Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...

+8
Raindrop
Pien
Winegum
Mint
TukTuk
Inge
Snoes
Jerry
12 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan... Empty Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...

Bericht  Jerry zo 13 maa 2011 - 20:45

We hebben besloten dat we in ons nieuwe huisje een kat willen!
Alleen ik heb geen idee hoe je zoiets aanpakt, als in, waar kun je het beste zo'n beestje vandaan halen? Op marktplaats zoeken voelt ook niet helemaal goed...
We willen graag een kitten. Op internet worden verschillende dingen gezegd, de één zegt met 10 weken mogen ze weg, de ander zegt met 13 en een vriendin van me heeft er twee die ze met 8 weken heeft opgehaald.

Wie kan me vertellen hoe je zoiets 't handigst aan kan pakken?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan... Empty Re: Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 20:48

Ik denk dat je eerst moet kijken wat voor kitten je precies wil. Wil je een raskat of niet? Zo niet, kan je denk ik gemakkelijk wel eens in het asiel gaan rondkijken, daar zitten vaak ook heel wat katten. Als je wel een raskat wil, dan moet je denk ik fokkers gaan zoeken. Wij hebben onze kat in een dierenwinkel gekocht, maar wij wisten ook echt wat we wilden. Het moest een britse korthaar, silver tabbey zijn. Dus hebben we daar op internet naar gezocht, zijn we wezen kijken en hebben we op 12 weken de kitten meegekregen.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120

Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan... Empty Re: Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...

Bericht  Inge zo 13 maa 2011 - 20:51

Leuk dat jullie voor een kitten gaan... 2 is nog leuker Wink (vind ik persoonlijk)

minimaal 12 weken bij de moeder is het beste.

Je kan ook kijken op kattenplaza, daar staan veel vrouwen die een katten/kittenopvang hebben.
Zelf heb ik via kattenplaza mijn 2 kittens gevonden. Beide opgehaald met 8 weken omdat het kittens waren zonder moederpoes.
Mocht je een kitten bij een kittenopvang halen heb je soms dat een kitten eerder dan 12 weken weg gaat, dit is dan om plek te maken voor nieuwe hulpeloze kittens, dus ook bij een kittenopvang gebeurd het soms dat ze eerder weg gaan dan 12 weken.

Maar zou sowieso voor een asiel of een kittenopvang gaan.
Daar betaal je trouwens wel rond de 65,- voor je kitten (dan heeft de kitten inentingen gehad)
Sowieso belangrijk dat je kitten de 1e inentingen gehad heeft, als ze voor de 12 weken bij jou is moet je zelf de 3e inenting nog halen

Laatst aangepast door Inge op zo 13 maa 2011 - 20:52; in totaal 1 keer bewerkt
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 20:51

Ik zou als eerste bij een asiel gaan kijken. Die zitten straks helemaal vol met katten van verschillende leeftijden.
En een kitten moet het liefst 10 tot 12 weken bij de moeder blijven.

Gast
Gast

Bericht  Jerry zo 13 maa 2011 - 20:57

We hoeven niet persé een raskat, al vind ik die van jou supermooi snoes!

Ik zal op kattenplaza eens rondsnuffelen!

Met twee heb ik het idee dat ze mekaar 'opjutten' en zo je hele huis afbreken (en daarbij heb je met twee, bijna twee keer alle kosten).
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 20:58

Ik zou ook wel voor 2 gaan.. En dan het liefst tegelijk ophalen. Het is voor een kat zoveel leuker om met zijn 2en te zijn, hier lopen ze samen lekker te ravotten, elkaar achterna te zitten, maar ook samen eten, slapen bij elkaar, likken elkaar schoon etc etc.

Ik zal ook proberen de kittens zo lang mogelijk bij de moeder te laten, mijn poes was al heel vroeg bij de moeder weg, misschien zelfs al met 5/6 weken (weten niet hoe oud ze is), ze is toen opgevangen door kennissen van ons, want ze werd verwaarloosd door de vorige eigenaars, alleen onze kennissen konden haar niet houden, dus hebben wij haar overgenomen. Ze is nog steeds heel mager, ondanks dat ze heel goed eet etc, ze heeft gewoon te kort bij haar moeder kunnen zogen.

Je moet inderdaad even kijken of je een ras kat wilt, of dat het je niet uitmaakt. Ik zou toch via Marktplaats of via een Asiel kijken. Controleer wel even of ze al geënt zijn als je ze ophaalt, en ontvlooit/ontwormd, anders moet je dat gelijk even doen.

Overigs zou ik geen natvoer voor de hele dag geven, zeker een kitten niet. Gewoon een goede brok, die moeten de hele dag beschikbaar zijn, en water. Ik geef ze sinds een paar weken als extratje savonds ieder een half zakje natvoer, of soms wat rauwe kip of gekookte witvis.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 21:03

Jerry schreef:We hoeven niet persé een raskat, al vind ik die van jou supermooi snoes!

Ik zal op kattenplaza eens rondsnuffelen!

Met twee heb ik het idee dat ze mekaar 'opjutten' en zo je hele huis afbreken (en daarbij heb je met twee, bijna twee keer alle kosten).

Dat valt enorm mee. Zorg gewoon dat ze een leuke krabpaal hebben om op te ravotten. En ja ze zitten elkaar hier wel eens achterna, maar we hebben nog geen meubels gehad die daar onder lijden.
En kwa kosten, ook dat valt wel mee.. Ja de inentingen (al krijg je vaak korting als je met 2 of meer katten tegelijk komt). Je kan met 1 kattenbak doen, dus dat zijn ook de kosten niet (al zijn die ook niet eens zo duur), ze delen een krabpaal, ze delen speeltjes etc.
Enige wat je meer betaald is het voer.. Voer kan je zo duur maken als je zelf wilt (al zou ik niet zomaar het goedkoopste voer kopen), en kwa natvoer, dat is vaak duurder. Zolang je een goede brok geeft, en natvoer gewoon als lekkernij tussendoor, kan je gewoon goedkoop natvoer kopen, bijvoorbeeld van Euroshopper eigen merk.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry zo 13 maa 2011 - 21:10

op kattenplaza kan ik eigenlijk alleen maar raskatten vinden met stamboom en de hele mikmak, of kijk ik dan niet goed...?

En wat betreft één of twee: daar kom ik zelf wel uit :P (zou ook een beetje slecht zijn als ik er twee neem, alleen omdat dat hier op 't forum wordt gezegd en dat ik over een half jaar denk 'had ik toch maar één genomen')
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 21:16

Wij hebben maar 1 kitten, en we hebben niet het idee dat ze eenzaam is of dat ze een speelkameraadje nodig heeft. Wij geven haar genoeg aandacht en ze komt ook heel veel knuffelen enz. Wij wilden zelf ook maar eentje, omdat we waarschijnlijk onze kitten over een jaar zwanger willen laten worden en dan nog een kitten houden en de rest zouden we dan wegdoen. Dan zijn ze ook met 2, moeder en dochter, en dat vinden wij wel een fijn idee.

Onze poes krigjt trouwens zo goed als nooit natvoer. Héél soms eens, we hebben haar denk ik, in de 5 maanden dat we haar hier hebben, 4 keer natvoer gegeven.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mint zo 13 maa 2011 - 21:37

Wij hebben onze katten gevonden als zwerfkatjes en ze krijgen `s ochtends en `s avonds allebei natvoer uit 1 zakje/blikje. Dus 1/4 deel per keer. Dit doen we omdat de katten anders `s avonds niet binnen komen, en we willen de katten wel graag elke dag binnen zien. We gebruiken het natvoer dus echt als lokmiddel smile
Ik zou ook gaan voor 2 katjes (als het kan uit 1 nestje), je merkt dan toch vaak dat ze lekker bij elkaar gaan liggen, met elkaar spelen etc. Dingen slopen doen ze bij ons niet.
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 21:42

Snoes schreef:Wij hebben maar 1 kitten, en we hebben niet het idee dat ze eenzaam is of dat ze een speelkameraadje nodig heeft. Wij geven haar genoeg aandacht en ze komt ook heel veel knuffelen enz. Wij wilden zelf ook maar eentje, omdat we waarschijnlijk onze kitten over een jaar zwanger willen laten worden en dan nog een kitten houden en de rest zouden we dan wegdoen. Dan zijn ze ook met 2, moeder en dochter, en dat vinden wij wel een fijn idee.

Onze poes krigjt trouwens zo goed als nooit natvoer. Héél soms eens, we hebben haar denk ik, in de 5 maanden dat we haar hier hebben, 4 keer natvoer gegeven.

Sorry dat ik het zeg, maar heb je wel enig idee hoeveel (ongeplande) nestjes er al zijn, en dat er dus een enorm overschot aan kittens is? Waarom dan expres een nestje laten komen omdat jullie dat zo leuk lijkt? Je merkt uiteindelijk niet eens dat het moeder/dochter is, kwa gedrag naar elkaar toe..

En wat als je de kittens niet kwijt raakt? Wat wil je er dan mee doen? (Ik neem overigs aan dat dit geen raskat betreft?)
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 21:45

Jerry schreef:op kattenplaza kan ik eigenlijk alleen maar raskatten vinden met stamboom en de hele mikmak, of kijk ik dan niet goed...?

En wat betreft één of twee: daar kom ik zelf wel uit :P (zou ook een beetje slecht zijn als ik er twee neem, alleen omdat dat hier op 't forum wordt gezegd en dat ik over een half jaar denk 'had ik toch maar één genomen')

Kan me niet voorstellen dat je na een half jaar ineens dat zou denken.. De kans is nog groter dat je denkt "had ik maar helemaal geen kat genomen"

Je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten, maar als ik zie hoe leuk ze hier samen zijn, ben ik echt ZO blij dat we er voor 2 gegaan zijn! Zeker ook omdat mijn vriend ook de hele dag werkt, en ik er door de weeks niet ben, hebben ze overdag lekker elkaar. Vorige week was ik met onze poes naar de dierenarts, die moest gesteriliseerd worden, en ik was daarna ff de stad in, kwam paar uur later terug, zonder onze poes nog, en onze kater was helemaal van slag.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 21:46

AngelNyn, het betreft hier wel een raskat, een raskat waar overigens veel vraag naar is, dus er is geen enkele twijfel dat de kittens snel weg zullen zijn. Ja, wij wilden op ons appartement maar 1 poes, dat is onze beslissing geweest en daar zijn we heel blij mee. Maar we hebben altidj gezegd dat, wanneer we een groter huis hebben, we er eentje bijwillen. En aangezien onze kat een raskat is, willen we daar graag mee fokken.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 21:48

AngelNyn schreef:
Je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten, maar als ik zie hoe leuk ze hier samen zijn, ben ik echt ZO blij dat we er voor 2 gegaan zijn! Zeker ook omdat mijn vriend ook de hele dag werkt, en ik er door de weeks niet ben, hebben ze overdag lekker elkaar. Vorige week was ik met onze poes naar de dierenarts, die moest gesteriliseerd worden, en ik was daarna ff de stad in, kwam paar uur later terug, zonder onze poes nog, en onze kater was helemaal van slag.

Maar dat is toch voor ieder persoon verschillend? Wij zijn heel blij dat we maar voor eentje zijn gegaan en op termijn zal er een tweede bijkomen, maar ik ben blij dat we er niet gelijk 2 hadden/hebben. Wij zijn overdag meestal ook niet thuis, maar overdag slaapt ze meestal toch, ook al zijn we wel thuis.

Wat betreft het van slag zijn van je kater, dat lijkt me logisch. Als ze altijd al gewend geweest zijn om met 2 te zijn is het natuurlijk raar als ze plots alleen zijn. Maar onze poes weet niet beter, dus zij vindt het allemaal prima.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 21:54

Snoes schreef:AngelNyn, het betreft hier wel een raskat, een raskat waar overigens veel vraag naar is, dus er is geen enkele twijfel dat de kittens snel weg zullen zijn. Ja, wij wilden op ons appartement maar 1 poes, dat is onze beslissing geweest en daar zijn we heel blij mee. Maar we hebben altidj gezegd dat, wanneer we een groter huis hebben, we er eentje bijwillen. En aangezien onze kat een raskat is, willen we daar graag mee fokken.

Ik neem aan dat je dus ook de benodigde testen laat doen, bij zowel haar als de kater? Want er zijn nogal wat regels omtrent het fokken en stamboom aanvragen etc.
Welk ras is het trouwens?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 21:56

AngelNyn, wij gaan niet zomaar lukraak onze poes zwanger laten worden hoor, we weten waar we mee bezig zijn. Het gaat overigens over een britse korthaar, silver tabbey.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Winegum zo 13 maa 2011 - 21:56

AngelNyn schreef:
Snoes schreef:Wij hebben maar 1 kitten, en we hebben niet het idee dat ze eenzaam is of dat ze een speelkameraadje nodig heeft. Wij geven haar genoeg aandacht en ze komt ook heel veel knuffelen enz. Wij wilden zelf ook maar eentje, omdat we waarschijnlijk onze kitten over een jaar zwanger willen laten worden en dan nog een kitten houden en de rest zouden we dan wegdoen. Dan zijn ze ook met 2, moeder en dochter, en dat vinden wij wel een fijn idee.

Sorry dat ik het zeg, maar heb je wel enig idee hoeveel (ongeplande) nestjes er al zijn, en dat er dus een enorm overschot aan kittens is? Waarom dan expres een nestje laten komen omdat jullie dat zo leuk lijkt? Je merkt uiteindelijk niet eens dat het moeder/dochter is, kwa gedrag naar elkaar toe..

En wat als je de kittens niet kwijt raakt? Wat wil je er dan mee doen? (Ik neem overigs aan dat dit geen raskat betreft?)

Wat een nare opmerking zeg!! Alsof Snoes hier niet over na heeft gedacht? Daarnaast is het een hele mooie poes en zal er zeker wel vraag naar zijn. Ik heb stiekem ook wel interesse Embarassed Mensen moeten dus ook maar niet zwanger raken, want oh jeej hoeveel kinderen lopen er wel niet op de wereld rond die verwaarloost worden, geen vader of moeder hebben en weet ik wat? Erg apart als je het mij vraagt.

Over het dikgedrukte vraag ik me af waar je die wijsheid vandaan haalt. Wij hebben een moeder en dochterpoes en vooral de dochter kan totaal niet zonder haar moeder. Ze mauwt als ze haar 'kwijt' is, ligt het liefst dicht bij elkaar te slapen etc. Dus hier is daar al totaal geen sprake van.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 21:57

Snoes schreef:
AngelNyn schreef:

Maar dat is toch voor ieder persoon verschillend? Wij zijn heel blij dat we maar voor eentje zijn gegaan en op termijn zal er een tweede bijkomen, maar ik ben blij dat we er niet gelijk 2 hadden/hebben. Wij zijn overdag meestal ook niet thuis, maar overdag slaapt ze meestal toch, ook al zijn we wel thuis.

Wat betreft het van slag zijn van je kater, dat lijkt me logisch. Als ze altijd al gewend geweest zijn om met 2 te zijn is het natuurlijk raar als ze plots alleen zijn. Maar onze poes weet niet beter, dus zij vindt het allemaal prima.

Ik zeg toch ook dat ze het zelf moet weten, ik zeg alleen dat ík er wel blij mee ben dat ik er 2 heb en het niet anders gedaan zou hebben. Als jij er liever 1 wilt moet je dat doen, ik ben alleen van mening dat het voor een kat leuker is om met zijn 2en te zijn, dus daarom heb ik er voor 2 gekozen. Wat een ander doet, moeten ze lekker zelf weten.
En over dat altijd al gewend zijn, dat is slechts 2 maandjes pas, het is dus niet zo dat ze al jaren samen zijn Wink
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 22:00

Winegum schreef:
AngelNyn schreef:

Wat een nare opmerking zeg!! Alsof Snoes hier niet over na heeft gedacht? Daarnaast is het een hele mooie poes en zal er zeker wel vraag naar zijn. Ik heb stiekem ook wel interesse Embarassed Mensen moeten dus ook maar niet zwanger raken, want oh jeej hoeveel kinderen lopen er wel niet op de wereld rond die verwaarloost worden, geen vader of moeder hebben en weet ik wat? Erg apart als je het mij vraagt.

Over het dikgedrukte vraag ik me af waar je die wijsheid vandaan haalt. Wij hebben een moeder en dochterpoes en vooral de dochter kan totaal niet zonder haar moeder. Ze mauwt als ze haar 'kwijt' is, ligt het liefst dicht bij elkaar te slapen etc. Dus hier is daar al totaal geen sprake van.

Ik dacht in eerste instantie dat het niet om een raskat ging, maar om gewoon een huistuinkeuken kat.
En daarvan zijn al genoeg kittens die geen huisje kunnen vinden, dus waarom dan het probleem alleen maar groter maken.

Wat jij zegt over dat dochterpoes niet zonder haar moeder kan, natuurlijk, die zijn niet anders gewend. Zelfde als dat mijn 2 katten ook niet zonder elkaar kunnen, terwijl ze niet uit hetzelfde nest komen. Ik bedoelde dus te zeggen, je ziet geen verschil tussen 2 katten die bij elkaar gezet zijn, en moeder en dochter, ze worden toch welk aanhankelijk naar elkaar toe, zeker als ze al als kitten bij elkaar gezet worden.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 22:04

Snoes schreef:AngelNyn, wij gaan niet zomaar lukraak onze poes zwanger laten worden hoor, we weten waar we mee bezig zijn. Het gaat overigens over een britse korthaar, silver tabbey.

Ok, het kwam een beetje over als "oh leuk een nestje!", zonder dat je er echt veel van af leek te weten. Fokken is nog een heel gedoe (Mijn zus heeft een cattery dus weet er genoeg van af) en veel mensen onderschatten het. En door dat soort mensen worden rassen verpest. Maar dan heb ik niks gezegd.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 22:04

Ik wil wel een poes van Snoes! Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Snoes zo 13 maa 2011 - 22:06

_Donnaa schreef:Ik wil wel een poes van Snoes! Very Happy
Straks kom ik kittens te kort :shock:

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Winegum zo 13 maa 2011 - 22:07

AngelNyn schreef:
Snoes schreef:AngelNyn, wij gaan niet zomaar lukraak onze poes zwanger laten worden hoor, we weten waar we mee bezig zijn. Het gaat overigens over een britse korthaar, silver tabbey.

Ok, het kwam een beetje over als "oh leuk een nestje!", zonder dat je er echt veel van af leek te weten. Fokken is nog een heel gedoe (Mijn zus heeft een cattery dus weet er genoeg van af) en veel mensen onderschatten het. En door dat soort mensen worden rassen verpest. Maar dan heb ik niks gezegd.

Waarom vraag je dat dan niet? Je stelt je gelijk zo aanvallend op alsof ze een of andere blonde doos is die poesjes ooh zo schattig vinden? Erg onnodig om dan gelijk zo te reageren.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  TukTuk zo 13 maa 2011 - 22:12

Winegum schreef:
AngelNyn schreef:

Waarom vraag je dat dan niet? Je stelt je gelijk zo aanvallend op alsof ze een of andere blonde doos is die poesjes ooh zo schattig vinden? Erg onnodig om dan gelijk zo te reageren.
Ja heb je misschien ook wel gelijk in, ik nam gewoon in eerste instantie aan dat het om een niet-raskat ging:)
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 22:20

AngelNyn schreef:
Winegum schreef:
AngelNyn schreef:

Ja heb je misschien ook wel gelijk in, ik nam gewoon in eerste instantie aan dat het om een niet-raskat ging:)
Het staat al in haar eerste reactie.. laughcry

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: