Achternaam kindje..
+19
M@niek
Kat1980
Bolleke
Ella
Steep
Teddyaapje
Happydobby
Sorella
Susan
Lady4
Minx
Elodie
Puggle
Twellie
xxjojootjexx
PapillonRose
Manderijn
Elliot
ProudMom
23 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Achternaam kindje..
PapillonRose schreef:Dat is mogelijk, mits de vriend in het geval van een kind onder de 12 minimaal 5 jaar voor het kind heeft gezorgd. En wanneer de vader van het kind ook gezag heeft, moet deze ook akkoord gaan.Ella schreef:Steep schreef:Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan je oudste ook niet de naam van je vriend krijgen? Ik nem aan dat je een toekomst met hem ziet en je wellicht zal trouwen of gp in de toekomst? Dan heeft ook iedereen dezelfde naam. Of zit dat wat ingewikkelder in elkaar als dat ik denk?
Dit zat ik ook te bedenken, geen idee of dat mogelijk is.
Zo zou in mijn geval om even een voorbeeld te geven, mijn dochtertje de achternaam van mijn vriend kunnen aannemen wanneer hij vijf jaar voor haar gezorgd heeft. Onder de vijf kan het trouwens ook nog niet, dus pas vanaf vijf jaar is dit mogelijk. Hier kan ze dus vanaf haar zevende zijn naam krijgen, dan zijn we vijf jaar samen. Mijn ex heeft haar erkend, maar geen gezag, dus ik zou alleen deze beslissing kunnen nemen. Dit gaan we overigens niet doen denk ik, maar ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden en heb het wel uitgezocht hoe dit zat.
Ook als er geen gezamenlijk ouderlijk gezag is, wordt de biologische vader erbij betrokken hoor. Zelfs in mijn geval, waar nooit een band tussen vader en zoon geweest is. Maar als ze geen band hebben, en je kan dat aantonen, kan er een uitzondering gemaakt worden.
Elodie- Prater
- Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13
Oh dat wist ik niet! Ik doe dat gewoon. En bij welke instanties? En moet je dat aanvragen?Bolleke schreef:Elodie schreef:Dat is mogelijk. Maar dan moet haar vriend ook aan een verplichte opvoedtermijn hebben voldaan. En ik ga er vanuit dat het dan nog langer duurt voordat het gewijzigd kan worden.
En als ze gezamenlijk ouderlijk gezag heeft met haar ex, dan mag die ik weigeren.
Wat wel zo is, je hoeft natuurlijk helemaal niet de officiële naam te gebruiken vaak. Mijn zoon denkt dat hij mijn naam heeft en deze wordt op school, zwemvereniging etc ook gewoon gebruikt. Het is alleen soms lastig bij de apotheek bijvoorbeeld.
Oh ja, dat wist ik van die verzorgingstermijn maar vergeten te melden. Zo gaat het bij mijn zoon ook, je mag een andere achternaam gebruiken bij instanties mits er echt geen contact meer is met de biologische vader. Je mag niet zomaar een andere achternaam gebruiken namelijk. Mijn zoon denkt ook dat hij mijn naam heeft.
Elodie- Prater
Elodie schreef:Bolleke, heb jij het inmiddels al kunnen regelen?
De verzorgingstermijn is deze maand verstreken, mijn ex was uitgeschreven hier in juli 2008, maar de scheiding is pas 3 jaar geleden uitgesproken, dus ik denk dat ik toch nog wacht, want als het afgewezen word moet ik toch betalen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Verstandig dan ja.. Het gaat om best veel geld.Bolleke schreef:Elodie schreef:Bolleke, heb jij het inmiddels al kunnen regelen?
De verzorgingstermijn is deze maand verstreken, mijn ex was uitgeschreven hier in juli 2008, maar de scheiding is pas 3 jaar geleden uitgesproken, dus ik denk dat ik toch nog wacht, want als het afgewezen word moet ik toch betalen.
Elodie- Prater
Ik wist niet eens dat het mogelijk was om de achternaam van je kind te veranderen. Weer wat geleerd vandaag
Qua achternaam voor de baby vind ik het lastig. Je moet gewoon doen waar jij prettig bij voelt. Een achternaam zal echt niet het verschil maken of het kind zich verbonden voelt of wat dan ook.
Qua achternaam voor de baby vind ik het lastig. Je moet gewoon doen waar jij prettig bij voelt. Een achternaam zal echt niet het verschil maken of het kind zich verbonden voelt of wat dan ook.
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Elodie, bij school, en clubjes etc. Zoals jij ook al doet, maar mij is het destijds uitgelegd als dat je het niet zomaar mag doen, als je bijvoorbeeld net uit elkaar bent en het als wraak tegen de vader doet. Bij jou maakt dat allemaal niets uit, en bij mij ook niet, want onze zonen hebben geen contact met hun vader. Maar als ze dat wel hebben mag je niet bij voorbaat al gewoon jouw achternaam gebruiken.
Ja, ik wacht denk ik die 2 jaar, Christian heeft er geen last van en dan weet ik tenminste zeker dat het goed gekeurd word.
Ja, ik wacht denk ik die 2 jaar, Christian heeft er geen last van en dan weet ik tenminste zeker dat het goed gekeurd word.
Bolleke- Kletskop
Ik ben hier een ervaringsdeksundige in (helaas). Wij (mijn moeder en ik) hebben er destijds ook voor gekozen om de achternaam van mijn stiefvader aan te nemen terwijl ik de achternaam droeg van mijn echte vader. Toen mijn zusje geboren werd (van mijn stiefvader) kreeg zij gewoon de naam van haar vader en dat vind ik ook heel logisch. Maar mijn naan en van mijn broer hadden gewoon nooit mogen veranderd worden. Nu zijn mijn moeder en stiefvader al heel wat jaren gescheiden en nog steeds draag in de achternaam van mijn stiefvader. Het kost belachelijknveel geld om deze te veranderen. En nu hebben we dus allemaal een andere achternaam. Ik zou de baby de achternaam geven van zijn vader en van je zoontje gewoon de achternaam van zijn eigen vader. Je mag namelijk eenmalig gratis de naam veranderen en daarna kost het klauwen vol geld!
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Nee hoor, dat is niet gratis. Het kost bijna 900 euro, ook de eerst keer.
Bolleke- Kletskop
Bolleke schreef:Nee hoor, dat is niet gratis. Het kost bijna 900 euro, ook de eerst keer.
Ja dat was ook alweer bijna 20 jaar geleden toen waren regels weer anders.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Dat is gek, mij is door een juridische instantie verteld dat wanneer er geen gezag is bij een van beide ouders, de ouder met het gezag het verzoek tot naamswijziging alleen kan indienen. En dat degene zonder gezag dan bot gezegd niets te willen heeft, mocht diegene het er niet mee eens zijn. Maar misschien ligt het toch genuanceerder, zoals jij zegt, ik heb geen idee. Ik ben het ook niet van plan verder, dus gelukkig is het hier ook niet aan de orde. Was alleen nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden en toen heb ik dit nagevraagd. Mijn ex zou het overigens denk ik niet eens een ramp vinden als ik het wel zou willen, ze heeft nu ook al niet zijn achternaam maar de mijne.Elodie schreef:PapillonRose schreef:Dat is mogelijk, mits de vriend in het geval van een kind onder de 12 minimaal 5 jaar voor het kind heeft gezorgd. En wanneer de vader van het kind ook gezag heeft, moet deze ook akkoord gaan.Ella schreef:Steep schreef:Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan je oudste ook niet de naam van je vriend krijgen? Ik nem aan dat je een toekomst met hem ziet en je wellicht zal trouwen of gp in de toekomst? Dan heeft ook iedereen dezelfde naam. Of zit dat wat ingewikkelder in elkaar als dat ik denk?
Dit zat ik ook te bedenken, geen idee of dat mogelijk is.
Zo zou in mijn geval om even een voorbeeld te geven, mijn dochtertje de achternaam van mijn vriend kunnen aannemen wanneer hij vijf jaar voor haar gezorgd heeft. Onder de vijf kan het trouwens ook nog niet, dus pas vanaf vijf jaar is dit mogelijk. Hier kan ze dus vanaf haar zevende zijn naam krijgen, dan zijn we vijf jaar samen. Mijn ex heeft haar erkend, maar geen gezag, dus ik zou alleen deze beslissing kunnen nemen. Dit gaan we overigens niet doen denk ik, maar ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden en heb het wel uitgezocht hoe dit zat.
Ook als er geen gezamenlijk ouderlijk gezag is, wordt de biologische vader erbij betrokken hoor. Zelfs in mijn geval, waar nooit een band tussen vader en zoon geweest is. Maar als ze geen band hebben, en je kan dat aantonen, kan er een uitzondering gemaakt worden.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Mij is ook verteld dat mijn ex er niets mee te maken heeft. Hij heeft geen ouderlijk gezag meer maar mijn zoon ook al jaren niet meer gezien, zou gek zijn als hij dan nog inspraak zou hebben.
Bolleke- Kletskop
Phoe, dat is een lastige situatie. Ik zou het zelf ook niet zo goed weten denk ik. Al neig ik nu eerder naar het idee om dan al mijn kinderen dezelfde achternaam te geven, dus in jouw geval jouw achternaam.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Hier zullen we straks 3 verschillende achternamen in huis hebben.
Mijn achternaam, die van mijn zoon en die van mijn vriend en de baby in mijn buik.
Mijn zoon ziet zijn vader gewoon elke week (Co-ouderschap) en hij heeft ook het gezag etc, dus veranderen is niet mogelijk.
Ik ben het zelf ook gewend vanuit huis. Toen hadden we de achternaam van mij en mijn vader. De meisjesnaam van mijn moeder en nog haar getrouwde naam, ook de achternaam van mijn (half)broer en zus. Hun vader is op hun 9e verongelukt.
De telefoon namen we bijv. Altijd op met alleen de voornaam.
Ik heb het verder nooit vreemd gevonden dat onze namen verschilden. Dat was gewoon zo. En het voelt ook gewoon als broer en zus!
Mijn achternaam, die van mijn zoon en die van mijn vriend en de baby in mijn buik.
Mijn zoon ziet zijn vader gewoon elke week (Co-ouderschap) en hij heeft ook het gezag etc, dus veranderen is niet mogelijk.
Ik ben het zelf ook gewend vanuit huis. Toen hadden we de achternaam van mij en mijn vader. De meisjesnaam van mijn moeder en nog haar getrouwde naam, ook de achternaam van mijn (half)broer en zus. Hun vader is op hun 9e verongelukt.
De telefoon namen we bijv. Altijd op met alleen de voornaam.
Ik heb het verder nooit vreemd gevonden dat onze namen verschilden. Dat was gewoon zo. En het voelt ook gewoon als broer en zus!
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10
Ja mijn buren hebben dat ook, alle 4 een andere achternaam. Ik vind dat zelf wel een beetje raar, maar goed. Als je co ouderschap hebt vind ik het normaal dat je de naam laat zoals die is.
Bolleke- Kletskop
Is ook gek. Maar had echt begrepen dat ze dan toch navraag gaan doen. Ik ga het merken..over een paar maanden vraag ik het aan.Bolleke schreef:Mij is ook verteld dat mijn ex er niets mee te maken heeft. Hij heeft geen ouderlijk gezag meer maar mijn zoon ook al jaren niet meer gezien, zou gek zijn als hij dan nog inspraak zou hebben.
Elodie- Prater
Ja, mijn ex zou sowieso toestemming geven, daar hebben we het al eens over gehad. Dus ik maak mij daar niet druk om. Hopelijk verloopt het allemaal soepel bij jullie! Lijkt mij een heerlijk gevoel als mijn zoon dezelfde naam heeft eindelijk.
Bolleke- Kletskop
Ja dat lijkt mij ook heerlijk! Geen idee hoe mijn ex er instaat maar het moet wel heel gek lopen wil het daar niet goedgekeurd door worden, lijkt mij. Onze zonen kennen hun vader helemaal niet. Dat moet voldoende reden zijn.Bolleke schreef:Ja, mijn ex zou sowieso toestemming geven, daar hebben we het al eens over gehad. Dus ik maak mij daar niet druk om. Hopelijk verloopt het allemaal soepel bij jullie! Lijkt mij een heerlijk gevoel als mijn zoon dezelfde naam heeft eindelijk.
Ik krijg trouwens wel alimentatie, dat is de enige band.
Elodie- Prater
Mijn kinderen hebben altijd mijn naam gehad door omstandigheden( kindje 1 tm 3). Bij ons gp hebben we dit omgezet naar mijn mans naam. Onze jongste dochter is de enige die direct de "juiste" achternaam kreeg. Wij hadden er ook voor kunnen kiezen ( ja echt ! ) om onze kinderen mijn naam te laten houden en ik mijn mans naam aan te nemen.
Wij vinden het fijn als het hele gezin dezelfde naam heeft. In jouw geval zou ik dan denken dat dalijk broertje/ zusje altijd moet uitleggen dat hij een halfbroer/ zus heeft terwijl het waarsch. aan voelt als een echte broer of zus maar er wordt dan automatisch naar gevraagd.
Onze buren van 5 huizen verder hebben zo'n situatie als jij en zij hebben allemaal bij het trouwen van mama met nieuwe partner de naam van de nieuwe partner aangenomen, dus ook het zoontje die zij eerder met haar ex heeft gekregen. Ik weet niet hoe jouw ex daarin staat maar zij had daar geen contact mee verder geloof ik.
Wij vinden het fijn als het hele gezin dezelfde naam heeft. In jouw geval zou ik dan denken dat dalijk broertje/ zusje altijd moet uitleggen dat hij een halfbroer/ zus heeft terwijl het waarsch. aan voelt als een echte broer of zus maar er wordt dan automatisch naar gevraagd.
Onze buren van 5 huizen verder hebben zo'n situatie als jij en zij hebben allemaal bij het trouwen van mama met nieuwe partner de naam van de nieuwe partner aangenomen, dus ook het zoontje die zij eerder met haar ex heeft gekregen. Ik weet niet hoe jouw ex daarin staat maar zij had daar geen contact mee verder geloof ik.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Elliot schreef:Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden om de baby dezelfde achternaam te geven als je oudste kindje. Gewoon, omdat er dan eenheid is qua namen. Maar het is natuurlijk onzin dat het slecht zou zijn voor het kindje als je hem/haar de achternaam van je vriend geeft. Daar zou ik me als ik jou was dan ook niks van aantrekken.
+1
Shopaholic- Kletskop
- Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Welke achternaam draagt jouw kindje?
» naast je kindje slapen of kindje in bed nemen?
» een 2e kindje?
» K.o.t. bij 2e kindje
» Op kraamvisite bij tweede kindje..ook kado oudste kindje?
» naast je kindje slapen of kindje in bed nemen?
» een 2e kindje?
» K.o.t. bij 2e kindje
» Op kraamvisite bij tweede kindje..ook kado oudste kindje?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: