Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rapley-methode

+8
Mirror
JD
Tania
Flemy
Tazz
PiP
ShallY
Liadan
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Rapley-methode Empty Rapley-methode

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 6:04

Het duurt nog even voor ons meisje vast voedsel mag hebben, maar ik ben me alvast eens gaan verdiepen in de raplay-mehtode. Nu lees ik heel veel dat dit het beste gaat als je bv hebt gegeven. Is er hier iemand die de rapley-methode heeft toegepast na het geven van fv en hoe ging dat?

En voor de moeders die de raplay-methode toepassen: hebben jullie vanaf het begin alles in stukjes gegeven? Een kind van 6 maanden die kan toch het voedsel nog helemaal niet tussen de kaakjes krijgen met de tong? Zachte voedingsmiddelen kun je wel fijn drukken met de tong, maar stukjes appel e.d. toch niet?

Zijn er hier ook mensen die de rapley-mehotde gecombineerd hebben met fijngemalen voedsel?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley-methode Empty Re: Rapley-methode

Bericht  Liadan ma 6 dec 2010 - 6:09

Ik heb het gecombineerd met borstvoeding.
Mijn dochter heeft altijd alles in stukjes gehad, dus vanaf 6 maanden al. Appel is inderdaad nog vrij hard om dan goed weg te krijgen, maar ik deed het dan even in de magnetron zodat het zachter werd en dan lukt het wel. Ook heb ik het wel eens geraspt en dan kon ze het ook zelf pakken en eten.
Wij zijn begonnen met groente: broccoli, wortel, bloemkool, courgette, sperziebonen, komkommer. Na 2 weken ongeveer kreeg ze ook fruit: meloen, peer, banaan, appel.
De eerste dagen at ze vrijwel niks, na een paar dagen een beetje en na een paar weken wat meer.
Wij hebben het thuis niet gecombineerd met gepureerd eten, maar op het kdv kreeg ze haar fruit wel gepureerd omdat ze daar het in stukken geven eng vonden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  ShallY ma 6 dec 2010 - 6:35

Liadan schreef:Ik heb het gecombineerd met borstvoeding.
Mijn dochter heeft altijd alles in stukjes gehad, dus vanaf 6 maanden al. Appel is inderdaad nog vrij hard om dan goed weg te krijgen, maar ik deed het dan even in de magnetron zodat het zachter werd en dan lukt het wel. Ook heb ik het wel eens geraspt en dan kon ze het ook zelf pakken en eten.
Wij zijn begonnen met groente: broccoli, wortel, bloemkool, courgette, sperziebonen, komkommer. Na 2 weken ongeveer kreeg ze ook fruit: meloen, peer, banaan, appel.
De eerste dagen at ze vrijwel niks, na een paar dagen een beetje en na een paar weken wat meer.
Wij hebben het thuis niet gecombineerd met gepureerd eten, maar op het kdv kreeg ze haar fruit wel gepureerd omdat ze daar het in stukken geven eng vonden.

Goh dat het kdv zich niet aangepast heeft aan hoe je kindje het thuis krijgt. Ik werk zelf op een kdv en hebben 2 kindjes gehad die hun eten via de rapley- methode kregen. Wij vonden het ook eng om te geven maar dit was de wens van de ouders dus hebben wij dit ook gewoon zo gedaan.

ShallY
Prater
Prater

Aantal berichten : 1225
Punten : 1499

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 6:37

Ik heb het geprobeerd bij Mas, maar hij propt alles zijn mond in helemaal. En dat doet hij nog steeds :S dus ik vind het eng bij hem.
Bij Lise ging het overigens een stuk beter, die hapte gewoon stukjes af. Ik ga het bij Amé ook wel weer proberen.

Gast
Gast

Bericht  Liadan ma 6 dec 2010 - 6:38

Als ik er echt op had gestaan dan hadden ze het ook wel gedaan. Maar ik vond het zelf niet erg dat ze het daar liever pureerden. (want als ze rapley toepassen dan wil ik er ook 100 % zeker van zijn dat ze tijd genoeg hebben om bij haar te kunnen blijven zitten, het gaat nou eenmaal niet zo snel als met een lepel alles naar binnen schuiven en er zijn nog 11 andere kinderen die ook aandacht nodig hebben).

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  PiP ma 6 dec 2010 - 7:51

Wij hebben het ook geprobeerd (na fv), maar ze moest steeds zo erg kokhalsen dat mijn man het helemaal niks vond.
En ik vond dat we er met zijn 2en achter moesten staan anders werkt het gewoon niet.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Tazz ma 6 dec 2010 - 7:59

Het is ook prima te combineren met flesvoeding, als heb ik zelf bv gegeven. Het is wel even doorzetten, ik dacht echt op een gegeven moment dat ze nooit ging eten. Maar het ging steeds beter en het is nog geen hoofdvoeding dus het maakt niet uit als ze even wat minder binnen krijgen. Ik ben ook eerst met groente begonnen, gekookte broccoli, asperges, wortel, witlof. En later met fruit.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Flemy ma 6 dec 2010 - 8:04

De allereerste hapjes ben ik gaan pureren, maar al gauw gingen we over op grof gepureerd en vervolgens in stukjes/stukken die ze zelf kon pakken. Dit is vanaf het begin goed gegaan, ook brood met korst kon ze gewoon weg krijgen. Ze deed weleens een beetje kokhalzen, maar dat is ook een normale reactie.
Overigens kreeg onze dochter FV.

Met de jongste wil ik het weer zo gaan doen. De eerste paar keer hapjes oefenen doen we dan weer gepureerd, maar als ze eenmaal de smaak te pakken heeft dan gewoon in stukken.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 8:06

ik wil sowieso graag met groente beginnen, maar ik heb ook het idee dat het met de rapley-methode langer duurt voor ze goed eten, dan met gepureerd eten. Ze moeten natuurlijk veel meer voor het eten doen, dan wanneer ze het gepureerd op een lepeltje in de mond krijgen. Op zich zie ik de voordelen er wel van, met name omdat ze zelf kunnen beslissen wat, wanneer en hoeveel ze eten en dat ze verschillende structuren gaat ervaren.

Waarom hebben jullie eigenlijk voor de Rapley-methode gekozen?

Gast
Gast

Bericht  Flemy ma 6 dec 2010 - 8:11

Mijn ervaring is dus helemaal niet dat het langer duurt. Ze kon meteen goed zelf het eten weg krijgen.
Ik wist trouwens helemaal niet van deze Rapley methode af, tot ik het achteraf op het forum las. Ik ben gewoon stukken gaan geven, omdat ik zag dat ze dat kon. Op die manier kon ze zelf haar eten pakken en opeten, dus de reden voor mij was om haar 'zelfstandig te maken'.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Bericht  Tania ma 6 dec 2010 - 8:14

Wij geven wel gepureerd eten. Maar peer, banaan enz prak ik gewoon. En als ik een stukje banaan/peer/wortel ofzo geef gaat hij er ook gewoon aan sabbelen/eten. Ik denk dus dat rapley prima samen kan gaan met flesvoeding (hier ook fv).

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Liadan ma 6 dec 2010 - 8:52

De belangrijkste reden voor ons om met rapley te beginnen was dat ze dan zelf bepaalt hoeveel ze eet en wat ze ervan eet. Ik denk dat ze dat al heel goed zelf kunnen bepalen. Verder leren ze de smaken apart van elkaar kennen in plaats van alles door elkaar. Mijn dochter had de pincetgreep al heel snel onder de knie. Ook leren ze dat eten verschillende texturen heeft. Ik heb nooit problemen gehad met het aanleren van het eten van stukjes want dat kreeg ze al vanaf begin af aan.
Het was ook handig als we ergens naartoe gingen. Ik deed een banaan in mijn tas of een bakje druiven en ze at het daar zelf op.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Tania ma 6 dec 2010 - 8:58

Liadan schreef:De belangrijkste reden voor ons om met rapley te beginnen was dat ze dan zelf bepaalt hoeveel ze eet en wat ze ervan eet.

Dat doet mijn zoontje ook met gepureerd eten. Dan gaat ie gewoon heel hard blazen als hij niet meer hoeft en dan zit mama onder de wortelspetters. Is op zich wel een duidelijke hint dat hij genoeg heeft gehad Wink

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Liadan ma 6 dec 2010 - 9:04

Ik ben het toch niet met je eens dat hij er dan echt controle over heeft hoeveel en wat hij precies binnen krijgt. Een kind dat met een lepel wordt gevoerd hoeft alleen maar passief zijn mond open te doen en te slikken. Als je een kind zelf stukken laat eten zal het zelf kiezen welk stuk het wil eten en kan het eerder duidelijk maken of het nog wil eten.
Ik snap wel dat een kind dat gepureerd voedsel krijgt ook wel kan aangeven dat het niet meer hoeft, maar dat gaat toch op een andere manier en nadat die lepel die hij niet meer hoeft toch eerst in zijn mond is beland.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 9:24

zelf de controle hebben over eten geldt ook voor borstvoeding, daarom wordt deze methode ook zovaak tegelijk met bv genoemd. Bij flesvoeding hoeft het kind alleen maar te zuigen, bij borstvoeding moeten ze er veel meer voor doen, dit geldt ook voor de rapley-methode. Het kind moet er veel meer voor doen om te eten en heeft er daardoor ook meer controle over. Het schijnt dat kindjes die volgens de rapley-methode heel vaak ook makkelijke(re) eters zijn in vergelijking met kindjes die gepureerd voedsel krijgen.

Mijn twijfels liggen vooral bij de harde stukken, met 6 maanden kunnen kinderen nog niet de stukken voedsel tussen de kaken duwen met de tong om te kauwen, over het algemeen zijn ze daar pas vanaf 9 maanden toe in staat. Kinderen die gepureerd voedsel krijgen hoeven niet tot nauwelijks te kauwen en krijgen dan m.i. meer binnen. Na 6 maanden heeft een kindje niet meer voldoende aan de melk die ze krijgen, ik vraag me dus af of een kindje dat volgens de rapley-methode eet, wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 10:07

We hebben het bij mijn dochter geprobeerd (niet meteen maar vanaf een maand of 6) maar ze propt alles in 1 keer naar binnen waardoor ze zo erg aan kokhalzen gaat dat ik er bang van werd. Waarschijnlijk omdat het haar niet snel genoeg gaat want een knacker o.i.d. gooit ze van boosheid op de grond als het niet in 1 keer past Neutral

Ik maak nu de stukjes gewoon steeds groter en langzaam gaat het nu beter.

Dus dat zou je ook kunnen doen.
En inderdaad de harde etenswaren eerst koken of in de magnetron zachter laten worden.

Gast
Gast

Bericht  JD ma 6 dec 2010 - 11:07

wij hebben het op het kdv waar ik werk ook al een aantal keren toegepast, naar de wens van de ouders.
ik vond het echt waardeloos....de banaan en kiwi floepte uit de hand van het kindje omdat het te glibberig was, en regelmatig stikte het kindje zowat door de grote stukken....brood en alles belandde ook allemaal op de grond....nee, moet zeggen dat ik het zelf nit heel snel toe zal passen als ik ooit kinderen krijg....maar natuurlijk is de situatie daar natuurlijk wel heel anders dan op een kdv.
bovendien hebben wij het op het kdv wel gewoon doorgezet natuurlijk, al hebben we wel eerlijk bij de ouders aangegeven dat we het eng vonden, omdat pietje regelmatig zowat stikte in een stuk eten....maar als het de wens van de ouders is, en het gaat redelijk, vind ik dat je er als leidster gewoon mee door moet kunnen gaan.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Liadan ma 6 dec 2010 - 19:20

Dat een kind niet meer genoeg heeft aan borstvoeding na 6 maanden is in ieder geval niet waar, tot een jaar is bijvoeding echt bijvoeding en is borstvoeding het belangrijkst. Maar ik weet niet hoe dat met flesvoeding zit.

Harde stukken waren hier niet echt een probleem, appel deed ik even in de magnetron zodat het wat zachter werd en verder kreeg ze vooral de wat zachtere dingen zoals banaan, peer, en groenten. Mijn dochter pakte het eten in haar handje en duwde het dan zelf tussen haar kaken en hapte er vanaf, dat ging prima.

Marietje, fruit kan inderdaad heel glibberig zijn maar als je daar een beetje creatief mee om gaat dan is dat ook geen probleem. Ik liet onderaan de banaan altijd een stukje schil zitten zodat ze het nog makkelijk vast kon pakken. Kiwi kan je beter het eerste jaar niet geven dus dat probleem hadden we hier sowieso niet.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dat kindje regelmatig bijna stikte, ik denk dat hij zich regelmatig verslikte. Dat is heel wat anders. Mijn dochter heeft zich ook regelmatig verslikt en werkte het eten dan altijd zelf weer uit haar mond. Tot bijna stikken is het hier nooit gekomen en heb ik ook vrijwel nooit gehoord van andere mensen die rapley toepassen. Maar ik kan me wel voorstellen dat jullie het eng vonden want het ziet er natuurlijk ook niet leuk uit als een kindje zich verslikt.
En een troep wordt het, maar even een doekje erover en stofzuigen en dat is ook weer weg.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 22:19

Wij zijn hier wel met de Rapley methode begonnen, maar hij verslikte zich zo vaak dat ik het dood eng vond. Nu kan hij goed stukjes eten en ga ik weer er mee verder. De afgelopen maand heeft hij dus gepureerd gekregen maar nu ga ik er weer mee beginnen. Hij vind het trouwens erg leuk om op de grond te gooien hahaha..

Gast
Gast

Bericht  Flemy di 7 dec 2010 - 1:57

Ik vind ook dat er nogal een verschil zit in 'verslikken' en '(bijna) stikken'.
Onze oudste verslikte zich ook wel vaker, maar tot bijna stikken is het slechts 1 keer gekomen. Nog wel met een heel klein stukje aardappel.. Ze kon het ook altijd met wat kokhalzen prima weer uit haar mond krijgen. Dat hoort er ook bij, dat is nog een reflex wat ze hebben.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Bericht  Mirror di 7 dec 2010 - 2:16

Ik heb ook de rapley-methode toegepast en ga het bij onze tweede weer precies zo doen. Ik merk nu hoe goed J. weet wat wat is, hoe groente en fruit er uitziet. Zijn motoriek is heel goed en ik denk echt dat o.a. ook door die methode is gekomen. Ik vind het een hele goede methode voor het herkennen van de verschillende smaken, vormen, fijne motoriek. Eten was en is bij ons gezellig. We eten gevarieerd, hij wil alles proberen. Hij lust misschien lang niet alles, maar dat is een heel ander verhaal.

Ik heb het gecombineerd met FV. Ik heb tot 4 maanden bv gegeven, daarna tot 6 maanden afgebouwd en dus vanaf 6 maanden fv gegeven en dit gelijk gecombineerd met de rapley-methode. Ik ben begonnen met 's middags wat groente te geven geloof ik. Stukje broccoli, worteltjes. Al vrij snel fruit, de zachte fruitsoorten. Ik heb altijd in m'n achterhoofd gehouden dat de FV nog de belangrijkste voeding was en de bijvoeding echt bijvoeding, zeker tot 1 jaar. Mijn ervaring is dat J. de eerste weken misschien niet zoveel binnenkreeg, maar toen hij steeds beter doorhad dat hij het kon pakken en in z'n mond kon stoppen ging hij ook steeds meer ook echt doorslikken. En kauwen, zover dat zonder tanden gaat. Dat gaat gewoon heel natuurlijk. Het leek wel alsof hij het 'ineens' doorhad en toen ging het steeds beter en gingen we steeds meer verschillende dingen proberen.

Overigens is het wel leuk/nuttig om wat artikelen erover te lezen op internet waar ook staat uitgelegd waarom het ook een natuurlijk proces is. Zo stond er dat op het moment dat het kind in staat is het eten zelf te pakken, naar z'n mond te bregen, erin te stoppen en er op te gaan sabbelen/kauwen hij dus 'ver' genoeg is om met deze methode te leren eten. Ook de filmpjes van 'Onin eet zelf' op youtube waren erg inspirerend (op you tube zoeken op Onin of rapley methode).

Ik ben een grote fan van deze methode haha Very Happy
Mirror
Mirror
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 194

Bericht  Fiwen di 7 dec 2010 - 5:31

Ik zie zeker het goede in van deze methode en wil het misschien ook gaan toepassen als mijn dochter straks vast voedsel mag gaan eten.
Alleen zit ik met een probleem, ivm allergieën zal ze waarschijnlijk fruit en groente de eerste tijd alleen gekookt mogen hebben. Met groente is dat geen probleem maar volgens mij wordt fruit echt een prutje als je het kookt. Iemand tips? (het duurt nog wel even maargoed, je kunt maar voorbereid zijn)

Geven jullie trouwens aardappels en vlees ook in stukjes dan? Ben heel nieuwsgierig geworden nu, maar heb geen tijd om het allemaal uit te gaan zoeken momenteel.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Liadan di 7 dec 2010 - 6:52

Wij gaven aardappels inderdaad ook in stukken. Vlees ook maar kreeg ze pas vanaf dat ze bijna een jaar was.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  LMCurious di 7 dec 2010 - 8:07

ohw ja, idd, een troep word het...ben blij dat jullie het zelf ook zeggen, was voor mij toch echt DE reden om er niet aan te beginnen. Maar goed, dat is ieder voor zich, gelukkig.

Ik vind het wel raar dat een kdv zo reageert dat een kind er steeds bijna stikt. Ik denk dat bijna elk kindje, hoe het ook leert te eten zich regelmatig verslikt, en tuurlijk moet je daar even aan wennen, maar denk niet dat het echt zo eng is omdat het kindje stukjes eet. Juist van de 'professionals' zou ik verwachten dat ze er meer tijd en energie insteken, en er juist niet van schrikken.

Overigens zie ik verder de voordelen niet zo hoor. Denk dat die meer van andere factoren afhankelijk zijn. Als Joris genoeg had gegeten deed hij zijn mondje gewoon niet open, en stopte ik dus ook direct met geven. Als je verder niet blijft pushen komt er dus niks tegen zijn wil in binnen. Hooguit een smaak groente ofzo die hij neit lekker vind en er weer uit werkte, maar dat heb je met rapley net zo goed natuurlijk.
Over smaken leren kennen, ik gaf alles geprakt, maar wel losse smaken. Zo min mogelijk potjes etc. Dus hij leerde netzoveel smaken kennen. En als hij aan de smaak gewend was kwam de textuur vanzelf naar mate hij ouder werd en dus steeds grotere stukjes kreeg.
Iemand zei nog dat kinderen zo groente en fruit zo beter leren herkennen, maar Joris kent ook al het groente en fruit wat hij eet. Vooral omdat ik hem altijd betrek bij het bereiden van eten, en dan dus benoem dat we mandarijntjes eerst schillen, en dan stukjes maken etc. Dus zowel in de winkel als op zijn bord weet hij heel goed wat hij eet.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  JD di 7 dec 2010 - 12:26

LMCurious schreef:
Ik vind het wel raar dat een kdv zo reageert dat een kind er steeds bijna stikt. Ik denk dat bijna elk kindje, hoe het ook leert te eten zich regelmatig verslikt, en tuurlijk moet je daar even aan wennen, maar denk niet dat het echt zo eng is omdat het kindje stukjes eet. Juist van de 'professionals' zou ik verwachten dat ze er meer tijd en energie insteken, en er juist niet van schrikken.

ik bedoelde ook verslikken, en ik heb 1x met deze methode meegemaakt dat er een kindje echt bijna in stikte...
zoals ik in mijn 1e post schreef, wij hebben het uiteraard doorgezet, en er veel energie in gestoken. maar persoonlijk vond ik het gewoon niks...het meeste eten belandde op de grond, wat dan weer werd opgegeten door andere kinderen die op de grond speelden (als je er niet snel genoeg bij was) en ik vind dat je inderdaad voor deze methode de tijd moet nemen, en er goed bij moet blijven zitten....helaas is dit op een kdv in de praktijk vaak erg lastig....maar nogmaals, wij hebben er veel tijd en energie ingestoken, en hebben dus ool niet opgegeven....maar ja, ervan schrikken is nou eenmaal een menselike reactie...."professional" of niet,.....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud