Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Fibromyalgie zit niet tussen je oren

5 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:56

Chocolate Cookie schreef:Ik geloof niet in dat de pijn die je hebt met stress psychosomatisch is eigenlijk. Het is gewoon het moment dat je lijf je grenzen aangeeft doormiddel van pijn. Althans zo zie ik dat.

Ja zo zie ik dat zelf ook. Maar ik vroeg me af of dat in de medische wereld ook zo wordt gezien.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:57

Marin schreef:
Chocolate Cookie schreef:Ik geloof niet in dat de pijn die je hebt met stress psychosomatisch is eigenlijk. Het is gewoon het moment dat je lijf je grenzen aangeeft doormiddel van pijn. Althans zo zie ik dat.

Ja zo zie ik dat zelf ook. Maar ik vroeg me af of dat in de medische wereld ook zo wordt gezien.
Geen idee. Maar zo is het mij ook wel altijd verteld door behandelaars van bijv. het revalidatiecentrum.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 3:59

Marin schreef:Maar stress kan zich toch ook fysiek uiten? Ik snap nooit dat ze dat dan 'tussen de oren' noemen, want het is toch echt een fysieke uiting (te weten: pijn), ook al is de oorzaak soms stress. Ik merk het ook hoor, dat ik veel vermoeider ben en veel sneller pijn heb als ik gestressed ben. Maar ook al is de oorzaak psychisch, is de pijn dan dus ook psychosomatisch?

ligt er aan hoe je het bekijkt. Ergens wel. Je lichaam is verstoord door de stress en je krijgt dus een lichamelijke reactie. Dat je sneller verstoord raakt heeft dan wel een lichamelijke oorzaak want je bent sneller uit balans. En dat is ook het principe in de westerse geneeskunde willen we alles veel te mechanisch verantwoorden. Als je klachten verergeren door stress heeft dat dus een psychische oorzaak. We denken te veel in belasting en belastbaarheid op het lichamelijke vlak. Terwijl psychische belasting ook belasting is. Maar door een lichamelijke oorzaak reageer je heftiger op psychische belasting. Ja het is een beetje een kip en het ei verhaal voor mijn gevoel.

(neem fibro mensen ook altijd wel serieus maar merk dat er regelmaat een scheefgroei zit in belasting en belastbaarheid)
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 4:04

Dank je voor je uitleg Minx! Het lijkt me ook nogal complex, inderdaad beetje kip & ei verhaal. Zo ervaar ik het zelf ook gewoon in m'n dagelijkse leven. Vandaag ook zo'n dag vol pijn waarbij ik bijna niks doe, terwijl ik wel moet werken, dus ik raak alleen maar gestressed van dat ik achter loop en niks kan doen. Terwijl ik gisteren keihard heb gewerkt en juist super ontspannen 's avonds op de bank zat. Maar resulteert dat harde werken dan in pijn, waardoor ik nu weer stress heb, en dus nóg meer pijn, of andersom? Wat is de verloop? Dat maakt het zo complex. En dat is alleen nog maar merkbare stress. De onzichtbare (weet even het woord niet meer) stress die jij omschreef zal er vast ook nog zitten. Wel interessant om te lezen van je, dank je.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Phileine di 25 jun 2013 - 4:20

Stof schreef:Alleen al acceptatie dat het een 'echte' ziekte is zal veel dingen al makkelijker maken.
Eens, dat zal veel schelen en dan wordt het ook gemakkelijker om het bespreekbaar te maken.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gast di 25 jun 2013 - 20:08

He Marin, ben je dan al officieel gediagnosticeerd dat je het over je reumatoloog hebt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 20:22

Carrie schreef:He Marin, ben je dan al officieel gediagnosticeerd dat je het over je reumatoloog hebt?

Nee daar ga ik nu heen met verwijzing van de internist en huisarts.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gast di 25 jun 2013 - 20:22

Marin schreef:
Carrie schreef:He Marin, ben je dan al officieel gediagnosticeerd dat je het over je reumatoloog hebt?

Nee daar ga ik nu heen met verwijzing van de internist en huisarts.
Oh wat spannend zeg, wanneer verwacht je uitsluitsel te krijgen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 22:14

@marin dat is hoe ik er tegen aan kijk. Er zullen genoeg andere therapeuten en artsen zijn die er heel anders over denken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren - Pagina 2 Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum