Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwangerschapscursus nuttig?

+10
Kat1980
Chelle
L!ND@
PapillonRose
Smaragdje
Nana
holaagirl
loesje
Susan
Schism
14 plaatsers

Ga naar beneden

Zwangerschapscursus nuttig? Empty Zwangerschapscursus nuttig?

Bericht  Schism za 2 apr 2011 - 23:12

Omdat niemand mij verteld heeft dat je je echt heel erg vroeg in moest schrijven voor een zwangerschapscursus was ik dus te laat en is alles hier vol.

Hebben jullie er echt iets aan gehad of vonden jullie het achteraf niet echt nodig? Als iedereen goede ervaringen heeft ga ik misschien in een andere plaats zoeken, maar anders ga ik lekker zwangerschapszwemmen doen denk ik. Alleen leer je daar dus geen puffen en houdingen.
Schism
Schism
Prater
Prater

Aantal berichten : 805
Punten : 888
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwangerschapscursus nuttig? Empty Re: Zwangerschapscursus nuttig?

Bericht  Susan za 2 apr 2011 - 23:13

Je kunt ook prima zonder. Ik heb eerlijk gezegd niets gedaan met wat ik heb geleerd bij Samen Bevallen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 2 apr 2011 - 23:16

Dat lijkt me toch iets wat je zelf uit had kunnen zoeken?

Ik heb geen cursus gevolgd en heb het ook niet gemist. Tijdens de bevalling kreeg ik instructies hoe ik het beste kon puffen en zuchten.

Gast
Gast

Bericht  loesje za 2 apr 2011 - 23:16

Je kunt ook prima zonder.
+1
ik heb geen cursus gevolgd en ik kon prima bevallen
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Schism za 2 apr 2011 - 23:19

@ Giacomo: Ik heb er weken geleden al naar gekeken, maar er stond nergens dat je op tijd moest zijn met aanmelden. Daarna ben ik het een beetje vergeten en een week of 2 geleden dacht ik er opeens weer aan.

@ All: Ok ben wel blij dat jullie vinden dat het ook zonder kan, zat me alweer een beetje druk te maken Embarassed
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  holaagirl za 2 apr 2011 - 23:21

heb het wel gedaan, maar puur voor het 'ontmoeten' van andere mama's.
En even de ontspanning ( deed yoga).

Ik vond het puffen enz, en de ontspanningsoefeningen wel nuttig.
Niet dat je op dat moment alles herinnerd, maar met persen enz..kwamen er wel dingen uit de cursus van pas!
Kan je niet in een andere stad anders, als je echt graag wilt?
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11

Bericht  Nana za 2 apr 2011 - 23:26

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap samen met mijn man Samen Bevallen gevolgd. Tijdens deze zwangerschap heb ik Fit & Gezond Zwanger gedaan. Wat ik leuk en fijn vond aan de cursussen was om een paar avonden stil te staan bij de zwangerschap en er echt even de tijd voor te nemen. Tijdens de cursus Samen Bevallen vond ik het leuk dat ik alles met mijn man kon delen en dat hij ook van alles hoorde over bevallen enzo. Ik had bijna ieder boek wel gelezen maar hij was daar niet zo van. Wij hadden ook nog eens een superleuk cursusgroepje en zijn met drie stellen na de cursus echt bevriend geraakt. Wat ik ook leuk vindt is dat je van de cursus mensen leert kennen die allemaal kindjes in dezelfde leeftijd hebben. Dus als je contact blijft houden is het leuk om verhalen/ ervaringen uit te wisselen omdat de kindjes van praktische dezelfde leeftijd zijn.

Qua informatie denk ik dat je alles wel uit boeken/ internet kan halen. Maar qua kennismaken met andere zwangeren en stilstaan bij je zwangerschap vond ik de cursussen zeker een toegevoegde waarde hebben.

Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Schism za 2 apr 2011 - 23:28

Mensen leren kennen was ook mijn grootste reden om een cursus te willen volgens. We kennen al niet zoveel mensen hier, en al helemaal geen mensen met kinderen. Als ik dan in een andere stad de cursus ga volgen heeft dat dus niet echt nut.

Misschien dat ik bij het zwangerschapszwemmen leuke mensen tegen kom.
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Susan za 2 apr 2011 - 23:31

Het is ook niet zo dat zo'n cursus helemaal niks voorstelt, ik vond die avondjes ook wel gezellig, leuk om andere stellen te leren kennen die een kind gingen krijgen. Ik denk alleen niet dat je bang moet zijn dat je zonder zo'n cursus niet genoeg voorbereid bent of zoiets.

Overigens heb ik die mensen na de laatste bijeenkomst, toen de baby's ongeveer twee maanden oud waren, nooit meer gezien. Ja, ik ben nog een keer met Ezra samen een stel met kind tegengekomen in de stad, maar verder ook niet.

Laatst aangepast door Susan op za 2 apr 2011 - 23:32; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  holaagirl za 2 apr 2011 - 23:31

Ja, met zwemmen ontmoet je zeker ook andere mama-to-be's!!

en ik volgde de cursus in een andere stad ( naast mijn stad, haha)en er kwamen er ook uit mijn stad!
Was niet echt een groot verschil...er waren nl meerdere met hetzelfde probleem! ( ook volle cursussen).
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11

Bericht  Smaragdje zo 3 apr 2011 - 0:23

Je kunt ook altijd nog proberen of je je nog ergens kunt aanmelden. Ik vond het opzich wel leuk om te volgend of ik er ook echt iets aan heb moet ik nog uitvinden.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  PapillonRose zo 3 apr 2011 - 0:26

Ik heb niks gevolgd van een officieële cursus, en ook niks gemist. Heb wel een anders soort 'cursus' gehad met medemama's die zich ook zo brak voelden, dat was via het ziekenhuis. En echt heel veel aandacht aan het bevallen zelf hebben we ook weer niet besteed. Zonder cursus kan je prima bevallen, hoewel een cursus natuurlijk best leuk of nuttig kan zijn. Maar zonder ga je het ook gewoon redden Very Happy Zwangerschapszwemmen is trouwens erg leuk heb ik gehoord, wilde dat zelf ook doen maar is er helaas niet van gekomen toen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  L!ND@ zo 3 apr 2011 - 9:22

Ik heb geen enkele cursus gevolgd, werd al hysterisch bij het idee alleen al. Ok, mensen ontmoeten leek me wel leuk, maar daar hield het dan ook wel mee op. Vond mezelf niet serieus genoeg voor zoiets en ik was erg bang voor de bevalling. Ik wilde er dus niet iedere week aan herinnert worden dat ik nog moest gaan bevallen. En geloof mij.....Die baby komt er hoe dan ook! Met of zonder cursus. Ik heb er niks aan gemist, ze zeggen je wel wat je het beste kunt doen en hoe. Ik heb van te voren veel gelezen, dat vond ik dan wel weer fijn.
L!ND@
L!ND@
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2391
Punten : 2535

Bericht  Gast zo 3 apr 2011 - 9:33

Ik ben een paar keer geweest maar de juf en de meeste moeders waren zo zweverig... Dat is niks voor mij.
Heb ook niks gebruikt tijdens de bevalling wat ik geleerd heb tijdens de gym.

Ik ga nu ook niks doen.

Gast
Gast

Bericht  Chelle zo 3 apr 2011 - 9:46

Ik heb samen met mijn man vorige week een "les" zwangerschapsbegeleiding gehad van 2 uur. Maar dit was individueel dus niet in een groep. Dit heb ik gedaan omdat ik ook te laat was met inschrijven. Het adres had ik van mijn vk gekregen.
Ik heb er best wat van geleerd. Vooral het persen weet ik nu. (hoe je geen tomaat-hoofd krijgt bij het persen). Dat had ik bijvoorbeeld niet geweten.

Verder denk ik wel dat je ook een hoop kan vinden op internet. Maar het was wel fijn om even te leren...

Ik ga nog 1x terug om te bespreken over het "herstellen na de bevalling". Dus wat voor oefeningen en zo.

Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868

Bericht  Susan zo 3 apr 2011 - 9:55

Ik wist pas bij de geboorte van Yrsa echt goed hoe ik moest persen. Ezra is met de vacuümpomp gehaald, dus dan pers je wel een beetje mee, maar het is toch anders.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kat1980 zo 3 apr 2011 - 20:24

Op het moment dat de bevalling begon, wist ik echt niet meer wat ik geleerd had bij de "pufcursus" Gelukkig wist mijn vriend nog wel wat er besproken was tijdens de partnerles, dus dat was wel handig Wink Dit was bij mijn tweede zwangerschap en dan zou je dus verwachten dat je het al weet van de eerste keer...
Maar goed, bij de eerste had ik nooit geleerd hoe ik weeen moest opvangen. En vertelde de verpleegkundige in het ziekenhuis me dus hoe ik mijn weeen moest wegpuffen. Ook vertelde de gyn tijdens het persen wat ik wel en niet moest doen.
Persoonlijk denk ik dat het dus ook best goed komt zonder zwangerschapscursus! De vk of gyn zal je heus wel een beetje op weg helpen tijdens de bevalling.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Thunder zo 3 apr 2011 - 20:34

Ik heb het bij beide kinderen niet gehad en volgens mij heb ik er niks aan gemist.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096

Bericht  Gast zo 3 apr 2011 - 20:36

het zal ongetwijfeld nuttig zijn, maar niet essentieel om te kunnen bevallen. Ik vond het puffen en het persen vanzelf gaan en de vk geeft je wel aanwijzingen.

Gast
Gast

Bericht  Diese zo 3 apr 2011 - 21:03

Hoewel ik denk dat het zeker zonder kan, vond ik het wel nuttig. Ik moest drie uur lang persweeen weg puffen en ik wist op een gegeven moment niet meer wat voor en achter was. Ik vond het daarom heel fijn dat mijn vriend wist hoe ik moest puffen en mij dit voordeed. Hij heeft dit tijdens de cursus geleerd.
Verder vond ik het prettig om voorlichting te krijgen over de manieren en hulpmiddelen van het bevallen (bv baarkruk en die "skippybal". Ik liep bij de gyn ipv de VK, en daar wordt in de begeleiding veel minder aandacht aan besteedt.
Het contact met andere zwangere vrouwen vond ik wel leuk, maar soms ook wel een verplichting. We komen nu nog af en toe bij elkaar, maar het zijn zulke andere types. Maar om aan te geven dat ik er geen behoefte meer aan heb vind ik dan weer lastig haha. Ik heb ook aan zwangerschapszwemmen gedaan, en daar kom je ook wel in contact met anderen. Ik vind dat wat ongedwonger en je kunt "kiezen" met wie je wel/geen praatje maakt.
Diese
Diese
Prater
Prater

Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Flip Fluitketel zo 3 apr 2011 - 22:59

Ik heb ook een zwangerschapscursus gevolgd vond het wel nuttig, maar tijdens de bevalling was ik alles totaal vergeten. Had het ook gedaan voor de contacten, maar vele van de groep kenden elkaar al en dan is het toch wat lastiger om er tussen te komen. Maar vond het wel leuk om het te hebben meegemaakt.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Gast zo 3 apr 2011 - 23:22

ik heb geen cursus of niets gedaan, ik had zoiets van waarom zou ik die cursus doen, als ik aan het bevallen ben zeggen ze je dan wel hoe je iets het beste kunt doen.

Gast
Gast

Bericht  duckie zo 3 apr 2011 - 23:31

ik heb geen cursus gedaan, kraamhulp en verloskundige hebben precies gezegd hoe en wat....
heb er een beeld van dat je met zn allen op een rijtje zit te puffen (weet niet of dat een reeel beeld is hoor) en vond dat dus niet echt mijn ding...
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: