Moestuin
+14
Coccinelle
Flower_L
Dennenappel
Willem
SarahKey
Coco
Aziraphale
Laurientje
Luce
Linnie1985
Highway
Maple
Char1
Blixum
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Moestuin
Zijn er hier forummers die een moestuin hebben?
Heb je die thuis of huur je iets via de gemeente?
Hoe groot is jouw moestuin?
Wat verbouw je zoal?
Hoe zit het met de kosten (stekjes, materialen, het opzetten en eventuele huur)?
Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
Ik wil een moestuin op gaan zetten. I.v.m. gebrek aan ruimte, verkeerde ligging etc. ga ik de grond huren bij een vereniging. Deze heeft een wachttijd, dus dat geeft mij de ruimte mij wat meer te verdiepen. Ik heb al wat interessante boeken, maar tips en info zijn welkom.
Heb je die thuis of huur je iets via de gemeente?
Hoe groot is jouw moestuin?
Wat verbouw je zoal?
Hoe zit het met de kosten (stekjes, materialen, het opzetten en eventuele huur)?
Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?
Ik wil een moestuin op gaan zetten. I.v.m. gebrek aan ruimte, verkeerde ligging etc. ga ik de grond huren bij een vereniging. Deze heeft een wachttijd, dus dat geeft mij de ruimte mij wat meer te verdiepen. Ik heb al wat interessante boeken, maar tips en info zijn welkom.
Blixum- Fluisteraar
- Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 04-07-13
Re: Moestuin
Mijn ouders hebben wel een moestuin, gewoon in hun eigen tuin. Die moestuin is denk ik zo'n 40m2, maar dan heb ik de boomgaard niet meegeteld. Er staan oa aardbeien, paprika's, tomaten, peultjes en bessenstruiken in.
Qua kosten moet je je vooraf goed afvragen wat groente of fruit kost op z'n goedkoopst, in de supermarkt. Als de komkommer in de supermarkt 30 cent kost, is op dat moment de komkommer in de moestuin meestal ook aan oogsten toe. Sommige planen zijn qua kosten dus eigenlijk niet de moeite waard om ze zelf te kweken. Maar het is wel leuk en een stuk lekkerder natuurlijk. En veel planten waar je stekjes van kunt kopen (in een tuincentrum vaak relatief duur) kun je zelf ook vanuit zaadjes kweken, zoals bijv paprika vanuit de pitjes van een paprika uit de winkel. Kost natuurlijk wel meer tijd....
Verder denk ik dat je gewoon eens wat verschillende dingen moet proberen, kijken wat in jouw tuin goed groeit.
Veel plezier!
Qua kosten moet je je vooraf goed afvragen wat groente of fruit kost op z'n goedkoopst, in de supermarkt. Als de komkommer in de supermarkt 30 cent kost, is op dat moment de komkommer in de moestuin meestal ook aan oogsten toe. Sommige planen zijn qua kosten dus eigenlijk niet de moeite waard om ze zelf te kweken. Maar het is wel leuk en een stuk lekkerder natuurlijk. En veel planten waar je stekjes van kunt kopen (in een tuincentrum vaak relatief duur) kun je zelf ook vanuit zaadjes kweken, zoals bijv paprika vanuit de pitjes van een paprika uit de winkel. Kost natuurlijk wel meer tijd....
Verder denk ik dat je gewoon eens wat verschillende dingen moet proberen, kijken wat in jouw tuin goed groeit.
Veel plezier!
Char1- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10
Wij hebben vroeger jarenlang tussen twee volkstuincomplexen gewoond en hadden naast onze eigen tuin bij het huis nog drie, eigenlijk vier volkstuinen. Op de één hadden we een kleine stal met wat dieren (twee kalveren, geitjes en biggetjes), op de tuin daarnaast een klein weitje waar de dieren konden lopen, en op een klein, omheind stuk van die tuin teelde mij vader aardappelen. En de grootste tuin waren twee tuinen bij elkaar getrokken en daar teelden ze van alles op. Aardbeien, sla, bieten, tuinbonen, sperziebonen, snijbonen, bloemkool, tuinkruiden.... Het was dusdanig veel dat we in de zomer bijna de hele zomer van de tuin konden eten. Nadat we verhuisd zijn naar een woonwijk hebben ze nog wel even een tuintje gehad, maar het op en neer rijden was toch lastiger dan 's avonds na het eten even de deur uit stappen en direct op de tuin zijn.
Ik heb in het begin hier op het balkon ook het één en ander geprobeerd. Groenten wordt hier niet noemenswaardig veel en groot natuurlijk, maar aardbeitjes en tuinkruiden werken wel prima.
Ik heb in het begin hier op het balkon ook het één en ander geprobeerd. Groenten wordt hier niet noemenswaardig veel en groot natuurlijk, maar aardbeitjes en tuinkruiden werken wel prima.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Ik heb me voorgenomen om aankomend jaar een 'makkelijke moestuin' te nemen om mee te beginnen. Past goed in onze tuin en dan kan ik het later evt uitbreiden. Het boek ga ik voor sinterklaar vragen :p dus dan kan ik er mooi in het voorjaar mee beginnen.
http://www.makkelijkemoestuin.nl/
http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Wij hebben achter een klein moestuintje op een stukje grond waar niks mee gedaan werd. Onze kippen lopen op de helft van dat stukje tuin. Wij hebben een keer aardappels gehad, tomaat, komkommer, peultjes, aardbeien, frambozen, boontjes, mais, wortels, sla, andijvie, bloemkool, spruiten, broccoli en spinazie. En in onze eigen tuin hebben we nog wat fruitboompjes staan: Kersen, appels (meerdere soorten), peren, mispel, hazelnoot, pruim, perzik, nectarine, kiwi en 2 vijgen boompjes.
Let wel op dat bijv. komkommer maar 1 jarig is, en je dus ieder jaar een nieuwe struik moet kopen of nieuwe zaadjes moet planten.
Het was mijn idee, maar mijn man doet het meeste werk .
Let wel op dat bijv. komkommer maar 1 jarig is, en je dus ieder jaar een nieuwe struik moet kopen of nieuwe zaadjes moet planten.
Het was mijn idee, maar mijn man doet het meeste werk .
Linnie1985- Kletskop
- Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Ja, wij.
We huren er 1 van de gemeente zeg maar. Kost €20 per jaar
Geloof dat het zo'n 60 m² is ofzo? Tot nu toe halen we er courgettes, aardappels, wortels, bieten, prei en nog wat uit. Mijn man en mijn zwager spitten er vooral in. Het zijn allemaal zaadjes geweest die geplant zijn, kostte geen drol.
We huren er 1 van de gemeente zeg maar. Kost €20 per jaar
Geloof dat het zo'n 60 m² is ofzo? Tot nu toe halen we er courgettes, aardappels, wortels, bieten, prei en nog wat uit. Mijn man en mijn zwager spitten er vooral in. Het zijn allemaal zaadjes geweest die geplant zijn, kostte geen drol.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Luce, ik huur hem dan inderdaad ook van de gemeente, maar moet wel lid worden van de vereniging. Geen probleem verder. Begreep dat er onderling veel stekjes, zaden, hulp en adviezen worden gedeeld.
Ik sta op de wachtlijst voor 50 m², zonder huisje. Hoe vaak gaan jullie er heen?
Het idee is niet ontstaan met de gedachte goedkoper uit te zijn. Het heeft vooral míjn interesse. Het lijkt me leuk om met die tuin bezig te zijn, de processen te zien en natuurlijk de smaak en het biologische.
Maple, die ruimte klinkt gaaf! Helaas mag ik er geen dieren houden
Bedankt voor alle reacties alvast!
Ik sta op de wachtlijst voor 50 m², zonder huisje. Hoe vaak gaan jullie er heen?
Het idee is niet ontstaan met de gedachte goedkoper uit te zijn. Het heeft vooral míjn interesse. Het lijkt me leuk om met die tuin bezig te zijn, de processen te zien en natuurlijk de smaak en het biologische.
Maple, die ruimte klinkt gaaf! Helaas mag ik er geen dieren houden
Bedankt voor alle reacties alvast!
Blixum- Fluisteraar
Wij hebben er twee, huren we van de gemeente (voor 2 tuinen 30€ per jaar) het is bij elkaar zo'n 180 m²
We verbouwen er van alles op, aardappelen, kroten, boontjes, wortelen, courgettes, aardbeien, tomaten enz enz.
We gaan er vaak heen, bijna elke dag even!
We verbouwen er van alles op, aardappelen, kroten, boontjes, wortelen, courgettes, aardbeien, tomaten enz enz.
We gaan er vaak heen, bijna elke dag even!
Laurientje- Prater
- Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13
Wat leuk dat er nog zoveel forummers moestuinieren. Is het ver bij je/jullie huis vandaan?
Jullie huur is wel een stuk lager dan de prijzen voor tuintjes hier, zeg!
Ik ga volgend weekend ook nog bij twee andere tuinen kijken, daar is ook geen wachtlijst.
Hebben jullie ook echt bedden aangelegd of planten jullie vrij in de tuin?
Jullie huur is wel een stuk lager dan de prijzen voor tuintjes hier, zeg!
Ik ga volgend weekend ook nog bij twee andere tuinen kijken, daar is ook geen wachtlijst.
Hebben jullie ook echt bedden aangelegd of planten jullie vrij in de tuin?
Blixum- Fluisteraar
Inheb twee makkelijke moestuinen, van 1 m² per stuk. Echt superleuk! Ik heb er speciale MM-mix in, merk echt dat ik extra opbrengst heb daardoor. Ik verbouw nu broccoli, bietjes, rucola, komkommer, tomaat, paprika, pepers, pompoen, courgette, maïs, pastinaak, artisjok, spinazie, spruitjes en radijsjes.
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Oh leuk die foto's aziraphale, ik krijg er echt zin in om ook te beginnen!
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Wij huren niet, wij hebben zelf een bos met groot stuk grond buitenaf met o.a. een moestuin. Ik denk dat die zo'n 250-300 m2 is. Er zitten dus geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan. Qua onderhoud zitten er vrijwel geen kosten aan, al hebben wij wel een stuk gaas zodat de vogels er niet alles uitpikken, maar wat dat heeft gekost, geen idee.
In de zomermaanden gaat er elke dag wel iemand even sproeien maar dat is met grondwater dus kost ook niets. En er wordt ook wel 3-4 keer per week geplukt. Eigenlijk alle soorten die er zijn worden er wel verbouwd. Zakjes zaadjes zijn spotgoedkoop, volgens mij is de max 2 euro en je krijgt er veel voor terug. Ik vries ook veel in voor de winter.
Helaas zit het niet dichtbij want het is bij mijn ouders buitenaf, maar dat is zo'n 10 minuten buiten het dorp met de fiets. Er zit een huisje bij met keuken, toilet tv etc en binnenkort komt er een chalet met alles erop en eraan.
Ik denk dat er in de zomermaanden zo'n 20 uur per week werk in zit aan sproeien, plukken, harken.
In de zomermaanden gaat er elke dag wel iemand even sproeien maar dat is met grondwater dus kost ook niets. En er wordt ook wel 3-4 keer per week geplukt. Eigenlijk alle soorten die er zijn worden er wel verbouwd. Zakjes zaadjes zijn spotgoedkoop, volgens mij is de max 2 euro en je krijgt er veel voor terug. Ik vries ook veel in voor de winter.
Helaas zit het niet dichtbij want het is bij mijn ouders buitenaf, maar dat is zo'n 10 minuten buiten het dorp met de fiets. Er zit een huisje bij met keuken, toilet tv etc en binnenkort komt er een chalet met alles erop en eraan.
Ik denk dat er in de zomermaanden zo'n 20 uur per week werk in zit aan sproeien, plukken, harken.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Wij hebben ook een klein moestuintje, het stukje grond mogen we gebruiken van de buurvrouw. Hoef er dus niet zo ver voor te lopen.
Dit is het eerste jaar dus alles is nog nieuw maar tot nu toe vind ik het erg leuk. Broccoli, doperwten, courgette, spinazie hebben we al op en er staat nu nog wat bonen, wortelen, uien, bloemkool, rode biet. Als alle courgetten eruit zijn wil ik er boerenkool planten. Er komt echt heel wat uit een klein stukje tuin.
Dit is het eerste jaar dus alles is nog nieuw maar tot nu toe vind ik het erg leuk. Broccoli, doperwten, courgette, spinazie hebben we al op en er staat nu nog wat bonen, wortelen, uien, bloemkool, rode biet. Als alle courgetten eruit zijn wil ik er boerenkool planten. Er komt echt heel wat uit een klein stukje tuin.
Ik zou ook wel een moestuin willen. Het heeft toch een bepaalde charme om te koken met eigen gekweekte producten. Ik vind het ook zo'n leuk project met kinderen. Mijn broer heeft in zijn voortuin wat groenten gekweekt, zijn zoons kunnen zo genieten van het tuinieren. Leuk en leerzaam tegelijk.
Willem- Prater
- Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12
Wij staan op de wachtlijst, het kan helaas 3-4 jaar (!) duren
Erg jammer! Deze lijkt ons zo ideaal, aan het einde van de straat. Ik mis de moestuin nu echt, in het vorige huis gebruikte ik een stuk grond in onze tuin.
Wellicht toch overwegen om een tuin elders te nemen om toch al wat te starten.
Leuk trouwens om te lezen dat zoveel mensen een moestuin huren bij de gemeente of een complex, dit had ik niet verwacht Ik merk dat ik er helemaal enthousiast van word.
Erg jammer! Deze lijkt ons zo ideaal, aan het einde van de straat. Ik mis de moestuin nu echt, in het vorige huis gebruikte ik een stuk grond in onze tuin.
Wellicht toch overwegen om een tuin elders te nemen om toch al wat te starten.
Leuk trouwens om te lezen dat zoveel mensen een moestuin huren bij de gemeente of een complex, dit had ik niet verwacht Ik merk dat ik er helemaal enthousiast van word.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
wonen jouw ouders in a. coco, of heb ik het nu helemaal mis?
leuk om te zien azi, wij wilen een moestuintje maken voor onze oudste. beetje idee wat jij ook hebt.
leuk om te zien azi, wij wilen een moestuintje maken voor onze oudste. beetje idee wat jij ook hebt.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Waar koop je die mm-mix aziraphale? Ik heb ook een zelfgemaakte mm-moestuin bak. Staan nu courgettes, tomaten en kruiden in. Van het voorjaar had ik radijsjes, die deden het ook goed. De courgettes beginnen het nu goed te doen, en de tomaten ook, alleen nog wat groen. Zal vandeweek eens een foto plaatsen.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10
Coccinelle, op de we site van Makkelijke Moestuin staan verkoopadressen door heel Nederland. Het is €10 voor 45 liter maar het verdient zichzelf terug doordat je echt hele goede opbrengsten hebt en je het ca. 5 jaar kan gebruiken. Het enige wat je dan mort doen is in een leeg gekomen vak een andere groente/fruit/kruid te planten dan ervoor en wat compost erin
Aziraphale- Ratel
Hoe bevallen die bakken Azi? Mijn kinderen vinden het altijd heerlijk in de moestuin maar we komen er gemiddeld om de twee weken maar dus wil bij huis ook wat maken. Twijfel tussen die bakken of echt een tuintje.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Bakken bevallen erg goed! Vooral alsje de MM-mix neemt, dan heb je weinig tot geen onkruid omdat er geen kiemen daarvan in de grond zitten. Ik was een week op vakantie en m'n man heeft af en toe wat water gegeven. Toen ik terug kwam stond alles er echt prima bij! Heel erg gegroeid allemaal
Mijn eerste cherrytomaatjes worden nu eindelijk rood, trouwens!
Mijn eerste cherrytomaatjes worden nu eindelijk rood, trouwens!
Aziraphale- Ratel
Ik wilde dit jaar ook beginnen met een klein moestuintje, maar was eigenlijk al aan de late kant. Dus nu wil ik mij in de winter goed inlezen en dan op tijd beginnen.
Mijn ouders hebben niet echt een officiele moestuin, maar er groeit wel van alles in hun tuin. Zoals appels, druiven, bessen, bramen, aardbeien, rabarber, vijgen.. Heel leuk om te zien en je hebt er ook wat aan! Van de appels maak ik ieder jaar een aantal appeltaarten, appelflappen en appelmoes (omdat ze eigenlijk te zuur zijn om zo op te eten, dus perfect voor dit). Dan eten we er zelf wat van en de rest gaat naar de buren, familie en vrienden. Is inmiddels echt traditie.
Mijn ouders hebben niet echt een officiele moestuin, maar er groeit wel van alles in hun tuin. Zoals appels, druiven, bessen, bramen, aardbeien, rabarber, vijgen.. Heel leuk om te zien en je hebt er ook wat aan! Van de appels maak ik ieder jaar een aantal appeltaarten, appelflappen en appelmoes (omdat ze eigenlijk te zuur zijn om zo op te eten, dus perfect voor dit). Dan eten we er zelf wat van en de rest gaat naar de buren, familie en vrienden. Is inmiddels echt traditie.
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Ik heb in mijn eigen tuin wat groente, fruit en kruiden staan. Mijn oma woont op een kwekerij, of nou ja, ze woont natuurlijk gewoon in een huis maar achter haar huis is een grote kwekerij. Mijn opa en oom werkten daar vroeger maar sinds zij allebei niet meer leven hebben mijn ouders de grond gekocht. Daar hebben we ook een hele grote moestuin. Die is van mijn moeder, maar er staat zoveel op dat ze het niet allemaal zelf op kan eten, dus wij krijgen ook regelmatig groente en fruit van haar.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Wij hebben geen echte moestuin, maar kweken sinds dit jaar wel eigen groente en fruit in de tuin in potten. Volgend jaar wil ik ook graag een vierkante meter tuin, dit jaar was het meer een soort probeerseltje.
We hebben de eerste tomaten en courgette al gegeten en ook al veel aardbeien kunnen oogsten.
We hebben courgetten, paprika, tomaten, rode pepers en aardbeien.
We hebben de eerste tomaten en courgette al gegeten en ook al veel aardbeien kunnen oogsten.
We hebben courgetten, paprika, tomaten, rode pepers en aardbeien.
Destino- Prater
- Aantal berichten : 575
Punten : 585
Ik heb geen vierkante meter moestuin, maar een recht hoekige, 3m bij 50cm.
We zijn een beetje te laat begonnen dit jaar, nu is alleen maar de rucola klaar, lekker pittig!
Verder staat er in:
- pompoen
- ui
- prei
- tomaat
- mais
- zonnebloem
- spinazie
- bietjes
- rucola
Allemaal uit gratis zakjes zaad van de supermarkt
Volgend jaar ga ik wat meer m'n best doen in de tuin en dan wil ik ook graag courgette, munt (in een bloembak), aardbeien, bessen, radijsjes en verschillende soorten sla.
We zijn een beetje te laat begonnen dit jaar, nu is alleen maar de rucola klaar, lekker pittig!
Verder staat er in:
- pompoen
- ui
- prei
- tomaat
- mais
- zonnebloem
- spinazie
- bietjes
- rucola
Allemaal uit gratis zakjes zaad van de supermarkt
Volgend jaar ga ik wat meer m'n best doen in de tuin en dan wil ik ook graag courgette, munt (in een bloembak), aardbeien, bessen, radijsjes en verschillende soorten sla.
Mrs. Lovett- Fluisteraar
- Aantal berichten : 36
Punten : 36
Registratiedatum : 10-05-13
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: