Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Goedkope én lekkere gerechten.

+2
Lavendel
aniet
6 plaatsers

Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 5:05

Wie heeft er tips voor budget koken?
Deze maand is zo duur dat ik wel wat ideeën op kan doen. Ik bedoel dan geen tips als 'ga naar de Aldi' want dat ga ik niet; de AH XL is op loopafstand. Op zich doe ik boodschappen voor 30 à 40 euro per week,

Maar dat bedoel ik dus niet echt. Ben meer op zoek naar ingrediënten of recepten die echt amper geld kosten en toch lekker zijn.

Laatst had ik bijv. salade nicoise gemaakt met sla, eitje, tomaatje en blikkie tonijn. Kostte niet veel en was erg lekker. Macaroni met ham&kaas maak ik ook wel eens en dat kost ook geen drol, maar is niet heel erg gezond natuurlijk. Maar naar dat soort tips ben ik op zoek. Waar vind ik de goedkope maar lekkere ingrediënten en maak ik er een lekker maaltje mee.

Als tip heb ik nog wel: ik eet niet heel veel vlees maar vind t af en toe wel lekker. Kip is vooral zo duur maar bij de vleeswaren heb je ook van die kipreepjes net zoals je ook hamreepjes en blokjes hebt. Die kipreepjes zijn veel goedkoper dan kipfilet maar kan je best door een pasta of curry doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 5:09


Oh ja nog zo eentje wat ik maak en goedkoop is mits je de ingrediënten al in huis hebt (en anders ook niet echt duur)

Pasta aglio olio. Spaghetti koken en intussen in een koekenpan een laagje olie heel langzaam warm worden. Twee teentjes knoflook bij de olie zodat het langzaam gaar wordt. Eventueel pepertje er bij. Eigenlijk is dat het al. Zo simpel maar zo lekker. Ok lekkerder met een biefstukje en sla er bij maar zo kan t ook. En als je er een blikje tomatenblokjes door doet, heb je een echte saus.


Hmm nu zit ik mezelf tips te geven. Haha nou hopelijk hebben jullie er wat aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  aniet do 9 dec 2010 - 5:19

ik kom vaak laat uit mn werk en dan wil ik geen uren in de keuken staan.
dus dan kook ik wel es rijst en dan doe ik daar wokgroente doorheen.
ik heb een zak wokgroente van 1 kilo in de diepvries daar haal ik dan een handje uit vandaan.
en heb ik toch t idee dat ik verse groente eet.
ook koop ik vaak voor 2 dagen en vries t dan in.
dan haal ik t uit de vriezer en warm ik t op in de magnetron.
of ik maak aardappelpuree met een potje groente en braad een stukje vlees.

verder heb ik niet echt tips dus ik ga dit topic zeker volgen.
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 5:34

Chili con carne vind ik erg lekker en is niet duur. Ui, groot blik bruine bonen, blik gepelde tomaten, blikje tomatenpuree, gehakt en als je decadent wil doen een blik ananas. Knoflook(poeder), cayenne peper en theelepeltje suiker erbij en klaar is kees smile . Daar kun je in je eentje dan mooi twee of drie dagen van eten en als je zoveel mogelijk van Euroshopper koopt, is het goed te doen qua prijs.

Bloemkool-aardappelcurry is ook echt heerlijk.

Pasta met spinazie à la crème, beetje roomkaas (wederom de goedkoopste, Boursin is nergens voor nodig) en eventueel spekjes en/of pijnboompitten.

Zelfgemaakte groentensoep (gewoon bouillonblokjes met aardappel/wortel/bloemkool/andere groenten erdoor en dan pureren) met stokbrood.

Boerenkoolstamppot (boerenkool uit de diepvries van ES), andijviestamppot of hutspot met spekjes. Wordt wel duurder als je er ook rookworst bij wil (zelf vind ik echt alleen Unox lekker).

En als je goed op de aanbiedingen let, kan een simpele Hollandse maaltijd van aardappels, vlees en groenten erg goedkoop zijn. Helemaal als je een vriezer hebt en vlees en groente in de aanbieding kunt invriezen.

Oeh en witlofstamppot met geraspte kaas en sambal. kun je eventueel ook hamblokjes doorheen doen.

Oeh oeh en aardappelpuree met kapucijners, ui, spekjes en een boel peper... kwijl.

Vissticks zijn nog erg goedkoop en met een Chinese kool kun je ook dagen vooruit (rauw met slasaus erdoor, gewokt of door de puree als stamppot).

Als je trouwens een keer echt heel krap bij kas zit, is gewoon aardappelpuree (wel zelfgemaakt) met een blik groenten erbij (waar je dan twee keer van kunt eten) ook goed te doen, eventueel met een bak kruiden erdoor.

Volgens mij was dat voorlopig alles 👅 . Ik blijf editen Wink .


Laatst aangepast door freakielief op do 9 dec 2010 - 5:54; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  aniet do 9 dec 2010 - 5:38

freakielief schreef:Chili con carne vind ik erg lekker en is niet duur. Ui, groot blik bruine bonen, blik gepelde tomaten, blikje tomatenpuree, gehakt en als je decadent wil doen een blik ananas. Knoflook(poeder), cayenne peper en theelepeltje suiker erbij en klaar is kees smile . Daar kun je in je eentje dan mooi twee of drie dagen van eten en als je zoveel mogelijk van Euroshopper koopt, is het goed te doen qua prijs.

Bloemkool-aardappelcurry is ook echt heerlijk.

Pasta met spinazie à la crème, beetje roomkaas (wederom de goedkoopste, Boursin is nergens voor nodig) en eventueel spekjes en/of pijnboompitten.

Zelfgemaakte groentensoep (gewoon bouillonblokjes met aardappel/wortel/bloemkool/andere groenten erdoor en dan pureren) met stokbrood.

Boerenkoolstamppot (boerenkool uit de diepvries van ES), andijviestamppot of hutspot met spekjes. Wordt wel duurder als je er ook rookworst bij wil (zelf vind ik echt alleen Unox lekker).

En als je goed op de aanbiedingen let, kan een simpele Hollandse maaltijd van aardappels, vlees en groenten erg goedkoop zijn. Helemaal als je een vriezer hebt en vlees en groente in de aanbieding kunt invriezen.

Oeh en witlofstamppot met geraspte kaas en sambal. kun je eventueel ook hamblokjes doorheen doen.

wat is t recept van jou bloemkool aardappelcurry?
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 5:42

aniet schreef:wat is t recept van jou bloemkool aardappelcurry?
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=529572&rq=curry+bloemkool

Er staat 20 ml bouillon, ze bedoelen 200, maar ik doe meestal zelfs 400. I.p.v. Griekse yoghurt pak ik crème fraîche en i.p.v. 4 tomaten een blikje gepelde tomaten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  aniet do 9 dec 2010 - 5:50

dankjewel voor t recept! smile
ik ga t zeker binnenkort es maken.
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Lavendel do 9 dec 2010 - 5:55

ik koop vaak bij de groentenboer wat standaard groenten zoals uien, paprika, champignons, tomaten en courgette en hier kook ik dan een paar dagen mee.

Gister heb ik hiermee een ovenschotel gemaakt (Alle groenten bakken, een eitje en wat creme freche erbij en in een ovenschaal bekleed met bladerdeeg (en ik heb er ook nog wat ananas en kaas bij gedaan).

Vandaag bak ik al deze groenten en nog wat ananas en vul ik er pita broodjes (met een beetje kaas en chilisaus)

En morgen maak ik groentensoep (gewoon in kleine stukje en een boulloinblokje erbij) met een pitabroodje erbij (die dingen kosten nl minder dan een euro voor 8 stuks)

En als ik nog wat broodjes overheb dan neem ik die morgen mee naar de uni met wat kaas erin (en ananas) smile


Laatst aangepast door Lavendel op do 9 dec 2010 - 6:02; in totaal 1 keer bewerkt
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Inge do 9 dec 2010 - 5:59

macaroni met kaas, peper, ketchup en pijnboompitten (al zijn de pijnboompitten niet echt goedkoop op het moment)

preischotel;
gehakt rulbakken, prei mee roerbakken, ananas erdoor, kerriepoeder erdoor. In een ovenschaal doen, aardappelpuree erbovenop en in de oven doen.

rodekoolschotel
gehakt rulbakken, eventueel uitje mee roerballen. pot rode kool erdoor, eventueel stukjes appel erdoor, paar scheppen appelmoes erdoor. in een ovenschaal doen. aardappelpuree erbovenop en in de oven ermee
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Caresses do 9 dec 2010 - 6:03

Lavendel schreef:ik koop vaak bij de groentenboer wat standaard groenten zoals uien, paprika, champignons, tomaten en courgette en hier kook ik dan een paar dagen mee.
Gister heb ik hiermee een ovenschotel gemaakt (Alle groenten bakken, een eitje en wat creme freche erbij en in een ovenschaal bekleed met bladerdeeg (en ik heb er ook nog wat ananas en kaas bij gedaan). Vandaag bak ik al deze groenten en nog wat ananas en vul ik er pita broodjes (met een beetje kaas en chilisaus) En morgen maak ik
groentensoep (gewoon in kleine stukje en een boulloinblokje erbij) met een pitabroodje erbij (die dingen kosten nl minder dan een euro voor 8 stuks) En als ik nog wat broodjes overheb dan neem ik die morgen mee naar de uni met wat kaas erin (en ananas) smile

Eitje voorkoken/bakken of rauw erdoor?

Surinaamse bami:
- spagetti al dente koken, en ondertussen ui en geperste knoflook opbakken.
- dan spagetti afgieten en bij de koeken/wok pan in waar de ui en knoflook in zit
- dit een beetje opbakken (wel roeren) en er zoete sojasaus doorheen doen.
Erg lekker (en goedkoop), dan kan je zelf kijken wat je er lekker bij vind.
(Zelf kies ik vaak voor kip, maar dat is dus niet echt goedkoop, en oosterse wokgroenten).

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Lavendel do 9 dec 2010 - 6:08

Caresses schreef:
Lavendel schreef:ik koop vaak bij de groentenboer wat standaard groenten zoals uien, paprika, champignons, tomaten en courgette en hier kook ik dan een paar dagen mee.
Gister heb ik hiermee een ovenschotel gemaakt (Alle groenten bakken, een eitje en wat creme freche erbij en in een ovenschaal bekleed met bladerdeeg (en ik heb er ook nog wat ananas en kaas bij gedaan). Vandaag bak ik al deze groenten en nog wat ananas en vul ik er pita broodjes (met een beetje kaas en chilisaus) En morgen maak ik
groentensoep (gewoon in kleine stukje en een boulloinblokje erbij) met een pitabroodje erbij (die dingen kosten nl minder dan een euro voor 8 stuks) En als ik nog wat broodjes overheb dan neem ik die morgen mee naar de uni met wat kaas erin (en ananas) smile

Eitje voorkoken/bakken of rauw erdoor?

Rauw, gemixed met de creme freche om het een beetje te binden..

Surinaamse bami:
- spagetti al dente koken, en ondertussen ui en geperste knoflook opbakken.
- dan spagetti afgieten en bij de koeken/wok pan in waar de ui en knoflook in zit
- dit een beetje opbakken (wel roeren) en er zoete sojasaus doorheen doen.
Erg lekker (en goedkoop), dan kan je zelf kijken wat je er lekker bij vind.
(Zelf kies ik vaak voor kip, maar dat is dus niet echt goedkoop, en oosterse wokgroenten).
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 7:15

Oh ja Freakie, chili con carne ben ik ook gek op. Dat is een goed idee, ga ik weer een keer maken. Dat kan makkelijk met blikvoer. En dan een hele pan maken, want de dag daarna is het nog lekkerder :-)

Van de week had ik aardappelpuree met erwtjes, dat was ook lekker. Gewoon wat jus gemaakt van juspoeder en water, en dan heb ik ook geen vlees nodig.

Ik heb helaas geen vriezer, dus ik kan dingen niet al te lang bewaren. Daarom kook ik meestal gewoon voor 2 dagen. Dat is zo onhandig met dingen zoals vissticks. Die vind ik ook erg lekker, maar je eet niet in 1 keer een heel pak op en bewaren kan dan niet.

Lavendel, jouw suggesties klinken ook lekker.


Ik had vanavond trouwens een simpele Thaise groene curry. Je moet 1 keer even zo'n pot curry paste kopen, maar daarna is het heel goedkoop en simpel. (bos)uitje en peultjes wokken, 2 theelepels curry paste door heen (is heel geconcentreerd, dus doe je lang mee die pot) en een blikje kokosmelk. Rijst koken en klaar.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Caro do 9 dec 2010 - 9:09

Ik vind Mexicaanse wraps dan altijd een goede. Gewoon huismerk wraps, een uitje, paprika, courgette en eventueel wat aubergine. Maar net hoeveel je wil gebruiken.

Dit mik je in een pan, chilikruiden, cayennepeper en curry kruiden erbij en klaar. Lekkerste is nog met een verse avocado en daar dan guacamole bij maken.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 9:21

Als ik weinig tijd/ geld heb haal ik meestal een blikje soep en een stokbroodje. Zo klaar en kost maar weinig. Maar echt een gezonde maaltijd heb je dan natuurlijk weer niet. Je zou vlees evt wat groter in kunnen kopen en in kunnen vriezen, meestal ben je dan wat goedkoper uit. Zelf heb ik meestal een grote zak rijst in huis (dus niet die buideltjes die ik laatst had, dat was gewoon gemak haha) en dat kost dan ook maar weinig. Ook echt zo 1 keer aanschaffen en een half jaar mee doen :d. Ideaal als je het mij vraagt want wij eten veel rijst en die kleine zakjes zijn best prijzig als je het vergelijkt.

Ik heb net ook mexicaans gemaakt. Knoflook, ui, paprika, tortilla's, mais en rijst had ik nog in huis. Hoefde dus alleen wat kip bij te kopen en wat kruiden. Heb nog een portie over dat kan mijn vriend als rijstmaaltijd meenemen naar zijn werk morgen en anders eet ik het morgenmiddag. Als het iets met aardappels is dan vries ik het in, dat eet mijn vriend namelijk niet zo graag en ik wel. Dan heb ik nog een appeltje voor de dorst :P.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 10:50

Courgettesoep:

1 courgette
4 tomaten
2 tenen knoflook
1 ui
2 bouillonblokjes
1 liter water
(eventueel 1 bakje boursin)
(1 of 2 aardappels als je wat stevigere soep wil)

Snipper de ui en bak deze in de pan met een beetje boter of olie. Snijd de knoflook fijn en bak deze mee. Snijd de tomaten elk in 4 stukken en bak deze mee. Snijd de courgette in stukjes en bak deze ook mee.
Voeg 1 liter water en 2 bouillonblokjes toe en laat de soep 15-20 minuten zachtjes doorkoken.
Laat de soep afkoelen en mix alles in de blender. Giet de soep vervolgens terug in de pan, warm deze weer op en voeg eventueel een bakje boursin toe.

Pastasalade (voor ongeveer 3 personen):

200 gram macaroni
250 gram spekjes
250 gram champignons
3 bosuitjes
1 paprika
honing-mosterd sladressing

Kook de macaroni en laat deze afkoelen. Bak de spekjes in een pan. Snijd de champignons in plakjes en bak deze mee. Snijd de paprika in kleine blokjes en de bosuitjes in ringen. Meng alles door de macaroni. Voeg naar smaak sladressing toe.
Lauwwarm of koud te serveren.

Supersimpel, goedkoop en lekker!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  minoessepoes do 9 dec 2010 - 22:52

Wij eten vandaag Elzasserpizza, ook erg goedkoop.

Voor 2 personen, 200 gr bloem (pak kost 35 cent), een half zakje instant gist (3 zakjes kosten 60 cent), zo'n 2 uien, bakje crème fraîche (zuivelhoeve 35 cent ofzo), ontbijtspek (pakje 59 cent) peper en het duurste ingrediënt rucola. Meng de gist met 125 ml handwarm water en wat zout en laat dat even staan, roer het door de bloem en kneed er een deeg van. Laat dit afgedekt even rijzen (officieel een uur, maar ik ben daar te ongeduldig voor). Rol het daarna uit op een ovenplaat. Snijd de uien in dunne ringen, bak ze even in wat boter maar ze hoeven niet bruin te worden, smeer de pizza bodem in met de crème fraîche, leg de uien daarop en de stukjes spek, flink wat peper erover en een minuut of 20 in de oven. En klaar, als je de pizza uit de oven haalt rucola er overheen verdelen.
Een bakje rucola is dan weer zoveel dat wij daar morgen nog een salade van kunnen eten. En er is nog spek over wat je dan weer uit zou kunnen bakken en in de salade zou kunnen doen, zo kan je er een maaltijd salade van maken met van die afbak broodjes van 35 cent erbij, van een oude boterham wat olijfolie en knoflook even wat croutons erbij maken en een tomaat erin, wat geraspte kaas en misschien nog wat komkommer ed.

Ik weet dat je al heel vaak geen vlees eet, maar als je wel vlees wil eten wat toch wel goedkoop is dan kan je voor vleeswaren kiezen, zo hadden wij gister reepjes salami in de pastasaus, zo'n pakje salami kost 60 cent of zo, een blikje tomaten blokjes (euroshopper 28cent) erbij, een blikje tomatenpuree en een half bouillon blokje met wat water, een uitje en wat knoflook en je hebt al een lekkere saus, daar wat Italiaanse groenten bij en de goedkoopste spaghetti of macaroni erbij koken. Dan zou je wat meer saus kunnen koken en dat dan een dagje in de koelkast kunnen bewaren.

Dan heb je weer Italiaanse groenten over en daar kan je dan weer minestrone soep van maken, uitje fruiten met knoflook, een blikje tomatenpuree (6cent) erdoor, wat Italiaanse groenten, rozemarijn en bouillon blokjes met water, de laatste 8 minuten nog wat van de pasta (die nog over is van de vorige dag) meekoken. Even door laten pruttelen en dan in een kom doen, een schepje groene pesto erin doen en wat geraspte kaas (die nog over is van je salade). Daarbij kan je de overige afbakbroodjes eten met wat pesto.

Dan heb je nog pasta saus die op moet in de koelkast, daar ook nog wat van de Italiaanse groenten doorheen doen, lekker wat pesto en er lasagne van maken. Eindigen met lekker veel kaas (die over is van de dag daarvoor).

Boodschappenlijst: Bloem (35cent), net uien (79 cent), knoflook (1 euro), spek (59 cent), gist (60cent), crème fraîche (45 cent), rucola (2 euro), tomaat (50 cent), geraspte kaas (1 euro), afbakbroodjes (35 cent), macaroni (38 cent), salami (70 cent), tomatenpuree 2* (12 cent), tomatenblokjes (28 cent), Italiaanse groenten (1 euro), lasagne vellen (1 euro), potje pesto (1,50), bouillonblokjes (80 cent). Dan heb je voor nog geen 14 euro voor 5 dagen avondeten en dan hou je nog bouillonblokjes over, salami, bloem en gist, , uien, knoflook, pesto en pasta. Van de bloem kan je weer wraps maken of vaker pizza met de gist, van de bouillon nog een keer soep enz.

Volgens mij zit de truc hem in niks weggooien en recepten bedenken die wel heel afwisselend zijn maar waar je dus weinig ingrediënten voor nodig hebt en waarbij je dezelfde ingrediënten kan gebruiken.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast vr 10 dec 2010 - 2:18

Haha eigenlijk moest ik gewoon om je post lachen, Minoessepoes. Geweldig hoe je dat ook allemaal uitrekent en alle gerechten weer aan elkaar linkt. Zitten ook zeker goede tips tussen. Die Elzasserpizza klinkt ook erg lekker.

Dat truukje van dezelfde ingredienten gebruiken voor 2 verschillende dagen doe ik ook vaak. Dan koop ik een stronk broccoli en dat is toch te veel voor mezelf in 1 keer, dus maak ik de enige dag daar aardappeltjes, vleesje, groente van, en de tweede dag eet ik het met spekjes en pasta. Twee keer zelfde groente, twee verschillende gerechten. Desnoods met nog een dag er tussen met wat anders voor de variatie.

Ik heb wel weer genoeg lekkere tips voor komende week zeg! Ik zal eens melden hoeveel m'n boodschappen kosten. Oeh ik krijg een idee voor een topic!!!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  minoessepoes vr 10 dec 2010 - 4:51

Zo doe ik zelf dus ook echt boodschappen! En wij hoeven niet echt zuinig te doen, maar ik vind het gewoon zonde om eten weg te gooien, dus dan werkt dit zo heel goed. Ik koop veel euroshopper ed, ik ben me ook wel echt bewust van wat dingen kosten en daar ook wel mee bezig, al koop ik wel de dingen die ik het lekkerst vind en niet die het goedkoopst zijn, maar heel veel dingen van euroshopper vind ik hartstikke prima en dan neem ik dat mee. Het geld wat we dan niet uitgeven daar gaan we graag lekker van uit eten bijvoorbeeld!

Wij zijn dus ook helemaal niet zoveel geld kwijt aan boodschappen, terwijl ik alles "vers" kook. Vaak word er door mensen gezegd dat dat duurder is dan uit pakjes ed, maar zo bewijs ik toch maar weer dat dat echt niet zo is Very Happy
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gast ma 13 dec 2010 - 3:26

Paprikasoep (4ps)

- 2 uien
- 2 tenen knoflook
- 4 rode paprika’s
- 1 groene paprika
- 20 gram boter
- 2 eetl. olijfolie
- 1 liter kippenbouillon
- 2 eetl. paprikapoeder
- zout/peper

Bereiding:
Snijd de gepelde uien in ringen. Ontvel de tenen knoflook en hak ze in stukjes. Maak de rode paprika’s schoon. Verwijder het kapje. Snijd de paprika’s in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten en zaad. Snijd de paprika helften in grove stukken. Maak de groene paprika schoon en snijd deze in piepkleine blokjes. Smelt boter in een soeppan. Voeg de olie toe. Fruit hierin de uiringen zacht en glazig. Voeg de stukken paprika en knoflook toe en bak alles, steeds roerend, gedurende 8 minuten. Giet vervolgens de bouillon in de pan en breng aan de kook. Doe het deksel op de pan en laat de groenten op een vrij laag vuur ca. 15 minuten zachtjes koken. Pureer de soep met behulp van een staafmixer of andere keukenmachine. Roer het paprikapoeder door de soep en breng op smaak met zout. Schep de soep in diepe borden of kommen. Verdeel de groene paprikastukjes over de soep.

Tips:
Vervang de groene stukjes paprika eventueel door croutons.
Neem voor een vegetarische variant op deze soep groente- of kruidenbouillon in plaats van kippenbouillon
Deze soep kan ook gemaakt worden met ontvelde rode paprika’s. Leg de paprika’s ongeveer 10 minuten in een hete oven. Doe ze vervolgens in een afgesloten plastic zak of kom. Laat ze 10 minuten staan. Trek de velletjes van de paprika. Snijd ze open en verwijder zaadlijsten en zaad. Voeg de paprika’s toe aan de bouillon en volg bovenstaand recept.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkope én lekkere gerechten.  Empty Re: Goedkope én lekkere gerechten.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum