Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Achternaam kindje..

+19
M@niek
Kat1980
Bolleke
Ella
Steep
Teddyaapje
Happydobby
Sorella
Susan
Lady4
Minx
Elodie
Puggle
Twellie
xxjojootjexx
PapillonRose
Manderijn
Elliot
ProudMom
23 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Achternaam kindje.. Empty Achternaam kindje..

Bericht  ProudMom wo 26 jun 2013 - 20:35

Mijn vriend en ik verwachten samen een kindje, zijn eerste, mijn tweede.
Omdat we niet getrouwd zijn zal mijn vriend ons kindje ook moeten erkennen, en moeten we dan aangeven welke achternaam ons kindje zal krijgen.
Mijn zoontje heeft nu nog de achternaam van zijn vader (mijn ex), maar deze zal, zodra hij 5 jaar wordt, veranderd worden in mijn achternaam. Hij weet ook niet beter dan dat hij dezelfde achternaam heeft als ik.
Maar nu komt het, en ik kom er even niet uit... Van meerdere mensen in mijn omgeving (familie en vrienden) hoor ik dat zij vinden dat het slecht zou zijn voor mijn zoontje als zijn broertje/zusje straks een andere achternaam heeft als hij.
Terwijl ik het eigenlijk vanzelfsprekend vind dat ons kindje de naam van zijn/haar vader krijgt.
Mijn vriend staat er zo anders in dan mijn ex destijds. We hebben het heel fijn samen, hij doet alles voor mijn zoontje, mij en ook nu al voor ons kindje. Hij is zo blij met de zwangerschap, en zou super trots zijn als ons kindje zijn achternaam zou dragen.
Maar nu krijg ik dus van alle kanten te horen dat dat slecht zou zijn voor mijn zoontje, omdat hij dan een andere achternaam heeft dan zijn broertje of zusje. En dat dat later (bijv. op school) problemen op zou leveren, of dat hij zich niet verbonden zal voelen met zijn broertje/zusje, of zelfs buitengesloten.
Eerst vond ik het allemaal nogal overdreven, maar begin nu toch te twijfelen. Zal het dan misschien toch niet 'goed' voor hem zijn? Zijn geluk komt natuurlijk op de eerste plaats.
Waar doe ik nu goed aan? 

Ik zou graag jullie meningen hierover weten. Alvast bedankt Very Happy
ProudMom
ProudMom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 425
Punten : 457
Registratiedatum : 14-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam kindje.. Empty Re: Achternaam kindje..

Bericht  Elliot wo 26 jun 2013 - 20:39

Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden om de baby dezelfde achternaam te geven als je oudste kindje. Gewoon, omdat er dan eenheid is qua namen. Maar het is natuurlijk onzin dat het slecht zou zijn voor het kindje als je hem/haar de achternaam van je vriend geeft. Daar zou ik me als ik jou was dan ook niks van aantrekken.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Manderijn wo 26 jun 2013 - 20:41

Ik denk dat het 'verbonden voelen met' niet afhangt van een achternaam.
En zijn geluk hangt ook niet af van een achternaam.

Ik denk dat ik toch voor de achternaam van mijn vriend zou gaan. Hij is tenslotte de vader.
Ik bedoel denk ik; dus omdat je al een kind hebt, is er voor jou vriend geen mogelijkheid om zijn achternaam aan zijn kind door te geven. Dat zou ik wat gek vinden. Maar ik vind namen in die zin niet doorslaggevend, en dat hoor je wel veel. Ook dat mensen mede daardoor willen trouwen om als gezin 1 naam te dragen, dat ervaar ik ook niet zo.
Wat zou je vriend er van vinden als je jou achternaam doorgeeft?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  PapillonRose wo 26 jun 2013 - 20:45

Ik vind het zelf logischer om beide kindjes dan dezelfde achternaam te geven. Niet dat een andere achternaam heel schadelijk is lijkt me, maar het is bij mij toch een gevoel van meer eenheid ofzo. Ik zit in de toekomst misschien in dezelfde situatie, mijn dochtertje en ik hebben mijn achternaam en samen met mijn huidige vriend hoop ik nog kindjes te krijgen. Daar hebben we nu soms al discussies over, ik wil persé mijn achternaam doorgeven aan eventuele kindjes en hij die van hem laughcry

Ik zou gewoon kijken wat voor jullie het fijnst voelt en daar voor gaan. Verschillende achternamen komen tegenwoordig zo vaak voor, ik mag hopen dat het inmiddels al zo normaal is dat een kindje daar geen last van zal hebben.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  ProudMom wo 26 jun 2013 - 20:46

Elliot schreef:Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden om de baby dezelfde achternaam te geven als je oudste kindje. Gewoon, omdat er dan eenheid is qua namen. Maar het is natuurlijk onzin dat het slecht zou zijn voor het kindje als je hem/haar de achternaam van je vriend geeft. Daar zou ik me als ik jou was dan ook niks van aantrekken.

Daar hadden zij het inderdaad ook over, en dat snap ik op zich ook wel. Maar het voelt voor mij, tegenover m'n vriend, toch een beetje alsof hij moet 'boeten' voor de daden van mijn ex, ofzo. Alsof ons kindje daardoor niet zijn achternaam zou mogen krijgen. Sorry, kan het niet goed verwoorden.
Maar het voelt niet helemaal eerlijk tegenover m'n vriend..
ProudMom
ProudMom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 425
Punten : 457
Registratiedatum : 14-05-11

Bericht  Manderijn wo 26 jun 2013 - 20:47

ProudMom schreef:
Elliot schreef:Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden om de baby dezelfde achternaam te geven als je oudste kindje. Gewoon, omdat er dan eenheid is qua namen. Maar het is natuurlijk onzin dat het slecht zou zijn voor het kindje als je hem/haar de achternaam van je vriend geeft. Daar zou ik me als ik jou was dan ook niks van aantrekken.

Daar hadden zij het inderdaad ook over, en dat snap ik op zich ook wel. Maar het voelt voor mij, tegenover m'n vriend, toch een beetje alsof hij moet 'boeten' voor de daden van mijn ex, ofzo. Alsof ons kindje daardoor niet zijn achternaam zou mogen krijgen. Sorry, kan het niet goed verwoorden.
Maar het voelt niet helemaal eerlijk tegenover m'n vriend..

Dat bedoel  ik dus. Hij 'mag' dan zijn achternaam niet doorgeven omdat hij al een kind hebt met een achternaam. Niet dat het zo standaard allemaal moet, maar ik kan me voorstellen dat je vriend het niet leuk zal vinden.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  PapillonRose wo 26 jun 2013 - 20:53

En jouw achternaam voor het hele gezin? Aangezien jouw zoontje straks ook jouw achternaam gaat krijgen, zou dat ook nog een optie zijn, mits je vriend het wat vindt.

Hier is dat helaas niks, mijn vriend is gehecht aan zijn naam, dus wil de mijne niet overnemen. En ik ben niet zo gehecht aan mijn achternaam op zich, maar wel aan het feit dat mijn dochtertje en ik nu dezelfde achternaam hebben en ik dit zo wil houden, en ook voor volgende kindjes. Weet ook wel dat het deels onzin is, maar mijn gevoel hè...
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  xxjojootjexx wo 26 jun 2013 - 20:55

Zelf zou ik, als ik de keuze heb, ervoor kiezen al mijn kinderen dezelfde naam te geven.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  xxjojootjexx wo 26 jun 2013 - 20:56

Maar waarom is het meer logisch om de naam van vriend door te geven en niet de naam van jou?

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Twellie wo 26 jun 2013 - 21:04

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe lang ben je zwanger?

Het meest logische lijkt me dat alle kinderen binnen een gezin dezelfde achternaam hebben. Maar in de praktijk zal dit wel vaker afwijken en ik zou me er ook geen zorgen over maken dat het dan minder als een gezin aanvoelt of je kindje er last van zal hebben. Uiteindelijk is het maar een achternaam en zijn er veel belangrijkere dingen die voor een gevoel van eenheid binnen een gezin zorgen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Puggle wo 26 jun 2013 - 21:09

Gefeliciteerd!

Ik zou de baby dan ook jouw achternaam geven, niet omdat het anders slecht is want dat vind ik echt onzin. Maar vind het wel handiger en mooier als je kindjes dezelfde naam hebben.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Elodie wo 26 jun 2013 - 21:11

Leuk dat je zwanger bent! 
Ik heb het daar met mijn ex ook over gehad. Hij wilde voor een kindje van ons samen zijn achternaam geven. Maar ik heb al een zoon en wilde dat al mijn kinderen dezelfde achternaam hebben. Uiteindelijk is m'n ex wel overstag gegaan. Ik vond dat zo belangrijk. En dan vooral omdat we één gezinnetje zouden zijn. 
Maar goed, gelukkig is dat kind er niet gekomen want het is nu m'n ex laughcry

Trouwens, vanaf 5 jaar mag je aanvraag doen om de achternaam te laten wijzigen, maar dan moet je wel al die 5 jaar alleen voor je kind hebben gezorgd.
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Aantal berichten : 569
Punten : 586
Registratiedatum : 06-01-13

Bericht  Minx wo 26 jun 2013 - 21:27

Doe waar je je goed bij voelt je kan toch niet in de toekomst kijken. Voor je omgeving doe je het toch niet goed de ene helft zou zeggen geef ze dezelfde naam de andere helft zal het raar vinden dat je zijn naam niet geeft.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Lady4 wo 26 jun 2013 - 21:33

Ik zou het juist heel mooi vinden wanneer de baby de achternaam van je vriend krijgt. Doe uiteindelijk wat voor jullie goed voelt en niet wat de omgeving vindt. Wanneer jullie kindjes met twee verschillende achternamen opgroeien weten zij niet beter dan dat en zullen ze dat zelf dus ook niet vreemd vinden. En wanneer ze later vragen gaan stellen, kun je eerlijk uitleggen hoe dat zo gekomen is.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368

Bericht  Susan wo 26 jun 2013 - 21:42

Ik zou het ook logischer vinden dat het kind dezelfde achternaam krijgt als je oudste. Ik zie dat ook niet als 'boeten' voor de daden van je ex. Het had net zo goed zo kunnen zijn dat je oudste om een andere reden jouw achternaam had gehad, het is allang niet meer standaard dat het altijd de achternaam van de man moet zijn. In dat geval zou je het toch ook niet zien als 'boeten voor de daden van je ex' maar gewoon rekening houden met het feit dat jij nou eenmaal al een kindje hebt en dat dat nou eenmaal invloed heeft op veel keuzes die je maakt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Sorella wo 26 jun 2013 - 22:14

Mijn zus en ik hebben niet dezelfde achternaam maar ik heb me nooit minder verbonden gevoeld met haar ofzo. Ook op school nooit vreemde opmerkingen over gehad.
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Happydobby wo 26 jun 2013 - 22:33

Geen idee wat ik zou doen maar wat fijn dat je weer gelukkig bent in de liefde en dat jullie een kleintje verwachten.
Gefelciteerd!

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Teddyaapje wo 26 jun 2013 - 22:38

Ik zit niet in de situatie dus vind t moeilijk om te bedenken wat ik zou doen maar ik denk dat ik, als ik geen rekening zou houden met mn 'nieuwe' vriend, ik ervoor zou kiezen om de kinderen mijn naam te geven. Hier in het dorp is een vrouw met 5 kinderen van 4 verschillende vaders, ik weet niet hoe het zit met hun achternamen, maar t lijkt me dan wel het handigst om allemaal dezelfde achternaam te hebben. Niet dat ik nu suggereer dat ik of jij 5 kinderen gaan krijgen en dat die allemaal een andere vader zullen hebben smile
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Steep wo 26 jun 2013 - 22:45

Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan je oudste ook niet de naam van je vriend krijgen? Ik nem aan dat je een toekomst met hem ziet en je wellicht zal trouwen of gp in de toekomst? Dan heeft ook iedereen dezelfde naam. Of zit dat wat ingewikkelder in elkaar als dat ik denk?
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Ella wo 26 jun 2013 - 22:50

Steep schreef:Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan je oudste ook niet de naam van je vriend krijgen? Ik nem aan dat je een toekomst met hem ziet en je wellicht zal trouwen of gp in de toekomst? Dan heeft ook iedereen dezelfde naam. Of zit dat wat ingewikkelder in elkaar als dat ik denk?

Dit zat ik ook te bedenken, geen idee of dat mogelijk is.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  Bolleke wo 26 jun 2013 - 22:58

Ja dat kan, je kunt de achternaam aannemen die je wilt. Ik zou dan allebei de kinderen of jouw naam geven, of allebei de naam van je vriend.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096

Bericht  Elodie wo 26 jun 2013 - 23:00

Dat is mogelijk. Maar dan moet haar vriend ook aan een verplichte opvoedtermijn hebben voldaan. En ik ga er vanuit dat het dan nog langer duurt voordat het gewijzigd kan worden.
En als ze gezamenlijk ouderlijk gezag heeft met haar ex, dan mag die ik weigeren. 

Wat wel zo is, je hoeft natuurlijk helemaal niet de officiële naam te gebruiken vaak. Mijn zoon denkt dat hij mijn naam heeft en deze wordt op school, zwemvereniging etc ook gewoon gebruikt. Het is alleen soms lastig bij de apotheek bijvoorbeeld.
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Bericht  PapillonRose wo 26 jun 2013 - 23:00

Ella schreef:
Steep schreef:Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan je oudste ook niet de naam van je vriend krijgen? Ik nem aan dat je een toekomst met hem ziet en je wellicht zal trouwen of gp in de toekomst? Dan heeft ook iedereen dezelfde naam. Of zit dat wat ingewikkelder in elkaar als dat ik denk?

Dit zat ik ook te bedenken, geen idee of dat mogelijk is.
Dat is mogelijk, mits de vriend in het geval van een kind onder de 12 minimaal 5 jaar voor het kind heeft gezorgd. En wanneer de vader van het kind ook gezag heeft, moet deze ook akkoord gaan.

Zo zou in mijn geval om even een voorbeeld te geven, mijn dochtertje de achternaam van mijn vriend kunnen aannemen wanneer hij vijf jaar voor haar gezorgd heeft. Onder de vijf kan het trouwens ook nog niet, dus pas vanaf vijf jaar is dit mogelijk. Hier kan ze dus vanaf haar zevende zijn naam krijgen, dan zijn we vijf jaar samen. Mijn ex heeft haar erkend, maar geen gezag, dus ik zou alleen deze beslissing kunnen nemen. Dit gaan we overigens niet doen denk ik, maar ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden en heb het wel uitgezocht hoe dit zat.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Bericht  Elodie wo 26 jun 2013 - 23:00

Bolleke, heb jij het inmiddels al kunnen regelen?
Elodie
Elodie
Prater
Prater

Bericht  Bolleke wo 26 jun 2013 - 23:03

Elodie schreef:Dat is mogelijk. Maar dan moet haar vriend ook aan een verplichte opvoedtermijn hebben voldaan. En ik ga er vanuit dat het dan nog langer duurt voordat het gewijzigd kan worden.
En als ze gezamenlijk ouderlijk gezag heeft met haar ex, dan mag die ik weigeren. 

Wat wel zo is, je hoeft natuurlijk helemaal niet de officiële naam te gebruiken vaak. Mijn zoon denkt dat hij mijn naam heeft en deze wordt op school, zwemvereniging etc ook gewoon gebruikt. Het is alleen soms lastig bij de apotheek bijvoorbeeld.

Oh ja, dat wist ik van die verzorgingstermijn maar vergeten te melden. Zo gaat het bij mijn zoon ook, je mag een andere achternaam gebruiken bij instanties mits er echt geen contact meer is met de biologische vader. Je mag niet zomaar een andere achternaam gebruiken namelijk. Mijn zoon denkt ook dat hij mijn naam heeft.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: