mini-moestuin op een schaduwbalkon
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
mini-moestuin op een schaduwbalkon
Zou dat haalbaar zijn en wat zou daarvoor geschikt zijn?
Het zonnetje piept nu rond half 2 om het hoekje van het balkon, maar het hele balkon staat pas vanaf ongeveer half 4 in de volledige zon. De bakken die we voor het 'moestuintje' gaan gebruiken, staan wel op de rand die als eerste zon krijgen (tussen half 2 en half 3 ongeveer), maar ochtendzon krijgen de plantjes dus sowieso nooit.
Welke groente/fruit/kruiden (liefst groente en fruit) kan goed op een plekje waar later pas zon komt?
En dan hebben we ook nog een border in de hoek waar pas als allerlaatste de zon komt, dus pas in de verre na-middag, sowieso niet voor half 4/4 uur. Zou het haalbaar zijn om daar wat in te verbouwen?
Het zonnetje piept nu rond half 2 om het hoekje van het balkon, maar het hele balkon staat pas vanaf ongeveer half 4 in de volledige zon. De bakken die we voor het 'moestuintje' gaan gebruiken, staan wel op de rand die als eerste zon krijgen (tussen half 2 en half 3 ongeveer), maar ochtendzon krijgen de plantjes dus sowieso nooit.
Welke groente/fruit/kruiden (liefst groente en fruit) kan goed op een plekje waar later pas zon komt?
En dan hebben we ook nog een border in de hoek waar pas als allerlaatste de zon komt, dus pas in de verre na-middag, sowieso niet voor half 4/4 uur. Zou het haalbaar zijn om daar wat in te verbouwen?
Gast- Gast
Re: mini-moestuin op een schaduwbalkon
Misschien kun je je bij een tuincentrum laten adviseren? Zij weten welke groentes en fruit goed kunnen groeien in deze omstandigheden. Ook zit je met de ruimte per plant bijvoorbeeld enzo.
Roza- Kletskop
- Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11
Als je even op google zoekt kan je heel wat vinden wat je in de schaduw kan planten.
O.a.
Rabarber, Rucola ( sla), nieuwzeelandse spinazie, groenlof, rode bieten.
Er zijn ook heel wat verschillende kruiden die je in de schaduw kan planten.
En je kan je ook laten informeren bij een goede kweker of een goed tuincentrum.
Wel leuk!
Wij hebben ook al heel wat fruit en kruiden plantjes, heb ook al zaadjes gekocht voor groente maar moet nog even een goed plekje zoeken
O.a.
Rabarber, Rucola ( sla), nieuwzeelandse spinazie, groenlof, rode bieten.
Er zijn ook heel wat verschillende kruiden die je in de schaduw kan planten.
En je kan je ook laten informeren bij een goede kweker of een goed tuincentrum.
Wel leuk!
Wij hebben ook al heel wat fruit en kruiden plantjes, heb ook al zaadjes gekocht voor groente maar moet nog even een goed plekje zoeken
Gast- Gast
Poeh, ik denk dat het qua fruit een beetje lastig wordt. De meest bekende soorten (framboos, aardbei, etc.) hebben toch allemaal een plekje in de zon nodig. De framboos kan wel in halfschaduw, maar dan zul je niet zoveel vruchten krijgen als 'normaal'. Mocht je een framboos uitkiezen om erbij te planten, dan raad ik je aan twee verschillende soorten naast elkaar te planten. Ze kunnen elkaar dan bestuiven en dat zorgt weer voor meer vruchten.
De opties voor de groenten van hierboven zijn inderdaad goede.
Kruidenplantjes zijn denk ik niet zo'n probleem. Die groeien wel.
De opties voor de groenten van hierboven zijn inderdaad goede.
Kruidenplantjes zijn denk ik niet zo'n probleem. Die groeien wel.
Schaapke- Prater
- Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10
Je kunt zeker wel dingen als radijs, wortels en sla neerzetten, planten die normaal in de mediterrane gebieden voorkomen of warmte nodig hebben sowieso niet. Dus geen komkommers, tomaten en dat soort zaken. Fruit kan eventueel wel, dan zou ik voor aardbeien gaan. 't kan echter wel zo zijn dat ze door te weinig zon minder lekker worden of minder rijk bloeien en dus minder vruchten krijgen, maar...dat is een kwestie van proberen!
Qua kruiden: Peterselie, Bieslook
Als je grote dingen wil planten kun je denken aan bloemkool, broccoli, dat zijn planten die juist ook weer niet te veel zon moeten hebben.
Qua kruiden: Peterselie, Bieslook
Als je grote dingen wil planten kun je denken aan bloemkool, broccoli, dat zijn planten die juist ook weer niet te veel zon moeten hebben.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
In ieder geval courgette! Die doet het volgens mij overal en je hebt er een hele tijd plezier van, de courgettes bleven maar komen hier vorig jaar.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10
Wel een leuk idee. Ik heb daar ook al eens over na zitten denken. Wij hebben achter thuis een heel klein stukje grond, waar ik eigenlijk niks leuks mee weet te doen. Voor de kinderen wel leuk om daar een groentetuintje van te maken. Ook op ons plekje komt pas later op de dag heel even de zon. Het valt te proberen!
Gast- Gast
Ik vind het ook erg leuk zeg! Maar dan vooral qua kruiden .
Gast- Gast
grote dingen die veel ruimte nodig hebben vallen sowieso af, zo heel veel ruimte is er namelijk niet!
Ik ga de aardbeien sowieso proberen, al zitten er uiteindelijk dan maar een paar aan, is wel leuk en lekker om je eigen aardbeien te hebben! Volgens mij hadden we vorig jaar ook wortelen, maar die heeft mijn man eruit getrokken, hij dacht dat het onkruid was (oranje onkruid nja..), maargoed, dat groeide dus wel bedenk ik me nu! Courgette is ook een leuk idee, maar heeft dat niet veel ruimte nodig?
In de schaduwborder zal dan denk ik de kruiden komen.
Ik ga de aardbeien sowieso proberen, al zitten er uiteindelijk dan maar een paar aan, is wel leuk en lekker om je eigen aardbeien te hebben! Volgens mij hadden we vorig jaar ook wortelen, maar die heeft mijn man eruit getrokken, hij dacht dat het onkruid was (oranje onkruid nja..), maargoed, dat groeide dus wel bedenk ik me nu! Courgette is ook een leuk idee, maar heeft dat niet veel ruimte nodig?
In de schaduwborder zal dan denk ik de kruiden komen.
Gast- Gast
Courgette heeft volgens mij vrij veel ruimte nodig! Ten eerste kunnen courgettes enorm worden en ten tweede zijn het planten die alle kanten op willen (klimmen of over de grond).
Pompoen- Lady Post-a-lot
Ik had hier vorig jaar trouwens wel 'per ongeluk' een aardbeienplantje. Ws. doordat ik er eens aardbeien in had gegooid. Alleen kwamen er dus geen vruchten aan. Heb ze maar uitgetrokken.
Kruiden hebben ook niet veel zon nodig?
Gast- Gast
Courgette is redelijk groot maar zou je omhoog kunnen leiden, dan neemt ie een stuk minder ruimte in (makkelijkemoestuin.nl staan wat voorbeelden). De courgettes zelf kunnen idd enorm worden maar dat is gewoon een kwestie van op tijd oogsten.
Coccinelle- Prater
Bij de AH verkopen ze trouwens in het voorjaar ook regelmatig van die snack komkommer plantjes en mini paprika, ook leuk misschien.
Coccinelle- Prater
_MamaRosa_ schreef:Ik had hier vorig jaar trouwens wel 'per ongeluk' een aardbeienplantje. Ws. doordat ik er eens aardbeien in had gegooid. Alleen kwamen er dus geen vruchten aan. Heb ze maar uitgetrokken.
Kruiden als Rozemarijn, Tijm etc. groeien normaal in Frankrijk en houden wel erg van zon (en goed doorlaatbare grond). Peterselie en bieslook doen het wél goed met wat minder zon. Bieslook kan trouwens ook erg leuk bloeien.
@Coccinelle dat soort plantjes me snack komkommers en mini paprika's hebben over het algemeen wel behoorlijk wat zon nodig.
Pompoen- Lady Post-a-lot
Kan makkelijk,al zou ik wel ff op de vrepakking kijken of ze veel of weinig zon nodig hebben!Ik ben nu al bezig met 'voor"kweken in huis waar we wel wat zon hebben&strax in mei gaat alles in potten naar buiten!
redd- Fluisteraar
- Aantal berichten : 201
Punten : 222
Registratiedatum : 24-03-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: