Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stamppot

+5
Japje
Zwerver
minoessepoes
VeryCherry
Effie_O
9 plaatsers

Ga naar beneden

Stamppot Empty Stamppot

Bericht  Effie_O zo 5 dec 2010 - 23:58

Ik ben gek op stamppotten, het liefst nog de 'oer-Hollandse' stamppotten als boerenkool en hutspot. Mijn vriend houdt hier ook wel van, maar vindt zoiets ook wel een beetje saai. Nou wil ik binnenkort een lekkere stamppot gaan maken, die net even anders is, niet zo alledaags. Maar omdat ik zelf van de simpele stamppotten houd, heb ik weinig inspiratie. Hebben jullie nog lekkere recepten?
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  VeryCherry ma 6 dec 2010 - 0:03

Zuurkool stamppot met shoarmavlees ipv. gehakt is ook lekker. En dan lekkere kruiden door de aardappels doen.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  minoessepoes ma 6 dec 2010 - 0:30

Of witte kool met shoarma.

Van zuurkool geen stamppot maken maar een ovenschotel met geruld gehakt en appeltjes of ananas ertussen en eindigen met aardappelpuree, paneermeel en klontjes boter.

Laatst kreeg ik van iemand rucola stamppot. Ik vond het niet lekker maar dat kwam omdat het puree uit een pakje was en het was echt zout! Maar aardappelpuree maken, spekjes en een uitje bakken en dat en de rucola door de puree stampen. Zo kan je ook van veldsla een stamppot maken bijvoorbeeld, maar je moet er wel van houden.
Zo kan je ook rauwe spinazie door de puree stampen, verkruimelde feta er doorheen roeren en ringetjes lente-ui. Of even een uitje bakken en wat kerrie meebakken, puree maken, daar spinazie doorheen stampen en de uien en kerrie en dan gerookte kipfilet er in blokjes doorheen (of gebakken kipfilet ernaast serveren) en amandelschaafsel.

Als mijn ouders bezoek krijgen en ze maken boerenkool dan bakken ze spekjes en een uitje in een aparte pan en koken de aardappels en boerenkool, dat afmaken en dan de spekjes en het uitje erdoor. Daarnaast allerlei schaaltjes op tafel met komijnekaas, augurken, Amsterdamse uitjes, blokjes cervelaatworst, rookworst enz. Net wat meer aangekleed. Mijn moeder doet altijd wat zuur van de augurken door de boerenkool, maar een scheutje azijn kan ook.

Of prei stamppot, de prei een minuut of 4 bakken, aardappelpuree maken en de prei er doorheen roeren en op smaak brengen met peper en zout en dat dan opeten met een gebakken (gepaneerde) kibbeling en wat piccalilly erbij.

Toen ik nog als gastouder werkte moest ik een keer met de kinderen eten en had de moeder een ovenschotel klaargezet. Het was rauwe andijvie stamppot met spekjes erdoor, dat in een ovenschaal en afgedekt met verkruimelde geitenkaas, dat dan even gratineren in de oven. Vond ik ook erg lekker!

Als ik wortelstamp maak dan kook ik de aardappels/wortels en uien in het water met een bouillonblokje. Mijn vriend vind een speklapje ingesmeerd met mosterd en dan door de bloem gehaald en dat gebakken daarbij erg lekker.

En ken je hete bliksem, dat is puree met appels meegekookt, wij aten dat altijd met verse worst. Ik vind het heerlijk, maar ik ken niet veel mensen die het ook lekker vinden.

Mijn moeder maakte ook weleens kaaspiepers ( niet echt een stamppot), dan maakte ze puree en gooide daar alle kontjes van de kaas doorheen en zakjes geraspte kaas die op moesten echt flink wat kaas erin zodat de puree echt draden trekt. Flink wat peper erin en klaar, serveren met erwtjes en een gekookt eitje.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Effie_O ma 6 dec 2010 - 0:35

Klinkt lekker allemaal!
Zuurkool en de hete bliksem sla ik over, hou niet van zuurkool en appels Wink Heb nog een prei liggen, misschien ga ik daar wel wat mee proberen!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  minoessepoes ma 6 dec 2010 - 0:39

Haha, ik lust het zelf ook niet! (ben er ook allergisch voor) Maar mijn ouders vinden het heerlijk, dus ik dacht wie weet, je moet er van houden zullen we maar zeggen.....
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 0:54

Misschien is dit iets voor je?

http://wereld.brutsellog.nl/2010/12/06/peen-ui-herman-den-blijker/

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Zwerver ma 6 dec 2010 - 1:09

Zuurkool met shoarma lijkt mij ook wel erg lekker! :shock:
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Effie_O ma 6 dec 2010 - 1:41

Dat van Den Blijker lijkt mij erg leuk, maar mijn vriend is dan weer absoluut geen liefhebber van peen/hutspot, dat soort dingen. Hutspot maak ik dan ook regelmatig als ik alleen moet eten. Uit die beschrijving maak ik op dat er wel heel veel peen in het boek voorkomt Wink
Hoop dat ik er wel eens in kan bladeren, kan er voor mezelf misschien nog iets lekkers uit halen.

Bedankt voor de tips allemaal!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 2:24

Minoes ik ben ook echt gek op hete bliksem! En dan met een beetje zout er over heen weer als tegenhanger op de zoete appels. Echt heerlijk!

Ik wilde ook rucola, spinazie of veldsla stampot aanraden. Ook lekker met zongedroogde tomaatjes er door. Of erwtjes en worteltjes stampot. Iets combineren met kaas en in de oven doet het vaak ook goed. Of wat paneermeel er over, dan krijgt t een lekker korstje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  VeryCherry ma 6 dec 2010 - 2:36

Hoe maak je die erwtjes en worteltjes stamppot Marin?
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 2:46

Geen idee ik zei maar wat.
Maar eerst even beetje laten garen en dan bij de aardappelpuree doen en stampen neem ik aan. Je hebt ook wel van die stoomzakjes bij de AH. Dat is daar wel handig voor. Eerst stomen. Dan stampen.

Vergeet ook niet dat je niet altijd worst of spekjes moet gebruiken. Je kunt ook een karbonaadje doen. Of slavink. Of een wat luxer stukje vlees zoals een varkenshaasje. Of andere soort worstjes. Het is natuurlijk het lekkerst wanneer je vlees neemt waar wat jus vanaf komt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  VeryCherry ma 6 dec 2010 - 3:00

Whahaha, ik denk dat ik dat maar is uit ga proberen vanavond, en je bent net op tijd, want als ik mijn zoontje uit school heb gehaald ga ik boodschappen doen Wink Ik denk dat ik verse worst ga gebruiken en die er in stukken door heen doe.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 3:18

Laat maar weten hoe het smaakte!
In Engeland ben ik echt doodgegooid met de combi erwtjes+worteltjes dus ik hoef het voorlopig even niet meer, alhoewel ik wel gek ben op erwtjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Effie_O ma 6 dec 2010 - 7:28

Het is een heel lekkere preistamppot geworden!
Vlak voordat ik boodschappen ging doen lukte het nog even te kijken tussen de AH recepten (het lukt me vandaag amper die website te openen, wacht nu ook al bijna drie uur tot het weer geladen is...denk dat dat vandaag niet meer gaat lukken Wink). Omdat ik nog een prei had liggen en ik hier voor het eerst hoorde dat preistamppot lekker is, zocht ik daar op. Het werd preistamppot met groene pesto en walnoten. Daardoor moest je een kant en klare aardappelpuree doen met bacon smaak, maar ik hou niet van kant en klare puree. Zelf gemaakt met daar wat gesneden plakjes bacon door, had ik ook nog liggen. Er lag ook nog een paprika te wachten, die niet lang meer kon blijven liggen, dus die buiten het recept om er bij gedaan. Cheddar erbij, pesto en walnoten dus, en dat was toch heerlijk!
Mijn vriend heeft enorm gesmuld smile Bedankt voor de tips, de prei tip is nu al erg succesvol gebleken, ben benieuwd naar de rest. Schrijf ze op in mijn receptenboekje!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Japje di 7 dec 2010 - 19:58

Dit topic komt als geroepen! Ik ben gek op stamppotten, maar wordt de standaard stamppotten een beetje zat. Ik heb gisteren een nieuwe stamppot van de AH uitgeprobeerd: spruitjesstamppot. Was echt superlekker!! Ook ben ik verzot op de zuurkoolstamppot met champignons, paprika en blauwaderkaas van de AH-website.

Maar hier staan ook een paar suggesties die heel goed klinken, dus binnenkort ook maar eens proberen.
Japje
Japje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 166
Punten : 204
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  bluppie wo 8 dec 2010 - 1:05

Weet niet of deze er al tussen staan:

- Andijviestamppot met shoarma en perzik
- Spinaziestamppot met paprika en roomkaas
- Sperziebonenstamppot met ananas

Eetsmakelijk Very Happy
bluppie
bluppie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 91
Punten : 111
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 4:00

ik ben helemaal gek van andijviestamppot. Aardappelen koken met een beetje zout, andijvie in smalle reepjes snijden, spekjes aanbraden, zorg wel dat ze niet hard worden. Aardappels afgieten, stampen met een beetje koude melk, ondertussen de andijvie en de gebakken spekjes erdoor heen doen! Heerlijk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Effie_O do 9 dec 2010 - 4:05

Stamppot andijvie met spekjes is echt mijn favoriet. Maar erg vaak gegeten, daarom nu dus op zoek naar iets wat meer 'bijzonder' is. Betekent trouwens niet dat ik geen stamppot andijvie meer ga eten hoor!
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 4:36

Dromertje schreef:ik ben helemaal gek van andijviestamppot. Aardappelen koken met een beetje zout, andijvie in smalle reepjes snijden, spekjes aanbraden, zorg wel dat ze niet hard worden. Aardappels afgieten, stampen met een beetje koude melk, ondertussen de andijvie en de gebakken spekjes erdoor heen doen! Heerlijk!
En vergeet niet de blokjes kaas...

Ik vind zelf rucolastampot met zongedroogde tomaatjes erg lekker..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Sterre do 9 dec 2010 - 4:38

Ik doe tegenwoordig vaak cherry tomaatjes door de stamppot rauwe andijvie. Heeel lekker vind ik, echt wat frissigs omdat de rest vrij zout is (oke, misschien komt dat ook doordat ik kant en klare puree gebruik Embarassed ). Ook kan je er stukjes kaas in doen in plaats van spekjes, dat is ook erg lekker.

Bij de AH verkopen ze nu groentepakketen voor meer bijzondere stamppot, bijvoorbeeld met champignons en paksoi. Erg lekker ook!

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Mamsie do 9 dec 2010 - 4:54

Spitskool stampot met kerriepoeder en creme fraiche
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast do 9 dec 2010 - 6:34

Mamsie schreef:Spitskool stampot met kerriepoeder en creme fraiche
Dit heb ik toevallig net gegeten. Ik las dit topic en kreeg zin in stampot. Ik ben ziek en wilde dus niet de deur uit. Ik heb dus alles wat er nog in de koelkast lag door elkaar gegooit.

Spitskool, knoflook, rode peper (goed voor de verkoudheid), annanas en geraspte kaas met aardappelpure. Het was nog lekker ook!! Nu is wel alles op wat ik in huis had..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Rovine do 9 dec 2010 - 7:10

Veldsla, spekjes en azijn. <3
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 14:24

Stamppot Rauwe Andijvie met shoarmareepjes. Goddelijk!

Maar zelf ben ik echt een enorm groot van van simpelheid en ouderwets. Stamppot zuurkool met gebakken spekjes, speklappen met zwoerd en goed ingekruid en een lekker stukje rookworst waar het sap nog deels uitstroomt. Jammie, jammie, jammie, jammie, jammie! Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stamppot Empty Re: Stamppot

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum