Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat doe je anders bij een tweede kind?

+12
Teddyaapje
Pink!
Thunder
Juutjepetuutje
Pien
kwebbeltje
Twellie
Liadan
PapillonRose
Susan
Printje
Linda
16 plaatsers

Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Linda ma 8 jul 2013 - 9:17

Ik merk dat ik naar m'n zoon best wel anders ben dan naar mijn dochter toen ze baby was. Natuurlijk niet omdat hij een jongen is, maar omdat hij m'n tweede kind is.

Om wat voorbeelden te noemen:
- dochter heeft 11 maanden bij ons in bed geslapen. Overdag zat ze de hele dag aan me geplakt. Vandaag ben ik zoon z'n kamertje weer gaan schoonmaken, ik wil hem vanaf morgen daar laten slapen (ik leg hem in de co-sleeper vanaf de eerste voeding als ik 's avonds geef als ik in bed lig). Overdag ligt hij veel meer in z'n eigen bed dan m'n dochter.
- ik heb nu veel meer een ritme dan toen. De dag verloopt veel gestructureerder (hoewel ik nog steeds best chaotisch ben).
- m'n dochter heb ik nooit laten huilen, zoon huilt een paar minuutjes voordat hij in slaap valt.
En zo zullen er vast nog meer dingen zijn.

Herkennen jullie dat? Was je bij een tweede (of derde) heel anders dan bij de eerste? Waar kwam dat door? Was dat de ervaring? Of was het type kind heel anders?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Printje ma 8 jul 2013 - 9:20

Ik ben denk ik ( nog) makkelijker dan bij R. Nu was hij een moeilijkere baby maar met N kun je echt eigenlijk alles doen en ze vindt het nog prima.

Voor de rest veel dingen ook wel gewon hetzelfde omdat dat goed voelde voor ons maar ik ben minder panisch om vanalles, behalve als ze iets hebben qua ziek zijn ofzo.

Kan het niet precies verwoorden maar ik vond van 0-1 echt een nachtmerrie en een aardverschuiving in het begin en van 1-2 vind ik ech een eitje. Op die nachten na dat ze allebei blijven spoken.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Susan ma 8 jul 2013 - 9:37

Ik kan me uit de babytijd niet heel veel herinneren, behalve dat ik Yrsa meer in de draagdoek had, met Ezra durfde ik dat nog niet zo goed. Nu is natuurlijk wel alles anders en hebben ze allebei een totaal andere benadering nodig, maar dat is logisch. Soms wel lastig, omdat ik dat aan Yrsa nog niet zo makkelijk uit kan leggen, maar het is ook niet altijd mogelijk om overal één lijn in te trekken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  PapillonRose ma 8 jul 2013 - 9:41

Ik ben wel benieuwd hoe dat hier zal gaan in de toekomst, als het er van komt. Er zijn wel wat dingen die ik anders zou willen doen in elk geval. Ik denk ook dat het per kindje nog kan wisselen welke aanpak het beste werkt, dus dingen anders doen hoeft zo gek nog niet te zijn.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Liadan ma 8 jul 2013 - 9:44

Ik had mijn zoon veel meer in de draagdoek, de kinderwagen is de eerste maanden niet gebruikt. 
Bij hem ben ik ook veel makkelijker met eten/snoep/koek.
Mijn dochter ging naar het kdv vanaf dat ze 3 maanden oud was, bij mijn zoon heb ik ouderschapsverlof opgenomen en moet ik er nog niet aan denken om hem naar een kdv of psz te laten gaan (psz gaan we denk ik proberen als hij ruim 2,5 jaar is en alleen als hij er dan aan toe is). Maar dit komt omdat hij veel gehuild heeft als baby en ik daarom de keuze heb gemaakt om wat minder te gaan werken zodat hij niet naar een kdv zou hoeven gaan.
Verder zijn er volgens mij niet veel verschillen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Twellie ma 8 jul 2013 - 10:09

Mijn jongste heb ik meer in de draagdoek gehad dan de oudste.

Bij mijn jongste ben ik makkelijker geworden met eten. Als iemand mijn oudste een snoepje had gegeven voordat ze anderhalf was, was ik woest geworden. Mijn jongste krijgt wel eens een snoepje (niet van mij), maar ik kan me daar niet meer druk om maken.

Bij de jongste ben ik minder voorzichtig dan bij de oudste. Dan zei ik eerder van tevoren 'Kijk uit, niet doen, is gevaarlijk' en de jongste laat ik meer uitproberen, uiteraard geen echt heel gevaarlijke dingen.

De oudste heeft veel meer bij ons in bed geslapen. De jongste slaapt sowieso prima in haar eigen bed, maar het zou nu ook niet als eerste in me opkomen om haar tussen ons in te leggen als ze niet slaapt. Dan zou ik eerder proberen te troosten op haar eigen kamer.

En wat ik me laatst ook bedacht: ik houd me veeeeeeel minder bezig met de kleding van de jongste. Ik kocht best dure kleding voor de oudste en alles moest matchen tot aan de sokken toe Very Happy . Nu ga ik echt geen hele outfit meer wisselen als de broek alleen vies is en ze heeft ook wel eens een vloekende combinatie aan en dat kan me weinig meer schelen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Gast ma 8 jul 2013 - 10:33

Bij de oudstewas ik meer van niet straffen, overal over praten, uitleggen en vrij laten.  

Bij de jongste wat strenger, even laten huilen en op de trap zetten (dat doe ik nu bij de oudste ook, die staat er een stuk vaker dan de jongste....). We hebben meer regels sinds we er twee hebben.

Sowieso heb je meer structuur nodig als je meer kinderen hebt maar ik merk ook dat we bij de oudste te soft en soepel zijn geweest. Ik merk nu dat ze gebaat is bij meer regels en grenzen.

Voor de jongste zou het misschien best geschikt zijn trouwens maar het lijkt me niet te doen echt twee verschillende opvoedstijlen te gebruiken. Bij jou begrijp ik natuurlijk heel goed dat dat nodig is Susan!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  kwebbeltje ma 8 jul 2013 - 19:16

Daar ben ik hier ook wel erg benieuwd naar, nog even afwachten
kwebbeltje
kwebbeltje
Prater
Prater

Aantal berichten : 557
Punten : 585
Registratiedatum : 12-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Pien ma 8 jul 2013 - 19:31

voor mij voelt de zwangerschap al heel anders als de vorige keer. Toen was ik heel gespannen en moest alles zsm af, nu ben ik 32weken en moeten we nog best veel doen.

Ben best benieuwd hoe het met de tweede gaat straks.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Juutjepetuutje ma 8 jul 2013 - 19:58

bij de oudste kon alles me niet snel genoeg gaan, bijv stoere kleertjes, kon niet wachten tot hij in de wandelwagen kon etc, bij de jongste gaat het me juist veel te snel en die hou ik het liefst zo lang mogelijk klein! het is een binkie, dus hij zit nu wel in de wandelwagen, maar het liefst had ik hem tot 8/9 maanden in de wagenbak gehouden Wink

de oudste kreeg 9 mnd borstvoeding, waarvan 6 mnd volledig, daarna rapley
de jongste kreeg maar 2.5 mnd borstvoeding en met 5 mnd begonnen met bijvoeding

bij de oudste hadden we alle tijd voor hem, de jongste moet meer mee in het ritme wat we al hadden (maar dat heeft iedereen natuurlijk) daardoor wel meer structuur.
Juutjepetuutje
Juutjepetuutje
Prater
Prater

Aantal berichten : 662
Punten : 693
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Thunder ma 8 jul 2013 - 21:25

Susan schreef:Ik kan me uit de babytijd niet heel veel herinneren, behalve dat ik Yrsa meer in de draagdoek had, met Ezra durfde ik dat nog niet zo goed. Nu is natuurlijk wel alles anders en hebben ze allebei een totaal andere benadering nodig, maar dat is logisch. Soms wel lastig, omdat ik dat aan Yrsa nog niet zo makkelijk uit kan leggen, maar het is ook niet altijd mogelijk om overal één lijn in te trekken.


Ik kan me wel in deze reactie vinden.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Pink! ma 8 jul 2013 - 21:28

Ik ben voornamelijk makkelijker geworden met alles. 
Ik doe niet moeilijk meer over slapen in bed, een koekje of iets ( als broer krijgt wil zij ook)
Eigenlijk met alles wat makkelijker dus.
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Teddyaapje ma 8 jul 2013 - 23:07

Ik dénk dat ik nog makkelijker en relaxter zal zijn, omdat ik nu weet dat veel dingen echt vanzelf overgaan. Het zal uiteraard wel aan t kindje liggen. Dit keer hoop ik live te kunnen voeden en anders net zolang te kunnen kolven als voor T. Ook heb ik me voorgenomen om kraamvisite naar huis te sturen als we moe zijn (rond 21.30u ofzo).
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  *Lieke* ma 8 jul 2013 - 23:14

Ik doe echt heel veel dingen anders, omdat mijn jongste zoontje heel anders is.

Bij mijn oudste stond ik met elk kikje naast zijn bed, bij de jongste wacht ik tot het echt huilen wordt.
maar ook wat betreft gezondheidsdingen doe ik het heel anders. Aan mijn jongste merk ik niet dat hij ziek is, dus ik temp hem sneller bij twijfel, waar ik bij mijn oudste eerder aan de telefoon hing bij de huisarts.

Verder herken ik veel van wat juutjepetuutje zegt. wilde ik de oudste zo snel mogelijk zien opgroeien, mijn kleine bink mag heel lang klein blijven Laughing
*Lieke*
*Lieke*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Filoria di 9 jul 2013 - 7:34

Lieke, ben jij een nieuwe forummer of een oude bekende?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  *Lieke* di 9 jul 2013 - 20:07

Filoria schreef:Lieke, ben jij een nieuwe forummer of een oude bekende?

 Voor jou een oude bekende denk ik Wink
*Lieke*
*Lieke*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Filoria di 9 jul 2013 - 20:43

*Lieke* schreef:
Filoria schreef:Lieke, ben jij een nieuwe forummer of een oude bekende?

 Voor jou een oude bekende denk ik Wink
Haha dan weet ik genoeg! Leuk.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  *Lieke* di 9 jul 2013 - 20:44

Filoria schreef:
*Lieke* schreef:
Filoria schreef:Lieke, ben jij een nieuwe forummer of een oude bekende?

 Voor jou een oude bekende denk ik Wink
Haha dan weet ik genoeg! Leuk.

 Tsja, ik moet je toch kunnen blijven volgen Wink ... Je gaat hard zeg.


Laatst aangepast door *Lieke* op di 9 jul 2013 - 20:51; in totaal 1 keer bewerkt
*Lieke*
*Lieke*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Shopaholic di 9 jul 2013 - 20:48

Ben veel makkelijker geworden ook.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  L!ND@ di 9 jul 2013 - 23:31

Ik ben ook veel makkelijker geworden en maak niet overal meer een "probleem" van. Eet of slaapt hij niet? Jammer dan, komt wel op een ander moment. Ik leg hem ook moeiteloos in bed en weet dat hij na max. 15 minuten slaapt en laat hem dan dus ook wel huilen. Dat kon ik bij D. echt niet! Maar dan moet ik wel toegeven dat J. sowieso een veel makkelijker kind is. Hij vindt alles wel prima eigenlijk.
L!ND@
L!ND@
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2391
Punten : 2535
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat doe je anders bij een tweede kind? Empty Re: Wat doe je anders bij een tweede kind?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum