Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Fibromyalgie zit niet tussen je oren

5 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:22

Neurowetenschappers hebben de pijnbron bij fibropatiënten gevonden. In schril contrast met vastgeroeste vooroordelen moeten we daarvoor niet gaan zoeken in de hersenen. Miljoenen mensen, waarvan de meerderheid vrouwen, zijn al jaren wanhopig op zoek naar een doeltreffende behandeling. Tot op vandaag dachten veel artsen dat fibromyalgie een imaginaire, puur psychologische aandoening was, maar baanbrekend onderzoek wijst uit dat de ziekte veroorzaakt wordt door een teveel aan zenuwvezels in de bloedvaten.
Letterlijk betekent fibromyalgie 'pijn in bindweefsel en spieren'. Mensen met deze aandoening hebben last van verschillende klachten, heel vaak op hetzelfde moment: pijn, stijfheid, slaapstoornissen, hoofdpijn en darmproblemen. De ziekte behoort tot de meest voorkomende pijnsyndromen. Met dank aan de nieuwe bevindingen kan nu gewerkt worden aan alternatieven op vlak van behandeling. Het ultieme doel is een permanente oplossing te vinden voor de aandoening.

Onderzoek
Amerikaanse neurowetenschappers onderzochten de huid op de handen van mensen die door gebrek aan sensorische zenuwvezels amper reageren op pijnprikkels. Vervolgens deden ze hetzelfde met handen van fibropatiënten. Zo zagen ze een overdreven hoeveelheid van één specifiek type zenuwvezels, genaamd arteriool-venulen (AV).

Tot voor dit onderzoek dachten wetenschappers dat deze vezels alleen verantwoordelijk waren voor het regelen van de doorstroom in de bloedvaten. Nu weten ze echter dat er een rechtstreekse link is tussen deze zenuweindes en de wijdverspreide pijn die patiënten met fibromyalgie voelen. De studie geeft dan ook een verklaring waarom veel mensen met fibro extreem overgevoelige handen en andere delicatie zones (zogenaamde tenderpoints of drukpunten) op het lichaam hebben. Ook verklaart het waarom koud weer de symptomen alleen maar erger maakt.

Baanbrekend
"Deze verstoorde bloedstroom kan perfect de oorzaak zijn van spierpijn en andere pijnprikkels, maar ook van oververmoeidheid", verklaart neurowetenschapper Dr. Frank L. Rice.

Nieuwe behandelingen zijn broodnodig, aangezien de huidige opties zelden het leed van mensen met fibromyalgie echt verzachten. Zo krijgen ze nu allerhande pijnstillers en antidepressiva voorgeschreven of worden ze afgewimpeld met het 'advies': "Slaap en beweeg gewoon een beetje meer".

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1657557/2013/06/24/Pijnbron-van-fibromyalgie-zit-niet-tussen-de-oren.dhtml

-----------------------------------

Ik heb wel eens vaker van deze arts gehoord. Dus naar mijn idee een betrouwbaar bericht. Ik word er toch wel blij van, eindelijk wat duidelijkheid!
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:24

Dank je wel voor dit bericht smile (niet dat jij het onderzoek hebt uitgevoerd haha maar voor het delen van dit bericht). Ik vind het goed nieuws namelijk! Het betekent dat 'we' niet gek zijn. De omschrijving klinkt ook plausibel. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het iets is wat te maken heeft met zenuwen/bloedsomloop/spieren/gewrichten. 
Ik denk ook wel dat dit een betrouwbaar bericht is. N.a.v. jouw artikel ben ik gaan zoeken op meerdere websites, zowel Engels als Nederlands en er staat veel meer over geschreven, het is echt nog heel recent. Ik hoop dat artsen hiermee een stukje verder komen en dat er daardoor een behandeling kan komen!

Hier nog een Amerikaanse bron:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/262132.php
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gast di 25 jun 2013 - 3:25

Hoera!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:26

Oh, ja dat hoop ik ook. Ik overdrijf niet, maar ik zit al een beetje op mijn rozewolk te dromen over 'betere tijden' en wat ik dan allemaal zou kunnen doen. Haha, ach zolang je hoop blijft houden angel
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gast di 25 jun 2013 - 3:28

Alleen al acceptatie dat het een 'echte' ziekte is zal veel dingen al makkelijker maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:29

Hahaha aww CC! sunny Keep the sun shining, right?! cheers

Nee ik vind het echt wel overkomen als een serieuze breakthrough. 

Nu hopen dat ze over twee weken bij m'n reuma-afspraak hier ook al van gehoord hebben. Kan ik dat aankaarten, denk je?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:31

Precies!

Offtopic denk ik: Er is ook een petitie in NL voor erkenning voor fibro. http://www.erken-fibromyalgie.nl/
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:31

Wat ik niet helemaal snap trouwens: Er wordt geschreven over de speciale zenuwvezels als pijnbron, met name in de handpalm. Is dat dan ook de plek waar het echt pijn 'moet' doen? Dus een extreme tenderpoint ofzo?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:32

Marin schreef:Hahaha aww CC! sunny Keep the sun shining, right?! cheers

Nee ik vind het echt wel overkomen als een serieuze breakthrough. 

Nu hopen dat ze over twee weken bij m'n reuma-afspraak hier ook al van gehoord hebben. Kan ik dat aankaarten, denk je?
Ik denk het wel. Ik heb volgende week, meen ik, een afspraak en ga dit denk ik zeker wel even aankaarten (desnoods uitprinten). Heb gelukkig wel een reumatoloog die heel open is etc. smile
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:33

Nee, dat denk ik niet Marin. Ik denk dat dat gewoon hun 'testpunt' is geweest. Want ik herken dat zeer zeker, alleen dan is dat bij mij ooit eens getest bij mijn benen.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:34

Het is mijn eerste afspraak bij de reumatoloog, dus ik vind het een beetje eng om dan direct al met dingen aan te komen, maar anderzijds, anders schiet het ook niet op.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:36

Oh, vandaar! Misschien in je achterhoofd houden. Je kunt het natuurlijk altijd aankaarten. Ff aftasten of hij/zij open is voor allerlei dingen etc.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:37

Ja precies, ik hou het wel in gedachten. Iig bedankt voor het delen! Ik heb het ook op FB gedeeld.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 3:37

Marin schreef:Wat ik niet helemaal snap trouwens: Er wordt geschreven over de speciale zenuwvezels als pijnbron, met name in de handpalm. Is dat dan ook de plek waar het echt pijn 'moet' doen? Dus een extreme tenderpoint ofzo?

ik vermoed dat ze de hand gebruikt hebben omdat daar sowieso al heel wat meer gevoelige vezels zitten. Kijk naar het verschil met bv je bil en met het gevoel scherp/stomp en met je hand.

Blijf wel altijd kritisch met dit soort berichten. Ze hebben nu iets ontdekt maar wie zegt dat het voor iedereen geld. Er zal ook een deel van de patienten zijn die niet die overgevoelige vezels hebben en die nu onder het kopje fybro vallen. Natuurlijk is het frustrerend om niet precies te weten waar je klachten vandaan komen. Maar slaat het niet een beetje door met alles. Want wat als je nou niet die gevoelige vezels blijkt te hebben. Dan ben je iig het stempeltje fybro kwijt maar weet je nog niet wat het is. Daarbij vind ik het wel heel kort door de bocht om te zeggen het zit niet tussen je oren. Het zit idd niet tussen je oren dat geloof ik ook niet maar wat me wel vaak opvalt is dat er met name bij fybro wel een hele grote psychische factor speelt en mensen vaak verergeringen hebben tijdens een periode van stress. Dus in dat opzicht zit het wel weer tussen je oren.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Angela_1986 di 25 jun 2013 - 3:38

:cheering:Toch eigenlijk wel 'n beetje vreemd dat ik blij word van een dergelijke bericht maar ik hoop écht dat dit een doorbraak is in het onderzoek naar FM! Ik kan niet geloven dat het puur psychisch is, zóveel lichamelijke klachten daar moet haast wel een lichamelijk 'defect' aan ten grondslag liggen.

Bedankt voor het delen van dit bericht! Had het nog niet gehoord maar ga het artikel bewaren.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:39

Minx schreef:
Blijf wel altijd kritisch met dit soort berichten. Ze hebben nu iets ontdekt maar wie zegt dat het voor iedereen geld. Er zal ook een deel van de patienten zijn die niet die overgevoelige vezels hebben en die nu onder het kopje fybro vallen. Natuurlijk is het frustrerend om niet precies te weten waar je klachten vandaan komen. Maar slaat het niet een beetje door met alles. Want wat als je nou niet die gevoelige vezels blijkt te hebben. Dan ben je iig het stempeltje fybro kwijt maar weet je nog niet wat het is. Daarbij vind ik het wel heel kort door de bocht om te zeggen het zit niet tussen je oren. Het zit idd niet tussen je oren dat geloof ik ook niet maar wat me wel vaak opvalt is dat er met name bij fybro wel een hele grote psychische factor speelt en mensen vaak verergeringen hebben tijdens een periode van stress. Dus in dat opzicht zit het wel weer tussen je oren.

Ik denk dat het belangrijke aan dit bericht is dat er tenminste één biologisch verklaarbare factor voor is gevonden. Het zal echt niet direct zaligmakend zijn en direct alle antwoorden geven, maar het is een stap verder. Zo moet je het zien, niet als direct totaal verklaarbare reden.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 3:41

maar dan nog is het een vreemd onderzoek als ik het zo lees. Ze vergelijken 2 zieke doelgroepen met elkaar. Waar is de gezonde controlegroep.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:43

Minx, ik denk dat er sowieso weinig ziektes/aandoeningen goed samen gaan met stress.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 3:44

Chocolate Cookie schreef:Minx, ik denk dat er sowieso weinig ziektes/aandoeningen goed samen gaan met stress.

ik weet het wel zeker. stress is een zwaar onderschatte factor in onze samenleving. En stress uit zich veel vaker lichamelijk als dat we toe willen geven.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:46

Minx schreef:maar dan nog is het een vreemd onderzoek als ik het zo lees. Ze vergelijken 2 zieke doelgroepen met elkaar. Waar is de gezonde controlegroep.

Ja, als ik het goed begrijp hebben ze mensen met geen/amper pijnprikkels (door aandoening) vergeleken met mensen met veel pijnprikkels (fibro), maar hoe zit dat bij gezonde mensen inderdaad?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:47

Minx schreef:
Chocolate Cookie schreef:Minx, ik denk dat er sowieso weinig ziektes/aandoeningen goed samen gaan met stress.

ik weet het wel zeker. stress is een zwaar onderschatte factor in onze samenleving. En stress uit zich veel vaker lichamelijk als dat we toe willen geven.
Daarom vind ik het denk ik wat te makkelijk om te zeggen dat het tussen je oren zit. Want stress krijg je ook (meestal) niet zomaar. Of je bent een stresskip natuurlijk haha. Ik merk het inderdaad wel dat als ik stress ervaar kan ik er echt van in mijn bed belanden en vergaan van de pijn.
Maar helaas gebeurt dat ook zonder stress.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:48

Marin schreef:
Minx schreef:maar dan nog is het een vreemd onderzoek als ik het zo lees. Ze vergelijken 2 zieke doelgroepen met elkaar. Waar is de gezonde controlegroep.

Ja, als ik het goed begrijp hebben ze mensen met geen/amper pijnprikkels (door aandoening) vergeleken met mensen met veel pijnprikkels (fibro), maar hoe zit dat bij gezonde mensen inderdaad?
Misschien komt daar ook wel nog een onderzoek naar, of zijn er nog mee bezig? Of wellicht komt dat gedeelte nog naar buiten.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Marin di 25 jun 2013 - 3:50

Maar stress kan zich toch ook fysiek uiten? Ik snap nooit dat ze dat dan 'tussen de oren' noemen, want het is toch echt een fysieke uiting (te weten: pijn), ook al is de oorzaak soms stress. Ik merk het ook hoor, dat ik veel vermoeider ben en veel sneller pijn heb als ik gestressed ben. Maar ook al is de oorzaak psychisch, is de pijn dan dus ook psychosomatisch?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Minx di 25 jun 2013 - 3:54

Zelfs als je denkt geen stress te hebben kun je stress hebben. Klinkt vrij zweverig maar onze hele samenleving is zo verrot geworden dat er heel veel stress is en we dat heel normaal vinden. Alles moet snel, op tijd en je moet heel veel. Zelfs als je geen stress ervaart kun je stress hebben. Er zijn maar weinig mensen die weten waarom ze stress hebben en hier ook goed naar handelen. Er is gewoon veel meer onbewuste stress. Het is alleen heel moeilijk om hier achter te komen. Ik ben er van overtuigd dat als je voor je gevoel geen stress hebt maar het toch verergerd er onbewust toch een stress factor zit. Bijvoorbeeld je bent 2 dagen uit eten geweest en hebt heerlijk ontspannen genoten. Dan kun je in je hoofd geen stressfactor hebben maar kan de voeding als stressfactor gezien worden. En zo zijn er heel veel meer factoren die het lichaam als stressfactor op kan pakken maar die wij niet zo zien.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Chocolate Cookie di 25 jun 2013 - 3:55

Ik geloof niet in dat de pijn die je hebt met stress psychosomatisch is eigenlijk. Het is gewoon het moment dat je lijf je grenzen aangeeft doormiddel van pijn. Althans zo zie ik dat.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Fibromyalgie zit niet tussen je oren Empty Re: Fibromyalgie zit niet tussen je oren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum