wat wel en niet tijdens zwangerschap?
+12
Mizzie
Moon
Diese
Happydobby
Thunder
Annemie
Mida4you
Pien
Beachgirl
Susan
Fiwen
mickey
16 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: wat wel en niet tijdens zwangerschap?
Deze lijst is handig:
http://www.zuivelonline.nl/?PageID=115
http://www.zuivelonline.nl/?PageID=115
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Susan bedankt, die heb ik meteen ff opgeslagen onder mijn favorieten!
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Welke kazen mogen:
- De harde kazen: Cheddar, Cantal, Gruyere, Emmenthaler, Hollandse boerenkaas, Parmezaanse kaas, Peccorino, Manchego.
(in harde kazen is de zuurgraad niet geschikt om de listeria-bacterie te laten gedijen)
- De zachte gepasteuriseerde kazen: gepasteuriseerde camenbert, roombrie of brie 50%,Mont Charentais, Boursault en explorateur, Chaumes, Kernhem, gepasteuriseerde Munster, Taleggio en Artavaggio.
- Bij de blauwschimmel Roqueford die van ongepasteuriseerde schapenmelk is gemaakt is deze volledig listeria vrij verklaard.
- Alle gepasteuriseerde blauwschimmelkazen als: Mont Briac, Bleu dAuvergne, Fourme dAmbert, Cabrales en Blue Stilton, Gorgonzola, Larzac, Magor, Bleu de Gex. Let op sommige zijn soms van ongepasteuriseerde melk gemaakt, dus goed nakijken!!
- Alle gevulde bries van gepasteuriseerde koemelk zijn toegestaan.
- Alle diverse kazen: Mozzarella, Feta, Mon Chou en andere chees-spreads, ricotta en mascarpone, fromage frais als wel de Creme Fraiche.
- De geitenkaas: Merlijn, Buche de Chevre, geitenkaasjes in olie met kruiden ( in geitenkaas is nog nooit listeria aangetroffen en men wijt dat aan een bepaalde stof die van nature in geitenmelk zit)
- De harde kazen: Cheddar, Cantal, Gruyere, Emmenthaler, Hollandse boerenkaas, Parmezaanse kaas, Peccorino, Manchego.
(in harde kazen is de zuurgraad niet geschikt om de listeria-bacterie te laten gedijen)
- De zachte gepasteuriseerde kazen: gepasteuriseerde camenbert, roombrie of brie 50%,Mont Charentais, Boursault en explorateur, Chaumes, Kernhem, gepasteuriseerde Munster, Taleggio en Artavaggio.
- Bij de blauwschimmel Roqueford die van ongepasteuriseerde schapenmelk is gemaakt is deze volledig listeria vrij verklaard.
- Alle gepasteuriseerde blauwschimmelkazen als: Mont Briac, Bleu dAuvergne, Fourme dAmbert, Cabrales en Blue Stilton, Gorgonzola, Larzac, Magor, Bleu de Gex. Let op sommige zijn soms van ongepasteuriseerde melk gemaakt, dus goed nakijken!!
- Alle gevulde bries van gepasteuriseerde koemelk zijn toegestaan.
- Alle diverse kazen: Mozzarella, Feta, Mon Chou en andere chees-spreads, ricotta en mascarpone, fromage frais als wel de Creme Fraiche.
- De geitenkaas: Merlijn, Buche de Chevre, geitenkaasjes in olie met kruiden ( in geitenkaas is nog nooit listeria aangetroffen en men wijt dat aan een bepaalde stof die van nature in geitenmelk zit)
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Volgens mijn VK kan je alle kaasjes van de Albert Heijn gewoon eten. Volgens haar verkopen die geen rauwmelkse kazen.
Bij de kaasboer of in het buitenland moet je dus goed kijken.
Bij de kaasboer of in het buitenland moet je dus goed kijken.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Oh jawel, Albert Heijn verkoopt zeker wel rauwmelkse kazen. Het moet er wel altijd opstaan dat er rauwe melk in zit. Vaak staat er tegenwoordig nog een extra waarschuwingssticker op, maar ik zou sowieso altijd goed op het etiket kijken, want het is zeker niet waar dat er bij Albert Heijn geen rauwmelkse kazen worden verkocht.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Oh jawel, Albert Heijn verkoopt zeker wel rauwmelkse kazen. Het moet er wel altijd opstaan dat er rauwe melk in zit. Vaak staat er tegenwoordig nog een extra waarschuwingssticker op, maar ik zou sowieso altijd goed op het etiket kijken, want het is zeker niet waar dat er bij Albert Heijn geen rauwmelkse kazen worden verkocht.
Geen idee, ik eet ze nooit, maar ze zei dat tijdens het intake gesprek.
Happydobby- Ratel
Vreemd dat ze dat zo stellig zegt dan, want Albert Heijn verkoopt toch echt rauwmelkse kazen. Heb vaak genoeg in mijn handen gestaan met een kaasje met waarschuwingssticker.
Susan- Lady Post-a-lot
eens! mijn vk heeft me dus precies hetzelfde gezegd als wat tegen happydobby is gezegd, toen mijn man en ik een keer boodschappen deden bij de appie omdat we een kaasplankje wilde maken voor bij tapas die we gingen eten (zelf koken) toen we meerdere soorten kazen hadden gepakt zagen we idd dat er op 2 van de kaasjes een sticker zat met dit product bevat rauwe melk!Susan schreef:Vreemd dat ze dat zo stellig zegt dan, want Albert Heijn verkoopt toch echt rauwmelkse kazen. Heb vaak genoeg in mijn handen gestaan met een kaasje met waarschuwingssticker.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Volgens mij is het wel eens voorgekomen dat de listeriabacterie is aangetroffen in kant-en-klare pannenkoeken, maar de kans dat dat nog eens gebeurt en dat jij dan net zo'n pannenkoek te pakken hebt is denk ik wel erg klein.
Susan- Lady Post-a-lot
Je verhit ze toch ook, dus overleefd die bacterie ook niet?Susan schreef:Volgens mij is het wel eens voorgekomen dat de listeriabacterie is aangetroffen in kant-en-klare pannenkoeken, maar de kans dat dat nog eens gebeurt en dat jij dan net zo'n pannenkoek te pakken hebt is denk ik wel erg klein.
Wat ik ook in het andere topic al zei: Mijn schoonmoeder dronk zeker een liter rauwe melk per dag, rechtstreeks van de koe, zonder te koken. En ze heeft 5 kerngezonde kinderen...
Gast- Gast
Je verwarmt ze meestal in de magnetron, daarmee worden ze niet door en door verhit, dus mocht je een kant-en-klare pannenkoek met listeria te pakken hebben, dan zou je wel risico lopen.
Wat betreft je schoonmoeder, tja, het is ook niet zo dat het bij iedere zwangere vrouw die een keer een product met rauwe melk eet of drinkt meteen fout afloopt, het risico is relatief klein en in de meeste gevallen zal er niets gebeuren, maar het is en blijft wel een risico. Dat mensen vroeger gewoon al die dingen aten en dronken en gezonde kinderen kregen doet daar niets aan af. Het is een beetje een argument in de trant van 'mijn opa rookte drie pakjes per dag en is 92 geworden'.
Wat betreft je schoonmoeder, tja, het is ook niet zo dat het bij iedere zwangere vrouw die een keer een product met rauwe melk eet of drinkt meteen fout afloopt, het risico is relatief klein en in de meeste gevallen zal er niets gebeuren, maar het is en blijft wel een risico. Dat mensen vroeger gewoon al die dingen aten en dronken en gezonde kinderen kregen doet daar niets aan af. Het is een beetje een argument in de trant van 'mijn opa rookte drie pakjes per dag en is 92 geworden'.
Susan- Lady Post-a-lot
Zo bedoel ik het niet hoor, ik wil geen enkel risico lopen dus eet en drink zeker geen 'verboden' dingen. Zeker geen rauwe melk, eieren en vlees.Susan schreef:Je verwarmt ze meestal in de magnetron, daarmee worden ze niet door en door verhit, dus mocht je een kant-en-klare pannenkoek met listeria te pakken hebben, dan zou je wel risico lopen.
Maar soms denk ik wel dat er tegenwoordig snel 'paniek' gemaakt wordt om een relatief klein risico en je af en toe gewoon bang wordt gemaakt.
Gast- Gast
ProudMama schreef:
Maar soms denk ik wel dat er tegenwoordig snel 'paniek' gemaakt wordt om een relatief klein risico en je af en toe gewoon bang wordt gemaakt.
Eens, ik maak me dus ook niet zo druk over eten, ik eet geen rauw vlees, ik zou niet weten waar ik hier rauwe melk moet halen in de stad, ik tuinier met handschoenen aan, maar dat doe ik altijd want ik hou niet van zand aan mijn handen. En een kat die heb ik niet.
Maargoed een softijsje die lust ik op z'n op tijd wel.
Happydobby- Ratel
Mij valt op dat dat paniek zaaien vooral op niet-officiële sites is, dus zwangerschapsfora en dergelijke. Ik zat in de tijd van mijn eerste zwangerschap veel op het forum van Ouders Online, ik zocht dan ook in het archief naar informatie, dus had een stuk of tigduizend topics tot mijn beschikking en daar zaten sommige mensen elkaar echt wel flink bang te maken. Als je op officiële sites leest zoals op die van het Voedingscentrum dan staat het er gewoon allemaal heel zakelijk en eerlijk. Het risico ís klein, dat kun je daar ook lezen, maar mocht je besmet raken, dan kunnen de gevolgen wel heel ernstig zijn en daarom moet je daar gewoon van op de hoogte zijn en weten hoe je dat risico zoveel mogelijk kunt vermijden.
Susan- Lady Post-a-lot
Daar kom je ook vaak als eerste terecht als je googled, dat is echt jammer!Susan schreef:Mij valt op dat dat paniek zaaien vooral op niet-officiële sites is, dus zwangerschapsfora en dergelijke. Ik zat in de tijd van mijn eerste zwangerschap veel op het forum van Ouders Online, ik zocht dan ook in het archief naar informatie, dus had een stuk of tigduizend topics tot mijn beschikking en daar zaten sommige mensen elkaar echt wel flink bang te maken. Als je op officiële sites leest zoals op die van het Voedingscentrum dan staat het er gewoon allemaal heel zakelijk en eerlijk. Het risico ís klein, dat kun je daar ook lezen, maar mocht je besmet raken, dan kunnen de gevolgen wel heel ernstig zijn en daarom moet je daar gewoon van op de hoogte zijn en weten hoe je dat risico zoveel mogelijk kunt vermijden.
Gast- Gast
Als je er gevoelig voor bent kun je dan echt het beste op officiële sites zoeken. Het Voedingscentrum is een hele informatieve site, daar kun je ook naartoe bellen als je vragen hebt. Op de website van het RIVM staat ook informatie over voeding tijdens je zwangerschap. Bij verloskundige praktijken en consultatiebureaus hebben ze vaak ook wel folders, bijvoorbeeld die van Zuivel Online, die kun je trouwens ook op hun website bestellen. Als je snel bang bent kun je beter niet teveel rondshoppen op fora, hooguit hier, omdat je hier de mensen wat beter kent. Ik heb me echt gek laten maken de eerste keer.
Susan- Lady Post-a-lot
ProudMama schreef:Zo bedoel ik het niet hoor, ik wil geen enkel risico lopen dus eet en drink zeker geen 'verboden' dingen. Zeker geen rauwe melk, eieren en vlees.Susan schreef:Je verwarmt ze meestal in de magnetron, daarmee worden ze niet door en door verhit, dus mocht je een kant-en-klare pannenkoek met listeria te pakken hebben, dan zou je wel risico lopen.
Maar is het ook niet zo dat je schoonmoeder dan al antistoffen had tegen vanalles omdat ze altijd al die rauwe melk dronk? Het is namelijk heel iets anders als eens een keer rauwe melk drinken.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ja, dat is ook nog een optie...Teddyaapje schreef:ProudMama schreef:Zo bedoel ik het niet hoor, ik wil geen enkel risico lopen dus eet en drink zeker geen 'verboden' dingen. Zeker geen rauwe melk, eieren en vlees.Susan schreef:Je verwarmt ze meestal in de magnetron, daarmee worden ze niet door en door verhit, dus mocht je een kant-en-klare pannenkoek met listeria te pakken hebben, dan zou je wel risico lopen.
Maar is het ook niet zo dat je schoonmoeder dan al antistoffen had tegen vanalles omdat ze altijd al die rauwe melk dronk? Het is namelijk heel iets anders als eens een keer rauwe melk drinken.
Ik vind het overigens zo vies, rauwe melk!!
Gast- Gast
Als je dan ook geen rauwe eieren mag, mag je dan wel een ovenschotel eten waar je een opgeklopt ei door het sausje moet doen? Dat ei is dan ook rauw, of maakt dat niet uit omdat het dan verhit wordt??
Jullie merken ik moet er nog helemaal in komen
studiebol- Ratel
studiebol schreef:Als je dan ook geen rauwe eieren mag, mag je dan wel een ovenschotel eten waar je een opgeklopt ei door het sausje moet doen? Dat ei is dan ook rauw, of maakt dat niet uit omdat het dan verhit wordt??
Volgens mij was het als je het een bepaalde tijd boven de 100 graden in de oven hebt staan dat het dan wel mag. Ik weet alleen niet hoe lang dat is. Het gaat er om dat het door en door verwarmd is (geweest).
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Fiwen schreef:studiebol schreef:Als je dan ook geen rauwe eieren mag, mag je dan wel een ovenschotel eten waar je een opgeklopt ei door het sausje moet doen? Dat ei is dan ook rauw, of maakt dat niet uit omdat het dan verhit wordt??
Volgens mij was het als je het een bepaalde tijd boven de 100 graden in de oven hebt staan dat het dan wel mag. Ik weet alleen niet hoe lang dat is. Het gaat er om dat het door en door verwarmd is (geweest).
De meeste ovenschotels zitten wel op de 180 graden.. dus zou wel warm moeten zijn.. Daar moet ik dan wel ff op gaan letten want ik had daar niet zo gauw aangedacht!
studiebol- Ratel
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» nav sex tijdens zwangerschap...
» Afvallen tijdens zwangerschap
» Fitness tijdens zwangerschap
» Genieten tijdens zwangerschap....wat is dat
» Weerstand tijdens de zwangerschap..
» Afvallen tijdens zwangerschap