Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

+47
Eep
Jade
Eppie
Flippin' Bitch
Burn
Sadie_
meisje
rianne287
Rouxxxe
Happinaz
Aggi
Tiara
Destino
Steep
Linda
Mermaid
Roxi3
Framboos
silly-one
Bliss
Caramba
Fortissimo
Pineco
Lot
Caroow
Exogenesis
Moira
Victoria-
nina
Harrison
Engelse Drop
Bosjesvrouw
Ella
Dennenappel
Snoes
Floor
Elliot
Lady4
Poisongirl
Snirp
June
Marsy28
Minx
Davinia
Rush
Manderijn
Marin
51 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marin ma 12 aug 2013 - 23:12

Ik was gisteren op een borrel waar allemaal ouderen (nou ja, 50+) waren, en ze stamelden allemaal zo bij het woord schoonmoeder, dan zeiden ze 'ja je soort van schoonmoeder', of 'je aanstaande schoonmoeder', of 'de moeder van je vriend' blablabla. Ik was er echt verbaasd over, ik noem haar altijd gewoon m'n schoonmoeder, ook al zijn we nog niet getrouwd. Ik dacht dat dat toch wel heel normaal was, om de ouders van je vriend je schoonouders te noemen, zelfs al ben je niet getrouwd. Had eigenlijk nooit gerealiseerd dat die oudere generatie dat echt nog ziet als je pas getrouwd bent.

Doe jij dat ook? Gewoon de ouders van je vriend schoonouders noemen? Hoe moet je ze anders noemen? Ouders van m'n vriend vind ik zo omslachtig. "Ja de moeder van m'n vriend".. Ik vind schoonmoeder veel makkelijker en ben ik gewoon gewend, volgens mij vinden zij dat ook niet echt gek. Ik noem dat gewoon schoonouders hoor. In het Engels snap ik het wel, daar heet het echt in-laws, dus daar zit het al meer in het woord. Hoewel Engels sprekende vrienden van me het ook vreemd vonden dat ik het gewoon mijn parents-in-law noemde.

Ben wel benieuwd, noemen jullie hen ook gewoon schoonouders (en schoonzus/zwager) ook al ben je niet getrouwd? Zo nee, hoe noem je ze dan?

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Manderijn ma 12 aug 2013 - 23:14

Ja, hoor, anders 'mag' ik ze nooit zo noemen.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Rush ma 12 aug 2013 - 23:16

Ja, het zijn m`n schoonouders. En zo noem ik dat ook en heb nog nooit zulke reacties gehad ofzo.

M`n vriend heeft een broertje en zusje en die noem ik 'het broertje/zusje'\ van m`n vriend', maar die zijn ook pas 17 en 18. Zijn zusje noem ik soms wel schoonzusje, maar zijn broertje geen zwager, vind dat zo oud klinken haha.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Davinia ma 12 aug 2013 - 23:16

Ik heb het ook over schoonmoeder. Maar gek genoeg heb ik het wel vaak over 'de vader van mijn vriend'. Zijn ouders zijn gescheiden en beide opnieuw getrouwd. Zijn moeder en stiefvader noem ik vaak 'schoonouders'. Ik denk dat dat komt doordat we die gewoon veel vaker zien en een hele andere band mee hebben. En als we dan naar de vader gaan van mijn vriend, zeg ik altijd 'Naar de vader van m'n vriend en zijn vrouw'. Gek eigenlijk.
Davinia
Davinia
Prater
Prater

Aantal berichten : 622
Punten : 680
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marin ma 12 aug 2013 - 23:17

Rush schreef:
M`n vriend heeft een broertje en zusje en die noem ik 'het broertje/zusje'\ van m`n vriend', maar die zijn ook pas 17 en 18. Zijn zusje noem ik soms wel schoonzusje, maar zijn broertje geen zwager, vind dat zo oud klinken haha.
Hahaha mijn zus noemt m'n vriend haar 'swagger' (haha heel fout), en hij noemt haar zijn 'zwaagster'. Gewoon als grapje.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Minx ma 12 aug 2013 - 23:17

Dat zou dus betekenen dat als je niet besluit te trouwen je nooit schoonouders krijgt. Nee hoor noemde ze ook gewoon schoonouders of ouders van mijn vriend. Net hoe het uit kwam. De vriendinnen van mijn broertjes noem ik ook gewoon schoonzusjes. De broer,zus en schoonzus van mijn ex noemde ik nooit zwager of schoonzus, was daar dus lekker inconsequent in.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marsy28 ma 12 aug 2013 - 23:18

Ik merk pas in de afgelopen jaren dat dit typisch Nederlands is, dit zo noemen. Net als de godganse familie feliciteren als je ergens op een verjaardag kom. Ik noem ze ook altijd mijn schoonouders maar ik krijg er ook vaak vraagtekens bij. Officieel zijn het pas je schoonouders als je getrouwd bent maar omdat iedereen tegenwoordig heel lang wacht met trouwen en het niet meer zo belangrijk is, zijn het ook je schoonouders als je een vaste relatie hebt, in Nederland dan. 
Marsy28
Marsy28
Prater
Prater

Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Woonplaats : Sydney

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marin ma 12 aug 2013 - 23:18

Davinia schreef:Ik heb het ook over schoonmoeder. Maar gek genoeg heb ik het wel vaak over 'de vader van mijn vriend'. Zijn ouders zijn gescheiden en beide opnieuw getrouwd. Zijn moeder en stiefvader noem ik vaak 'schoonouders'. Ik denk dat dat komt doordat we die gewoon veel vaker zien en een hele andere band mee hebben. En als we dan naar de vader gaan van mijn vriend, zeg ik altijd 'Naar de vader van m'n vriend en zijn vrouw'. Gek eigenlijk.
Ah ja dat snap ik wel. Dat heeft mijn vriend juist met mijn ouders. Naar "mijn ouders" gaan, bedoelt ie mijn moeder en stiefvader. Naar m'n vader gaan, bedoelt ie m'n vader en stiefmoeder mee. Hij zegt ook altijd dat ie m'n moeder maar om m'n hand gaat vragen, niet m'n vader. Die kent ie amper.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  June ma 12 aug 2013 - 23:19

Ik praat gewoon over schoonfamilie, maar ik zeg ook vaak 'de ouders van W.'.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  June ma 12 aug 2013 - 23:21

Marin schreef:
Davinia schreef:Ik heb het ook over schoonmoeder. Maar gek genoeg heb ik het wel vaak over 'de vader van mijn vriend'. Zijn ouders zijn gescheiden en beide opnieuw getrouwd. Zijn moeder en stiefvader noem ik vaak 'schoonouders'. Ik denk dat dat komt doordat we die gewoon veel vaker zien en een hele andere band mee hebben. En als we dan naar de vader gaan van mijn vriend, zeg ik altijd 'Naar de vader van m'n vriend en zijn vrouw'. Gek eigenlijk.
Ah ja dat snap ik wel. Dat heeft mijn vriend juist met mijn ouders. Naar "mijn ouders" gaan, bedoelt ie mijn moeder en stiefvader. Naar m'n vader gaan, bedoelt ie m'n vader en stiefmoeder mee. Hij zegt ook altijd dat ie m'n moeder maar om m'n hand gaat vragen, niet m'n vader. Die kent ie amper.
Oh ja, mijn vriend ook, maar dan andersom. Als we naar mijn ouders gaan, bedoelt hij mijn vader en stiefmoeder. Anders zeggen we dat we naar mijn moeder gaan.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marin ma 12 aug 2013 - 23:21

Marsy28 schreef:Ik merk pas in de afgelopen jaren dat dit typisch Nederlands is, dit zo noemen. Net als de godganse familie feliciteren als je ergens op een verjaardag kom. Ik noem ze ook altijd mijn schoonouders maar ik krijg er ook vaak vraagtekens bij. Officieel zijn het pas je schoonouders als je getrouwd bent maar omdat iedereen tegenwoordig heel lang wacht met trouwen en het niet meer zo belangrijk is, zijn het ook je schoonouders als je een vaste relatie hebt, in Nederland dan. 
Wat vind je er typisch Nederlands aan dan? Want ik kreeg júist extra vraagtekens bij de Engelse benaming, van meerdere nationaliteiten (Duits/Engels/Amerikaans) toen ik hen m'n parents-in-law noemde. Dat is volgens mij juist nog wat traditioneler.
Dat feliciteren doe ik gewoon niet aan maar dat was wel de situatie waardoor dit zich voordeed: "Gefeliciteerd met je ja eeh soort van schoonmoeder, zijn er al trouwplannen?!?!?" "Zeg maar gewoon schoonmoeder hoor" laughcry 
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Snirp ma 12 aug 2013 - 23:22

Ik noem de ouders van mijn vriend ook gewoon schoonouders smile
En soms zeg ik 'de ouders van M.'

Het broertje van mijn vriend noem ik gewoon bij naam, niet 'zwager'. Vind dat op de een of andere manier maar raar klinken.
Hij noemt mij wel schoonzusje, dat vind ik prima. Voor de grap noem ik hem soms 'schoonbroer', klinkt leuker en liever dan 'zwager'!
Snirp
Snirp
Prater
Prater

Aantal berichten : 1132
Punten : 1142
Registratiedatum : 06-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Poisongirl ma 12 aug 2013 - 23:25

Ik noemde ze toen we nog niet getrouwd waren ook gewoon schoonouders hoor. Zou niet weten waarom niet. Maar we kreen met onze bruiloft wel opmerkingen idd van nu is het echt je schoonmoeder/-vader/-broer/-zus.
Poisongirl
Poisongirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Lady4 ma 12 aug 2013 - 23:26

Ik noem ze ook gewoon mijn schoonouders.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Elliot ma 12 aug 2013 - 23:57

Ik zeg ook altijd gewoon schoonouders. Andersom noemt mijn vriend mijn ouders ook zijn schoonouders.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Floor di 13 aug 2013 - 0:03

Ik heb ze 10 jaar 'ouders van mijn vriend' genoemd, maar dat zei ik eigenlijk niet zo vaak, meestal gewoon hun voornamen. 
Toen zijn we getrouwd en nu zijn het mijn schoonouders.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Snoes di 13 aug 2013 - 0:11

Ik noem ze ook gewoon mijn schoonouders en mijn schoonbroer.
Al praat ik ook wel geregeld over "de ouders of de broer van mijn vriend".

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Snoes di 13 aug 2013 - 0:12

Marsy28 schreef:Ik merk pas in de afgelopen jaren dat dit typisch Nederlands is, dit zo noemen. Net als de godganse familie feliciteren als je ergens op een verjaardag kom. Ik noem ze ook altijd mijn schoonouders maar ik krijg er ook vaak vraagtekens bij. Officieel zijn het pas je schoonouders als je getrouwd bent maar omdat iedereen tegenwoordig heel lang wacht met trouwen en het niet meer zo belangrijk is, zijn het ook je schoonouders als je een vaste relatie hebt, in Nederland dan. 
 Oh dat vind ik ook altijd zo stom. Ik moest daar echt heel erg aan wennen toen ik een tijdje een relatie had met een Nederlander. Toen hij jarig was, feliciteerde iedereen mij ook, zo raar vond ik dat haha. Gelukkig doen wij dat in België niet.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Dennenappel di 13 aug 2013 - 0:20

Ik noem het ook gewoon mijn schoonouders.
Ik weet eigenlijk niet hoe mijn vriend mijn broers en zussen noemt, ik denk gewoon bij naam.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Ella di 13 aug 2013 - 0:56

Ik noem ze gewoon schoonouders, ondanks dat de vriend van mijn schoonmoeder niet de vader is van mijn man.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Bosjesvrouw di 13 aug 2013 - 1:26

Schoonouders. Ik denk dat mijn vriend mijn ouders de ouders van noemt.

Bosjesvrouw
Prater
Prater

Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : fryslan

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Engelse Drop di 13 aug 2013 - 1:30

Hoelang heb je nu met je vriend, Marin, de reacties die je omschrijft kan ik me voorstellen wanneer de relatie nog niet zolang duurt. Je hoort ook wel eens van die tienermeisjes, die dan net een maandje verkering hebben en die hebben het dan ook ineens over hun schoonouders. Dat vind ik dan nogal voorbarig.

Maar als je al 3 jaar een relatie hebt, dan begrijp ik het al beter. Al vind ik eigenlijk dat je schoonouders pas echt je schoonouders zijn wanneer je ook daadwerkelijk getrouwd bent.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Engelse Drop di 13 aug 2013 - 1:32

Kijk maar:

Betekenis ' schoonvader '

schoon·va·der (de; m; meervoud: schoonvaders): vader van de echtgeno(o)t(e)

Betekenis ' echtgenoot '

echt·ge·noot (de; m; meervoud: echtgenoten): mannelijke deelgenoot van een huwelijk
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Marin di 13 aug 2013 - 1:36

Engelse Drop schreef:Hoelang heb je nu met je vriend, Marin, de reacties die je omschrijft kan ik me voorstellen wanneer de relatie nog niet zolang duurt. Je hoort ook wel eens van die tienermeisjes, die dan net een maandje verkering hebben en die hebben het dan ook ineens over hun schoonouders. Dat vind ik dan nogal voorbarig.

Maar als je al 3 jaar een relatie hebt, dan begrijp ik het al beter. Al vind ik eigenlijk dat je schoonouders pas echt je schoonouders zijn wanneer je ook daadwerkelijk getrouwd bent.
We hebben twee jaar een relatie.
Ik was er verbaasd over omdat ik eigenlijk er van uit ging dat het tegenwoordig wel als normaal gezien wordt om de ouders van je vriend ook schoonouders te noemen, zelfs als je nog niet getrouwd bent. Zeker omdat trouwen niet altijd meer de standaard is. Nou willen wij wel trouwen hoor, maar niet iedereen natuurlijk, en dan zouden diegene het nooit schoonouders 'mogen' noemen. Ik vond het een opvallend generatieverschil, omdat in onze generatie volgens mij het veel normaler is om hen schoonouders te noemen ook al ben je niet getrouwd.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Harrison di 13 aug 2013 - 1:38

Ik vind eigenlijk ook pas dat je schoonouders hebt als je getrouwd bent. Mijn ouders noemden mijn vriend ook hun aanstaande schoonzoon haha! Maar inmiddels doen ze dat niet meer en zeggen ze wel gewoon schoonzoon geloof ik. Op de een of andere manier was het toch een hele stap dat we samen een huurhuis hadden ipv samenwoonden in een anti-kraak woning, zo raar hahaha.

Maar goed ik noem de moeder van mijn vriend nu ook schoonmoeder, de vader van mijn vriend dan weer geen schoonvader. En zijn broertjes en zusje noem ik gewoon broertje/zusje van R.
Harrison
Harrison
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 269
Punten : 271
Registratiedatum : 05-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo? Empty Re: Schoonfamilie, wanneer noem je dat zo?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum