Makkelijke pizzabodem
+7
Maple
Verde
Linda
Joan
Moira
Linnie1985
Chili2011
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Makkelijke pizzabodem
Iemand een makkelijk recept voor een pizza bodem?
En ook ideeën voor dingen die je op de pizza kan doen?
En ook ideeën voor dingen die je op de pizza kan doen?
Chili2011- Fluisteraar
- Aantal berichten : 22
Punten : 31
Registratiedatum : 30-11-10
Re: Makkelijke pizzabodem
Je kan kant en klare pizza bodems kopen in de supermarkt van Napolina. Staat bij de pastaspullen.
Linnie1985- Kletskop
- Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Die gebruik ik soms ook wel eens uit tijdnood. Maar vind hem eigenlijk echt niet lekker. Is zo droog.. Ben ook wel op zoek naar een goed recept!
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Basisrecept pizzadeeg
Voor 2 pizza's
Ingrediënten
Bereiding
Met de hand kneden
Machinaal kneden
Hoe zie ik of het deeg goed is?
Het pizzadeeg is goed als het niet de droog en niet te nat is. Maar hoe weet je nu dat het perfect is? Goed pizzadeeg voelt plakkerig aan, maar laat geen sporen achter op de wand van de kom of op je handen. Het deeg moet net zo plakken als een geel post-it notitieblaadje. Dat plakt wel, maar laat direct los zonder sporen achter te laten. Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen. Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Voor 2 pizza's
Ingrediënten
- 1,5 deciliter handwarm water (40 graden celcius)
- 1/2 zakje instant gistkorrels (of 15 gram verse gist)
- 1 theelepel suiker
- 250 gram bloem
- 1/2 theelepel zout
- 2-3 eetlepels olijfolie
Bereiding
- Doe de gist in een kommetje en los de gist met de suiker op in een 1/2 deciliter van het water. Roer het mengsel glad.
- Meng de bloem en het zout in een beslagkom door elkaar. Maak een kuiltje in het midden en schenk hierin de gistoplossing. Schenk de olie en de rest van het water erbij.
- Meng het pizzadeeg met de hand of machinaal tot een samenhangende massa die van de wand van de kom loslaat.
Met de hand kneden
- Neem het pizzadeeg uit de kom en kneed het op een met bloem bestoven ondergrond:
- Rol het pizzadeeg met één hand zodat een korte rol ontstaat
- Draai het pizzadeeg een kwartslag en vouw het dubbel
- Herhaal dit tot het pizzadeeg soepel en elastisch is (ongeveer 10 minuten)
Machinaal kneden
- 5-10 minuten met een mixer of keukenmachine met deeghaken
- 2-3 minuten met een foodprocessor. Voeg de gistoplossing en de rest van het vocht via de vulschacht toe terwijl de machine draait.
- Het deeg is goed als het nog enigszins plakkerig aanvoelt en een schone wand achterlaat in de mengkom.
- Maak van het pizzadeeg een bal en laat hem afgedekt een uur rijzen op een warme plek.
- Verdeel het deeg in twee porties en maak van elke portie een bal
- Bestuif het werkblad met bloem en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 centimeter
- Leg het pizzadeeg op een bakplaat en maak de randen iets dikker zodat de saus er niet af kan lopen
Hoe zie ik of het deeg goed is?
Het pizzadeeg is goed als het niet de droog en niet te nat is. Maar hoe weet je nu dat het perfect is? Goed pizzadeeg voelt plakkerig aan, maar laat geen sporen achter op de wand van de kom of op je handen. Het deeg moet net zo plakken als een geel post-it notitieblaadje. Dat plakt wel, maar laat direct los zonder sporen achter te laten. Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen. Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Joan- Prater
- Aantal berichten : 606
Punten : 630
Registratiedatum : 02-05-13
Ik maak deze altijd:
Ingrediënten voor het deeg:
• 250 g (spelt)meel
• 1 tl zout
• 6 g gedroogde gist
• 1/2 tl suiker
• 1 el olijfolie
• ca. 125 ml lauw water
Meng het zout, de gist en de suiker door het meel. Roer er dan de olijfolie door en beetje bij beetje het water. Afhankelijk van het soort meel dat je gebruikt, heb je misschien meer of minder water nodig. Voeg eventueel nog wat extra bloem toe als je deeg te plakkerig wordt. Kneed tot je een samenhangend en elastisch deeg hebt. Laat het onder een vochtige doek en op een warme plek 45 minuten rijzen. Kneed het deeg daarna weer een aantal minuten stevig door en laat het nog minstens 30 minuten rijzen.
Ingrediënten voor het deeg:
• 250 g (spelt)meel
• 1 tl zout
• 6 g gedroogde gist
• 1/2 tl suiker
• 1 el olijfolie
• ca. 125 ml lauw water
Meng het zout, de gist en de suiker door het meel. Roer er dan de olijfolie door en beetje bij beetje het water. Afhankelijk van het soort meel dat je gebruikt, heb je misschien meer of minder water nodig. Voeg eventueel nog wat extra bloem toe als je deeg te plakkerig wordt. Kneed tot je een samenhangend en elastisch deeg hebt. Laat het onder een vochtige doek en op een warme plek 45 minuten rijzen. Kneed het deeg daarna weer een aantal minuten stevig door en laat het nog minstens 30 minuten rijzen.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Je kan ook een Turks brood kopen en die in de lengte doormidden snijden, dan heb je twee bodems. Heel snel en ook lekker.
Verde- Fluisteraar
- Aantal berichten : 381
Punten : 391
Registratiedatum : 02-02-11
Dat is idd echt lekker! Danerole heeft trouwens ook pizzabodems, die vind ik ook makkelijk en lekker. Jammer dat uk thuis de enige ben die pizza lust en zo'n lap voor mij echt veel teveel is. Zou je die, eenmaal geopend, kunnen bewaren/invriezen?Verde schreef:Je kan ook een Turks brood kopen en die in de lengte doormidden snijden, dan heb je twee bodems. Heel snel en ook lekker.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Ik gebruikte ook wel eens pitabroodjes..
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
ik koop bij de lidl of aldi een doos met 3 mozzarella pizza's erin. En daar doen we alles op wat we lekker vinden
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Als je in de buurt van Breda woont schijn je in de nieuwe jumbo kant en klare bolletjes pizzabodem deeg te kunnen krijgen. Je hoeft deze alleen nog maar uit te rollen en te bedekken.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Zijn dat al kant-en-klaar bodems? Die van Napolita kun je niet invriezen. Zit ook met dit probleem en eet dan vaak 2 dagen achter elkaar pizza . Probeer dan wel een gezonde topping erop te doen, maar volgens mij tikt het best aan!Maple schreef:Dat is idd echt lekker! Danerole heeft trouwens ook pizzabodems, die vind ik ook makkelijk en lekker. Jammer dat uk thuis de enige ben die pizza lust en zo'n lap voor mij echt veel teveel is. Zou je die, eenmaal geopend, kunnen bewaren/invriezen?Verde schreef:Je kan ook een Turks brood kopen en die in de lengte doormidden snijden, dan heb je twee bodems. Heel snel en ook lekker.
Moira- Fluisteraar
- Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13
Haha, ja, dat probleem heb ik ook. Ik zou zo twee dagen achter elkaar pizza kunnen eten, maar of het gezond is.... Ja, het zijn kant en klaarbodems, in zo'n zelfde blik als de Danerolle-croissants. Maar van die pizzabodem kun je makkelijk twee volwassenen en een klein kind te eten gevenMoira schreef:Zijn dat al kant-en-klaar bodems? Die van Napolita kun je niet invriezen. Zit ook met dit probleem en eet dan vaak 2 dagen achter elkaar pizza . Probeer dan wel een gezonde topping erop te doen, maar volgens mij tikt het best aan!Maple schreef:Dat is idd echt lekker! Danerole heeft trouwens ook pizzabodems, die vind ik ook makkelijk en lekker. Jammer dat uk thuis de enige ben die pizza lust en zo'n lap voor mij echt veel teveel is. Zou je die, eenmaal geopend, kunnen bewaren/invriezen?Verde schreef:Je kan ook een Turks brood kopen en die in de lengte doormidden snijden, dan heb je twee bodems. Heel snel en ook lekker.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Van koopmans heb je ook pizzadeeg mix. Zelfde idee als pannenkoekenmix maar dan dus voor pizza. Hoef je alleen water bij te doen en olijfolie, maar de olijfolie zit ook al in een zakje in de verpakking. Je hebt die in een variant zonder tomatensaus en met tomatensaus. De mix hoef je overigens niet van te voren te laten rijzen!
sonly- Prater
- Aantal berichten : 823
Punten : 887
Soortgelijke onderwerpen
» De makkelijke & snelle maaltijd
» Gezocht makkelijke gerechten klein ovenstoofpotje
» Gezonde goedkope makkelijke recepten.
» Gezonde, makkelijke gerechten en tussendoortjes
» Makkelijke recepten voor ong. 10 personen
» Gezocht makkelijke gerechten klein ovenstoofpotje
» Gezonde goedkope makkelijke recepten.