Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Moestuin-tips

5 plaatsers

Ga naar beneden

Moestuin-tips Empty Moestuin-tips

Bericht  SleepingBeauty zo 8 mei 2011 - 20:03

Hoihoi,

Wij willen in onze nieuwe tuin ook een stukje moestuin beignnen.
Nu ben ik op zoek naar wat goede tips...

Wat kopen jullie meestal plantjes of zaadjes?
De moestuin is nog niet helemaal klaar, maar wij hebben al zaadjes gekocht dus ik dacht misschien kan ik de zaadjes vast in een grote bloempot poten, zodat ik ze later uit kan poten in de moestuin?

En ik hoorde dat het wel goed was het zaaien wat te spreiden, zodat je niet alles op een stuit klaar hebt?

WAt voor plantjes/zaadjes poten jullie?
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Moestuin-tips Empty Re: Moestuin-tips

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 20:08

Mijn man heeft meestal zaadjes, die vindt het leuk om alles van het begin af aan op te laten groeien. Alleen aardbeiplantjes kopen we als plant, en een paar jaar terug hadden we ook ene cherrytomaatjesplant gekocht, daar hebben we overigens heel veel van kunnen eten!

Wat hij verder vaak in de balkonbakken zet: Radijsjes, tuinkruiden, wortels, en vorig jaar hebben we dingen als cayennepeper en meloen geprobeerd, maar dat lukte niet erg :P
Wij zetten alles eigenlijk neer onder het motto van 'we proberen het wel', best leuk om te zien hoe een plant dan groeit. Verder hebben we ook maar een balkon, dus een complete maaltijd zul je er nooit afhalen. Ook als je maar een klein hoekje in je tuin reserveert als moestuin moet je er rekening mee houden dat het niet zo heel veel zal opleveren. Maar leuk is het zeker wel.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 8 mei 2011 - 20:10

Het ligt er inderdaad een beetje aan wat je erin wil hebben.
Meestal lukken zaden wel gewoon.
Maar wat Maple ook al zei, aardbeien gewoon als plant doen.

Gast
Gast

Bericht  SleepingBeauty zo 8 mei 2011 - 23:21

Dank voor jullie reacties!

Ik ga het gewoon eens proberen dit jaar! M'n man en ik wilden het allbei eens proberen en het is ook gewoon leuk..eens een kropje sla of tomaatjes uit je eigen tuintje.
We willen er niet al te veel werk mee hebben, dus vandaar dat we het ook klein houden!

Nog meer leuke tips?
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Bericht  pluisie ma 9 mei 2011 - 0:03

Wij hebben een vierkante meter tuin.
http://www.boerenbond-welkoop.nl/product/67947/Vierkantemetertuin.html
Wij kopen altijd plantjes als ze nog heel klein zijn.
We hebben sla, paksoi,tomaat, komkommer, paprika, dille, basilicum, tijm. De komkommer en tomatenplanten hebben we nu apart in een bloempot. Want die dingen werden vorig jaar heel erg groot!
pluisie
pluisie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 39
Punten : 39
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Pien ma 9 mei 2011 - 2:39

volgens mij hebben ze zoiets een hele tijd geleden ook bij eigen huis en tuin gemaakt, misschien kun je daar nog leuke tips vinden?

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  SleepingBeauty ma 9 mei 2011 - 4:01

pluisie schreef:Wij hebben een vierkante meter tuin.
We hebben sla, paksoi,tomaat, komkommer, paprika, dille, basilicum, tijm. De komkommer en tomatenplanten hebben we nu apart in een bloempot. Want die dingen werden vorig jaar heel erg groot!

Wat grappig! En dan doe je in elk vakje een plantje? of meer?
Wij hebben iets meer dan een vierkante meter...
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Bericht  Coccinelle ma 9 mei 2011 - 6:00

Ik heb veel aan deze site gehad!: http://www.makkelijkemoestuin.com/

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  pluisie ma 9 mei 2011 - 21:58

SleepingBeauty schreef:
pluisie schreef:Wij hebben een vierkante meter tuin.

Wat grappig! En dan doe je in elk vakje een plantje? of meer?
Wij hebben iets meer dan een vierkante meter...

Wij hebben in elk vakje 1 plantje. Want de plantjes worden best wel groot. En ze hebben we ruimte nodig. Wij hebben naast deze "vierkante meter" nog een frambozenstruik staan. Die doet het ook super goed!
pluisie
pluisie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 39
Punten : 39
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Dennenappel ma 9 mei 2011 - 23:36

Waar ik rekening mee zou houden, is of je ook een opbrengst wil of dat je meer wilt experimenteren, hoeveel ruimte je hebt, etc.
Wortels, radijsjes, prei en kruiden nemen niet veel ruimte in. Hierdoor kan je vrij veel hebben op een klein oppervlak.
Courgettes, komkommers, tuinbonen, lage slabonen nemen echter wel veel ruimte in.
Wortelen, prei en radijsjes zijn o.a. vrij gemakkelijke groentes met een goede opbrengst.
Zaai niet vijftien slaplantjes in een keer, deze zijn ook ongeveer gelijktijdig klaar, wat je vaak niet allemaal op krijgt. Zaai een paar weken later nog een beetje bij, zo is de opbrengst verdeeld over het seizoen.
Wanneer je een lange tijd op vakantie gaat in de zomer is het handig om te bekijken wanneer je de groentes in het algemeen kan oogsten, kies anders voor vroege en late groentes zo kan je er toch profijt van maken.

Nog een tip; geef de planten niet elke dag water, hierdoor maken ze een klein wortelstelsel aan en worden het zwakke planten. Geef tevens veel water in een keer. Wanneer je een beetje geeft, blijf het in het oppervlakte liggen, de wortels gaan hierdoor alleen bovenaan groeien, dit maakt ze minder sterk. Wanneer je in een keer veel water geeft, komt het ook dieper en kunnen ze een sterk wortelstelsel aanleggen.
Door de dag na het water geven te schoffelen, maak je de grond luchtig en kunnen de planten het water beter opnemen.

Zelf heb ik ook een moestuin, ik begin met zaad. Binnen heb ik momenteel; pompoenen, komkommer, courgettes, rode peper tijm, marjolein, basilicum. Qua bloemen ook vanaf zaad; violen, ijsbloemen en petunia's.
Deze gaan na ijsheiligen naar buiten toe, de komkommer en courgettes blijven nog even binnen om groter te groeien. De rode peper blijft binnen.

Buiten heb ik;
Kruiden: Tijm, bieslook, peterselie, munt, knoflook.
Groenten: Schorseneren (doet het niet), ijssla, veldsla, raketsla, kropsla, wortel, radijs (eerste al geoogst!) en tuinbonen.

Er komen o.a. nog lage slabonen en rammenas bij.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud