Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouders zedenzaak trokken zich terug

+4
Lynn_
SuperGrover
Novalee
Jeanette
8 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Ouders zedenzaak trokken zich terug Empty Ouders zedenzaak trokken zich terug

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:19

Meerdere ouders van kinderen die betrokken zijn bij de Amsterdamse misbruikzaak hebben hun aangifte ingetrokken. Dat doen ze om de privacy van hun kind te beschermen.
OUDERS ZEDENZAAK TROKKEN ZICH TERUG
fotoFoto

Ouders zedenzaak trokken zich terug

Dat heeft de Amsterdamse burgemeester Van der Laan gezegd. Volgens hem zijn ze bang dat de naam van hun kind ergens opduikt. Niemand kan namelijk garanderen dat dat niet zal gebeuren.

Justitie maakte vandaag de aanklacht bekend tegen hoofdverdachte Robert M. Hij wordt verdacht van verkrachting. Hoeveel kinderen hij heeft verkracht, is niet duidelijk.

Belachelijk natuurlijk dat ze dit niet kunnen garanderen maar zou dit voor jullie een reden zijn om je aanklacht in te trekken? Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken dus ik heb er nog geen mening over...

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouders zedenzaak trokken zich terug Empty Re: Ouders zedenzaak trokken zich terug

Bericht  Jeanette do 10 maa 2011 - 4:22

Natuurlijk erg dat ze de privacy niet kunnen garanderen, maar een aanklacht tegen die vent intrekken? Nooit niet dat ik dat had gedaan. Als mijn kind zoiets zou overkomen, zou ik koste wat het kost willen dat die gast de hoogste straf zou krijgen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Ouders zedenzaak trokken zich terug Empty Re: Ouders zedenzaak trokken zich terug

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:23

Tja ergens snap ik 't wel... Als de namen uitlekken, blijft zoiets altijd op 't web staan volgens mij. Voor mij zou de keuze er van af hangen hoe mijn kind er onder is. Als de kans groot is en het ernaar uitziet, dat mijn zoon/dochter hier 'overheen groeit' en zich kan ontwikkelen als een normaal mens zeg maar, dan zou ik misschien ook liever zijn of haar privacy beschermen..

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:24

Ik snap het ook ergens wel maar je geeft je kind dan toch wel het signaal dat er iets is gebeurd waar hij/ zij zich voor moet schamen en dat lijkt me toch niet juist...

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:26

Zusje van Bert schreef:Ik snap het ook ergens wel maar je geeft je kind dan toch wel het signaal dat er iets is gebeurd waar hij/ zij zich voor moet schamen en dat lijkt me toch niet juist...

Daar heb je helemaal gelijk in, maar wat heeft je kind eraan als 't 3, 4, 5 jaar oud is en 't misschien jaren later dit nog voor de voeten krijgt?

Gast
Gast

Bericht  Novalee do 10 maa 2011 - 4:29

Ik zou me niet terugtrekken. Natuurlijk is het heel vervelend als je zoon of dochter hier later mee geconfronteerd wordt. Maar het feit dat ik de dader dan weg laat komen met zo'n daad zou voor mij reden zijn om toch door te gaan. Nu gaat het in dit geval natuurlijk wel om meerdere slachtoffers dus de kans dat hij vrijgesproken wordt is nihil. Maar toch maakt elk slachtoffer de zaak tegen hem sterker. Daarbij lijkt het me voor het slachtoffer ook fijn om te weten dat zijn ouders hebben geholpen gerechtigheid te krijgen.

Al kan ik me anderzijds ook wel voorstellen dat de ouders hun kind willen beschermen tegen nog meer leed.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:30

Zusje van Bert schreef:Ik snap het ook ergens wel maar je geeft je kind dan toch wel het signaal dat er iets is gebeurd waar hij/ zij zich voor moet schamen en dat lijkt me toch niet juist...

Dat vind ik niet. Ik denk niet dat het een signaal is dat ze zich moeten schamen. Ze beschermen hun kinderen zodat ze niet de rest van hun leven geconfronteerd kunnen worden met een nare gebeurtenis uit het verleden. In het huidige, digitale tijdperk blijft zulke informatie gewoon altijd ergens traceerbaar.

Ik snap die ouders dus heel goed en zou er misschien ook wel voor kiezen. Hij ontloopt zijn straf toch niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:35

Novalee schreef:Ik zou me niet terugtrekken. Natuurlijk is het heel vervelend als je zoon of dochter hier later mee geconfronteerd wordt. Maar het feit dat ik de dader dan weg laat komen met zo'n daad zou voor mij reden zijn om toch door te gaan. Nu gaat het in dit geval natuurlijk wel om meerdere slachtoffers dus de kans dat hij vrijgesproken wordt is nihil. Maar toch maakt elk slachtoffer de zaak tegen hem sterker. Daarbij lijkt het me voor het slachtoffer ook fijn om te weten dat zijn ouders hebben geholpen gerechtigheid te krijgen.

Al kan ik me anderzijds ook wel voorstellen dat de ouders hun kind willen beschermen tegen nog meer leed.

+1

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 10 maa 2011 - 4:46

Ik zou de aanklacht dan wel intrekken. Het feit dat Robert M. een straf krijgt, maakt de psychische last nauwelijks minder, zeker voor de kinderen die veelal ook te klein zijn om te beseffen wat zoiets inhoudt. Maar het risico dat je kind de rest van zijn leven "dat misbruikslachtoffer" is, vind ik veel te groot om te nemen. Mensen kijken anders naar je, je zult steeds benadert worden als slachtoffer. Het is niet iets om je voor te schamen, maar het is wel iets wat je niet aan iedereen vertelt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 4:52

SuperGrover schreef:Ik zou de aanklacht dan wel intrekken. Het feit dat Robert M. een straf krijgt, maakt de psychische last nauwelijks minder, zeker voor de kinderen die veelal ook te klein zijn om te beseffen wat zoiets inhoudt. Maar het risico dat je kind de rest van zijn leven "dat misbruikslachtoffer" is, vind ik veel te groot om te nemen. Mensen kijken anders naar je, je zult steeds benadert worden als slachtoffer. Het is niet iets om je voor te schamen, maar het is wel iets wat je niet aan iedereen vertelt.

+1

Gast
Gast

Bericht  Novalee do 10 maa 2011 - 5:08

SuperGrover schreef:Ik zou de aanklacht dan wel intrekken. Het feit dat Robert M. een straf krijgt, maakt de psychische last nauwelijks minder, zeker voor de kinderen die veelal ook te klein zijn om te beseffen wat zoiets inhoudt.
Het zal het nu inderdaad niet beter maken omdat de meesten nog te klein zijn om überhaupt te beseffen wat er gebeurd is. Maar zodra het kind volwassen is betekent het misschien wel wat voor hem/haar.

Maar het risico dat je kind de rest van zijn leven "dat misbruikslachtoffer" is, vind ik veel te groot om te nemen. Mensen kijken anders naar je, je zult steeds benadert worden als slachtoffer. Het is niet iets om je voor te schamen, maar het is wel iets wat je niet aan iedereen vertelt.
Kijk, dat ze op korte termijn, nu de zaak in het nieuws is, misschien bekend komen te staan als misbruikslachtoffer, oke. Maar over 10, 20 jaar? Zullen er dan echt nog veel mensen hier vanaf weten? Misschien dat je dan iets vindt via Google, maar de kans is veel groter dat er tegen die tijd al veel meer over die persoon online te vinden is (sociale media, informatie van scholen of bedrijven) waardoor die zoekresultaten niet erg hoog zullen komen.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611

Bericht  SuperGrover do 10 maa 2011 - 5:43

Als ik mijn eigen naam google, vind ik maar 4 hits. Als zo'n naam in een grote zedenzaak uitlekt, staat dat vast op verschillende bronnen, dus ik denk niet dat dat zo gauw verdwijnt in andere informatie.

Ik zou het veel erger vinden dat mijn naam als misbruikslachtoffer uit zou lekken, dan dat de dader wellicht iets minder lang straf krijgt.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 5:49

Ik zou het belangrijker vinden dat de dader gestraft wordt en dat ook meegeven aan het kind. De meeste kinderen zijn nog heel erg jong, ik vind de kans klein dat daar over 15 of 20 jaar nog iets over te vinden is. Daarnaast denk ik dat justitie er echt wel alles aan zal doen om de namen niet uit te laten lekken en dan blijft die informatie altijd binnenskamers bij advocaten en justitie. Ik zou er niet vanuit gaan dat een kind meteen voor altijd als 'misbruikslachtoffertje' te boek zal staan. Tenslotte is hij of zij geen Natascha Kampusch oid, waarvan je altijd nog wat zal horen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 6:07

Ik denk met name dat deze ouders dat in een bepaalde (verwarde, geëmotioneerde) geestestoestand doen en daarbij komt natuurlijk dat je in de shock van een traumatische gebeurtenis vaak de taal verliest die toereikend is om je te uiten. Een onmenselijke gebeurtenis overstijgt taal, begrip, ratio etc etc.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 10 maa 2011 - 6:13

Guattari: Bedoel je daarmee te zeggen dat het een irrationeel besluit is om de aanklacht in te trekken als de privacy van je kind daarmee in gevaar wordt gebracht?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 6:16

SuperGrover schreef:Guattari: Bedoel je daarmee te zeggen dat het een irrationeel besluit is om de aanklacht in te trekken als de privacy van je kind daarmee in gevaar wordt gebracht?

Nee, ik bedoel meer dat je op zo'n moment in een emotionele rollercoaster zit qua gevoelens en heldere gedachten; dat je heen en weer wordt geslingerd. Een zedenzaak is emotioneel verschrikkelijk veeleisend en emotioneel extra belastend. Het is de nachtmerrie van iedere ouder dat iemand zich aan je kind vergrijpt en het is daardoor heel moeilijk om je aandacht te verdelen tussen feiten (ratio wat in een rechtbank geldt) en gevoelens (er voor je kind willen zijn in het hier en nu).

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 10 maa 2011 - 6:23

Dat zeker, maar wat zou jij doen in dit geval?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 6:32

Hmm, ik denk niet dat ik representatief ben wat dit betreft, aangezien ik bevoegd ben tot familie-opstelling bij verkrachting; dit was mijn afstudeeronderwerp, dus ik zou de aanklacht niet heel snel intrekken. Ik zou me dus in praktijk kunnen richten op begeleiding van het slachtoffer en het seksuele trauma wat altijd meegedragen wordt, maar dit is natuurlijk wel een heel ander verhaal als het om je eigen kind gaat. Ik train psychologen in hoe zij hierin moeten handelen, dus ik kan het niet zo 'droog' benaderen vanuit mijn positie gezien.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 6:40

Jullie weten helemaal niet wat je zou doen in een dergelijke situatie. Tenzij je er zelf mee te maken hebt gehad. Zo snel oordelen over de ouders, dat ze het niet aan zouden kunnen, emotioneel onstabiel zouden zijn, dat je het zelf anders zou doen... Kom op zeg, je weet totaal niet in welke situatie ze zich bevinden.

Privacy gaat niet alleen om Google. De dader kan middels de aangifte ook beschikken over de adresgegevens van het slachtoffer. Hoe zou jij je voelen als je de veiligheid van je eigen huis moest opgeven? De enige plek waar je je nog enigszins kunt ontspannen? Dat je niet met zekerheid weet wanneer de dader zal komen opdagen? Dan heb je niks meer aan je afstudeerscriptie.

En ja, zo krom zit de Nederlandse rechtstaat in elkaar.

Gast
Gast

Bericht  Lynn_ do 10 maa 2011 - 6:43

Behoorlijk krom inderdaad. Wanneer doe je het 'goed'? Ik weet het ook niet.
Lynn_
Lynn_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Susan do 10 maa 2011 - 8:08

Een zedenmisdrijf is geen klachtmisdrijf meer, dus ook als zij hun aanklacht intrekken kan de dader worden vervolgd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  girli do 10 maa 2011 - 8:15

Ik zat te denken, omdat zoveel ouders aangifte hebben gedaan. Maken die paar ouders dan uit die hun aanklacht intrekken ivm privacy? Ik denk niet dat zijn straf daardoor lager wordt (tenzij de helft van de mensen zich terugtrekken oid).
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 8:25

Noa schreef:Jullie weten helemaal niet wat je zou doen in een dergelijke situatie. Tenzij je er zelf mee te maken hebt gehad. Zo snel oordelen over de ouders, dat ze het niet aan zouden kunnen, emotioneel onstabiel zouden zijn, dat je het zelf anders zou doen... Kom op zeg, je weet totaal niet in welke situatie ze zich bevinden.

Privacy gaat niet alleen om Google. De dader kan middels de aangifte ook beschikken over de adresgegevens van het slachtoffer. Hoe zou jij je voelen als je de veiligheid van je eigen huis moest opgeven? De enige plek waar je je nog enigszins kunt ontspannen? Dat je niet met zekerheid weet wanneer de dader zal komen opdagen? Dan heb je niks meer aan je afstudeerscriptie.

En ja, zo krom zit de Nederlandse rechtstaat in elkaar.

Ik oordeel over niemand maar ik las het en vroeg me af hoe ik er tegen aan zou kijken. Vraag jij je dat nooit af als je dingen leest in de krant of op internet? Daar is toch niets fouts aan? Natuurlijk weet je nooit wat je zou doen als je daadwerkelijk in een dergelijke situatie terecht komt maar mag je er dan ook van te voren nooit over nadenken?

Ik heb dit topic ook verder niet geopend om er achter te komen wat goed of fout is. Zoals ik al aangaf in mijn eerste post wist ik zo snel niet wat ik zou doen en eerlijk gezegd zou ik het nog steeds niet weten (even daar gelaten dat ik natuurlijk niet weet wat ik zou doen als het echt zou gebeuren). Zoals je ziet zijn de meningen al erg verdeeld in dit topic maar wordt daar op een heel normale manier over gepraat. Ik zie niet wat daar fout aan is. Als het aan jou ligt worden er dus geen stellingen meer besproken hier?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 8:50

Ik vind het al verschrikkelijk genoeg als zoiets met mijn kind zou gebeuren, en ik zou daarom ook absoluut niet willen dat mijn kind de stempel van 'het slachtoffer van het Amsterdamse beest' op zich gedrukt krijgen door de media. Ik denk dat een kind daar zijn/haar leven lang last van zal houden, in alles wat hij of zij op z'n pad krijgt. Dat zou voor mij inderdaad dus ook een reden zijn om de aanklacht in te trekken. Zo'n man moet gestraft worden, maar ik vind het nóg belangrijker dat mijn kind dit in alle rust een plekje kan geven, wij als ouders ook, en dat mijn kind in alle rust, zonder stempels en oordelen van buitenaf, op kan groeien.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 10 maa 2011 - 9:00

Maple schreef:Ik vind het al verschrikkelijk genoeg als zoiets met mijn kind zou gebeuren, en ik zou daarom ook absoluut niet willen dat mijn kind de stempel van 'het slachtoffer van het Amsterdamse beest' op zich gedrukt krijgen door de media. Ik denk dat een kind daar zijn/haar leven lang last van zal houden, in alles wat hij of zij op z'n pad krijgt. Dat zou voor mij inderdaad dus ook een reden zijn om de aanklacht in te trekken. Zo'n man moet gestraft worden, maar ik vind het nóg belangrijker dat mijn kind dit in alle rust een plekje kan geven, wij als ouders ook, en dat mijn kind in alle rust, zonder stempels en oordelen van buitenaf, op kan groeien.

+ 1.
Ik kan die ouders heel goed begrijpen en ik denk dat ik dat zelf ook zou doen wanneer het om zo'n grote zaak gaat, al zou het heel tegenstrijdig voelen. Ik zou niet willen dat de namen van mijn kinderen uitlekken, indien zij zoiets mee hebben moeten maken. En zolang ik niet de zekerheid heb dat dat niet zal gebeuren, haak ik zeer waarschijnlijk wel af. Ik weet zelf hoe zo'n stempel is en dat wil ik mijn kinderen niet aandoen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: