Daar is-ie weer.. Belastingcentjes!
+32
xxDila
Primrose
Zora
TukTuk
Bruintje Beer
Lejow
Muppetje
M_as
Kqip
Didi
BJA
Enelya
VeryCherry
Dennenappel
Chocoholic
Atelier Madame
Pomodori
Lotus
Lady4
Parisienne
Tania
Hoochie
Pien
Zonnetje
Toet
ExpressoB
TwistedAngel
Sarah1985
InweCulnamo
girli
aniet
sonly
36 plaatsers
Pagina 2 van 5
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Daar is-ie weer.. Belastingcentjes!
InweCulnamo schreef:Marin schreef:Ik moet het nog invullen, krijg er binnenkort hulp bij haha.
Waar hangt het eigenlijk vanaf of je geld terug krijgt of moet betalen.
eigenlijk weet ik dit niet eens. Weet wel dat als je bv veel spaargeld hebt, dat je hier best veel belasting over moet betalen..mijn geval
baal er best van..
Haha nou ja ik heb nul komma nul spaargeld, dus daar zal het niet aan liggen. Ik hoop echt dat ik wat terug krijg.
Gast- Gast
Maple schreef:Wat een bedragen zie ik hier voorbij komen! Is het nou ook zo dat je met een koopwoning meer terug kunt krijgen (of juist moet betalen)? Los van de hypotheekrenteaftrek (die we al maandelijks krijgen)?
Sommige mensen kiezen ervoor om de maandelijkse teruggave slechts één keer per jaar te laten uitkeren. Daarom zijn de bedragen in zulke gevallen zo hoog. Ik krijg het maandelijks terug, wat zal inhouden dat ik niet zo'n top teruggave zal hebben. Of wellicht zou moeten terugbetalen.
Gast- Gast
Parisienne schreef:Heb ik even een vraagje:
Mijn vriend heeft sinds oktober een vast contract, daarvoor op 0-uren basis gewerkt (overigens wel fulltime voor het grootste gedeelte). Nu gaan we voor het eerst belastingaangifte doen. Nu is mijn vraag waarom je iemand als toeslagpartner zou opgeven? Wij zijn niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, etc. We wonen wel samen (in een huurhuis). Geen huurtoeslag, wel kinderbijslag. Zou hij mij als toeslagpartner op moeten/kunnen geven? Ik ben overigens nog aan het studeren, heb geen studiefinanciering meer maar leen nog wel een heel klein bedrag per maand van de IBG (om mijn studie te kunnen betalen). Verder geen inkomsten gehad in 2010, op kindgebonden budget na (bedrag per maand van de belastingdienst omdat ik geen officiële inkomsten heb). Maar dit zijn natuurlijk geen echte inkomsten maar een soort tegemoetkoming.
Voor ons is het helemaal nieuw en hoop dat jullie mij iets duidelijkheid kunnen geven.
Studiekosten boven de 500 euro mag je opgeven. (collegegeld en boekengeld en bij sommige studies als je bv. verplicht een laptop, fotocamera, tekentafel oid. moet aanschaffen mag dat er ook bij) Als je studiefinanciering krijgt, moet je dat er weer van aftrekken, maar volgens mij geld dat niet voor een lening (vandaag net opgezocht)
Toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag) enzo zijn verder niet van toepassing, hoef je niks over in te vullen. Maar je moet bijvoorbeeld wel weer invullen of je thuiswonende kinderen hebt, dan krijg je geloof ik (weet het niet zeker) per kind ook weer een bedrag.
Toeslagpartners weet ik niet hoe dat werkt.
En bij de belastingtelefoon zijn ze meestal wel behulpzaam als er verder niemand op het forum antwoord weet
sonly- Prater
- Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10
Ik krijg niks terug, maar hoef ook niks te betalen.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb ruim een jaar geleden al een flinke voorlopige aanslag gehad van 2010. Weet niet of ik nog moet bijbetalen.
Lotus- Ratel
- Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10
Ik zal proberen in het kort uit te leggen hoe het met belasting betalen werkt...
Stel je hebt een bruto jaarloon van 30.000. Daar wordt vervolgens loonheffing op ingehouden. Stel het belastingpercentage is 40% dan betaal je € 12.000 loonheffing. Dit draag je dan dus af via je loonstrook maandelijks.
Nu heb je een koopwoning en daar heb je voor een jaar € 5.000 rente op betaald. Omdat je een koopwoning hebt moet je ook eigenwoningforfait betalen. Dit is een bepaald percentage van de waarde van je huis. Stel dat komt uit op € 1.000. Per saldo heb je dan een aftrekpost eigen woning van € 4.000.
Deze € 4.000 trek je af van de € 30.000 inkomen en je herrekende inkomen bedraagt dan € 26.000. Hierover ben je dan 40% belasting verschuldigd, wat € 10.400 is.
Je hebt al afgedragen via je loon € 12.000, dus heb je recht op een teruggaaf van € 1.600.
Je kunt ervoor kiezen (want deze bedragen weet je globaal aan het begin van een jaar ook) om dit maandelijks te ontvangen als teruggaaf en dan ontvang je aan het einde van het jaar niets meer, of je laat het in een keer aan het einde van het jaar uitbetalen.
Stel je hebt een bruto jaarloon van 30.000. Daar wordt vervolgens loonheffing op ingehouden. Stel het belastingpercentage is 40% dan betaal je € 12.000 loonheffing. Dit draag je dan dus af via je loonstrook maandelijks.
Nu heb je een koopwoning en daar heb je voor een jaar € 5.000 rente op betaald. Omdat je een koopwoning hebt moet je ook eigenwoningforfait betalen. Dit is een bepaald percentage van de waarde van je huis. Stel dat komt uit op € 1.000. Per saldo heb je dan een aftrekpost eigen woning van € 4.000.
Deze € 4.000 trek je af van de € 30.000 inkomen en je herrekende inkomen bedraagt dan € 26.000. Hierover ben je dan 40% belasting verschuldigd, wat € 10.400 is.
Je hebt al afgedragen via je loon € 12.000, dus heb je recht op een teruggaaf van € 1.600.
Je kunt ervoor kiezen (want deze bedragen weet je globaal aan het begin van een jaar ook) om dit maandelijks te ontvangen als teruggaaf en dan ontvang je aan het einde van het jaar niets meer, of je laat het in een keer aan het einde van het jaar uitbetalen.
Laatst aangepast door Pomodori op vr 4 maa 2011 - 2:42; in totaal 1 keer bewerkt
Pomodori- Fluisteraar
- Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11
Ik moet nog aangifte doen! Maar mijn collega van de verzekeringen en hypotheken heeft aangeboden het voor me te doen. Maandag neem ik dus even alle papieren mee die hij nodig heeft en dan wordt het voor me gedaan. Erg fijn!
Gast- Gast
Ik krijg ongeveer 500 euro terug volgens het aangifte programma mag ook wel, heb alleen bijbaantjes naast mn studie maar moet van mn tweede baantje vet veel belasting betalen..
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Ik heb geen idee gister belde wel m`n schoonzusje op dat m`n vriend en ik de zorgtoeslag moeten wijzigen omdat we nu samenwonen en toeslagpartners zijn. Hun wisten het niet en kunnen nu 700 euro gaan terugbetalen omdat ze onterecht zorgtoeslag hebben gekregen. Vind opzich wel slecht dat ik dat van m`n schoonzusje moet horen want anders wisten we het niet en hadden we volgend jaar of daarna ook superveel moeten terugbetalen.
Gast- Gast
Als ik alles goed heb ingevuld (moet eigenlijk wel, veel is niet op mij van toepassing) dan krijg ik EUR 327,- terug van de Belastingdienst. Kan ik altijd goed gebruiken!
Chocoholic- Prater
- Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11
Ben ik heel lui als ik zeg dat ik er nog even mee wacht, tot dat hun het gedeeltelijk al voor mij ingevuld hebben?
Ik denk/hoop dat ik wel iets terug krijg, geen wereld bedrag maar wel iets.
Ik denk/hoop dat ik wel iets terug krijg, geen wereld bedrag maar wel iets.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Ik heb het zelf ingevuld, maar het klopt niet want ik zou >€2000 moeten betalen. Dat kan gewoon niet kloppen. Nu zoek ik dus een belastingadviseur maar ik kan alleen mensen vinden die er €50 voor vragen en dat geld kan ik niet missen Ik zag op de site van de BD dat je hulp kunt krijgen met het invullen, maar er staat dat dat voornamelijk bedoeld is voor 'ouderen en mensen met een laag inkomen'. Zou ik daar ook aanspraak op kunnen maken? Ik heb wel geen laag inkomen maar ik heb het geld gewoon echt niet momenteel!
Gast- Gast
Is er niet iemand in de buurt die je kan vragen,Reeza?
Ik begrijp nooit waarom iedereen maar geld terug krijgt en ik steeds moet betalen
Het enige waar ik aan denk is dat iedereen een koophuis heeft en ik een huis huur.
Wie kan mij uitleg daar over geven?
Ik begrijp nooit waarom iedereen maar geld terug krijgt en ik steeds moet betalen
Het enige waar ik aan denk is dat iedereen een koophuis heeft en ik een huis huur.
aniet- Kletskop
- Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10
aniet schreef:Is er niet iemand in de buurt die je kan vragen,Reeza?
Heb je meer dan één werkgever? Meerder baantjes gehad dit jaar?
Pomodori- Fluisteraar
Dank je voor je heldere uitleg Pomodori! Dit is voor mij de eerste keer.
Dit is dan ook m'n eerste echte baan waar ik sinds augustus werk. En ik heb geen koophuis maar een huurhuis. Ben heel benieuwd. Gelukkig wil iemand me er bij helpen, want ik heb geen idee hoe het werkt! Ik heb loonstrookjes nodig toch? Want een jaar opgaaf heb ik nog niet. Onze loonstrookjes krijgen we tegenwoordig ook niet meer, alleen digitaal nog (maar dat heb ik zelfs nog nooit geprobeerd te bekijken). I am such a noob.
Dit is dan ook m'n eerste echte baan waar ik sinds augustus werk. En ik heb geen koophuis maar een huurhuis. Ben heel benieuwd. Gelukkig wil iemand me er bij helpen, want ik heb geen idee hoe het werkt! Ik heb loonstrookjes nodig toch? Want een jaar opgaaf heb ik nog niet. Onze loonstrookjes krijgen we tegenwoordig ook niet meer, alleen digitaal nog (maar dat heb ik zelfs nog nooit geprobeerd te bekijken). I am such a noob.
Gast- Gast
Kan ik ook naar een belastingkantoor gaan om te vragen of ze me willen helpen met de aangifte?
Gast- Gast
Ja, dat kan Storm
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Oei, wij ontdekken net iets minders. We hebben nog geen belastingaangifte gedaan (alleen mijn vriend hoeft dit te doen, maar doen het samen. Hij snapt er helemaal niks van) maar hebben wel voor 't eerst sinds ruim twee jaar huurtoeslag aangevraagd. Hier bleken we dus recht op te hebben, maar nog nooit over nagedacht.
Wij zijn er echter pas net bij het uitzoeken van alles achtergekomen dat als je samenwoont je ook samen zorgtoeslag ontvangt (één bedrag voor 2 personen). Wij kregen tot voor kort allebei apart onze zorgtoeslag. Dit zou dus betekenen dat we waarschijnlijk het verschil (van waar we die twee jaar recht op hebben gehad en wat we hebben ontvangen) terug moeten gaan betalen?! Dat valt even tegen. Hoop dat de belastingaangifte van mijn vriend een beetje positief uitpakt. Daar gaan we v/h weekend maar eens even naar kijken.
Wij zijn er echter pas net bij het uitzoeken van alles achtergekomen dat als je samenwoont je ook samen zorgtoeslag ontvangt (één bedrag voor 2 personen). Wij kregen tot voor kort allebei apart onze zorgtoeslag. Dit zou dus betekenen dat we waarschijnlijk het verschil (van waar we die twee jaar recht op hebben gehad en wat we hebben ontvangen) terug moeten gaan betalen?! Dat valt even tegen. Hoop dat de belastingaangifte van mijn vriend een beetje positief uitpakt. Daar gaan we v/h weekend maar eens even naar kijken.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
@ pomodori: nee ik heb al 8 jaar dezelfde werkgever.
Woon in een huurhuis en heb geen hoog bedrag op spaarrekening.
Begrijp er gewoon niks van,dat ik niks terug krijg,t zou meer dan welkom zijn
Laatst aangepast door aniet op vr 4 maa 2011 - 1:42; in totaal 1 keer bewerkt
aniet- Kletskop
[quote="aniet"]Is er niet iemand in de buurt die je kan vragen,Reeza?
[quote]
Nee helaas niet.. Ga vanmiddag wel even de belastingtelefoon bellen, wie weet..
[quote]
Nee helaas niet.. Ga vanmiddag wel even de belastingtelefoon bellen, wie weet..
Gast- Gast
Wij hebben hetzelfde gehad als Parisienne. Wisten het ook niet van de zorgtoeslag dus moesten ook veel terug betalen. Wij waren dus automatisch toeslagpartner omdat we samen een huis hebben gekocht én een samenlevingscontract hebben. Nu zijn we ook fiscale partners maar dit moet je aanvragen. Heb deze week op de belasting ingevuld, maar kom er niet echt uit. Zondag maar even langs mn vader.
Enelya- Fluisteraar
- Aantal berichten : 147
Punten : 152
Registratiedatum : 21-12-10
Marin schreef:Dank je voor je heldere uitleg Pomodori! Dit is voor mij de eerste keer.
Als je er samen met die persoon naar gaat kijken heeft die persoon in principe voldoende aan je strookje van december. Hier staat cumulatief op vermeld wat je salaris is geweest in 2010.
Wellicht dat wanneer je je strookjes digitaal ophaalt, er daar ook een jaaropgave op je staat te wachten.... Succes ;-)
Pomodori- Fluisteraar
aniet schreef:@ pomodori: nee ik heb al 8 jaar dezelfde werkgever.
Zodra je bij dezelfde werkgever bent blijven werken en je hebt daarbuiten geen aftrekbare zaken, zou je in principe niets moeten bijbetalen. Zodra dat wel het geval is, zou dat betekenen dat je werkgever iets niet goed doet bij je loon.
En als hij het wel helemaal goed doet (hij weet tenslotte je brutojaarloon, dus hij weet ook wat hij daar aan loonheffing over moet betalen) dan zul je nooit iets gaan ontvangen of moeten betalen. (ik ga ervanuit dat je gewoon werkt en niet studeert en een bijbaantje hebt)
Pomodori- Fluisteraar
Klopt, ik werk fulltime en heb geen bijbaantje en studeer ook niet meer.
Ik denk dat het ergens fout gaat met mn zorgtoeslag dat ze dat verrekenen,of zeg ik iets geks?!
Ik denk dat het ergens fout gaat met mn zorgtoeslag dat ze dat verrekenen,of zeg ik iets geks?!
aniet- Kletskop
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Zwangerschapstopic vanaf 12 weken
» Daar is hij weer.. hoe zit jij er nu bij?
» moet ik daar nou weer mee
» daar ga ik dan maar weer.
» (Daar is ie weer..) Hoe gaat het met..?
» Daar is hij weer.. hoe zit jij er nu bij?
» moet ik daar nou weer mee
» daar ga ik dan maar weer.
» (Daar is ie weer..) Hoe gaat het met..?
Pagina 2 van 5
Permissies van dit forum: