wat wel en niet tijdens zwangerschap?
+12
Mizzie
Moon
Diese
Happydobby
Thunder
Annemie
Mida4you
Pien
Beachgirl
Susan
Fiwen
mickey
16 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: wat wel en niet tijdens zwangerschap?
Als er mensen zijn die dat niet adviseren zou ik het bijvoorbaad al niet nemen. Zeker als er onduidelijkheid over bestaat, dan zou ik het al niet eens willen als ik zwanger zou zijn. Het lijkt me een kleine moeite om bepaalde dingen voor 9 maanden te laten staan.
Moon- Fluisteraar
- Aantal berichten : 383
Punten : 445
Registratiedatum : 17-11-10
Mag ik dan ook mijn vraag hier plaatsen? Mag je rauwe ham? Bijv. Jamon serrano!?! Ene verloskundige zegt van niet andere zegt van wel! Ik wil zoooo graag een broodje!
Mizzie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Rauwe ham zou ik dan weer niet doen, die is niet door en door gegaard en daardoor is er een verhoogde kans dat er toxoplasmose en listeria bacteriën in/op zitten.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Ok!!! Dankjewel Fiwen, nog 15 weekjes wachten. Ik tel af!
Mizzie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 416
Punten : 571
@ Mizzie: uiteraard mag je hier je vraag stellen. Is geen exclusief ijs-topic hoor
Hoe zit het eigenlijk met cervelaat? Mag dat wel? Heb laatst ergens iets gelezen hierover (voedingscentrum?) maar niemand in mijn omgeving weet er iets van. En om hierover nou de verloskundige te bellen
Hoe zit het eigenlijk met cervelaat? Mag dat wel? Heb laatst ergens iets gelezen hierover (voedingscentrum?) maar niemand in mijn omgeving weet er iets van. En om hierover nou de verloskundige te bellen
mickey- Kletskop
- Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
WIj hebben afgelopen week een training gehad van de Keuringsdienst van Waren op het werk, en zij vertelden dat zwangere vrouwen rustig een stuk rood vlees mogen eten, MITS dit een 'heel' stuk vlees is, dus bijv. kipfilet, zalm of biefstuk.
Zodra het open gesneden is, of gemalen (als tartaar) dan is het beter van niet.
Dit omdat bacterien aan de buitenkant zitten, en in een heel stuk vlees of vis dus niet aan de binnenkant kunnen zitten. Bij tartaart of gesneden vlees, is er dus wel kans op besmetting.
Dit omdat bacterien aan de buitenkant zitten, en in een heel stuk vlees of vis dus niet aan de binnenkant kunnen zitten. Bij tartaart of gesneden vlees, is er dus wel kans op besmetting.
MiKa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 315
Punten : 467
MiKa schreef:WIj hebben afgelopen week een training gehad van de Keuringsdienst van Waren op het werk, en zij vertelden dat zwangere vrouwen rustig een stuk rood vlees mogen eten, MITS dit een 'heel' stuk vlees is, dus bijv. kipfilet, zalm of biefstuk.
Ik neem aan dat je nog steeds geen kipfilet moet eten die aan de binnenkant rauw is.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:MiKa schreef:WIj hebben afgelopen week een training gehad van de Keuringsdienst van Waren op het werk, en zij vertelden dat zwangere vrouwen rustig een stuk rood vlees mogen eten, MITS dit een 'heel' stuk vlees is, dus bijv.kipfilet,zalm of biefstuk.
Ik neem aan dat je nog steeds geen kipfilet moet eten die aan de binnenkant rauw is.
Sorry idd, de kip moet er niet tussen!! Maar biefstuk en zalm kan wel!
MiKa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 315
Punten : 467
Cervelaat mag wel, salami niet.
Ik dacht dat je rauwe ham ook gewoon mag eten.
Gast- Gast
Kruumel schreef:Cervelaat mag wel, salami niet.
Wat is hier het verschil tussen ?
Gast- Gast
Maar wat is dan het verschil tussen cervelaat en salami, wat betreft het ene wel mogen en het andere niet? Rauwe ham wist ik dan weer wel
En biefstuk niet helemaal doorbakken, mag dat echt? Zou zuur zijn van het kogelbiefje dat ik vanmiddag helemaal doorbakken heb gegeten... Die van mijn vriend zag er een stuk beter uit
En biefstuk niet helemaal doorbakken, mag dat echt? Zou zuur zijn van het kogelbiefje dat ik vanmiddag helemaal doorbakken heb gegeten... Die van mijn vriend zag er een stuk beter uit
mickey- Kletskop
Fiwen schreef:Rauwe ham zou ik dan weer niet doen, die is niet door en door gegaard en daardoor is er een verhoogde kans dat er toxoplasmose en listeria bacteriën in/op zitten.
Zie net dat rauwe ham wel door en door gerookt of gedroogd is en daardoor wel zou mogen omdat de toxoplasmose en listeria er dan niet in kunnen overleven (mede ook door het hoge zout gehalte).
Volgens mij geldt dan hetzelfde voor de cervelaat, zo lang het niet echt 'rauw' is (als in file americain en rosbief en zo). Ik zal er morgen mijn studieboeken nog eens extra op naslaan en als het anders is dan laat ik het nog wel weten.
Het "als het gerookt is kan het" geldt trouwens niet in zijn geheel voor zalm! Gerookte zalm mag MITS deze vers is en niet voorverpakt (dus vers van de visboer mag wel).
Fiwen- Kletskop
Susan schreef:Fiwen schreef:
Dit vind ik dan weer een beetje een overdreven reactie. Geen rauw vlees/ei/melk etc zijn officiele voedingsadviesen die gebaseerd zijn op onderzoek en geven overduidelijk een risico. Softijs absoluut niet, er zijn ontzettend veel bakerpraatjes als het om zwangerschap gaat en.dat is jammer want zo
ontstaat er veel angst en ongerustheid. Hou de adviesen van het voedingscentrum en je verloskundige aan, die weten echt wel waar ze het over hebben en willen echt niks liever dan jou e
n je kind zo gezond mogelijk houden.
In softijsmachines kunnen wel degelijk makkelijk bacteriën groeien. Nu zal zeker bij grote ketens als McDonalds wel voldoende op de hygiëne worden gelet, maar het is geen bakerpraatje dat helemaal nergens op is gebaseerd. Er zijn ook wel degelijk verloskundigen die het afraden.
Hier is het mij ook afgeraden, tijdens beide zwangerschappen, door 2 verschillende praktijken. Volgens mij heeft het RIVM hierover ook iets op de site staan, zal eens kijken.
Gast- Gast
Wat zijn de ziekteverschijnselen van listeriose?
Gezonde mensen die met de bacterie besmet zijn worden niet altijd ziek. Mensen die wel ziek worden krijgen enkele dagen tot enkele weken (meestal 2 tot 4 weken) na de besmetting ziekteverschijnselen. De verschijnselen kunnen vaag zijn. Bij gezonde personen varieert het ziektebeeld van geen klachten tot een licht griepachtig gevoel.
Bij mensen met een verminderde afweer, bij alcoholmisbruik, ouderen en pasgeborenen verloopt de infectie vaak ernstiger met hersen(vlies)ontsteking (meningo-encephalitis) of een bloedvergiftiging (sepsis). Men kan overlijden aan de ziekte.
Wanneer een vrouw, met name in de tweede helft van de zwangerschap, listeriose doormaakt kan een vroeg- of doodgeboorte optreden. Ook kan zij de baby voor of tijdens de geboorte besmetten, waardoor deze ernstig ziek kan worden.
Hoe kun je listeriose krijgen en hoe kun je anderen besmetten?
Infecties ontstaan vooral via het eten van voedsel dat besmet is met Listeria. Voorbeelden van risicoproducten zijn: zachte kazen die van ongepasteuriseerde melk zijn gemaakt (rauwmelkse kazen), paté en andere vleeswaren, gerookte of gemarineerde vis, gerookte mosselen, ongepasteuriseerde melk, kant-en-klare pannenkoeken en softijs.
Wie kan listeriose krijgen en wie loopt extra risico?
Iedereen die met Listeria besmet voedsel eet kan listeriose krijgen. Extra risico lopen mensen met een sterk verzwakte afweer zoals patiënten met kanker die chemotherapie ondergaan, mensen die een orgaantransplantatie hebben gehad en mensen bij wie door ziekte (zoals aids), ouderdom of alcoholmisbruik de afweer verminderd is.
Zwangeren hebben meer kans om ziek te worden, zij zijn namelijk gevoeliger voor allerlei infecties. Ook pasgeborenen bij wie de afweer zich nog niet heeft ontwikkeld lopen een groot risico om ziek te worden.
Hoe kan listeriose voorkomen worden?
Gezonde personen bouwen afweer op tegen de ziekte wanneer zij herhaaldelijk met de bacterie in aanraking komen.
Er is geen vaccin tegen de ziekte. Om besmetting te voorkomen zijn de volgende maatregelen van belang:
• Zwangeren en mensen met verminderde afweer wordt aangeraden het eten van risicovolle producten te vermijden: bijvoorbeeld zachte kazen die van ongepasteuriseerde melk zijn gemaakt (rauwmelkse kazen), paté en andere vleeswaren, gerookte of gemarineerde vis, gerookte mosselen, ongepasteuriseerde melk, kant-en-klare pannenkoeken en softijs.
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/listeriose/ISI_Listeriose.jsp
Laatste wijzing in september 2010. Ik zou het risico dus echt niet nemen, wat je verloskundige hier ook over zegt. Zo lang is het rijtje niet wat hier opstaat en softijs staat er niet voor niks tussen denk ik dan.
Gast- Gast
Dank je wel voor het opzoeken Arden! Ik denk dat ik het dan inderdaad maar beter kan laten voorlopig. Gelukkig zijn er genoeg andere lekker alternatieven
mickey- Kletskop
Wat het verschil precies is kan ik niet uitleggen, maar het zijn 2 verschillende soorten worst. Op de verpakking staat dan ook cervelaat of salami.
Ik heb effe gegoogled.
Dit komt van wikipedia:
Cervelaat is een droge worst, doorgaans gemaakt van varkens- en rundvlees. De naam komt van het Latijnse cerebellum (kleine hersenen) via het Italiaanse cervellata. Oorspronkelijk waren hersenen ook een ingrediënt van de worst, tegenwoordig niet meer. In de volksmond wordt deze worst ook wel schertsend sterf op straat worst genoemd. Cervelaatworst is in vele vormen verkrijgbaar: "gewone" cervelaatworst, de Elzasser- of wijncervelaatworst (een fijne cervelaat met een delicate smaak, oorspronkelijk afkomstig uit het Franse gedeelte van de Elzas), mantelcervelaatworst (waarbij de buitenkant van de worst wordt gemanteld door middel van bijvoorbeeld groene pepers uit Madagaskar, Parmezaanse kaas, Duitse gebakken uien, etc., pepercervelaat, grove cervelaat (niet te verwarren met plokworst of (boeren)metworst), etc.
Salami is de benaming voor gekruide worst van Italiaanse oorsprong. Het Italiaanse woord is de meervoudsvorm van salame, dat 'gezouten vlees' betekent. In Nederland en België wordt salami sinds de jaren twintig door slagers aangeboden.
Oorspronkelijk werd salami gemaakt van een mengsel van varkensvlees en zout dat in de lucht werd gedroogd. Tegenwoordig zijn er vele soorten salami's met elk een eigen mengsel van kruiden en zout. Salami wordt tegenwoordig bovendien niet meer alleen gedroogd door de lucht, maar ook gerookt of gekookt. Sommige variaties worden van rundvlees gemaakt terwijl bij andere typen rundvlees en varkensvlees worden gemengd. De meeste salami's worden gekenmerkt door de duidelijke aanwezigheid van knoflook.
In veel landen buiten Italië wordt salami gemaakt, maar vaak uiteraard onder andere namen, of met de naam van de streek erbij. Zo bestaat er Turnhoutse salami, Salami Milano, Salami Sorrento, maar ook saucisson sec, fuet en chorizo. Een Amerikaanse vorm van de Italiaanse salami heet pepperoni.
Ik heb effe gegoogled.
Dit komt van wikipedia:
Cervelaat is een droge worst, doorgaans gemaakt van varkens- en rundvlees. De naam komt van het Latijnse cerebellum (kleine hersenen) via het Italiaanse cervellata. Oorspronkelijk waren hersenen ook een ingrediënt van de worst, tegenwoordig niet meer. In de volksmond wordt deze worst ook wel schertsend sterf op straat worst genoemd. Cervelaatworst is in vele vormen verkrijgbaar: "gewone" cervelaatworst, de Elzasser- of wijncervelaatworst (een fijne cervelaat met een delicate smaak, oorspronkelijk afkomstig uit het Franse gedeelte van de Elzas), mantelcervelaatworst (waarbij de buitenkant van de worst wordt gemanteld door middel van bijvoorbeeld groene pepers uit Madagaskar, Parmezaanse kaas, Duitse gebakken uien, etc., pepercervelaat, grove cervelaat (niet te verwarren met plokworst of (boeren)metworst), etc.
Salami is de benaming voor gekruide worst van Italiaanse oorsprong. Het Italiaanse woord is de meervoudsvorm van salame, dat 'gezouten vlees' betekent. In Nederland en België wordt salami sinds de jaren twintig door slagers aangeboden.
Oorspronkelijk werd salami gemaakt van een mengsel van varkensvlees en zout dat in de lucht werd gedroogd. Tegenwoordig zijn er vele soorten salami's met elk een eigen mengsel van kruiden en zout. Salami wordt tegenwoordig bovendien niet meer alleen gedroogd door de lucht, maar ook gerookt of gekookt. Sommige variaties worden van rundvlees gemaakt terwijl bij andere typen rundvlees en varkensvlees worden gemengd. De meeste salami's worden gekenmerkt door de duidelijke aanwezigheid van knoflook.
In veel landen buiten Italië wordt salami gemaakt, maar vaak uiteraard onder andere namen, of met de naam van de streek erbij. Zo bestaat er Turnhoutse salami, Salami Milano, Salami Sorrento, maar ook saucisson sec, fuet en chorizo. Een Amerikaanse vorm van de Italiaanse salami heet pepperoni.
Gast- Gast
Das een uitgebreid stuk tekst, maar ik weet nu nog steeds niet waarom het een wel mag en het ander niet
mickey- Kletskop
Dat begrijp ik maar waarom mag je het ene wel eten dan en het andere niet ?
Gast- Gast
@mama_van_2: volgens mij willen we beide graag het antwoord weten
mickey- Kletskop
Ik weet het ook niet precies. Mijn verloskundige heeft het zo gezegd... geen salami, wel cervelaat.
Ik heb het proberen op te zoeken via google, maar kan het zo snel niet vinden.
Ik heb het proberen op te zoeken via google, maar kan het zo snel niet vinden.
Gast- Gast
Ok, bedankt dat je de moeite hebt genomen om het op te zoeken. Ik moet maandag naar de verloskundige, dan vraag ik het wel na. (en als ik eraan denk, plaats ik het hier )
mickey- Kletskop
Ik heb net even zitten brainstormen met een vriendin/verloskundige en zij zei dat niet alle salami volledig gedroogd/gerookt/gekookt is en dus soms 'rauw' is.
Ik denk dat als je het navraagt bij de slager dat je dan wel een versie is die je wel mag. Gewoon goed op letten.
Edit: en de softijs --> kan makkelijk als het apparaat goed bijgehouden wordt qua reinigen en regelmatig gebruikt wordt. Dus niet een apparaat waar maar 1 keer per week een ijsje uit getapt wordt.
Ik denk dat als je het navraagt bij de slager dat je dan wel een versie is die je wel mag. Gewoon goed op letten.
Edit: en de softijs --> kan makkelijk als het apparaat goed bijgehouden wordt qua reinigen en regelmatig gebruikt wordt. Dus niet een apparaat waar maar 1 keer per week een ijsje uit getapt wordt.
Fiwen- Kletskop
Wil iemand mij het verhaal over kaas uitleggen? Want ik snap het echt niet(voel me echt ff dom) Ik snap dat het om de rauwe melk gaat.. maar hoe weet je dat dat in een kaas zit? En wat zit er dan precies in?
Ik ging vanmiddag lunchen met collega's.. en ik ging ineens twijfelen of ik wel brie mocht? Dus maar niet gekozen toen het broodje met geitenkaas ook maar niet gekozen? Toen een broodje met parmaham? Tja is dat rauw ik weet het niet dus ook maar niet gekozen.Iemand die het uit kan leggen?
Ik ging vanmiddag lunchen met collega's.. en ik ging ineens twijfelen of ik wel brie mocht? Dus maar niet gekozen toen het broodje met geitenkaas ook maar niet gekozen? Toen een broodje met parmaham? Tja is dat rauw ik weet het niet dus ook maar niet gekozen.Iemand die het uit kan leggen?
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
studiebol schreef:Wil iemand mij het verhaal over kaas uitleggen? Want ik snap het echt niet(voel me echt ff dom) Ik snap dat het om de rauwe melk gaat.. maar hoe weet je dat dat in een kaas zit? En wat zit er dan precies in?
De melk die je normaal drinkt uit de supermarkt is gepasteuriseerd, dus schadelijke bacteriën zijn doodgemaakt door verhitting. De meeste kaas wordt ook van die melk gemaakt, maar sommige kazen worden gemaakt van niet-gepasteuriseerde melk, dat noem je dus rauwe melk of au lait cru. Vooral bij zachte kaasjes is dat een punt omdat die relatief veel vocht bevatten waarin de bacterie makkelijk kan groeien. Je kunt niet proeven of weten of kaas van rauwe melk is gemaakt. In de winkel moet dat erop staan, dan staat er dus 'rauwe melk' of 'au lait cru', als je buiten de deur een broodje eet kun je het niet altijd weten, dan zou je het na kunnen vragen of het zekere voor het onzekere kunnen kiezen en iets anders kunnen nemen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Thanks Susan! Nu snap ik het wel! Dus als ik een broodje geitenkaas zou willen zou ik ff moeten vragen of het er in zit, maar idd makkelijker en veiliger is gewoon dat niet te nemen. Nou ik denk dat ik dan voor het laatste gaat. Maar de gewone jong belegen kaas die ik hier in de koelkast heb liggen is dus geen probleem?
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» nav sex tijdens zwangerschap...
» Afvallen tijdens zwangerschap
» Fitness tijdens zwangerschap
» Genieten tijdens zwangerschap....wat is dat
» Weerstand tijdens de zwangerschap..
» Afvallen tijdens zwangerschap