Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerstkook tips.

4 plaatsers

Ga naar beneden

Kerstkook tips. Empty Kerstkook tips.

Bericht  studiebol za 4 dec 2010 - 7:22

Hey Meiden,
Met kerst komen mijn schoonouders hier eten. Nu is mijn contact met hun echt niet goed, ze hebben behoorlijk wat dingen gedaan en gezegd die mij enorm hebben gekwetst. Maar goed het zijn wel de ouders van mijn vriend en ik snap dat hij ze met kerst wel graag wil zien. Nu hebben wij ze dus uitgenodigd bij ons thuis om te komen eten. En nu heb ik dus wat inspiratie nodig! Ik ben echt geen super kookwonder, maar mijn schoonmoeder vind dat zij dat zelf wel is dus ze zal al snel op alles commentaar hebben, dat moet ik proberen te negeren dan op dat moment. Maar ik dacht misschien hebben jullie wat ideeen die gewoon niet te moeilijk zijn, maar wel wat specialer dan anders?

Als voorgerecht had ik bedacht een portobello gevuld met geitenkaas, en in die geitenkaas meng ik dan wat honig,uitjes en wat nootjes. Dat heb ik laatst bij een vriendin gegeten dus ik weet hoe ik dat moet maken. Een toetje zal ook nog wel lukken het gaat dus meer om het hoofdgerecht, vis of vlees maakt niet uit!

En misschien hebben jullie nog tips wat smiddags lekker is bij de koffie als ze net aangekomen zijn?
Thanks alvast!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstkook tips. Empty Re: Kerstkook tips.

Bericht  loura za 4 dec 2010 - 11:17

Kalkoen!

Haha dat ga ik namelijk zelf maken dit jaar voor de fam.. Ik ga voor een traditioneel Amerikaans kerst maaltijd dit keer.

Je kan ook rollade maken of gevulde kip.. Als je dat bij een goede slager haalt kan er niet heel veel mis gaan...
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  minoessepoes zo 5 dec 2010 - 21:57

Ik en mijn vriend hebben vorig jaar bij mijn schoonouders ook een hele kalkoen gemaakt,voor zo'n 12 mensen. Er zat een vulling in van ui, knoflook, broodkruim, citroenrasp en peterselie geloof ik, dan was de huid ingewreven met zout en peper en dan afgedekt met plakjes spek, daardoor was de kalkoen heel lekker mals en niet droog geworden. Tijdens het bakken hebben we de kalkoen ook telkens overgoten met de vet/vocht wat uit de kalkoen kwam.

Wij zijn dit jaar tweede kerstdag met zijn tweeën en dan maken we eend, dan kopen we gewoon filets met het vet eraan, snijden dat in en bakken de eend dan in zijn eigen vet, daarbij een kriekbier saus. Zo lekker!

Mijn moeder maakt altijd ossenhaas in bladerdeeg. Dan braad ze de ossenhaas aan en maakt in een andere pan een prutje van champignons, rode paprika, ui, tomatenpuree en ik weet niet precies wat voor een kruiden, dat legt ze dan eerst op het bladerdeeg en dan vervolgens het stuk vlees en dat dan dicht rollen, dat nog een uurtje in de oven, het vlees moet nog wel rosé zijn.

minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 2:00

Zo'n vleesgerecht a la kalkoen, kip of rollade is op zich niet moeilijk. Het geeft even wat voorbereiding, maar daarna schuif je het gewoon in de oven.

Ik ben zelf echt helemaal gek op confit de canard, eend dus. Dat kan je kopen in een blik bij de delicatessezaak. Dat wordt echt super knapperig in de oven. Dat zou je met aardappelpuree/kroketjes/gratin kunnen serveren. Als groenten maak ik vaak haricots verts (chique boontjes haha) met een spekreepje er om heen. Simpel maar mooi.

Gast
Gast

Bericht  Caro ma 6 dec 2010 - 3:44

Je kunt ook een hele kip pakken. Daar maak je rustig de huid van los zodat er een holletje ontstaat tussen het vlees en de huid. Als je dit rustig doet, dan is het een koud kunstje.
Dit kun je vullen met een kruidenmengsel, bijvoorbeeld met platte peterselie, (citroen)tijm en salie, plus zout en peper. je hakt dit in kleine stukjes en je stopt dit tussen het vlees en de huid in. Verder doe je een ui, gesneden in grove stukken, een knoflookje geplet in het beestje zelf. Het huidje kan je dna nog inwrijven met wat olie en beetje zout maar hoeft niet. Dit schuif je de oven in op 220 graden, laat dit ong 45 minuten staan (afhankelijk vd maat van de kip) en je bent klaar.
Je kan dit ook vullen met een vulling van bieslook, rode peper (naar smaak en pitjes verwijderd) en ricotta. Dit kan je ook tussen het vlees en de huid smeren.
Dit kan je van te voren maken zodat je op dat moment zelf geen druk van je schoonmoeder hebt. Hierbij kan je bijvoorbeeld sperziebonen, gerold in een klein stukje bacon serveren en (zelfgemaakte) aardappelgratin.

Als toetje kan je nog denken aan zelfgemaakte chocolate chip koekjes, die bak je op dat moment af. laat ze even afkoelen totdat ze lauwwarm zijn en dan maak je er een soort burgertje van met vanille ijs. Doordat de chocolade uit het koekje nog warm is, is het een lekkere combinatie.

Edit: dit laatste gerecht, heb ik zelf aangepast nav dit gerecht van Bill granger. Je kan namelijk verschillende kruiden door het ricotta mengsel doen. Beetje citroen doet het altijd goed erbij:

http://recipefinder.ninemsn.com.au/restaurantrecipes/311944/bill-grangers-ricotta-and-herb-stuffed-roast-chicken
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  studiebol ma 6 dec 2010 - 5:44

Als ik heel eerlijk ben vind ik kalkoen niet zo'n succes. De kans dat die te snel taai of niet lekker mals wordt vind ik te groot omdat ik dus niet super goed ben! Ik heb het wel eens gegeten met kerst en weet dat mijn moeder er best druk mee was. Dat wil ik dus liever niet.

Marin, eend klinkt op zich wel lekker! Maar wat voor delicatessenzaak bedoel je? Kan je namen noemen dan kan ik kijken of dat hier in de buurt is.
Bedankt alvast voor al jullie tips!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 7:05

Confit de canard is Frans, dus bij een Frans zaakje zit je sowieso wel goed. Maar ik bedoel bij een traiteur, of andere delicatessenzaak. Niet echt een keten ofzo, gewoon de plaatselijke traiteur zal zoiets misschien hebben voor de kerstdagen. Het zit in een blik.
Mocht je daar niet aan kunnen komen kan je altijd nog aan magret de canard denken, dat is eendenborstfilet, dat is minder vet en kan je gewoon bij de AH kopen. Maar confit de canard is echt extreem lekker doordat het zo knapperig wordt in de oven (het bakt in z'n eigen vet).

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 7:11

Even ter illustratie:

Confit de Canard:

Kerstkook tips. Recette_confit_de_canard_aux_raisins(1)

Kerstkook tips. 011194_c

Moddervet, maar daardoor heerlijk knapperig zoals je ziet. Het moet in de oven, super simpel.

In zo'n blik zit het:

Kerstkook tips. Confid-de-canard-1

Magret de Canard:

Kerstkook tips. Images?q=tbn:ANd9GcTZtKTxBh6dVPgaw2sGb1bm-1cnzmAg5V2SaTdXTEfjX_tcmvqY[img][/img][img]

Kerstkook tips. Images?q=tbn:ANd9GcR58axswWofUkt7-s-PQxJURnAYGS2FP8InIkyY8lEyeyvy4tPJ

Dit is iets minder vet dus, maar daardoor minder lekker vind ik zelf persoonlijk. Het is een heel ander soort gerecht.

Gast
Gast

Bericht  studiebol ma 6 dec 2010 - 8:19

MArin, bedankt! Ik zal eens vragen wat mijn vriend er van vind.. en is kijken of ik kan bedenken waar ik het hier in de buurt zou kunnen kopen!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: