Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor het eerst kolven op het werk

+9
CCC
Vixen
Pineco
Teddyaapje
snoezel
Filoria
Roodkapje
silly-one
Caroow
13 plaatsers

Ga naar beneden

Voor het eerst kolven op het werk Empty Voor het eerst kolven op het werk

Bericht  Caroow do 27 jun 2013 - 16:44

Ik ben al een tijdje aan het werk, maar ik werk nooit langer dan 5,5 uur en kolf dus niet op het werk. Vandaag moet ik wat langer en heb ik pauze dus wil ik gaan kolven. Er is geen kolfruimte en nergens iets waar ik afgesloten kan zitten waar een stopcontact is, daarom heb ik een handkolf gekocht. (Mijn swing werkt ook wel op batterijen, maar dan blijf ik die kopen)

Net hem even geprobeerd na de voeding van zoon en toch 100cc gekolfd. Mijn ene borst krijg ik bijna nooit wat uit met de swing, hiermee dus wel confused

Nu ben ik best nerveus, ik werk met heel veel jonge mensen die echt niet op mij met mijn melk zitten te wachten. Wat als ze het horen? En waar ga ik de melk laten? (koelingen genoeg hoor, daar niet van)

Dus nu mogen jullie mij allemaal moed inspreken want dan heb ik wat te lezen tijdens het kolven en gaat het vast beter smile Ik moet wel snel, want ik heb een half uur en moet daarin ook eten.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor het eerst kolven op het werk Empty Re: Voor het eerst kolven op het werk

Bericht  silly-one do 27 jun 2013 - 17:34

Mag ik borstvoeding geven onder werktijd?
[b class="lead" style="margin: 0.6em 0px 1.6em; border: 0px; padding: 0px; list-style: none; font-weight: bold; text-align: left; vertical-align: top; "]U mag onder werktijd borstvoeding geven of kolven totdat uw kind 9 maanden oud is. U mag hiervoor maximaal 1/4 van uw werktijd gebruiken. Uw werkgever betaalt uw loon door.[/b]
Geschikte, afgesloten ruimte voor borstvoeding
Uw werkgever moet een geschikte, afgesloten ruimte beschikbaar stellen voor het voeden en kolven. Als dit niet mogelijk is, mag u zelf een plek regelen of kunt u naar uw baby toegaan.
Andere afspraken over borstvoeding
U kunt met uw werkgever ook andere afspraken maken. U kunt bijvoorbeeld uw werktijden aanpassen of gedeeltelijk thuis gaan werken.

Dit staat er op de site van de rijksoverheid. Ik vond het al raar om te lezen dat het in de pauze moet. Misschien dat je iets langer kan blijven zitten en dan kan kolven, zodat je wel wat privacy hebt.  Staat er ook geen koelkast in de personeelskamer? Daar kan je eventueel de melk zetten?  
Ik ben er zelf heel praktisch in, maar het gaat wel om je kind dus gewoon even gaan zitten. En zorgen voor mijn gezondheid.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Roodkapje do 27 jun 2013 - 17:38

Caroow schreef:Ik ben al een tijdje aan het werk, maar ik werk nooit langer dan 5,5 uur en kolf dus niet op het werk. Vandaag moet ik wat langer en heb ik pauze dus wil ik gaan kolven. Er is geen kolfruimte en nergens iets waar ik afgesloten kan zitten waar een stopcontact is, daarom heb ik een handkolf gekocht. (Mijn swing werkt ook wel op batterijen, maar dan blijf ik die kopen)

Net hem even geprobeerd na de voeding van zoon en toch 100cc gekolfd. Mijn ene borst krijg ik bijna nooit wat uit met de swing, hiermee dus wel confused

Nu ben ik best nerveus, ik werk met heel veel jonge mensen die echt niet op mij met mijn melk zitten te wachten. Wat als ze het horen? En waar ga ik de melk laten? (koelingen genoeg hoor, daar niet van)

Dus nu mogen jullie mij allemaal moed inspreken want dan heb ik wat te lezen tijdens het kolven en gaat het vast beter smile Ik moet wel snel, want ik heb een half uur en moet daarin ook eten.

Ik kolf ook op mijn werk. Ik kolf in een computerhok / opslag. Ik ben al blij dat ze dit geregeld hebben want daarvoor was er geen mogelijkheid of moest ik steeds mensen uit hun OR kamer sturen. Ik voelde me behoorlijk bezwaard. Niet nodig misschien maar als mensen in een overleg zitten met zn 8en ofzo en ik kom me melden dat ik even moet kolven zie je gewoon bij sommige de verbazing. Ik heb een tijd op het invalidetoilet gekolfd maar daar hoor je dus alles. Het boeide me trouwens niet als is het de eerste paar x best ongemakkelijk.

Waar ga jij kolven? In wat voor ruimte? Het komt vast wel goed joh! Ben je alleen met een handkolf niet langer bezig? Ik heb de Medela Freestyle en die zou je handsfree of dubbel kunnen gebruiken, doe ik nooit maar toch;)

Ik vraag me wel af waarom je in je pauze voedt? Je hebt recht op maximaal 25% van je werktijd om te voeden ( live of op het werk). Dat is dus buiten je pauzes om. Ik at altijd eerst even mijn boterhammetje (  10min ofzo) en was dan vaak nog 30 min weg om te kolven, opruimen en de melk in een koeltasje in de koelkast zetten. Ik had er een hangslotje op omdat ik mijn dochter geen melk durf te geven als ik niet zeker weet of iemand er aan heeft gezeten. Het is een gemeenschappelijke koelkast.
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Bericht  Filoria do 27 jun 2013 - 18:07

Ja hebt recht op vanalles, maar niet elke werkgever kan dat zomaar regelen. Wat als je in een eentje in een winkel werkt? Dan kun je moeilijk de hele tijd gaan zitten kolven. En een groot bedrijf met veel kantoortjes kan wel een mooie kolfruimte regelen, maar in bijvoorbeeld dat winkeltje is dat veel lastiger.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Roodkapje do 27 jun 2013 - 18:39

Filoria schreef:Ja hebt recht op vanalles, maar niet elke werkgever kan dat zomaar regelen. Wat als je in een eentje in een winkel werkt? Dan kun je moeilijk de hele tijd gaan zitten kolven. En een groot bedrijf met veel kantoortjes kan wel een mooie kolfruimte regelen, maar in bijvoorbeeld dat winkeltje is dat veel lastiger.

Helemaal gelijk... maar aan pauzetijden kunnen ze ook bij kleine bedrijfjes wat doen natuurlijk. Het is erg raar als jij geen boterham meer kan eten omdat je voeding voor je kind moet verzorgen.
Bij de 2e werkte ik in een baby/kinderboetiekje. Je stond daar op alle dagen behalve de vrij/zaterdag alleen. Er was alleen een toilet en een gangetje naar het toilet waar lege kartonnen dozen stonden. Mijn man kwam elke dag langs zodat ik live kon voeden en mijn man de winkel in de gaten hield.

Ik bof met mijn werkgever nu. Ik kolf nauwelijks meer ( ik werk alleen nachten dus dan slaapt dochter normaal ook) alleen in de ochtend een half uur ben ik er even tussen uit. Ze is over 2 dagen 1 dag een jaar en alle uren die ik eraan besteedt worden ook nog steeds uitbetaald zolang ik bv geef.
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Bericht  snoezel do 27 jun 2013 - 18:49

Ja, je hebt zoveel rechten, maar soms zijn dingen niet mogelijk.

Haha, wat je met je melk moet is gewoon even een drempel voor jezelf... Op een gegeven moment weet je niet beter. Ik ben wel eens uit eten geweest, aan de barman een ruimte gevraagd en daarna doorleuk met mijn flesje naar die man toegelopen en gevraagd of die even in de koelkast mocht... YesYes Man vond het overigens de normaalste zaak van de wereld, maar toen dacht ik ook- het is gewoon puur die drempel voor jezelf en het went... 

Gewoon doen! Ik had op ongemakkelijke plekken vaak baat bij een mp3spelertje met leuke muziek om me af te sluiten
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  Caroow do 27 jun 2013 - 19:52

Rechten genoeg, maar ik wil graag dat mijn contract verlengt wordt dus daarom in mijn pauze.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Teddyaapje do 27 jun 2013 - 21:42

Ik denk idd dat t n drempel voor jezelf is. Ik heb n keer in de kleedkamer na een wedstrijd gekolfd met de rest van mn team erbij. Veel jonge meiden die nog nooit van kolven gehoord hadden. Ze vonden t allemaal erg interessant en wilden weten hoe t dan werkte. Ik denk dat hoe normaler jij erover doet, hoe normaler je collega's zullen reageren. Ik zou me echt niet druk maken over t geluid of over je melk. Er is echt niks vreemds aan.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924

Bericht  Pineco do 27 jun 2013 - 21:51

Zelf heb ik er als zelfstandige geen ervaring mee, maar het lijkt me best moeilijk en even wennen, zo'n eerste keer kolven op je werk. Ik zou het dan, zoals Roodkapje beschrijft, in een koeltasje doen, dan kan niemand ergens aanstoot aan nemen. Want natuurlijk is het volkomen normaal, maar voor veel jongeren is het toch nog een ver-van-hun-bedshow...

Hoe doen jullie dat trouwens met het schoonmaken van het kolfapparaat? Stel dat je meerdere keren per dag moet kolven op je werk, heb je dan wel de mogelijkheid om het tussendoor goed schoon te maken? Ik kolfde alleen maar thuis en vond dat al een gedoe, respect voor jullie!
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Bericht  Vixen do 27 jun 2013 - 21:57

Ik heb de melk altijd in een kolftasje en die heb ik in mijn eigen tas. Kolfspullen spoel ik af met heet water en droog ik af met die papieren doekjes voor je handen. Nu ik nog maar één keer kolf doe ik ze gewoon vies in de tas en maak ik het thuis schoon.Verder zou ik er zo normaal mogelijk over doen, hoe normaler jij doet, hoe normaler er ook gereageerd wordt. 

Caroow: is het echt zo dat je contract niet verlengd wordt als je zo af en toe 15 á 20 minuutjes na je pauze extra nodig hebt om even te kolven? Ik kan me dat heel moeilijk voorstellen.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  CCC do 27 jun 2013 - 22:07

Ik vond dat met melk ook lastig, moest echt elke keer over die drempel. Heb er toen helemaal niet aangedacht een klein koeltasje aan te schaffen, dat zou ik een volgende keer nu doen zodat k alles netjes kan opbergen. Ik kolfde met een handkolf ook trouwens meer dan elektrisch.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  red rose do 27 jun 2013 - 22:37

Als je toch met je swing wilt kolven, koop een setje oplaadbare batterijen met oplader, dan hoef je niet steeds opnieuw batterijen te kopen. Ik zou gewoon gaan kolven en als mensen het horen is dat jammer dan. Het went vanzelf en zo normaal mogelijk over doen. Je kan je melk gewoon in een koeltasje bewaren. Ik legde het koelelement altijd in de vriezer op mijn werk en als ik gekolfd had bewaarde ik alles in mijn kolftas. Ik werk in de bedrijfscatering en er mogen geen eigen meegebrachte etenswaren in de koeling.
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587

Bericht  Sanne do 27 jun 2013 - 22:50

Gewoon doen Caroow en niet druk maken over waar je de melk kwijt moet. Ik zette het gewoon onderin onze gezamenlijke koelkast en ik heb niemand er ooit over gehoord. 

Ik had vlak nadat ik weer ging werken een personeelsfeest en toen moest ik ook kolven. We waren op een melkkoeienboerderij en daar moest ik aan de boer vragen of hij een plekje voor me had Laughing Nou, daar waren ze het wel gewend van de dieren haha, ik kreeg een plekje en mocht de melk ook gewoon in hun koelkast zetten. 's Avonds gingen we ergens eten en moest ik de melk dus ook aan de barman geven.
En zo heb ik ook de melk aan een receptionist in een hotel gegeven etc. Ik moet me er ook iedere keer een beetje overheen zetten, maar het is niet anders. Al ben ik wel blij dat ik nou niet meer hoef te kolven overdag.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Pineco do 27 jun 2013 - 23:27

Mijn oudste dronk afgekolfde melk trouwens het liefst koud, dat was wel handig!
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Bericht  Caroow vr 28 jun 2013 - 0:59

Vixen, ik weet niet of het zo is, maar ik wil het risico niet lopen. En ik kan ook niet heel ontspannen kolven als ik weet dat mijn collega's te hard moeten werken omdat er iemand minder is natuurlijk. Het is maar 1 keer in de 2 á 3 weken dat ik een keer moet kolven, dus ik vind het niet erg om het in mijn pauze te doen.

Ik ben nu dus alweer thuis. Er is gewoon muziek op ons invalide-toilet dus ik kon echt wel relaxt zitten. Kolfde meer dan ik meestal doe en dat 2 keer zo snel als met de Swing. De melk heb ik in een plastic tas in het koelkastje op het management kantoor gezet. Het mag ook wel in de grote koeling bij de producten, als je het maar apart zet met een briefje er op dat het voor eigen gebruik is.

Verder heb ik het gewoon tegen niemand gezegd, wat ik ging doen. Heb me gewoon uitgeklokt, tas gepakt en ben in het toilet gaan zitten smile 

Zoon drinkt melk op alle temperaturen, koud, lauw, warm, het maakt hem niks uit. Ideaal.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pineco vr 28 jun 2013 - 1:05

Fijn dat het mee is gevallen!
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Bericht  Sanne vr 28 jun 2013 - 1:08

Mooi dat het meeviel. Als je maar af en toe hoeft te kolven, zou ik ook niet zoveel eisen stellen, maar gewoon even wegsneaken.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Vixen vr 28 jun 2013 - 3:57

Fijn dat het goed is gegaan. Ik word ook zelden gemist als ik aan het kolven ben.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Pompoen vr 28 jun 2013 - 4:00

Maar jij kolft dus met de hand meer en sneller?! Jij hebt geen dubbelzijdige kolf he?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Caroow vr 28 jun 2013 - 4:02

Nee een enkelzijdige. En met de handkolf (de allergoedkoopste van de Prenetal) kolf ik sneller en meer.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  ekjir@M vr 28 jun 2013 - 4:24

Ik kolfde ook meer met een handkolf. Ik heb ook nog een difrax b to b staan die ik wilde gebruiken op mijn werk maar met de hand ging het veel sneller.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Vixen vr 28 jun 2013 - 4:25

Het schijnt zelfs per elektrische kolf nog uit te maken wat je kolfopbrengst is.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud