Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

rapley vraagje

4 plaatsers

Ga naar beneden

rapley vraagje Empty rapley vraagje

Bericht  Teddyaapje wo 13 apr 2011 - 2:39

Hoi,

1 mei wordt T. 6 maanden en we willen hem bijvoeding gaan geven volgens de rapley-methode.

-Met welke groente/ fruit zijn jullie begonnen en hoe hebben jullie dit precies aangepakt?
-Haalde je verse groente of uit de vriezer (begreep dat potjes/ blikjes niet goed zijn ivm zouten en suikers)?
-Kookte je alles door en door gaar zodat het helemaal zacht was?
-Kookte je een hele voorraad en ging er een gedeelte de vriezer in net zoals bij baby's die het eten gepureerd krijgen gedaan wordt of kookte je het elke dag vers?
-Hoeveel en hoevaak/ wanneer bood je het aan (in het begin)?
-Gaf je het terwijl jullie zelf ook aan tafel zaten te eten of juist niet?
-Tot hoever liet je het eten afkoelen voordat je het aanbood?

Alvast bedankt voor de reacties!

xx Teddy
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rapley vraagje Empty Re: rapley vraagje

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 2:48

Teddyaapje schreef:Hoi,

1 mei wordt T. 6 maanden en we willen hem bijvoeding gaan geven volgens de rapley-methode.

-Met welke groente/ fruit zijn jullie begonnen en hoe hebben jullie dit precies aangepakt?
Groente: broccoli en worteltjes
Fruit: banaan en peer
We leggen het gewoon voor hem neer en hij pakt het dan (of niet) en stopt het in zijn mond (of zijn oor...)

-Haalde je verse groente of uit de vriezer (begreep dat potjes/ blikjes niet goed zijn ivm zouten en suikers)?
Twee keer: ja

Fruit niet, groente koken we wel

-Kookte je een hele voorraad en ging er een gedeelte de vriezer in net zoals bij baby's die het eten gepureerd krijgen gedaan wordt of kookte je het elke dag vers?
Elke dag vers

Twee keer per dag groente of fruit, verder af en toe een korst, soepstengel etc.

Ja, meestal wel. Das wel zo gezellig!

Tot het geen pijn meer doet haha...

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 13 apr 2011 - 3:09

-Met welke groente/ fruit zijn jullie begonnen en hoe hebben jullie dit precies aangepakt? We zijn begonnen met broccoli, daarna wortel, bloemkool, courgette, bonen, komkommer en daar kwam steeds meer bij. Fruit begonnen we met banaan, peer, perzik, mango, meloen, appel.
-Haalde je verse groente of uit de vriezer (begreep dat potjes/ blikjes niet goed zijn ivm zouten en suikers)? Vers.
-Kookte je alles door en door gaar zodat het helemaal zacht was? Van fruit deed ik de appel even in de magnetron of ik raspte het, verder kookte ik dat niet. Groente stoomden we gaar, maar niet te gaar want dan valt het uit elkaar (komkommer kookten we niet)
-Kookte je een hele voorraad en ging er een gedeelte de vriezer in net zoals bij baby's die het eten gepureerd krijgen gedaan wordt of kookte je het elke dag vers? Elke dag vers.
-Hoeveel en hoevaak/ wanneer bood je het aan (in het begin)? 1 keer op een dag groente en na een week ook 1 keer op een dag fruit. Ze at er in het begin vrijwel niks van op, dat werd geleidelijk aan meer.
-Gaf je het terwijl jullie zelf ook aan tafel zaten te eten of juist niet? Als het zo uitkwam, maar de eerste tijd ook vaak op andere tijden.
-Tot hoever liet je het eten afkoelen voordat je het aanbood? Tot ze het op kon eten zonder haar handen en mond te verbranden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 4:51

We zijn begonnen met broccoli, gestoomde roosjes af laten koelen en dan gewoon voor haar neerleggen op het blad. Daarna hebben we worteltjes en boontjes gehad en wat daarna kwam weet ik niet meer.
Met fruit zijn we met banaan begonnen en daarna peer, wat daarna kwam weet ik ook niet meer.

Wij gebruiken voor rapley-en altijd verse groenten.

Ja, anders kunnen ze het te moeilijk afzuigen/happen.

Rapley krijgt ze altijd vers, ik heb nog nooit wat ingevroren dat we volgens rapley geven.

Rapley krijgt ze altijd als wij zelf ook eten, dan zit ze erbij in haar kinderstoel en dan krijgt ze ook stukjes eten. Wij combineren het met gemalen en dat krijgt ze al wat eerder, rond een uurtje of 4. Ze kreeg eerst alleen groente en dan elke dag met het avondeten, later elke dag fruit rond een uurtje of 10, nu ook brood tussen de middag en in de middag een soepstengel of rijstwafel

ja, dat vind ik juist het allerleukst van rapley, dat je echt vanaf het begin samen kunt eten. Je hebt er ook geen werk mee, je legt de groente op het blad en hij kan z'n gang gaan.

ik hield het vaak even onder de koude kraan tot ik het zelf fatsoenlijk vast kon houden zonder me te branden.

Gast
Gast

Bericht  Tazz wo 13 apr 2011 - 10:08

dubbel

Laatst aangepast door Tazz op wo 13 apr 2011 - 10:10; in totaal 1 keer bewerkt
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383

Bericht  Tazz wo 13 apr 2011 - 10:09

Tazz schreef:
Teddyaapje schreef:Hoi,

Wortels, Broccoli, Asperges, Bloemkool, Witlof. Koken en in reepjes/ stronkjes aanbieden. Broccoli etc niet de steeltjes te kort vanaf snijden zodat ze daaraan vast kunnen pakken. En dan in het handje geven zodat ze zelf kan afhappen.
Vers
Ik kookte het zoals ik het voor mezelf zou koken. Worteltjes net ietsje langer zodat die wat zachter waren.
Nee ik kookte iedere dag vers. Bij mij werkt dat invriezen niet, plus sommige groentes/fruit mag je weer niet invriezen en daar heb ik niet zoveel verstand van dus ik pakte gewoon te groentes die wij ook aten, als ze dat mocht hebben dan.
1 of 2x per dag.
Nee, want ze at het 's ochtend rond 10 uur en/ of eind van de middag en dan eten wij zelf nog niet. Maar ik zal wel bij haar aan tafel.
Tot het niet meer heet was maar wel warm, het koelt erg snel af.

Alvast bedankt voor de reacties!

xx Teddy
[b]
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383

Bericht  Nana wo 13 apr 2011 - 19:56

Groenten: wortel, brocolli
Fruit: banaan (onderkant in de schil laten zitten), peer
Ik zette mijn zoontje in zijn kinderstoel met het blad ervoor. Daar legde ik het fruit/ groenten op. Hij was meteen geinterreseerd om het op te pakken. Soms hielp ik hem een klein beetje met het vasthouden, zoals een peer. In het begin zijn groenten/ fruit met stengels het makkelijkst ivm het beetpakken (bijvoorbeeld dus wortel, brocolli).

Verse groenten.

Juist een beetje beetgaar laten. Anders kan je kindje het niet vastpakken, omdat het helemaal uit elkaar valt.

Ik kookte elke dag vers. Vaak kreeg hij de groenten die wij ook die dag in een gerecht hadden zitten.

Om 10.00 uur 's morgens zijn fruit. En als wij 's avonds gingen eten zat hij er bij en mocht hij met zijn groenten stunten (hahah heb pas filmpjes terug gezien en ongelovelijk om te zien hoe onhandig zijn motoriek toen was). Vanaf 7 maanden gaf ik om 12.00 uur een broodkorst en al snel een boterham.

Ja dus. Een van de ideeen achter Rapley is dat een kindje vanaf 6 maanden graag wil doen wat jij doet. Dus zien eten doet eten!

Dat hij zijn mond er niet aan brandde.

Misschien is het voor jou leuk om het boek 'van borst tot boterham te lezen' van Stefan Kleintjes.
Verder staan er op Youtube leuke filmpjes. Zelf heb ik veel gehad aan het filmpje over Onin. https://www.youtube.com/watch?v=jtC7tjGAgiQ

PS het kan even duren met deze methode voordat ze echt gaan eten, het zijn niet meteen hele maaltijden. Dat is ook helemaal niet nodig want het is nog maar BIJvoeding. De belangrijkste voeding halen ze nog steeds uit melk.

Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Teddyaapje do 14 apr 2011 - 0:42

Nana schreef:

Ja dus. Een van de ideeen achter Rapley is dat een kindje vanaf 6 maanden graag wil doen wat jij doet. Dus zien eten doet eten!
Volgens mij zou ik zelf de neiging hebben om met mn handen te gaan eten om het voor te doen, zijn er meiden die dat doen/ deden?

Misschien is het voor jou leuk om het boek 'van borst tot boterham te lezen' van Stefan Kleintjes.
Verder staan er op Youtube leuke filmpjes. Zelf heb ik veel gehad aan het filmpje over Onin. https://www.youtube.com/watch?v=jtC7tjGAgiQ

Dat filmpje heb ik idd al eens gezien! Dat boek is misschien idd wel wat, had er al eens eerder wat over gehoord...misschien maar eens aanschaffen!

PS het kan even duren met deze methode voordat ze echt gaan eten, het zijn niet meteen hele maaltijden. Dat is ook helemaal niet nodig want het is nog maar BIJvoeding. De belangrijkste voeding halen ze nog steeds uit melk.

I know! Bedankt!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud