Huis kopen, geregistreerd partnerschap/ samenlevingscontact?
+6
boekenwurm83
Verona
Kqip
Jerry
Rumble
Live Laugh Love
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Huis kopen, geregistreerd partnerschap/ samenlevingscontact?
Misschien gaan wij (ik hoop het) binnenkort een huis kopen. Voor NHG is het nodig dat er een samenlevingscontact of een geregistreerd partnerschap komt.
Omdat we erover denken volgend jaar te trouwen, zien wij dit als puur administratief, maar het wel goed regelen.
Wat zouden jullie doen en waarom? Wat zijn de voors en tegens voor jou?
Omdat we erover denken volgend jaar te trouwen, zien wij dit als puur administratief, maar het wel goed regelen.
Wat zouden jullie doen en waarom? Wat zijn de voors en tegens voor jou?
Live Laugh Love- Fluisteraar
- Aantal berichten : 340
Punten : 504
Registratiedatum : 20-11-10
Re: Huis kopen, geregistreerd partnerschap/ samenlevingscontact?
Is dat standaard nodig voor NHG?? Want dan hebben wij ook een probleem :S Ik zou het eigenlijk zonde van mijn geld vinden, zeker als je volgend jaar sowieso gaat trouwen.
Gast- Gast
Fauve schreef:Is dat standaard nodig voor NHG?? Want dan hebben wij ook een probleem :S Ik zou het eigenlijk zonde van mijn geld vinden, zeker als je volgend jaar sowieso gaat trouwen.
Ja, je moet wat geregeld hebben (tenminste dat vertelde de bank). Misschien nieuwe regel ofzo?
Live Laugh Love schreef:Fauve schreef:Is dat standaard nodig voor NHG?? Want dan hebben wij ook een probleem :S Ik zou het eigenlijk zonde van mijn geld vinden, zeker als je volgend jaar sowieso gaat trouwen.
Ja, je moet wat geregeld hebben (tenminste dat vertelde de bank). Misschien nieuwe regel ofzo?
Ah, mooi klote dan :S dat wist ik niet.
Gast- Gast
Ik zou voor een geregistreerd partnerschap gaan als jullie er in principe en gevoelsmatig al wel klaar voor zijn om te trouwen, maar om praktische redenen nog wachten. Dit kan gratis of goedkoop als jullie toch al in gemeenschap van goederen willen gaan trouwen. Als je huwelijkse voorwaarden wil, zou ik even uitzoeken of je die vanuit een GP kan 'overhevelen' naar een huwelijk.
Ben je er eigenlijk nog niet klaar voor om te trouwen, zou ik nu voor een samenlevingscontract gaan, ook al kost je dat een paar honderd euro. En vergeet niet dat je dan waarschijnlijk ook testamenten wil laten opstellen (tenzij je wil dat in het geval dat een van jullie overlijdt het huis naar diens ouders gaat). Als je trouwt of een GP aangaat ben je automatisch al de enige erfgenaam van je echtgenoot.
Ben je er eigenlijk nog niet klaar voor om te trouwen, zou ik nu voor een samenlevingscontract gaan, ook al kost je dat een paar honderd euro. En vergeet niet dat je dan waarschijnlijk ook testamenten wil laten opstellen (tenzij je wil dat in het geval dat een van jullie overlijdt het huis naar diens ouders gaat). Als je trouwt of een GP aangaat ben je automatisch al de enige erfgenaam van je echtgenoot.
Gast- Gast
Willen jullie trouwens een huis op jullie beider namen laten zetten? Want ik smste mijn vriend net even en als de een het koopt en het op 1 naam wordt gezet, heb je daar verder geen last van. Maar goed dan moet je dat wel willen natuurlijk (en kunnen).
Gast- Gast
We willen het op beide namen zetten, das dan waarschijnlijk het verschil met jullie.
Wij denken ook aan GP, ook omdat er een kinderwens is en je dan al meer hebt geregeld dan met een samenlevingscontract.
Alleen op onze gemeente site staat dat het net zo duur is als trouwen, das vind ik apart.
Maar dan gaan we lekker op maandag ochtend en zetten we het tegen die tijd om in een huwelijk.
Wij denken ook aan GP, ook omdat er een kinderwens is en je dan al meer hebt geregeld dan met een samenlevingscontract.
Alleen op onze gemeente site staat dat het net zo duur is als trouwen, das vind ik apart.
Maar dan gaan we lekker op maandag ochtend en zetten we het tegen die tijd om in een huwelijk.
Misschien een onbeleefde vraag, maar is er dan een kinderwens vóór jullie gaan trouwen? (niet dat dat raar is, maar omdat je het hebt over volgend jaar)
Gast- Gast
Nee hoor, mag je gewoon vragen. Er is idd een kinderwens.. we proberen hem uit te stellen. We vinden het helemaal niet erg om met dikke toeter te moeten trouwen. Maar we hopen dat we het nog een aantal maandjes kunnen uitstellen. Het is de vraag of het ons lukt (verlangen is erg groot). En je weet natuurlijk nooit wanneer het lukt. Vandaar dat het in miijn achterhoofd speelt van.. het kan maar vast geregeld zijn.Fauve schreef:Misschien een onbeleefde vraag, maar is er dan een kinderwens vóór jullie gaan trouwen? (niet dat dat raar is, maar omdat je het hebt over volgend jaar)
Ah ja, ik begrijp het nu! Dan zou ik inderdaad gaan voor een GP.
Gast- Gast
Wij hebben ook een GP maar wij kunnen dat alleen omzetten in een huwelijk in onze eigen woonplaats. Wanneer we dus een kasteeltje in weet-ik-veel-waar leuk vinden om daar te trouwen is dat gewoon onmogelijk, daar moet je wel rekening mee houden. Maar voor de rest zou ik gewoon voor een gratis GP gaan op de dag dat het in jouw gemeente gratis is.
Wij hebben wel partnerschapsvoorwaarden en testamenten bij de notaris laten opstellen hiervoor maar dat is maar net hoe je e.e.a. geregeld wil hebben.
Ik weet dat het omzetten van GP naar Huwelijk maar 40 euro kost dus dat is dan wel weer een meevallertje...
Wij hebben wel partnerschapsvoorwaarden en testamenten bij de notaris laten opstellen hiervoor maar dat is maar net hoe je e.e.a. geregeld wil hebben.
Ik weet dat het omzetten van GP naar Huwelijk maar 40 euro kost dus dat is dan wel weer een meevallertje...
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Nucia schreef:Wij hebben ook een GP maar wij kunnen dat alleen omzetten in een huwelijk in onze eigen woonplaats. Wanneer we dus een kasteeltje in weet-ik-veel-waar leuk vinden om daar te trouwen is dat gewoon onmogelijk, daar moet je wel rekening mee houden. Maar voor de rest zou ik gewoon voor een gratis GP gaan op de dag dat het in jouw gemeente gratis is.
We blijven gewoon in deze regio wonen, dus dat is makkelijk. 40 euro moet lukken
Idd nu gratis GP denk ik en dan trouwen..
Tenminste als het huis doorgaat dan
samenlevingscontract, omdat dat volgens mij veel goedkoper is
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Fauve schreef:Live Laugh Love schreef:Fauve schreef:Is dat standaard nodig voor NHG?? Want dan hebben wij ook een probleem :S Ik zou het eigenlijk zonde van mijn geld vinden, zeker als je volgend jaar sowieso gaat trouwen.
Zo'n reactie was er laatst ook al in een van de woon-topics.
Voor de huizenbezitters zonder samenlevingscontract: hoe heb je het geregeld met partnerpensioen dan? En wat gebeurt er met 't huis als een van jullie komt te overlijden?
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Ik zou zeker geen honderden uit gaan geven aan een samenlevingscontract als je trouwen op de planning hebt staan. Ik zou gewoon voor nu gratis GP doen en daarna trouwen. Even navragen bij je gemeente wat dat kost enzo.
Kqip- Prater
- Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11
Jerry schreef:
Voor de huizenbezitters zonder samenlevingscontract: hoe heb je het geregeld met partnerpensioen dan? En wat gebeurt er met 't huis als een van jullie komt te overlijden?
Onze notaris zei dat niemand eigenlijk weet dat je echt moet trouwen wil je huis naar jou gaan. Met een samenlevingscontract ben je nog niet officieel de erfgenaam zei zij. Zelf vond ze het ook heel raar dat het zo is, maar blijkbaar zit je met een samenlevingscontract ook niet veilig. Zij heeft het zelfs helemaal voor ons uitgezocht.
Verona- Prater
- Aantal berichten : 581
Punten : 708
Live Laugh Love schreef:Nucia schreef:Wij hebben ook een GP maar wij kunnen dat alleen omzetten in een huwelijk in onze eigen woonplaats. Wanneer we dus een kasteeltje in weet-ik-veel-waar leuk vinden om daar te trouwen is dat gewoon onmogelijk, daar moet je wel rekening mee houden. Maar voor de rest zou ik gewoon voor een gratis GP gaan op de dag dat het in jouw gemeente gratis is.
We blijven gewoon in deze regio wonen, dus dat is makkelijk. 40 euro moet lukken
Spannend hoor! Wanneer horen jullie of het huis doorgaat?
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Jerry schreef:Fauve schreef:Live Laugh Love schreef:Fauve schreef:Is dat standaard nodig voor NHG?? Want dan hebben wij ook een probleem :S Ik zou het eigenlijk zonde van mijn geld vinden, zeker als je volgend jaar sowieso gaat trouwen.
Welke reactie bedoel je?
Gast- Gast
Je hoeft niet per se te trouwen hoor. Als je naast een samenlevingscontract ook testamenten laat opstellen en elkaar als enige erfgenaam aanwijst is het ook geregeld.Verona schreef:Onze notaris zei dat niemand eigenlijk weet dat je echt moet trouwen wil je huis naar jou gaan. Met een samenlevingscontract ben je nog niet officieel de erfgenaam zei zij. Zelf vond ze het ook heel raar dat het zo is, maar blijkbaar zit je met een samenlevingscontract ook niet veilig. Zij heeft het zelfs helemaal voor ons uitgezocht.
Gast- Gast
Nucia schreef:Live Laugh Love schreef:Nucia schreef:Wij hebben ook een GP maar wij kunnen dat alleen omzetten in een huwelijk in onze eigen woonplaats. Wanneer we dus een kasteeltje in weet-ik-veel-waar leuk vinden om daar te trouwen is dat gewoon onmogelijk, daar moet je wel rekening mee houden. Maar voor de rest zou ik gewoon voor een gratis GP gaan op de dag dat het in jouw gemeente gratis is.
Spannend hoor! Wanneer horen jullie of het huis doorgaat?
Huis gaat doorrr!
Vanmiddag zijn we er uitgekomen met de verkopende partij!! Dus op naar het gemeentehuis hahahah!
Morgen maar even vrij genomen om alles te regelen en uit te zoeken.. spannend
freakielief schreef:Je hoeft niet per se te trouwen hoor. Als je naast een samenlevingscontract ook testamenten laat opstellen en elkaar als enige erfgenaam aanwijst is het ook geregeld.Verona schreef:Onze notaris zei dat niemand eigenlijk weet dat je echt moet trouwen wil je huis naar jou gaan. Met een samenlevingscontract ben je nog niet officieel de erfgenaam zei zij. Zelf vond ze het ook heel raar dat het zo is, maar blijkbaar zit je met een samenlevingscontract ook niet veilig. Zij heeft het zelfs helemaal voor ons uitgezocht.
sorry misschien begrijp ik het verkeerd maar bedoel je te zeggen dat als het huis op onze beide namen staat, en mijn partner komt te overlijden, dat met alleen een samenlevingscontract het huis dan naar de ouders van mijn partner gaat, ook al staat het ook op mijn naam en ben ik nog springlevend?
misschien begrijp ik je wel verkeerd hoor
boekenwurm83- Prater
- Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10
Gefeliciteerd met jullie woning!!!
Ik meende, dat als je GP doet en je daarna wilt trouwen, dat je dan eerst je GP moet laten ontbinden en dus eigenlijk van elkaar moet 'scheiden' om weer iets nieuws aan te gaan. Maar dat kan ik mis hebben. Of het kan gevoelsmatig zo op me overkomen.
Mijn vriend en ik hebben een SC gedaan, omdat we pas over een paar jaar willen trouwen én omdat het idee van het 'ontbinden' van het GP wat tegenstond.
Ik meende, dat als je GP doet en je daarna wilt trouwen, dat je dan eerst je GP moet laten ontbinden en dus eigenlijk van elkaar moet 'scheiden' om weer iets nieuws aan te gaan. Maar dat kan ik mis hebben. Of het kan gevoelsmatig zo op me overkomen.
Mijn vriend en ik hebben een SC gedaan, omdat we pas over een paar jaar willen trouwen én omdat het idee van het 'ontbinden' van het GP wat tegenstond.
Gast- Gast
Je hoeft je GP niet te ontbinden om te trouwen hoor. Je GP wordt dan omgezet in een huwelijk, maar je trouwt dan niet officieel, dat klinkt een beetje vaag.. Eh het wordt dus gewoon omgezet. Misschien dat ze dat bedoelden? Want als je echt een nieuw huwelijk aan wilt gaan zal je je GP moeten ontbinden inderdaad. Bovendien kun je best in schubbekutteveen trouwen als je in Bussum een GP aan bent gegaan, dan moet je de officiele gedeelte van je huwelijk alleen op het gemeentehuis van waar je GP geregistreerd staat gebeuren. Dat is gewoon een krabbel en dan kun je (dus eigenlijk "nep" of voor de lol:P) trouwen waar je wilt.
Verder over de erfenis en samenlevingscontract, niet het hele huis gaat dan naar de ouders, dat lijkt me een beetje raar als het ook op jouw huis staat, maar de helft dat van je partner is wel, als jij niet als erfgenaam staat aangemerkt.
Verder over de erfenis en samenlevingscontract, niet het hele huis gaat dan naar de ouders, dat lijkt me een beetje raar als het ook op jouw huis staat, maar de helft dat van je partner is wel, als jij niet als erfgenaam staat aangemerkt.
Gast- Gast
Dat bedoelde ik inderdaad boekenwurm. Hoe het dan verder gaat en of ze ook direct aanspraak kunnen maken op hun helft (dus dat jij moet verkopen) weet ik niet, zo ver heb ik me er niet in verdiept.Powerbabe schreef:Verder over de erfenis en samenlevingscontract, niet het hele huis gaat dan naar de ouders, dat lijkt me een beetje raar als het ook op jouw huis staat, maar de helft dat van je partner is wel, als jij niet als erfgenaam staat aangemerkt.
Gast- Gast
Zodra je de erfenis "ontvangen" hebt kun je er aanspraak op maken. Tenzij er voorwaarden aan zijn verbonden. Maar dat is dus zuur ja, zo kunnen mensen het elkaar heel moeilijk maken. Je kunt wel je partners deel van zijn/haar ouders kopen, als zij willen verkopen.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Wat doe je aan met je geregistreerd partnerschap??
» Geregistreerd partnerschap
» Geregistreerd partnerschap - vraagjes...
» Trouwen of geregistreerd partnerschap....
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Geregistreerd partnerschap
» Geregistreerd partnerschap - vraagjes...
» Trouwen of geregistreerd partnerschap....
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: