Zoete kinderen door borstvoeding
+5
Fiwen
Darius
Diese
Susan
Nana
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
AMSTERDAM - Opvoeding begint zodra je kind geboren wordt. Wist je ook dat je het latere gedrag van je kind met borstvoeding direct in de hand hebt?
Gedragsproblematiek
Borstvoeding is niet alleen goed voor de gezondheid van je kind, maar ook voor zijn karakter. Al na vier maanden borstvoeding zouden baby's minder kans hebben om rond hun vijfde jaar gedragsproblemen te ontwikkelen dan baby's die poedermelk drinken. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de universiteiten van York, Essex, Oxford en University College Londen onder 10.000 moeders.
Gedragsproblemen zouden in dit geval 'ongepaste gedragingen die zich herhaaldelijk gedurende een lange periode voordoen, een negatieve impact hebben op de ontwikkeling van het kind en het dagelijkse leven van kind en familie verstoren', melden de onderzoekers.
Aanhankelijkheid
De kersverse moeders vulden een enquête in waarin ze noteerden of hun kind mogelijk gedragsproblemen als aanhankelijkheid, angst, hyperactiviteit en rusteloosheid zou kunnen ontwikkelen.
Slechts 4 procent van de baby's die minstens 4 maanden borstvoeding kreeg, ontwikkelde een van die gedragsproblemen. 16 procent van de baby's die vanaf de geboorte poedermelk kreeg, ontwikkelde een gedragsstoornis
AMSTERDAM - Opvoeding begint zodra je kind geboren wordt. Wist je ook dat je het latere gedrag van je kind met borstvoeding direct in de hand hebt?
Gedragsproblematiek
Borstvoeding is niet alleen goed voor de gezondheid van je kind, maar ook voor zijn karakter. Al na vier maanden borstvoeding zouden baby's minder kans hebben om rond hun vijfde jaar gedragsproblemen te ontwikkelen dan baby's die poedermelk drinken. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de universiteiten van York, Essex, Oxford en University College Londen onder 10.000 moeders.
Gedragsproblemen zouden in dit geval 'ongepaste gedragingen die zich herhaaldelijk gedurende een lange periode voordoen, een negatieve impact hebben op de ontwikkeling van het kind en het dagelijkse leven van kind en familie verstoren', melden de onderzoekers.
Aanhankelijkheid
De kersverse moeders vulden een enquête in waarin ze noteerden of hun kind mogelijk gedragsproblemen als aanhankelijkheid, angst, hyperactiviteit en rusteloosheid zou kunnen ontwikkelen.
Slechts 4 procent van de baby's die minstens 4 maanden borstvoeding kreeg, ontwikkelde een van die gedragsproblemen. 16 procent van de baby's die vanaf de geboorte poedermelk kreeg, ontwikkelde een gedragsstoornis
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Re: Zoete kinderen door borstvoeding
wel jammer dat er niet bij staat wat dan ervoor zorgt dat borstvoeding voor kinderen zorgen met minder gedragsproblematiek.
Gast- Gast
Ja het onderzoek wordt echt nauwelijks toegelicht dat is wel jammer! Maar het is wel echt een grote populatie die gebruikt is.
Wat zou jij als reden kunnen bedenken?
Wat zou jij als reden kunnen bedenken?
Nana- Prater
meer huid-op-huidcontact/beter hechting misschien? Maargoed, dan vraag ik me ook weer af hoe lang al deze moeders borstvoeding hebben gegeven, 4 weken is iets heel anders dan 4 maanden en 2 jaar is nóg weer heel anders..
edit: ik lees met m'n neus, dat staat er wel in, sorry.
edit: ik lees met m'n neus, dat staat er wel in, sorry.
Gast- Gast
Maar is de bv dan echt de oorzaak van het 'zoetere' gedrag? Dat vraag ik me wel af. Dat er een verband is wil natuurlijk niet meteen zeggen dat het een oorzakelijk verband is.
Gast- Gast
Ik ga meteen even met Ezra en Yrsa afstemmen dat ze zich met vijf jaar voorbeeldig dienen te gedragen. Het lijkt er nu nog niet op dat ze dat van plan zijn, maar van dat artikel hebben ze natuurlijk niet terug.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Minneke schreef:Maar is de bv dan echt de oorzaak van het 'zoetere' gedrag? Dat vraag ik me wel af. Dat er een verband is wil natuurlijk niet meteen zeggen dat het een oorzakelijk verband is.
precies, daar dacht ik ook al aan. Zou het -heel kort door de bocht- niet kunnen zijn dat ouders die ervoor kiezen om te langvoeden niet anders in de opvoeding staan dan ouders die ervoor kiezen dat niet te doen en dat dáár misschien eerder de oorzaak ligt?
Susan, misschien horen Ezra en Yrsa wel bij die 4%
Gast- Gast
De boefjes.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik vind dat niet kort door de bocht, ik denk dat het gewoon zo is. Ouders die uit een beter milieu komen dan ouders die uit een slechter milieu komen, geven vaker borstvoeding.Dromertje schreef:
precies, daar dacht ik ook al aan. Zou het -heel kort door de bocht- niet kunnen zijn dat ouders die ervoor kiezen om te langvoeden niet anders in de opvoeding staan dan ouders die ervoor kiezen dat niet te doen en dat dáár misschien eerder de oorzaak ligt?
Gast- Gast
Dromertje schreef:Minneke schreef:Maar is de bv dan echt de oorzaak van het 'zoetere' gedrag? Dat vraag ik me wel af. Dat er een verband is wil natuurlijk niet meteen zeggen dat het een oorzakelijk verband is.
Ik denk het, jij zegt het. Maar ik kan me voorstellen dat mensen uit de 'hogere' sociale klassen eerder geneigd zijn om bv te geven. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat die kinderen minder problemen hebben, maar dan is bv niet de oorzaak. Of het echt zo is?
Gast- Gast
Ja jammer dat we het hele artikel niet hebben!
Heeft iemand misschien toegang tot een database met wetenschappelijke artikelen en kan diegene het hele artikel hier misschien plaatsen?
Heeft iemand misschien toegang tot een database met wetenschappelijke artikelen en kan diegene het hele artikel hier misschien plaatsen?
Nana- Prater
Ik ben ook wel benieuwd naar het hele artikel!
Ben ook benieuwd of er bijvoorbeeld onderscheid is tussen borstvoeding met de borst geven, of gekolfde melk met een flesje. Dat zegt misschien iets of het met de hechting te maken heeft..
Ben ook benieuwd of er bijvoorbeeld onderscheid is tussen borstvoeding met de borst geven, of gekolfde melk met een flesje. Dat zegt misschien iets of het met de hechting te maken heeft..
Diese- Prater
- Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10
Als kleuterjuf straks commentaar heeft, dan kan ik tenminste zeggen dat ik echt precies vier maanden borstvoeding heb gegeven!
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Hieronder over hetzelfde onderzoek nu iets uitgebreider (Trouw):
Baby's die borstvoeding krijgen hebben rond de leeftijd van vijf jaar minder kans op gedragsproblemen dan baby's die geen borstvoeding krijgen.
Britse onderzoekers hebben in het tijdschrift Archives of Disease in Childhood deze bevindingen gepubliceerd. Ze lieten daarvoor ouders een 'sterkte en zwakte' vragenlijst invullen over hun kind(eren). Het viel de onderzoekers al snel op dat de verschillen in scores bij kinderen die de laatste vier maanden geen borstvoeding hadden gehad veel verder uiteen liepen.
Maria Quigley van de Universiteit van Oxford leidde het onderzoek en zegt dat de uitkomst van het onderzoek de 'voordelen van borstvoeding maar weer eens aantoont'.
Er zijn al langer meer voordelen van borstvoeding bekend. Zo hebben baby's die moedermelk krijgen een hogere weerstand en hebben moeders een verlaagd risico op borstkanker. Andere ontwikkelingen, zoals een minder grote kans op zwaarlijvigheid, worden nog onderzocht.
Onderzoekers van de universiteiten van Oxford, Essex, York en het University College Londen hebben de gegevens van meer dan 9500 baby's en moeders gebruikt. Ze combineerden de tijd waarin baby's borstvoeding kregen met de 'sterkte en zwakte' vragenlijst. Op die manier konden mogelijke gedragsproblemen worden geïdentificeerd.
Sterke afwijkingen in de scores kwamen vooral voor bij kinderen die geen borstvoeding kregen, zestien procent, tegenover zes procent van de kinderen die wel borstvoeding kregen.
'We praten hier niet over onhandelbare kinderen met een gedragsstoornis. Het gaat misschien om een ongebruikelijke angst, rusteloosheid, moeite hebben in contact te komen met andere kinderen of spelen in een groep', aldus Quigley.
Mogelijke redenen voor de bevindingen zijn volgens de onderzoekers de grote hoeveelheden onverzadigde vetzuren, hormonen en andere groeistoffen die moedermelk bevat. Deze beïnvloeden de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. Daarnaast leidt borstvoeding ook tot meer interactie tussen moeder en kind en uiteindelijk tot goed gedrag.
Baby's die borstvoeding krijgen hebben rond de leeftijd van vijf jaar minder kans op gedragsproblemen dan baby's die geen borstvoeding krijgen.
Britse onderzoekers hebben in het tijdschrift Archives of Disease in Childhood deze bevindingen gepubliceerd. Ze lieten daarvoor ouders een 'sterkte en zwakte' vragenlijst invullen over hun kind(eren). Het viel de onderzoekers al snel op dat de verschillen in scores bij kinderen die de laatste vier maanden geen borstvoeding hadden gehad veel verder uiteen liepen.
Maria Quigley van de Universiteit van Oxford leidde het onderzoek en zegt dat de uitkomst van het onderzoek de 'voordelen van borstvoeding maar weer eens aantoont'.
Er zijn al langer meer voordelen van borstvoeding bekend. Zo hebben baby's die moedermelk krijgen een hogere weerstand en hebben moeders een verlaagd risico op borstkanker. Andere ontwikkelingen, zoals een minder grote kans op zwaarlijvigheid, worden nog onderzocht.
Onderzoekers van de universiteiten van Oxford, Essex, York en het University College Londen hebben de gegevens van meer dan 9500 baby's en moeders gebruikt. Ze combineerden de tijd waarin baby's borstvoeding kregen met de 'sterkte en zwakte' vragenlijst. Op die manier konden mogelijke gedragsproblemen worden geïdentificeerd.
Sterke afwijkingen in de scores kwamen vooral voor bij kinderen die geen borstvoeding kregen, zestien procent, tegenover zes procent van de kinderen die wel borstvoeding kregen.
'We praten hier niet over onhandelbare kinderen met een gedragsstoornis. Het gaat misschien om een ongebruikelijke angst, rusteloosheid, moeite hebben in contact te komen met andere kinderen of spelen in een groep', aldus Quigley.
Mogelijke redenen voor de bevindingen zijn volgens de onderzoekers de grote hoeveelheden onverzadigde vetzuren, hormonen en andere groeistoffen die moedermelk bevat. Deze beïnvloeden de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. Daarnaast leidt borstvoeding ook tot meer interactie tussen moeder en kind en uiteindelijk tot goed gedrag.
Nana- Prater
http://press.psprings.co.uk/adc/april/adc201970.pdf
Volgens mij is dit het originele artikel waar dat stukje in de Telegraaf op gebaseerd is. Ik heb het nog niet gelezen maar iemand vroeg om het artikel en ik heb het even snel opgezocht.
Volgens mij is dit het originele artikel waar dat stukje in de Telegraaf op gebaseerd is. Ik heb het nog niet gelezen maar iemand vroeg om het artikel en ik heb het even snel opgezocht.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Fiwen schreef:http://press.psprings.co.uk/adc/april/adc201970.pdf
Dank je wel!
Ik heb nu even geen tijd om het aandachtig te lezen want mijn zoontje vindt dat mama's 'pjoeter' dicht moet!
Nana- Prater
Ik probeer 'm vanavond te lezen, de laptop loopt vast als ik een pdf bestand probeer te openen, dus ik moet 'm even op de gewone compu lezen.
Gast- Gast
Waarom geven mensen die hogeropgeleid zijn sneller borstvoeding?
Gast- Gast
Fauve schreef:Waarom geven mensen die hogeropgeleid zijn sneller borstvoeding?
volgens mij is dat gewoon een bewezen feit. Hoogopgeleide ouders geven vaker borstvoeding dan laag/lager opgeleide ouders
Gast- Gast
Dromertje schreef:Fauve schreef:Waarom geven mensen die hogeropgeleid zijn sneller borstvoeding?
volgens mij is dat gewoon een bewezen feit. Hoogopgeleide ouders geven vaker borstvoeding dan laag/lager opgeleide ouders
Ja dat heb ik wel vaker gehoord, maar ik vroeg me af waarom Moet toch een reden voor zijn?
Gast- Gast
Fauve schreef:Dromertje schreef:Fauve schreef:Waarom geven mensen die hogeropgeleid zijn sneller borstvoeding?
Ja dat heb ik wel vaker gehoord, maar ik vroeg me af waarom Moet toch een reden voor zijn?
Omdat zij sterker geneigd zijn de voordelen van borstvoeding te onderkennen en daarom standvastiger beginnen aan borstvoeding? Denk ik hoor
Gast- Gast
Dromertje schreef:Fauve schreef:Waarom geven mensen die hogeropgeleid zijn sneller borstvoeding?
Hoogopgeleid of intelligent? Bewijst maar weer dat ik onder mijn niveau geschoold ben
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ik ga het onderzoek vanavond ook even lezen als ik tijd heb. Zoals ik het artikel lees, zie ik het verband niet echt en ze lichten het ook niet toe. Zulke aannames zijn makkelijk gemaakt. Ik denk inderdaad dat het misschien eerder met hoog opgeleid/laag opgeleid te maken heeft.
Gast- Gast
Ze kunnen toch borstvoedende moeders en flesvoedende moeders van gelijk opleidingsniveau met elkaar vergelijken om na te gaan of het daaraan ligt?
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» 4 mei, geef je dit door aan je kinderen?
» Gas/water/licht omhoog door kinderen?
» Tip voor moeilijk (door)slapende kinderen ouder dan 1
» Geld afgeschreven door Nationaal Spaarfonds door fout
» Ruzie ontploft door, tja door wat eigenlijk.
» Gas/water/licht omhoog door kinderen?
» Tip voor moeilijk (door)slapende kinderen ouder dan 1
» Geld afgeschreven door Nationaal Spaarfonds door fout
» Ruzie ontploft door, tja door wat eigenlijk.
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: