Met een kitten stoeien
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Met een kitten stoeien
Even een vraagje voor de kattenkenners...
Wij hebben sinds begin deze week een kitten in huis, superleuk ding! Opgegroeid zonder mams, dus erg aan mensen gewend en dus helemaal niet schuw!
Nou weet ik dat kittens in het nest met elkaar stoeien en dat dat er soms best 'ruig' aan toe kan gaan... Maar zodra er eentje 'pijn' heeft (piepen), houdt de ander meestal wel op.
Nou houdt ons katje er wel van om af en toe te 'dollen' en gaat dan ook met m'n handen stoeien (afgewisseld met m'n hand en vingers aflikken).
Mijn theorie hierover is: zo kan ze ook leren wat 'spelen' is en wanneer het te hard gaat, want als ze me pijn doet, roep ik 'au' en houd ik haar wat steviger vast (dat ze weet dat ik sterker ben) en houdt ze op.
Nou vind ik op internet vrij weinig hierover en het enige dat ik kan vinden, is dat het wordt afgeraden... Maar 't is toch gewoon spelen en aldoende leren voor zo'n beestje (we hebben er eentje btw)
Wie weet of dit prima is, of dat we hierdoor een valse kat creëren?
Wij hebben sinds begin deze week een kitten in huis, superleuk ding! Opgegroeid zonder mams, dus erg aan mensen gewend en dus helemaal niet schuw!
Nou weet ik dat kittens in het nest met elkaar stoeien en dat dat er soms best 'ruig' aan toe kan gaan... Maar zodra er eentje 'pijn' heeft (piepen), houdt de ander meestal wel op.
Nou houdt ons katje er wel van om af en toe te 'dollen' en gaat dan ook met m'n handen stoeien (afgewisseld met m'n hand en vingers aflikken).
Mijn theorie hierover is: zo kan ze ook leren wat 'spelen' is en wanneer het te hard gaat, want als ze me pijn doet, roep ik 'au' en houd ik haar wat steviger vast (dat ze weet dat ik sterker ben) en houdt ze op.
Nou vind ik op internet vrij weinig hierover en het enige dat ik kan vinden, is dat het wordt afgeraden... Maar 't is toch gewoon spelen en aldoende leren voor zo'n beestje (we hebben er eentje btw)
Wie weet of dit prima is, of dat we hierdoor een valse kat creëren?
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Met een kitten stoeien
Tja ik zou eigenlijk willen dat ik bij Frits eerder heb ingegrepen.... Ik heb 'm altijd maar laten gaan en vond 't wel prima, met als gevolg dat zijn 'spelen', nu dus behoorlijk ruw is. Te hard voor mijn neefje van 4 bijv.. Hij heeft van mij nooit geleerd dat-ie niet hard mag bijten namelijk!
Nu probeer k 't hem af te leren, door als-ie te hard bijt, een tik op z'n neus te geven (met 2 vingers zegmaar) of even een kort rukje naar achter, aan z'n nekvel. 't Is daardoor wel iets minder geworden..
Nu probeer k 't hem af te leren, door als-ie te hard bijt, een tik op z'n neus te geven (met 2 vingers zegmaar) of even een kort rukje naar achter, aan z'n nekvel. 't Is daardoor wel iets minder geworden..
Gast- Gast
Bij mijn kat, blies ik dan in haar "gezicht", niet zoals katten naar elkaar blazen (want dat kan ik niet), maar gewoon lucht zeg maar. Niet te hard en heel kort, daar schrok ze dan een beetje van, maar niet teveel/te hard dat ze bang van mij werd en het deed haar ook geen pijn. Zoals je een vlieg van je arm zou blazen zeg maar.
Sayuri- Fluisteraar
- Aantal berichten : 336
Punten : 347
Registratiedatum : 18-01-11
Ik heb ook een kitten die het leuk vindt om dat te doen. Ik liet het ook gewoon toe eerst maar nu probeer ik het wel echt af te leren door hard 'au' te roepen en een tik te geven (niet heel hard natuurlijk ). Dat helpt soms meteen maar meestal pas na een paar keer haha! Maar ik heb wel het idee dat er vordering in zit.
Gast- Gast
Op die manier kan je het haar/hem (?) prima afleren inderdaad. Zolang je haar maar een klein tikje geeft en geen mep .
Ze moet respect voor je krijgen, geen angst! Succes!
Ze moet respect voor je krijgen, geen angst! Succes!
Sorella- Kletskop
- Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Je moet gewoon haar niet met je handen laten spelen, alleen met een stukje speelgoed aan een touwtje oid. Bij onze eerste kat hadden we ook zo iets van ach dat zal wel meevallen. met als gevolg dat nu hij een grote kater is en hij wil stoeien het er nogal ruig aan toe gaat. Al zit je maar even aan zijn buik dan denk hij gelijk dat je wilt spelen, voor kinderen en mensen die een lichte angst voor katten hebben is dat al te veel.
Onze tweede kat hebben we nooit met onze handen laten spelen, zodra ze in je handen beet oid, gelijk stoppen en een speeltje aanbieden. Nou die heeft werkelijk nog nooit iets gedaan, mijn dochtertje sleept haar het hele huis door kan haar in de poppenbuggy zetten etc, en ook al is ze daar niet heel erg van gediend dan loopt ze gewoon weg ipv nagels/tanden te voorschijn te halen. Dus ik raad het je af, ook tegen mensen die op visite komen zeggen dat ze haar niet mogen laten bijten anders leren ze het alsnog.
Onze tweede kat hebben we nooit met onze handen laten spelen, zodra ze in je handen beet oid, gelijk stoppen en een speeltje aanbieden. Nou die heeft werkelijk nog nooit iets gedaan, mijn dochtertje sleept haar het hele huis door kan haar in de poppenbuggy zetten etc, en ook al is ze daar niet heel erg van gediend dan loopt ze gewoon weg ipv nagels/tanden te voorschijn te halen. Dus ik raad het je af, ook tegen mensen die op visite komen zeggen dat ze haar niet mogen laten bijten anders leren ze het alsnog.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
@ Tazz
Dat ligt ook wel een beetje aan de kat denk ik. Mijn kat speelt nog steeds met mijn handen maar alleen als ik het startsein geef met een bepaald geluid. Dan gaan haar oren naar achter en komt ze met dikke staart aangelopen! Ze grijpt dan altijd m'n handen maar ze heeft nog nooit haar nagels gebruikt. Ook hapt ze dan in m'n handen maar ook nooit hard. Als we op de trap spelen ook, ze slaat wel maar zonder nagels.
Dat ligt ook wel een beetje aan de kat denk ik. Mijn kat speelt nog steeds met mijn handen maar alleen als ik het startsein geef met een bepaald geluid. Dan gaan haar oren naar achter en komt ze met dikke staart aangelopen! Ze grijpt dan altijd m'n handen maar ze heeft nog nooit haar nagels gebruikt. Ook hapt ze dan in m'n handen maar ook nooit hard. Als we op de trap spelen ook, ze slaat wel maar zonder nagels.
Sorella- Kletskop
Ja, maar zo heb jij haar dat geleerd. Als je een kat/kitten leert dat het wel zijn nagels mag gebruiken zal die dat ook op latere leeftijd blijven doen.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Tazz schreef:Ja, maar zo heb jij haar dat geleerd. Als je een kat/kitten leert dat het wel zijn nagels mag gebruiken zal die dat ook op latere leeftijd blijven doen.
Daarom bevestigde ik ook wat Jerry al zei, zo heb ik het mijn kat namelijk ook geleerd. Zodra ze het te hard deed dan gaf ik haar op haar kop. Maar misschien heb ik gewoon een kat die dat soort dingen snel oppikt. Heb haar ook leren zitten en pootjes geven !
Sorella- Kletskop
Zeker niet gaan blazen tegen je kat in een spel. Je bent er niet boos op en gaat niet aanvallen. Kittens onderling lopen weg als het te ruw word. Dus auw roepen en stoppen met spelen en later weer verder gaan.
En inderdaad liever niet met handen spelen.
En inderdaad liever niet met handen spelen.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Sorella schreef:@ Tazz
Zo (ongeveer) doe ik het ook. Het is niet dat ze ieder moment dat ik m'n handen naar haar uitsteek, ze denkt dat ze mag stoeien en vervolgens m'n hand 'aanvalt'. Als ze in een 'stoeibui' is, lok ik haar met m'n hand en dan pas slaat ze haar pootjes om m'n hand en ligt ze wat te kauwen op m'n vingers...
Vind 't wel lastig, want ik denk dan, als je haar alleen met speeltjes laat stoeien, leert ze daarvan niet hoe hard ze mag bijten etc...
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Mijn katten zijn ook zonder moeder opgegroeid maar hebben wel elkaar, dus misschien dat dat het verschil is... Maar die van mij stoeien met elkaar en mijn man stoeit ook geregeld met ze, maar verder zullen ze mensen nooit bijten of überhaupt naar ze uithalen. Hebben ze echt nog nooit gedaan. Echt een verademing, de kat van mijn ouders is daarin echt verschrikkelijk, die bijt en haalt al uit als je alleen maar naar d'r wijst
Maargoed, ik heb dus eigenlijk geen antwoord op je vraag, sorry.
Maargoed, ik heb dus eigenlijk geen antwoord op je vraag, sorry.
Gast- Gast
Ja, zoals je het nu al doet. Au roepen als het pijn doet en je hand wegtrekken, dan begrijpt je kat wel dat het niet leuk meer is.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» een nieuwe kitten. Naam bedenken en andere kitten vraagjes
» Een kitten!!
» kitten erbij
» Visite en kitten
» Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...
» Een kitten!!
» kitten erbij
» Visite en kitten
» Een kitten aanschaffen, hoe pak je dat aan...
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: