Kleuterschool en voor/naschoolse opvang
+15
Vixen
Filoria
Aagje!
PiP
Artemis
Ibbeltje
Sea of Trees
Catwoman79
Susan
firda
Steep
Stuiterbal
Beessie
Printje
Coccinelle
19 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Kleuterschool en voor/naschoolse opvang
Het duurt hier nog wel een jaartje maar ik ben benieuwd of er hier kleuters zijn die een of enkele dagen naar de voor en/of naschoolse opvang gaan. Hoe ging dat de eerste tijd terwijl ze ook nog aan het wennen waren op school? Of hebben jullie geprobeerd het anders op te lossen?
Zoals onze werkroosters er nu uitzien zou onze dochter 2x per week naar de voor, tussen en naschoolse opvang moeten, evt. een dag daarvan naar de gastouder.
Ik vraag me af of dat niet te druk en vermoeiend is als ze net naar school gaat.
Zoals onze werkroosters er nu uitzien zou onze dochter 2x per week naar de voor, tussen en naschoolse opvang moeten, evt. een dag daarvan naar de gastouder.
Ik vraag me af of dat niet te druk en vermoeiend is als ze net naar school gaat.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Kleuterschool en voor/naschoolse opvang
Als juf zie ik dat dat vaak echt veel te zwaar is voor een kind dat net op school zit, vooral in het begin zijn ze doodop na een schooldag en ik vind het dan ook zielig als een kind daarna nog naar de opvang moet.
Als moeder weet ik dat je helaas vaak geen andere keus hebt maar als het een beetje kan zou ik vooral die eerste maanden proberen om haar te halen na schooltijd ipv opvang.
Als moeder weet ik dat je helaas vaak geen andere keus hebt maar als het een beetje kan zou ik vooral die eerste maanden proberen om haar te halen na schooltijd ipv opvang.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
In mijn 4,5 jaar als pedagogisch medewerkster op een BSO heb ik de ervaring dat net 4 jarige kleuters écht afgedraaid zijn na hun dagen school. Helaas is de praktijk zo (net als bij jullie) dat veel ouders geen keuze hadden en hun kids toch direct hele dagen stuurden... Maar ze liepen op hun tandvlees!
Mijn voorkeur zou ook zijn om een kleintje eerst lekker te laten wennen op school en als dat lekker loopt, wat middaagjes BSO gaan opbouwen.
Wij hebben uiteindeljk op de BSO een speciaal groepje opgericht voor de jongste kleuters. Dit waren max 10 kindjes van 4 jaar oud en kregen daar alle rust en ruimte om te wennen aan school en BSO. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij andere BSO's gaat.
Mijn voorkeur zou ook zijn om een kleintje eerst lekker te laten wennen op school en als dat lekker loopt, wat middaagjes BSO gaan opbouwen.
Wij hebben uiteindeljk op de BSO een speciaal groepje opgericht voor de jongste kleuters. Dit waren max 10 kindjes van 4 jaar oud en kregen daar alle rust en ruimte om te wennen aan school en BSO. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij andere BSO's gaat.
Beessie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Wij hadden helaas geen keus. Tomas heeft twee weken op school gewend zonder NSO erbij, toen een wenweek op de NSO en vanaf zijn vierde schoolweek ging hij twee hele middagen per week naar de NSO. Zoals Printje zegt is het niet aan te raden. Ik heb huilend op de bank gezeten omdat ik het zo zielig voor hem vond. Hij was zo moe na een dag school + NSO... Het gaat inmiddels beter maar toch heb ik iets geregeld met mijn werk waardoor we nog maar 1 dag NSO nodig hebben. We gaan binnenkort op zoek naar een gastouder die hopelijk en de baby en Tomas kan opvangen.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Ik vind het al heel wat Filoria, dat hij al twee weken zo kon wennen! Er zijn genoeg kindjes die vanaf dag 1 direct hele dagen gaan...
Beessie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 191
Punten : 212
Registratiedatum : 24-03-12
Nou, het was nu dus al drama. Als ik hem op kwam halen bij de opvang kreeg hij direct driftbuien waar je u tegen zegt. Met schoppen, slaan, bijten, weglopen... Zo kende ik hem helemaal niet. Heel naar om te zien. Terwijl hij na een gewone schooldag nog prima te pruimen was.
Filoria- Ratel
Ik heb ook al heel veel kindjes gehad die helemaal overstuur, krijsend en weet ik wat naar de opvang gingen. Helaas kun je er idd als moeder niet altijd iets aan veranderen helaas.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Mag ik een tegengeluid geven?
Fenne is begonnen in augustus, ze was pas 3,11 en ze ging direct 4 dagen naar de BSO. Ook nog eens naar 2 verschillende omdat de ene op vrijdag niet open is.
Vanaf de eerste dag ging ze met plezier naar de BSO. Ze speelde er alsof ze er altijd was geweest en kwam vol verhalen weer mee naar huis. Ze was wel moe, viel om half 7 vaak in slaap maar altijd met een goed humeur.
Sinds kort gaat ze nog 'maar' 3 dagen, maar ik geloof dat het voor haar weinig uitmaakt.
Het kan dus ook meteen goed gaan!
Fenne is begonnen in augustus, ze was pas 3,11 en ze ging direct 4 dagen naar de BSO. Ook nog eens naar 2 verschillende omdat de ene op vrijdag niet open is.
Vanaf de eerste dag ging ze met plezier naar de BSO. Ze speelde er alsof ze er altijd was geweest en kwam vol verhalen weer mee naar huis. Ze was wel moe, viel om half 7 vaak in slaap maar altijd met een goed humeur.
Sinds kort gaat ze nog 'maar' 3 dagen, maar ik geloof dat het voor haar weinig uitmaakt.
Het kan dus ook meteen goed gaan!
Gast- Gast
Volgens mij raakt mijn zoon snel overprikkeld en jouw dochter juist snel verveeld, zou dat kunnen Minneke? Coco, hoe is het karakter van jouw dochter? En denk je dat de gastouder een rustigere plek voor haar is? Zo ja, zou je het zo kunnen regelen dat ze daar (in ieder geval de eerste weken of maanden) extra naartoe kan?
Filoria- Ratel
Tomas' NSO heeft dat trouwens ook met die vrijdag en dat helpt niet erg. Vrijdags een ander gebouw, andere juffen, andere kindjes. Daarom hebben we de vrijdag opgezegd. En nu in de zomer zit de vakantieopvang op nòg weer een andere vestiging. Vast handig voor het bedrijf, maar niet voor mijn kind.
Filoria- Ratel
Filoria schreef:Volgens mij raakt mijn zoon snel overprikkeld en jouw dochter juist snel verveeld, zou dat kunnen Minneke? Coco, hoe is het karakter van jouw dochterr? En denk je dat de gastouder een rustigere plek voor haar is? Zo ja, zou je het zo kunnen regelen dat ze daar (in ieder geval de eerste weken of maanden) extra naartoe kan?
Ja, dat zou heel goed kunnen Filoria! Ze zoekt altijd de drukte op en is gek op feestjes en herrie. Als er geen herrie is, maakt ze het zelf wel (en anders ook ).
Ze heeft wel een fase gehad dat ze elke dag vroeg of ik haar heel vroeg kon komen ophalen. Toen ik er een keer om half vijf was weigerde ze echter pertinent om mee naar huis te gaan.
Gast- Gast
Hier inderdaad ook de vrijdag, die hebben we ook opgezegd. Ze moest dan met een busje mee, Tomas ook? Dat vond ik wel sneu (en zij spannend).
Gast- Gast
Haha wat je zegt over vroeg ophalen ging hier precies zo! En MOE dat hij was ondertussen, maar meneer wilde niet mee. Oja en vrijdag lopen ze met de kinderen naar de andere vestiging, zo'n 20 minuten lopen (op kindertempo).
Filoria- Ratel
Ik had dit beter niet kunnen lezen. Na 1 schoolweek dadelijk heb ik geen andere keuze om S op de maandag en woensdag middag naar de nso te laten gaan. Krijg er nu al buikpijn van. Hij is nu vaak al moe naar wat indrukken laat staan als hij op school zit :-(
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Ik kan er nu ook al buikpijn van krijgen. Ik werk onregelmatig (ochtend begint om 7 uur en eindigt om 15 uur en avond begint om 15 uur en eindigt om 22.30) in de zorg en mijn man moet om half 8 weg van huis om op tijd op werk te zijn.. gelukkig kan ik daar nog 2 jaar over sparren..
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Toch ken ik ook verhalen van kinderen bij ons op de bso die het helemaal geweldig vinden. Ze zijn moe en kapot, maar rooien het wel. Is de overblijf op school voor tussen de middag geen optie? Dan blijven ze veelal op school en dat scheelt weer een hoop heen-en-weergeloop, wat misschien alweer minder vermoeiend is.
Qua bso zit er natuurlijk een behoorlijk verschil in of je kindje 4-5 dagen naar de bso gaat, of maar twee.
Verder zijn ze vanaf vier nog niet volledig leerplichtig, dus schroom je echt niet om ze een dagje/middagje thuis te houden als je niet werkt en je denkt dat je kindje dat nodig heeft.
Qua bso zit er natuurlijk een behoorlijk verschil in of je kindje 4-5 dagen naar de bso gaat, of maar twee.
Verder zijn ze vanaf vier nog niet volledig leerplichtig, dus schroom je echt niet om ze een dagje/middagje thuis te houden als je niet werkt en je denkt dat je kindje dat nodig heeft.
Gast- Gast
Wij moeten ook nog kijken hoe we dat in febr. doen..
Ik zelf zie er enorm tegen op..
Want zoals ik nu werk moet hij 4 keer naar de voorschoolse opvang.
4 keer tussentijdse opvang en twee keer naar de na schoolse opvang.
Hopelijk kan ik anders werken en of minder zo dat ik elke middag vrij ben..
Gelukkig mag hij wel tot 13.15 op zijn school blijven om een broodje te eten.. dat zou het net te doen zijn met mijn werk..
Ik zelf zie er enorm tegen op..
Want zoals ik nu werk moet hij 4 keer naar de voorschoolse opvang.
4 keer tussentijdse opvang en twee keer naar de na schoolse opvang.
Hopelijk kan ik anders werken en of minder zo dat ik elke middag vrij ben..
Gelukkig mag hij wel tot 13.15 op zijn school blijven om een broodje te eten.. dat zou het net te doen zijn met mijn werk..
firda- Fluisteraar
- Aantal berichten : 148
Punten : 176
Registratiedatum : 03-04-11
Mijn zoon zal ook naar de naschoolse opvang moeten. Er is geen andere keuze helaas.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Niet zo negatief meiden, de meeste kinderen hebben het er heel erg naar hun zin op een bso. Ze doen vaak leuke activiteiten en kunnen met iedereen spelen. Je moet jezelf echt niks verwijten.
In andere landen zitten kinderen vaak tot en met het avondeten op school, daar is het gewoon normaal. Kinderen zijn zo flexibel dat ze geneigd zijn zich heel slen aan een situatie aan te passen. En ze zijn echt niet alleen op de bso, het is gewoon normaal voot ze.
In andere landen zitten kinderen vaak tot en met het avondeten op school, daar is het gewoon normaal. Kinderen zijn zo flexibel dat ze geneigd zijn zich heel slen aan een situatie aan te passen. En ze zijn echt niet alleen op de bso, het is gewoon normaal voot ze.
Gast- Gast
Haha, ik wou net zeggen, bso is geen strafkamp hoor :)Ja, kinderen zijn moe, maar dat wil niet zeggen dat ze het er niet naar hun zin hebben. Wij maken in elk geval zelden mee dat kinderen de bso een hel vinden, ook niet als ze pas op school zitten. Meestal vinden ze het geweldig. Dat ze doodmoe zijn na zo'n lange dag staat niet gelijk aan een hel op de bso, en ook op de bso houden de pedagogisch medewerksters, juist op de jongste groepen, nauwlettend in de gaten of de kinderen niet té oververmoeid raken. Twijfel niet aan de kwaliteiten van de PM'ers. Waar ze op de oudste groepen na school nog activiteiten doen, doen ze op de jongste groepen niet zo veel. Gezamenlijk wat eten en drinken en verder gewoon spelen of rustig kleuren, knutselen, een boekje lezen of snoezelen. Ga je dus niet onnodig schuldig voelen.
Laatst aangepast door Lennox op ma 15 jul 2013 - 20:24; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Bij ons zit ook een BSO naast de peuterspeelzaal, dat ziet er inderdaad heel gezellig uit.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ruben gaat na de zomer naar school. Hij zal ook gebruik gaan maken van vso en bso.
Maar in het zelfde gebouw waar hij nu al voor kdv zit, met dezelfde leidsters.
Tussen de middag laat ik hem op school overblijven, ook als ik vrij ben.
En oma wil Ruben eventueel ook van school halen.
Ik wil nog kijken of ik op mijn werk iets kan regelen dat ik 7 uurs diensten werk in plaats van 8 uurs.
Dan ben ik om half 3 vrij, en Ruben om 3 uur.
Maar in het zelfde gebouw waar hij nu al voor kdv zit, met dezelfde leidsters.
Tussen de middag laat ik hem op school overblijven, ook als ik vrij ben.
En oma wil Ruben eventueel ook van school halen.
Ik wil nog kijken of ik op mijn werk iets kan regelen dat ik 7 uurs diensten werk in plaats van 8 uurs.
Dan ben ik om half 3 vrij, en Ruben om 3 uur.
Catwoman79- Prater
- Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Minneke schreef:Niet zo negatief meiden, de meeste kinderen hebben het er heel erg naar hun zin op een bso. Ze doen vaak leuke activiteiten en kunnen met iedereen spelen. Je moet jezelf echt niks verwijten.
Je hebt gelijk hoor, maar er wordt hier gezegd dat het zielig is als je kind meteen de eerste week naar de BSO gaat. Soms hebben mensen gewoon geen andere keuze, en het zal idd vast wel leuk zijn voor de kinderen.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Maar lieve Sot, je moet ook helemaal niet luisteren naar wat anderen oordelen . Iedereen oordeelt toch maar vanuit de eigen perceptie en situatie. Jij weet toch dat je het goed doet, moeder zijn. En je zoon weet het ook. Daar gaat het om.
Gast- Gast
Uit ervaring weet ik dat het op het begin erg wennen is voor die kleintjes na school nog naar de bso. Ze zijn wel moe. Maar ze wennen er gauw genoeg aan en het is hartstikke leuk
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Naschoolse opvang of andere werktijden?
» Tas voor de opvang
» lijstje voor opvang
» Traktatie op de opvang voor geboorte zus
» Wisselingen bij opvang...
» Tas voor de opvang
» lijstje voor opvang
» Traktatie op de opvang voor geboorte zus
» Wisselingen bij opvang...
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: