze máár 5 dagen heeft geleefd, is ze wel een deel van ons gezin!

Je hebt gelijk. Sorry.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Susan ma 16 mei 2011 - 2:56

Een baby die vijf dagen heeft geleefd heeft natuurlijk wel gewoon bestaan en ik denk dat het gemis en het verdriet echt enorm zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Ilargi ma 16 mei 2011 - 2:56

Zoals al eerder is gezegd moet je echt ik je eigen gevoel volgen hierin, maar als het niet de exacte naam is en ook nog als 2e naam lijkt het mij best kunnen.


Laatst aangepast door Rose- op ma 16 mei 2011 - 2:58; in totaal 2 keer bewerkt
Ilargi
Ilargi
Prater
Prater

Aantal berichten : 777
Punten : 823
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 2:57

Ik denk dus dat je ook juist niet (alleen) je eigen gevoel moet volgen, maar dat van je ouders, eigenlijk smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 3:03

Fauve schreef:
Elodie schreef:Als het om de eerste naam zou gaan dan is dat natuurlijk veel meer confronterend. Aangezien het om een tweede naam gaat vind ik echt niet dat je dit hoeft te overleggen.

Waarom niet? Ik vind het wel zo sociaal. Kijk als je nou je (nog springlevende) moeder wilt vernoemen, dan lijkt me dat alleen maar een eer en wel leuk als verrassing, maar een overleden iemand ligt, zeker in deze situatie blijkbaar, heel erg gevoelig. Je bent natuurlijk niet verplicht tot overleg, maar ik vind het wel zo handig, zeker in delicate gevallen.

Ik vind dat Pien haar eigen gevoel hierin moet volgen. Als haar moeder aangeeft het liever niet te willen, wordt ze beïnvloedt.
Ook ik heb L. vernoemd naar een overleden iemand. Mijn familie vond dit juist mooi. Heb dit niet overlegd omdat het helemaal niet in me op is gekomen dat ze het niet fijn zouden vinden.
Iedereen gaat er uiteraard anders mee om maar het is echt niet asociaal als je het niet van te voren bespreekt. Het gaat tenslotte om de zus en kind van Pien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gast ma 16 mei 2011 - 3:08

Ik zeg ook niet dat het asociaal is, ik zeg dat ik het socialer vind om het vantevoren te bespreken. Ik weet niet of mijn moeder het fijn/leuk zou vinden als ik mijn dochter zou vernoemen naar haar overleden zusje. Ik zou dat daarom zeker overleggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nog steeds in dubio, vernoemen of niet.... Empty Re: nog steeds in dubio, vernoemen of niet....

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum