Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!

+7
minoessepoes
Saga
Lejow
Rush
Marin
Sanne
Nyx
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  Empty Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 1:48

Hello!

Ja, ik eet Stamppot Andijvie ook gewoon als het lekker weer is buiten. Very Happy

Vandaag heb ik een krop Andijvie gehaald, spekjes en aardappelpuree. Gewoon een simpel recept. Maar nu twijfel ik over de hoeveelheid aardappelpuree dat ik moet gebruiken. 1 of 2 pakjes voor 1 fatsoenlijke krop Andijvie?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  Empty Re: Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!

Bericht  Sanne wo 5 jun 2013 - 1:50

Dat ligt aan de hoeveelheid puree dat in zo'n pakje zit Wink

Tip: halve cherryyomaatjes en geraspte kaas erdoor smaakt ook heel lekker.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  Empty Re: Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!

Bericht  Gast wo 5 jun 2013 - 1:51

O bah met puree silent Maar ik zou 2 zakjes maken.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 5 jun 2013 - 1:52

Twee pakjes puree én een krop andijvie lijkt me nogal veel voor in je eentje. Ik zou de hoeveelheid voor 1 persoon (of misschien net iets meer) aanhouden voor de aardappelpuree en daar dan geleidelijk andijvie aan toe voegen, zodat je zelf ziet of het genoeg is. De rest van de andijvie kan je dan de dag daarna gebruiken als salade bijvoorbeeld.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 1:57

Marin, het is sowieso te veel voor 1 persoon. Of althans, voor mijn persoon. Maar ik vries het in. De vorige keer dat ik het heb gedaan smaakte me elke portie even goed. Very Happy

Pippa, ik ben ongelofelijk lui als het op aardappels schillen aankomt. Dus vandaar lekker makkelijk, puree. Ik vind het met echte aardappelen ook lekkerder, maar de luiheid heeft gewonnen. smile

Sanne, is dat lekker ja? Ik las zoveel verschillende recepten, met dingen die ik er niet echt bij vond passen, dat ik voor lekker makkelijk en gewoon ben gegaan. smile

Ik kom er net achter dat ik de verkeerde puree heb meegenomen. silent Moet dus terug naar de winkel voor melk. Gmblf! Maar bij elk zakje moet ik 400ml water en 300ml melk doen. Hoeveel puree heb ik dan per zakje? Ja, ik stel hele domme vragen, maar dat ben ik ook eigenlijk best wel. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  394967
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 5 jun 2013 - 1:59

O dan zijn het hele grote zakjes, dan heb je genoeg aan 1. Ik dacht aan de kleinere portie verpakkingen waar alleen water bij moet! Ik vind het toch vele malen lekkerder met verse aardappelen haha, zou dan de moeite voor schillen wel doen (al haal ik ook wel eens gewoon al geschilde aardappelen Very Happy )

Gast
Gast

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 2:03

Pippa, ik dacht ook dat ik die had meegenomen. :P Want naast het aardappelschillen las ik dat ik er dan melk bij moest doen, en aangezien het altijd overblijft, omdat ik geen melk lust (zo uit een glas), vind ik dat ook nog eens zonde. Maar nu moet ik dus terug naar de winkel voor de melk. Nog even en ik kan ook gewoon aardappelen gaan halen. :P
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Rush wo 5 jun 2013 - 2:09

Nyx schreef:Pippa, ik dacht ook dat ik die had meegenomen. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  253468018 Want naast het aardappelschillen las ik dat ik er dan melk bij moest doen, en aangezien het altijd overblijft, omdat ik geen melk lust (zo uit een glas), vind ik dat ook nog eens zonde. Maar nu moet ik dus terug naar de winkel voor de melk. Nog even en ik kan ook gewoon aardappelen gaan halen. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  253468018
Klein pakje melk meenemen, dan hoef je tenminste geen half pak weg te gooien smile
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast wo 5 jun 2013 - 2:10

Rush schreef:
Nyx schreef:Pippa, ik dacht ook dat ik die had meegenomen. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  253468018 Want naast het aardappelschillen las ik dat ik er dan melk bij moest doen, en aangezien het altijd overblijft, omdat ik geen melk lust (zo uit een glas), vind ik dat ook nog eens zonde. Maar nu moet ik dus terug naar de winkel voor de melk. Nog even en ik kan ook gewoon aardappelen gaan halen. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  253468018
Klein pakje melk meenemen, dan hoef je tenminste geen half pak weg te gooien smile

Dan koop je houdbare melk, zo'n klein pak :P

Gast
Gast

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 2:10

Das waar Rush. smile
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Lejow wo 5 jun 2013 - 7:54

Wij maken het altijd zonder melk.

Gewoon wat kookvocht bewaren, wat ketjap erbij, klein beetje mosterd, peper en klaar smile
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 11:13

Het was erg lekker. Alleen jammer dat ik het altijd presteer om er iets onmogelijks van te maken. Bami wordt bij mij altijd stamppot en mijn stamppot leek net soep. Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  827601
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Saga wo 5 jun 2013 - 20:10

Maar een stampot met puree is toch ook geen stampot meer? :P
In een stampot horen nog stukjes aardappel te zitten zeg maar.
Stampot rauwe andijvie met spekjes is echt mijn lievelingseten trouwens, ik heb dan altijd 300 gram heel fijn gesneden andijvie, 600 gram aardappelen en een zakje spekjes.
Aardappelen kook ik gaar, spekjes bak ik uit en stamp ik wat met de aardappelen. Andijvie, peper en wat nootmuskaat erbij en nog even wat stampen om het te mengen.

Zelf doe ik er op het bord nog een klein scheutje karnemelk bij, omdat ik karnemelksejus niet lekker vind (word hier in de buurt vaak er bij gegeten) en dat maakt het iets smeuïger.
Maar evengoed heb ik dan nog een stevige stampot!

En nu heb ik er zin in Laughing
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Bericht  minoessepoes wo 5 jun 2013 - 22:01

Ow Saga jou combinatie en manier van stampot maken klinkt zoveel lekkerder dan die uit een pakje, sorry maar ik gruwel echt van stampotsoep met ketjap er doorheen. Maar ik hoefde het dan ook niet te eten en fijn dat jij het wel lekker vond Nyx!

Ik vind andijvie stampot wel lekker maar eet andijvie liever als maaltijdsalade, dan kook ik blokjes aardappel met schil en laat die afkoelen in de sladressing die ik maak van mosterd/ azijn/ suiker/ olie, ik bak spekjes uit, snijd augurk in plakjes en Amsterdamse uitjes door de helft, een gekookt eitje door vieren en wat blokjes kaas, alles door elkaar husselen en je hebt een heerlijke Hollandse maaltijdsalade, apenhaar noemt mijn moeder het, geen idee waarom.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Saga wo 5 jun 2013 - 22:06

minoessepoes schreef:Ow Saga jou combinatie en manier van stampot maken klinkt zoveel lekkerder dan die uit een pakje, sorry maar ik gruwel echt van stampotsoep met ketjap er doorheen. Maar ik hoefde het dan ook niet te eten en fijn dat jij het wel lekker vond Nyx!

Ik vind andijvie stampot wel lekker maar eet andijvie liever als maaltijdsalade, dan kook ik blokjes aardappel met schil en laat die afkoelen in de sladressing die ik maak van mosterd/ azijn/ suiker/ olie, ik bak spekjes uit, snijd augurk in plakjes en Amsterdamse uitjes door de helft, een gekookt eitje door vieren en wat blokjes kaas, alles door elkaar husselen en je hebt een heerlijke Hollandse maaltijdsalade, apenhaar noemt mijn moeder het, geen idee waarom.

Die salade van je heb ik vorig jaar eens gemaakt, die was inderdaad heerlijk!
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Bericht  Marin wo 5 jun 2013 - 22:07

minoessepoes schreef:je hebt een heerlijke Hollandse maaltijdsalade, apenhaar noemt mijn moeder het, geen idee waarom.

Ooh wat grappig, mijn opa noemde seroendeng altijd apenhaar, en wij dus ook.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Nyx wo 5 jun 2013 - 22:30

Ow, maar er zat geen Ketjap in mijn variatie.

Ik had alleen de Andijvie langer moeten laten uitlekken. Dus ik heb de puree gemaakt zoals op het pakje stond aangegeven en ben toen heldhaftig met de stamppotter er doorheen gegaan. De Andijvie bleek alleen te vochtig en dat vermengde zich met de gemaakte puree. Al met al werd het dus een soepig pureetje. Volgende keer ga ik het met echte aardappelen doen. Dat heb ik mezelf beloofd.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Marin wo 5 jun 2013 - 22:31

Je kunt andijvie toch ook gewoon rauw door de stamppot doen? Dan hoef je het alleen te snijden. Je moet het jezelf ook niet moeilijker maken dan het is.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Blond wo 5 jun 2013 - 23:09

Ik snap niet wat de moeite is van aardappels koken? Je zet een pan met water en aardappel en een snufje zout op en laat het 25 minuten koken? Stamppot met puree uit een zakje vind ik geen stamppot. Ik doe liever meer moeite voor een lekkere maaltijd dan dat ik maar ga aanklooien en vervolgens een mwoah iets ga eten.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422

Bericht  Nyx vr 7 jun 2013 - 0:32

Marin schreef:Je kunt andijvie toch ook gewoon rauw door de stamppot doen? Dan hoef je het alleen te snijden. Je moet het jezelf ook niet moeilijker maken dan het is.

Heb ik ook gedaan. Maar het is wel handig om de Andijvie eerst nog te wassen i.v.m. het zand.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Nyx vr 7 jun 2013 - 0:40

Blond, het aardappelen koken is absoluut geen moeite. En ik heb in het begin van het topic ook gezegd dat ik niet houdt van aardappelen schillen en ergens in mijn gedachten zit ook nog dat een volle zak teveel is en dat ik niet op krijg (Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kleinere zak kopen), maar het echte probleem is dat ik de aardappel niet gestampt krijg. Ik heb 0,0 kracht in mijn handen. Vroeger liet ik mijn toenmalige vriend dan ook stampen, laatst heb ik het zelf geprobeerd met zuurkool, maar ik krijg het niet gestampt.

Aardappelpuree is gewoon erg makkelijk, want je hoeft niets te stampen, je kunt het gewoon roeren als het ware. En zelfs dat lukt me nog niet altijd.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  minoessepoes vr 7 jun 2013 - 1:04

Nyx schreef:Blond, het aardappelen koken is absoluut geen moeite. En ik heb in het begin van het topic ook gezegd dat ik niet houdt van aardappelen schillen en ergens in mijn gedachten zit ook nog dat een volle zak teveel is en dat ik niet op krijg (Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kleinere zak kopen), maar het echte probleem is dat ik de aardappel niet gestampt krijg. Ik heb 0,0 kracht in mijn handen. Vroeger liet ik mijn toenmalige vriend dan ook stampen, laatst heb ik het zelf geprobeerd met zuurkool, maar ik krijg het niet gestampt.

Aardappelpuree is gewoon erg makkelijk, want je hoeft niets te stampen, je kunt het gewoon roeren als het ware. En zelfs dat lukt me nog niet altijd.

Mijn schoonmoeder maakt de puree met een handmizer, je zou ook een staafmixer kunnen gebruiken. Persoonlijk heeft het niet mijn voorkeur omdat het ze glad als babyvoeding wordt, maar het is wel een goede oplossing als je de kracht niet hebt! De andijvie kan je er daarna dan doorheen roeren, wel gewoon met een lepel.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868

Bericht  Linda vr 7 jun 2013 - 4:06

Aardappels gewoon in kleine stukjes koken en zorgen dat het goed doorgekookt is. Dan hoef je niet veel kracht te zetten om het te stampen.

De andijvie stop ik ik de slacentrifuge, scheelt een hoop vocht.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Minx za 8 jun 2013 - 6:07

Géén puree proberen te maken met een staafmixer. Dat gaat echt niet goed. Dat word een plakkerige bende.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Summerlovin za 8 jun 2013 - 20:22

Ik heb laatst stampot aardappelen gekocht bij de ah. Deze zijn al geschild en in stukken gesneden. Ook is het een klein zakje, ideaal! En ze waren ook prima te stampen na het koken.
Deze waren dat:
Snelle vraag; Stamppot Rauwe Andijvie!  Gtin8718265051041_2d1200x200_JPG_zpsc2087fd1
Summerlovin
Summerlovin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1700
Punten : 1803

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: