Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kunstvoeding en rapley?

2 plaatsers

Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty kunstvoeding en rapley?

Bericht  Teddyaapje do 23 jun 2011 - 2:32

Hoi,

Ons zoontje krijgt bv en vanaf 6mnd bijvoeding volgens rapley. De borstvoeding kolf ik grotendeels (de laatste tijd durf ik hem niet meer aan te leggen ivm bijten) en dit begint me een beetje tegen te staan. Ik ben dus aant twijfelen of ik het jaar wel wil volmaken. Ik verlang steeds meer naar meer vrijheid en ben een beetje gestressd de laatste tijd door het kolven. Mijn vriend zei gisteren dat hij er niet meer achterstond terwijl ik juist zijn steun heel hard nodig heb.
De bijvoeding wil ik volgens rapley blijven doen maar ik vraag me dus af of dat mogelijk is als je kunstvoeding geeft. (dit is ook de belangrijkste reden om met bv door te blijven gaan) Mijn zoontje stopt wel alles in zijn mond en we vinden ook eten terug in zijn luier maar hij eet wel echt minder als een kindje wat op de reguliere manier bijvoeding krijgt.
Er ligt trouwens zo'n 30L melk in de diepvries dus als ik helemaal zou stoppen met kolven kunnen we nog ong. een maand vooruit.

Om even een lang verhaal kort te maken; is het mogelijk bijvoeding te geven volgens de rapley methode icm kunstmelk?

xx teddy

ps. Ik denk trouwens dat ik wel nog een tijdje sochtends en savonds wil blijven kolven....
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty Re: kunstvoeding en rapley?

Bericht  Gast do 23 jun 2011 - 2:36

Hoeveel drinkt je zoontje nu nog? Als dat boven de 800 ml uit komt, dan kan het niet. 800 ml is namelijk de max voor kunstvoeding en 'moeten' kinderen hun tekort dus uit vast voedsel halen. Dit is ook de reden dat wij rapley zijn gaan combineren met gemalen, Y. had op een gegeven moment niet meer genoeg aan de 800 ml melk alleen. Toen we gemalen erbij zijn gaan geven had ze hier wel weer genoeg aan, omdat ze alles wat ze nodig had uit het gemalen voedsel kon halen. Wij stoppen met gemalen voedsel zodra ze voldoende eet. Helaas is dit nog niet het geval, waardoor ze naast fruit, groente en brood via rapley ook fruit en groente gemalen krijgt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty Re: kunstvoeding en rapley?

Bericht  Teddyaapje do 23 jun 2011 - 2:38

T zit tussen de 800 en 1000ml in. Afhankelijk van het weer, hoe veel beweging hij heeft gehad en wat hij met rapley naar binnen heeft gekregen.

edit: maar met kunstvoeding is waarschijnlijk wel weer anders denk ik? Ik bedoel, misschien heeft hij hier dan juist meer of minder van nodig dan van bv.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty Re: kunstvoeding en rapley?

Bericht  Gast do 23 jun 2011 - 2:47

Het schijnt wel dat kunstvoeding meer vult en zwaarder verteerbaar is, dus waarschijnlijk zal hij daar wel iets minder van nodig hebben dan van de borstvoeding. Daarnaast ga je hem dan ook ander vocht geven als hij dorst heeft. Je moet je wel even bedenken dat hij misschien nog niet aan de top zit van de hoeveelheid melk die hij drinkt. Hij eet natuurlijk nog niet zo heel veel via rapley en hij wordt steeds ouder, verbruikt meer energie en zal dus ook meer energie nodig hebben. Het kan dus heel goed zijn dat hij meer nodig gaat hebben, maar nog niet voldoende gaat eten, dan heb je dus ook meer melk nodig. Kindjes die op de reguliere manier bijvoeding krijgen zitten op deze leeftijd al wel over die top heen, maar omdat T. bijvoeding via rapley krijgt kan het dus zijn dat hij nog niet op die top zit.

Ik last op onze hyves dat je ook nog 30 liter in de vriezer hebt liggen? Wie weet kun je eerst langere tijd een combinatie van BV en KV doen. Als je nog een tijdje één of twee keer blijft kolven zul je ook een stuk minder snel door je voorraad heen zijn, kun je beoordelen hoeveel voeding T. nog nodig heeft als hij er kunstvoeding bij krijgt en hoe snel hij gaat met het rapleyen onder de knie te krijgen. Dan kun je je beslissing om wel of niet te stoppen nog even uitstellen.

Lastig hè, die keuze. Als je er nog niet volledig achterstaat zou ik nog even doorgaan met (part-time) kolven. Terugdraaien is moeilijker dan alsnog stoppen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty Re: kunstvoeding en rapley?

Bericht  Nana do 23 jun 2011 - 2:57

Jahoor Rapley kan ook in combinatie met kunstvoeding. Het boek van Stefan Kleintjes gaat hier ook gedeeltelijk over.

Super knap dat je je zoontje al 7 maanden volledig voedt trouwens!
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kunstvoeding en rapley? Empty Re: kunstvoeding en rapley?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum