Onze hond
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Onze hond
Wij hebben een mechelse herder teef van 1,5 jaar. Ze is echt onwijs lief.
Maar, als we met haar aan de riem lopen en we komen andere mensen/dieren tegen, wordt ze helemaal woest en staat als een beest tekeer te gaan alsof ze die andere mensen/dieren wil verscheuren. (Blaffen en springen.) Wij houden haar dan kort met het hoofd naast ons been en lopen door. Als het kan laten we haar zitten zodat de prikkelfactor aan ons voorbij kan gaan. Soms blijft ze dan wel rustig zitten.
Ik schaam me altijd dood daarvoor. Mensen kunnen wel denken dat ze vals is. maar dat is ze niet. Als ze los loopt, heeft ze amper aandacht voor andere dieren/mensen. Dan snuffelt ze wat en loopt rustig verder. Ze vind het ook wel fijn om geaait te worden door anderen als we met iemand aan de praat raken. Ze slaat eerder op de vlucht voor andere honden die dominant over komen dan dat ze de strijd aan gaat. Ze doet zich stoer voor, maar is ze eigenlijk helemaal niet. Ze is wat groot, maar als er een Jack russel aan komt met een grote mond dan gaat ze er snel vandoor. Ze is trouwens niet overdreven angstig en vind andere honden ook wel boeiend.
Dit deed ze eerst ook wel een beetje. Maar sinds kort doet ze het weer heel erg. We blijven rustig en proberen het te negeren. Als ik eerlijk ben vind ik het lopen zo niet leuk meer. Begrijp niet waarom ze aan de riem zo woest wordt op andere mensen/dieren, en als ze los loopt is er niks aan de hand. Dan luisterd ze ook goed.
Iemand een idee of dit een fase is of wat dan ook?
Maar, als we met haar aan de riem lopen en we komen andere mensen/dieren tegen, wordt ze helemaal woest en staat als een beest tekeer te gaan alsof ze die andere mensen/dieren wil verscheuren. (Blaffen en springen.) Wij houden haar dan kort met het hoofd naast ons been en lopen door. Als het kan laten we haar zitten zodat de prikkelfactor aan ons voorbij kan gaan. Soms blijft ze dan wel rustig zitten.
Ik schaam me altijd dood daarvoor. Mensen kunnen wel denken dat ze vals is. maar dat is ze niet. Als ze los loopt, heeft ze amper aandacht voor andere dieren/mensen. Dan snuffelt ze wat en loopt rustig verder. Ze vind het ook wel fijn om geaait te worden door anderen als we met iemand aan de praat raken. Ze slaat eerder op de vlucht voor andere honden die dominant over komen dan dat ze de strijd aan gaat. Ze doet zich stoer voor, maar is ze eigenlijk helemaal niet. Ze is wat groot, maar als er een Jack russel aan komt met een grote mond dan gaat ze er snel vandoor. Ze is trouwens niet overdreven angstig en vind andere honden ook wel boeiend.
Dit deed ze eerst ook wel een beetje. Maar sinds kort doet ze het weer heel erg. We blijven rustig en proberen het te negeren. Als ik eerlijk ben vind ik het lopen zo niet leuk meer. Begrijp niet waarom ze aan de riem zo woest wordt op andere mensen/dieren, en als ze los loopt is er niks aan de hand. Dan luisterd ze ook goed.
Laatst aangepast door Dolcis_ op zo 13 maa 2011 - 3:05; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Re: Onze hond
Dolcis_ schreef:Wij hebben een mechelse herder teef van 1,5 jaar. Ze is echt onwijs lief.
Ik schaam me altijd dood daarvoor. Mensen kunnen wel denken dat ze vals is. maar dat is ze niet. Als ze los loopt, heeft ze amper aandacht voor andere dieren/mensen. Dan snuffelt ze wat en loopt rustig verder. Ze vind het ook wel fijn om geaait te worden door anderen als we met iemand aan de praat raken. Ze slaat eerder op de vlucht voor andere honden die dominant over komen dan dat ze de strijd aan gaat. Ze doet zich stoer voor, maar is ze eigenlijk helemaal niet. Ze is wat groot, maar als er een Jack russel aan komt met een grote mond dan gaat ze er snel vandoor.
Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is. Ik moest meteen denken aan the dog whisperer. Misschien dat je daar tips vandaan kunt halen ofzo? Ik heb namelijk echt geen verstand van honden. Succes!
Gast- Gast
Het komt op mij over dat ze zich aan de lijn onveilig en beperkt in haar bewegingsvrijheid (geen mogelijkheid tot vluchten, wanneer nodig) voelt. En als ze niet kan vluchten, dan kan ze misschien maar beter zorgen dat iedereen maar voor háár op de vlucht slaat.
Dat gevoel krijg ik er in elk geval een beetje bij.
Dat gevoel krijg ik er in elk geval een beetje bij.
Gast- Gast
Ben je zelf wel relaxed ? (ik voel weer een discussie over Ceasar Milan(o?) aankomen ) Als jij al begint te stressen, trek je misschien onbewust aan de lijn?
Gast- Gast
Doordat ze zo wild reageert houden we haar idd wel kort naast ons omdat ze anders alle kanten op springt. Als ze op haar achterpoten staat kan ze met haar voorpoten over mijn schouders. Dus als je dan bedenkt hoe lastig dat lopen is als zo'n hond alle kanten op springt, is mijn eerste reactie kort houden.
Dit doe ik niet bij voorbaat al ofzo. Wel echt pas als ze zo wild wordt.
Dit doe ik niet bij voorbaat al ofzo. Wel echt pas als ze zo wild wordt.
Gast- Gast
Ik kan je geen advies geven en misschien waardeer je mijn post helemaal niet zelfs, want ik ben bang voor de meeste honden en weet er weinig van.
Wel vind ik het heel erg rot voor je dat je hond zo doet, maar toch zou ik haar in woonwijken enzo niet losdoen en wel aan de riem laten. Voor mensen met een angst kan dat echt doodeng zijn, een hond die zonder riem wordt uitgelaten. Als ik die tegenkom kan ik echt in paniek raken, maar dit terzijde.
Misschien kan je een uitgaansplek vinden waar ze wel los kan lopen? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Wel sneu voor je hond ook, ze zal zich niet op dr gemak voelen als ik t zo lees.
Wel vind ik het heel erg rot voor je dat je hond zo doet, maar toch zou ik haar in woonwijken enzo niet losdoen en wel aan de riem laten. Voor mensen met een angst kan dat echt doodeng zijn, een hond die zonder riem wordt uitgelaten. Als ik die tegenkom kan ik echt in paniek raken, maar dit terzijde.
Misschien kan je een uitgaansplek vinden waar ze wel los kan lopen? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Wel sneu voor je hond ook, ze zal zich niet op dr gemak voelen als ik t zo lees.
Gast- Gast
Ze heeft het niet altijd zo gehad. Laatste tijd alleen weer.
We laten haar ook niet los in een woonwijk. We hebben hier naast het huis een dijk met fietspad en die gaat langs het park. Dus daar lopen we wel vrij veel langs met haar.
En omdat ze zo groot is, is ze best bedreigend voor vreemde mensen. Die zien alleen een grote mechelse herder die ze niet kennen. Dat is wat anders dan dat ze een shih tzu zien los lopen.
in het park loopt ze wel los, dat is ook een losloopgebied, en dan is er ook niks aan de hand. Dat is het gekke er aan. Dan kijkt ze amper om naar andere mensen.
Vervelend dat je zo bang bent. hoe komt dat?
We laten haar ook niet los in een woonwijk. We hebben hier naast het huis een dijk met fietspad en die gaat langs het park. Dus daar lopen we wel vrij veel langs met haar.
En omdat ze zo groot is, is ze best bedreigend voor vreemde mensen. Die zien alleen een grote mechelse herder die ze niet kennen. Dat is wat anders dan dat ze een shih tzu zien los lopen.
in het park loopt ze wel los, dat is ook een losloopgebied, en dan is er ook niks aan de hand. Dat is het gekke er aan. Dan kijkt ze amper om naar andere mensen.
Gast- Gast
Dolcis_ schreef:Ze heeft het niet altijd zo gehad. Laatste tijd alleen weer.
Bedankt voor je uitleg, zo te zien doe je t allemaal heel goed met je beessie en dan is het balen dat ze zo doet als ze aan de lijn is. Heb je de dierenarts al om raad gevraagd?
Mijn angst komt voor uit het feit dat ik op mijn 2e in mijn wang ben gebeten door een hond ( commentaar eigenaren: "dat doet die anders nooit hoor" ), op mijn 10e achterna gezeten door een hond en net kon voorkomen dat hij me pakte, en in dec 2009 in mijn gezicht ben gebeten en bij mijn arm gegrepen. Ik maakte toen schoon bij een cliënt en ging door mijn knieën omdat meneer niet uit de stoel kon komen, en zijn hond zat naast hem. Ik deed niks, maar opeens was 't "hap" Alle keren lokte ik niks uit, maar misschien voelden de honden dat ik bang was, wat ze erg waakzaam maakten en misschien zelf bang waren dat ik wat zou doen..? Geen idee eigenlijk.
Plus mijn moeder is haar hele leven al bang voor honden dus ik heb t ook deels van haar denk ik.
Sorry voor mn lange offtopic verhaaltje...
Gast- Gast
tijd voor the dog whisperer!
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Jerry schreef:tijd voor the dog whisperer!
Dat denk ik ook..
Ik denk dat je iig heel veel informatie daar vandaan kan halen..
Maar als ik bekijk wat Cesar altijd doet dan moet je je hond met het uitlaten heel goed op zijn houding letten! Zogauw deze alert word (staart omhoog, oren omhoog, staren) moet je hem corrigeren door de 'ksst' (wat Cesar altijd doet) en een klein rukje een de riem.. laat zien dat jij de baas bent (zelfverzekerde houding, besliste stem) en tja dit is veel oefenen en vergt wat tijd maar dat lukt je vast wel!
De hond van mijn ouders (een welshcorgi van 6jaar) had ook zo'n probleem: zij werd helemaal hysterisch als er mensen binnen komen en als er mensen weggaan (heel schel en hard blaffen, springen), zelfde deed ze met auto's, als de bel gaat.. en ook wij hebben naar Cesar gekeken En wat bleek? We 'gooien' haar nu op de rug en houden haar even vast zodat ze zich overgeeft.. dit doen we nu sinds 3 maand en ze is zo verandert! Veel rustiger als er mensen komen of weggaan..
Succes!
Pannetoet- Kletskop
- Aantal berichten : 2192
Punten : 2318
Registratiedatum : 18-11-10
Wat Maple zegt idd, sommige honden vinden het aan een lijn minder fijn, kunnen niet vluchten als dat nodig is.
Maar ga ook eens na bij jezelf: Als jij mensen of andere honden aan ziet komen, ga jij dan gelijk de lijn korter houden/maken? Want daarmee geef jij spanning aan. Als je de lijn gewoon laat vieren en pas ingrijpt indien echt noodzakelijk is het misschien al anders voor haar.
Maar ga ook eens na bij jezelf: Als jij mensen of andere honden aan ziet komen, ga jij dan gelijk de lijn korter houden/maken? Want daarmee geef jij spanning aan. Als je de lijn gewoon laat vieren en pas ingrijpt indien echt noodzakelijk is het misschien al anders voor haar.
Gast- Gast
Komt spuit 11:
Ze voelt zich niet veilig aan de lijn, een hond denkt, vechten of vluchten. Aangezien vluchten niet gaat, gaat ze al over op vechten, en reageert ze zo. Ik denk dat je het heel goed doet, door gewoon door te lopen en te negeren. Houd haar wel kort, en probeer haar af te leiden met bijv. een balletje of snoepje. Met 1 hand de riem vasthouden, dan heb je meer controle. Zorgen dat jij tussen de andere hond en haar loopt. Kijk ver vooruit of je een andere hond ziet, en begin alvast met afleiden, op het moment dat de andere hond dichterbij komt kort houden, en (heel belangrijk) beloon haar zodra je voorbij bent. Meer advies heb ik even niet.
Ze voelt zich niet veilig aan de lijn, een hond denkt, vechten of vluchten. Aangezien vluchten niet gaat, gaat ze al over op vechten, en reageert ze zo. Ik denk dat je het heel goed doet, door gewoon door te lopen en te negeren. Houd haar wel kort, en probeer haar af te leiden met bijv. een balletje of snoepje. Met 1 hand de riem vasthouden, dan heb je meer controle. Zorgen dat jij tussen de andere hond en haar loopt. Kijk ver vooruit of je een andere hond ziet, en begin alvast met afleiden, op het moment dat de andere hond dichterbij komt kort houden, en (heel belangrijk) beloon haar zodra je voorbij bent. Meer advies heb ik even niet.
Gast- Gast
Misschien een tip om niet zo`n leren riem te gebruiken maar zo`n uitrekbare. Dat werkte bij onze hond erg goed (ik raad wel zo`n echte aan, die goedkope gingen bij ons altijd stuk en onze hond kon echt niet los lopen!)
Mint- Fluisteraar
- Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10
Ik herken het wel van de hond van mijn broer, dat is een kruising mecheler. Ze is nu 10 maanden oud, maar vanaf het moment dat ze loops werd ging ze ook zo door. Wij lossen het op door als je ziet dat ze al wat alerter wordt te zeggen, nee het is goed. Dat blijven we herhalen, en als ze erop af wil dan houden we kort. En als ze dan er weer naar toe wil, korte rukjes aan de riem geven. En we kunnen nu wel merken dat het werkt.
Succes!
Succes!
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Onze hond aangevallen door een andere hond.
» Opstapje of trapje voor onze hond. Tips graag!
» Onze dag!
» Ben onze kat zo zat....
» Onze kat
» Opstapje of trapje voor onze hond. Tips graag!
» Onze dag!
» Ben onze kat zo zat....
» Onze kat
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: