Gezonde goedkope makkelijke recepten.
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Gezonde goedkope makkelijke recepten.
Ik wil heel graag gezonder eten, dus geen pakjes/zakjes.. minder vlees (is ook duur), veel groente en het liefst weinig koolhydraten. Nu eet ik bijna elke avond roerbakgroente met vegetarisch vlees of vis maar dat wordt nogal eentonig.
Ik wil het kunnen bereiden in maximaal 2 pannen. En het moet dus goedkoop zijn aangezien ik werkloos ben.
Heeft iemand simpele gezonde gerechten voor mij?
Ik wil het kunnen bereiden in maximaal 2 pannen. En het moet dus goedkoop zijn aangezien ik werkloos ben.
Heeft iemand simpele gezonde gerechten voor mij?
Feline- Kletskop
- Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10
Re: Gezonde goedkope makkelijke recepten.
Gewoon aardappels schillen en dan in kleine blokjes (ipv krieltjes) deze bakken in een grote pan, samen met spekjes en een uitje en dan als dat helemaal gaar is en lekker krokant gebakken nog een potje met erwtjes en worteltjes erbij gooien en even door laten warmen! (de spekjes kan je vervangend door blokjes kaas die je als laatste er over gooit)
Zo doe ik het ook weleens met (die ook even lekker bakken)aardappeltjes, (rode) ui en knoflook en een (voor persoon een half) blikje tomatenblokjes, dit op smaak brengen met kaneel en oregano en wat zout, als dit klaar is van het vuur halen en dan olijven erbij gooien en feta blokjes (je kan er natuurlijk nog iets van paprika bij doen). Lekker fris daarbij is zo'n klein bakje Griekse yoghurt met knoflook en peper en zout (tzatziki zonder de komkommer, maar met kan natuurlijk ook).
Je kan ook een uitje bakken in olie, rijst erbij gooien en vervolgens water met een bouillonblokje en een blikje tomatenblokjes, zout en oregano. Dan heb je Griekse tomaten rijst en daar kan je dan weer een heel gerecht van maken door er gehalveerde kerstomaatjes bij te doen (als de pan van het vuur is), olijven, rauwe rode ui eventueel en op het bord feta er overheen te strooien. Ook lekker met wat frisse komkommer.
Of je maakt bladerdeeg pakketjes met diepvriesspinazie (zorg dat je het vocht er goed uitdrukt!), en dan ook een uitje bakken, knoflook en dat door de spinazie doen met verkruimelde feta en (maar dat is wel wat duurder, je kan het natuurlijk weg laten) pijnboompitjes en dat op smaak brengen met nootmuskaat en peper en zout, het bladerdeeg vullen en flapjes van vouwen en afbakken in de oven. Je kan eventueel nog wat sesamzaadjes op de flapjes strooien als je dat in huis hebt.
Verder bak ik weleens een omelet en dan die ik nasi kruiden door het ei mengsel en vervolgens vul ik die als een wrap met wat wokgroenten (zakje ah 68cent) die ik gebakken heb met wat sambal en ketjap. Dat kan je vegetarisch doen maar ook met hamblokjes (vleeswaren) bijvoorbeeld.
Ik heb laatst een elzasserpizza gemaakt, daar heb je bloem en gist nodig en dan maak je een pizza deeg (een recept kan je zo van internet halen), dan smeer je die bodem in met crème fraîche, legt daar spek (vleeswaren) en uienringen op, afbakken en klaar. Dan kan je nog rucola opleggen na het afbakken, maar dat hoeft niet, want dat is wel wat duurder. Is er lekker maar dus wel met vlees.
Ook maak ik weleens vegetarische lasagne, haal zo'n goedkope zak Italiaanse groenten, een blikje tomatenblokjes, wat oregano en een bolletje mozzarella (of geraspte kaas). De saus maken met een uitje, knoflook en de tomatenblokjes, even inlaten koken zodat de saus niet te nat is en dan de groenten erbij. De lasagne opbouwen zoals normaal, alleen dan elke keer wat mozzarella ertussen leggen en daar uiteraard ook mee eindigen!
Alleen heb ik dan dus geen rekening gehouden met de koolhydraten. Groenten zijn heel goedkoop bij de Aldi en verder zijn veel producten van de euroshopper spotgoedkoop!
Zo doe ik het ook weleens met (die ook even lekker bakken)aardappeltjes, (rode) ui en knoflook en een (voor persoon een half) blikje tomatenblokjes, dit op smaak brengen met kaneel en oregano en wat zout, als dit klaar is van het vuur halen en dan olijven erbij gooien en feta blokjes (je kan er natuurlijk nog iets van paprika bij doen). Lekker fris daarbij is zo'n klein bakje Griekse yoghurt met knoflook en peper en zout (tzatziki zonder de komkommer, maar met kan natuurlijk ook).
Je kan ook een uitje bakken in olie, rijst erbij gooien en vervolgens water met een bouillonblokje en een blikje tomatenblokjes, zout en oregano. Dan heb je Griekse tomaten rijst en daar kan je dan weer een heel gerecht van maken door er gehalveerde kerstomaatjes bij te doen (als de pan van het vuur is), olijven, rauwe rode ui eventueel en op het bord feta er overheen te strooien. Ook lekker met wat frisse komkommer.
Of je maakt bladerdeeg pakketjes met diepvriesspinazie (zorg dat je het vocht er goed uitdrukt!), en dan ook een uitje bakken, knoflook en dat door de spinazie doen met verkruimelde feta en (maar dat is wel wat duurder, je kan het natuurlijk weg laten) pijnboompitjes en dat op smaak brengen met nootmuskaat en peper en zout, het bladerdeeg vullen en flapjes van vouwen en afbakken in de oven. Je kan eventueel nog wat sesamzaadjes op de flapjes strooien als je dat in huis hebt.
Verder bak ik weleens een omelet en dan die ik nasi kruiden door het ei mengsel en vervolgens vul ik die als een wrap met wat wokgroenten (zakje ah 68cent) die ik gebakken heb met wat sambal en ketjap. Dat kan je vegetarisch doen maar ook met hamblokjes (vleeswaren) bijvoorbeeld.
Ik heb laatst een elzasserpizza gemaakt, daar heb je bloem en gist nodig en dan maak je een pizza deeg (een recept kan je zo van internet halen), dan smeer je die bodem in met crème fraîche, legt daar spek (vleeswaren) en uienringen op, afbakken en klaar. Dan kan je nog rucola opleggen na het afbakken, maar dat hoeft niet, want dat is wel wat duurder. Is er lekker maar dus wel met vlees.
Ook maak ik weleens vegetarische lasagne, haal zo'n goedkope zak Italiaanse groenten, een blikje tomatenblokjes, wat oregano en een bolletje mozzarella (of geraspte kaas). De saus maken met een uitje, knoflook en de tomatenblokjes, even inlaten koken zodat de saus niet te nat is en dan de groenten erbij. De lasagne opbouwen zoals normaal, alleen dan elke keer wat mozzarella ertussen leggen en daar uiteraard ook mee eindigen!
Alleen heb ik dan dus geen rekening gehouden met de koolhydraten. Groenten zijn heel goedkoop bij de Aldi en verder zijn veel producten van de euroshopper spotgoedkoop!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Chili con carne. Ui en paprika's snipperen en aanbakken, gehakt rullen, komijnzaad, chilipoeder en cayennepeper erbij, een blikje tomatenpuree en een blik bruine bonen erbij en laten pruttelen. Ik voeg altijd nog een paar theelepels cacao toe, maar dat is optioneel. Als je de ingrediënten hiervoor bij de Aldi haalt ben je vrij goedkoop uit.
Deze is ook goedkoop: ui en knoflook fruiten, champignons bakken, een blikje tonijn erbij, rode pesto en crème fraiche toevoegen, spaghetti erbij.
Bruine bonen met spek en bietensalade: de bietensalade maak je met fijngesneden bieten uit blik, zoetzure uitjes, kleine stukjes augurk, een gesnipperd uitje, blokjes appel, eventueel nog een zure haring in stukjes gesneden en een lepel mayonaise. Verder gewoon bruine bonen opwarmen en speklapjes bakken.
Deze is ook goedkoop: ui en knoflook fruiten, champignons bakken, een blikje tonijn erbij, rode pesto en crème fraiche toevoegen, spaghetti erbij.
Bruine bonen met spek en bietensalade: de bietensalade maak je met fijngesneden bieten uit blik, zoetzure uitjes, kleine stukjes augurk, een gesnipperd uitje, blokjes appel, eventueel nog een zure haring in stukjes gesneden en een lepel mayonaise. Verder gewoon bruine bonen opwarmen en speklapjes bakken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Goedkoper kan bijna niet: tomaten-maaltijdsoep. Fruit een ui en voeg een liter bouillon, een pak pasata pommodora en een tinnetje geconcentreerde tomatenpuree toe. Voeg vervolgens grof gesneden groenten toe, goedkoop zijn bijvoorbeeld prei en winterpeen. Een grote pastasoort toevoegen (bijvoorbeeld die grote schelpen) en op smaak brengen met peper en eventueel basilicum. Dit kost maar iets meer dan een euro per persoon die eet en is ook nog eens heel lekker!
Gast- Gast
Minous.. bedankt voor je uitgebreide reactie. Staan lekkere dingen tussen al zijn de meeste wel te vet idd.. Kaas, gebakken aardappels en bladerdeeg passen niet echt binnen mijn 'dieet'. Maar misschien kan ik 't een keer als anti-kater eten maken
Suzan, klinkt lekker die chili.. Ga ik zeker maken!
Twellie, die van jou klinkt ook gezond. Al zou ik er dan volkorenpasta in doen. Ga ik ook proberen
Suzan, klinkt lekker die chili.. Ga ik zeker maken!
Twellie, die van jou klinkt ook gezond. Al zou ik er dan volkorenpasta in doen. Ga ik ook proberen
Feline- Kletskop
Feline schreef:Minous.. bedankt voor je uitgebreide reactie. Staan lekkere dingen tussen al zijn de meeste wel te vet idd.. Kaas, gebakken aardappels en bladerdeeg passen niet echt binnen mijn 'dieet'. Maar misschien kan ik 't een keer als anti-kater eten maken
Eet je dan helemaal niks ter compensatie als je geen vlees eet? Als wij geen vlees eten kies ik vaak wel voor een gerecht met ei, kaas of noten om zo het vlees een beetje te vervangen en om de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.
Als je aardappels voor gaart (dus of voor kookt of in de magnetron) dan heb je maar heel weinig boter of olie nodig om ze even te bakken en dan is het helemaal niet extra vet. Ook vetten heb je nodig he, je kan dat niet helemaal weg gaan laten.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Als ik vlees eet, eet ik kip of gehakt (door wraps of pasta).. Verder eet ik meestal vegetarisch vlees. En op m'n brood eet ik ook wel eens vlees.
Heb nu deze week veel eters gehad en dan eet ik wel koolhydraten omdat ik niet wil dat m'n gasten met honger naar huis gaan. Maar goed dat je over ei begint.. morgen maar eens lekker vers brood met ei
Heb nu deze week veel eters gehad en dan eet ik wel koolhydraten omdat ik niet wil dat m'n gasten met honger naar huis gaan. Maar goed dat je over ei begint.. morgen maar eens lekker vers brood met ei
Feline- Kletskop
Zelf pizza maken kan je ook heel leuk doen met een marokkaans/turks brood, je snijdt deze door midden (zo heb je zelfs brood voor 2 pizzas) en bestrijkt ze met tomatenpuree (zonder stukjes). Vervolgens gooi je erop wat je lekker vindt (bijv paprika, champignons, vleeswaren, kaas etc) een kwartiertje in de oven en smikkelen maar. En het voordeel: stukken minder vet dan een gewone pizza! Maar goed er zitten wel koolhydraten in de bodem of course.
Je kunt natuurlijk ook altijd veel varieren met maaltijdsalades..
Je kunt natuurlijk ook altijd veel varieren met maaltijdsalades..
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Soortgelijke onderwerpen
» Gezonde, makkelijke gerechten en tussendoortjes
» Makkelijke recepten voor ong. 10 personen
» Makkelijke recepten voor 1 persoon
» leuke makkelijke recepten, eenpans/ oven/ pasta
» Lekkere, gezonde shake recepten
» Makkelijke recepten voor ong. 10 personen
» Makkelijke recepten voor 1 persoon