RSI zit tussen je oren?
+3
mzcharlotte
Eris
Rovine
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
RSI zit tussen je oren?
Psycholoog of therapeut nodig bij RSI
Gepubliceerd:13 december 2010 13:40
Laatst gewijzigd: -
Beeldschermwerkers die last hebben van RSI-klachten, hebben meer baat bij hulp van een psycholoog of een gedragstherapeut dan bij aangepast meubilair en houdingsoefeningen.
Dat blijkt uit onderzoek van revalidatiearts Marjon van Eijsden, waarop zij vrijdag aan de Universiteit Maastricht promoveert. Volgens Van Eijsden heeft ongeveer 40 procent van de beeldschermwerkers klachten van RSI (Repetetive Strain Injury). Deze werknemers zijn over het algemeen perfectionisten ofwel angstige mensen, die bang zijn voor pijn. Het karakter van de patiënt speelt een grote rol bij het ontstaan van de klachten, aldus de onderzoekster.
RSI heet sinds enkele jaren in medische kringen KANS (Klachten in Arm, Nek, Schouder), maar die afkorting is nog niet zo bekend als de 'oude' naam. De aandoening nam in de jaren negentig van de vorige eeuw een hoge vlucht, toen steeds meer mensen aan het beeldscherm gingen werken. In sommige gevallen zijn RSI-patiënten blijvend arbeidsongeschikt geworden en nog steeds veroorzaakt het fenomeen hoge maatschappelijke kosten, aldus Van Eijsden.
Volgens Van Eijsden en haar mede-onderzoeker, mensendiecktherapeute Ans Samama-Polak, zijn fysiotherapie en houdingsoefeningen zelfs bij beginnende RSI-klachten niet voldoende. De behandelaar moet zo snel mogelijk vaststellen wat voor type een patiënt is. Wie te perfectionistisch is, heeft baat bij begeleiding door een psycholoog en wie angstig is, kan goed geholpen worden met cognitieve gedragstherapie. Dat heeft volgens de onderzoekster meer effect dan veel aandacht voor de pijn zelf.
Van Eijsden vergeleek onder meer een groep werknemers met beginnende klachten met eenzelfde groep, die geen klachten zei te hebben. Het bleek dat de groep met klachten zich al enorme zorgen maakte over de gevolgen, terwijl van de groep zonder klachten 60 procent toch RSI-achtige verschijnselen had. Die groep aanvaardde de pijntjes echter als 'horend bij het werk' en had er geen last van.
Bron: ANP 9 december 2010
----------------------------------------------------------------------------------
Wat vind je hiervan? Ik heb namelijk wel eens last van mijn pols met muizen.
Maar heb niet het idee dat ik nu zo perfectionistisch ben ingesteld
En angstig ben ik al helemaal niet. Ik kan me voorstellen dat dit bericht mensen met RSI klachten best kan kwetsen.
Gepubliceerd:13 december 2010 13:40
Laatst gewijzigd: -
Beeldschermwerkers die last hebben van RSI-klachten, hebben meer baat bij hulp van een psycholoog of een gedragstherapeut dan bij aangepast meubilair en houdingsoefeningen.
Dat blijkt uit onderzoek van revalidatiearts Marjon van Eijsden, waarop zij vrijdag aan de Universiteit Maastricht promoveert. Volgens Van Eijsden heeft ongeveer 40 procent van de beeldschermwerkers klachten van RSI (Repetetive Strain Injury). Deze werknemers zijn over het algemeen perfectionisten ofwel angstige mensen, die bang zijn voor pijn. Het karakter van de patiënt speelt een grote rol bij het ontstaan van de klachten, aldus de onderzoekster.
RSI heet sinds enkele jaren in medische kringen KANS (Klachten in Arm, Nek, Schouder), maar die afkorting is nog niet zo bekend als de 'oude' naam. De aandoening nam in de jaren negentig van de vorige eeuw een hoge vlucht, toen steeds meer mensen aan het beeldscherm gingen werken. In sommige gevallen zijn RSI-patiënten blijvend arbeidsongeschikt geworden en nog steeds veroorzaakt het fenomeen hoge maatschappelijke kosten, aldus Van Eijsden.
Volgens Van Eijsden en haar mede-onderzoeker, mensendiecktherapeute Ans Samama-Polak, zijn fysiotherapie en houdingsoefeningen zelfs bij beginnende RSI-klachten niet voldoende. De behandelaar moet zo snel mogelijk vaststellen wat voor type een patiënt is. Wie te perfectionistisch is, heeft baat bij begeleiding door een psycholoog en wie angstig is, kan goed geholpen worden met cognitieve gedragstherapie. Dat heeft volgens de onderzoekster meer effect dan veel aandacht voor de pijn zelf.
Van Eijsden vergeleek onder meer een groep werknemers met beginnende klachten met eenzelfde groep, die geen klachten zei te hebben. Het bleek dat de groep met klachten zich al enorme zorgen maakte over de gevolgen, terwijl van de groep zonder klachten 60 procent toch RSI-achtige verschijnselen had. Die groep aanvaardde de pijntjes echter als 'horend bij het werk' en had er geen last van.
Bron: ANP 9 december 2010
----------------------------------------------------------------------------------
Wat vind je hiervan? Ik heb namelijk wel eens last van mijn pols met muizen.
Maar heb niet het idee dat ik nu zo perfectionistisch ben ingesteld
En angstig ben ik al helemaal niet. Ik kan me voorstellen dat dit bericht mensen met RSI klachten best kan kwetsen.
Gast- Gast
Re: RSI zit tussen je oren?
Lijkt me dikke onzin. Volgens mij ontstaat het doordat de hulzen om de pezen heen te nauw worden, zoiets kan ook operatief verholpen worden. Correct me if i'm wrong, ik ben geen deskundige en praat nu iets na wat ik maanden geleden op tv zag. Maar ik muis al met links omdat alle kracht rechts aan het verdwijnen was. Als ze het uit mijn hoofd willen praten mogen ze van mij een poging wagen!
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Het karakter van iemand zal bij elke ziekte/aandoening belangrijk zijn in hoe die persoom omgaat met de klachten. Maar om nou te zeggen dat rsi/kans verholpen kan worden door een psycholoog vind ik erg ver gaan.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand die perfectionistisch is ingesteld meer gespannen werkt en daardoor spieren etc. aanspant wat sneller kan leiden tot klachten/rsi.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand die perfectionistisch is ingesteld meer gespannen werkt en daardoor spieren etc. aanspant wat sneller kan leiden tot klachten/rsi.
Laatst aangepast door Eris op ma 13 dec 2010 - 7:23; in totaal 1 keer bewerkt
Eris- Prater
- Aantal berichten : 1286
Punten : 1351
Registratiedatum : 26-11-10
Nou, da's eenvoudig dan. Gaan we allemaal voor ons leven lang aan de placebo!
Ik geloof wel dat negatieve & positieve gedachten symptomen kunnen versterken. Ik wil er echter niet in geloven dat je gedachten een gehele ziektebeeld kunnen opzetten.
Ik geloof wel dat negatieve & positieve gedachten symptomen kunnen versterken. Ik wil er echter niet in geloven dat je gedachten een gehele ziektebeeld kunnen opzetten.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10
40 procent lijkt mij persoonlijk wat veel, maar ik durf er niet echt een uitspraak over te doen, daarvoor weet ik er te weinig van.
Wel heb ik zelf RSI gehad en probeer nu zoveel mogelijk mijn muis met links te doen, aangezien ik het anders zo weer te pakken heb.
Maar die pijn zat echt niet tussen mijn oren.
Ik kon soms gewoon niet slapen van de pijn, zo erg was het. Als dat tussen mijn oren zat, zal ik psychisch wel totaal niet in orde zijn geweest. :cyclops:
Maar er zullen vast genoeg mensen zijn die het wel een makkelijk excuus vinden om niet te hoeven werken. Kan mij voorstellen dat er in zulke situaties wel wordt geconcludeert dat het psychisch is.
Wel heb ik zelf RSI gehad en probeer nu zoveel mogelijk mijn muis met links te doen, aangezien ik het anders zo weer te pakken heb.
Maar die pijn zat echt niet tussen mijn oren.
Ik kon soms gewoon niet slapen van de pijn, zo erg was het. Als dat tussen mijn oren zat, zal ik psychisch wel totaal niet in orde zijn geweest. :cyclops:
Maar er zullen vast genoeg mensen zijn die het wel een makkelijk excuus vinden om niet te hoeven werken. Kan mij voorstellen dat er in zulke situaties wel wordt geconcludeert dat het psychisch is.
Gast- Gast
Coco, er wordt toch ook niet gezegd dat je niet echt pijn hebt als je RSI hebt?
Lotus- Ratel
- Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10
tis maar hoe je het stuk leest. 40% van de beeldschermwerkers... Dat is dus minder dan de helft van de mensen die achter een beeldscherm zitten. Daarbij gaat het om KANS wat dus veel aandoeningen zijn.
En ja het is bekend dat veel klachten ontstaan door psychische klachten hoe klein ook. Moet zeggen dat dit weer een leuk in elkaar gezet stuk is waar veel mensen over vallen omdat er weer gigantisch gegeneraliseerd word. Maar er staat nergens dat iedereen die KANS heeft behoefte heeft aan psychologische hulp. Alleen dat een deel van de patienten dat wel heeft. Iets wat in mijn ogen niets nieuws is.
En ja het is bekend dat veel klachten ontstaan door psychische klachten hoe klein ook. Moet zeggen dat dit weer een leuk in elkaar gezet stuk is waar veel mensen over vallen omdat er weer gigantisch gegeneraliseerd word. Maar er staat nergens dat iedereen die KANS heeft behoefte heeft aan psychologische hulp. Alleen dat een deel van de patienten dat wel heeft. Iets wat in mijn ogen niets nieuws is.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Mijn moeder heeft rsi, en die heeft toen tijdelijk in een bomenkwekerij gewerkt. Nu werkt ze niet meer, en de klachten komen nog steeds
Denk dus niet dat het tussen de oren zit.
Denk dus niet dat het tussen de oren zit.
Gast- Gast
Hmm op zich denk ik dat het juist wel logisch is. Ik ben perfectionistisch en soms angstig, wat resulteert in een enorme verkramping van mijn spieren. Bij mij vooral in mijn nek, maar ik kan mijn hele lijf vastzetten. En spanning in je polsen en armen kan een verband met RSI hebben.
Gast- Gast
Ik denk wel dat je psychische een ziekte of klachten kan beïnvloeden, maar dat RSI psychisch is vind ik dan weer onzin, een vriendin van mij heeft het heel erg, zij is wel perfectionistisch maar niet angstig volgens mij. Ik heb zelf ook klachten en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn en die wil ik liever niet... Maar je merkt echt wel verschil tussen RSI en gewoon nekklachten. Maar er kan wel enigzins een kern van waarheid in zitten, maar zeker niet dat het tussen de oren zit, en het met psychotherapie verholpen kan worden.
Maar in die laatste alinea staat dat anderen ook wel klachten hebben, maar er niet de stempel op zetten. Maar dan hebben zij toch ook gewoon RSI/KANS, of lees ik het nu heel verkeerd.
Maar in die laatste alinea staat dat anderen ook wel klachten hebben, maar er niet de stempel op zetten. Maar dan hebben zij toch ook gewoon RSI/KANS, of lees ik het nu heel verkeerd.
Serena- Kletskop
- Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Serena schreef:Ik denk wel dat je psychische een ziekte of klachten kan beïnvloeden, maar dat RSI psychisch is vind ik dan weer onzin, een vriendin van mij heeft het heel erg, zij is wel perfectionistisch maar niet angstig volgens mij. Ik heb zelf ook klachten en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn en die wil ik liever niet... Maar je merkt echt wel verschil tussen RSI en gewoon nekklachten. Maar er kan wel enigzins een kern van waarheid in zitten, maar zeker niet dat het tussen de oren zit, en het met psychotherapie verholpen kan worden.
Ik bedoel ook niet dat alle mensen met RSI "gewoon" nekklachten hebben hoor. Maar ik kan me wel voorstellen dat je door teveel spanning je spieren overbelast. En als je dat chronisch doet (ik doe dat echt elke dag, mijn spieren teveel aanspannen) dan kan ik me goed voorstellen dat RSI kan veroorzaken. RSI is toch een overbelasting vacn je spieren? Of heb ik dat nou verkeerd.
Gast- Gast
Darcy schreef:Serena schreef:Ik denk wel dat je psychische een ziekte of klachten kan beïnvloeden, maar dat RSI psychisch is vind ik dan weer onzin, een vriendin van mij heeft het heel erg, zij is wel perfectionistisch maar niet angstig volgens mij. Ik heb zelf ook klachten en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn en die wil ik liever niet... Maar je merkt echt wel verschil tussen RSI en gewoon nekklachten. Maar er kan wel enigzins een kern van waarheid in zitten, maar zeker niet dat het tussen de oren zit, en het met psychotherapie verholpen kan worden.
Ik bedoel ook niet dat alle mensen met RSI "gewoon" nekklachten hebben hoor. Maar ik kan me wel voorstellen dat je door teveel spanning je spieren overbelast. En als je dat chronisch doet (ik doe dat echt elke dag, mijn spieren teveel aanspannen) dan kan ik me goed voorstellen dat RSI kan veroorzaken. RSI is toch een overbelasting vacn je spieren? Of heb ik dat nou verkeerd.
Ow ik reageerde gewoon in het algemeen hoor. Maar wat jij verteld, denk ik idd dat je dan wel meer kans hebt om ook andere klachten erbij te krijgen.. maar het hoeft natuurlijk niet ;P
Bij RSI, voor zover ik weet, is het een combinatie van overbelasting en dat dan je zenuwen bekneld gaan zitten, vandaar pijn in hand en arm..
Maar ik hoop voor je dat je daar geen last van hebt.
Ik merk overigens wel bij mezelf, dat als ik denk, ow ik heb nog geen last gehad dat het dan juist weer zeer gaat doen.. en als je er geen aandacht aan besteed, je de beginselen van de klachten niet eens hoeft te merken.
Serena- Kletskop
- Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Ik kan me de reacties hier heel goed voorstellen. Alleen denk ik dat dat door een groot deel door onbekendheid van kans komt. Het was eerder altijd bekend onder de naam rsi wat staat voor repetive strain injury. Die naam word noh steeds veel gebruikt maar blijkt niet te kloppen omdat je de aandoening niet specifiek krijgt door veel herhaaldelijke bewegingen. Daar is de naam KANS voor in de plaats gekomen waar veel meer aandoeninhen onder vallen. Daarom heb ik zo'n hekel aan dit soort artikelen het zaait een hoop verearring en mensen raken er door geraakt. Juist omdat veel mensen zijn die wel iets van de kalchten herkennen en dan min of meer te horen krijgen dat że maar naar een psych moeten. Laat że de echte cijfers nou eens publiceren. Want 40 procent heeeft er in meer of mindere mate last van maar hoeveel van die 40 procent had nou baad bij psychidche hulp dat lees ik nergens terug.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
lijkt mij grote onzin.
ik werk 40 uur op kantoor en ik heb behoorlijk veel rsi(kans)-klachten. ik ben niet erg perfectionistisch, ben niet bang voor pijn of iets dergelijks.
voor ik hier werkte kende ik rsi amper. na een half jaar kreeg ik kleine klachten en heb daar amper bij stilgestaan. het laatste jaar is drama. ik loop bij de fysio, rugpoli, osteopaat, enzo.
het is puur lichamelijk. door het conitue beeldschermwerk raken mijn spieren verkrampt. dit probeert je lichaam te corrigeren waardoor je alleen maar verkrampter gaat werken. dit heeft tot gevolg dat ik continue enorme nek- en schouderklachten heb en uistraling naar arm/hand. veel vervelend. in de weekenden en vakanties heb ik er ook veel last van omdat de klachten al zover gevorderd zijn.
de osteopaat leek iets te helpen, maar de laatste tijd gaat het weer slechter. dusdanig dat ik dit werk niet lang meer ga volhouden.
zoals jullie wel begrijpen kan ik niet zo goed tegen dit artikel, aangezien de klachten mijn leven op dit moment enorm bepalen en ik helemaal geen andere baan wil.
Was het maar psychisch! dan kon ik er wat aan doen!
ik werk 40 uur op kantoor en ik heb behoorlijk veel rsi(kans)-klachten. ik ben niet erg perfectionistisch, ben niet bang voor pijn of iets dergelijks.
voor ik hier werkte kende ik rsi amper. na een half jaar kreeg ik kleine klachten en heb daar amper bij stilgestaan. het laatste jaar is drama. ik loop bij de fysio, rugpoli, osteopaat, enzo.
het is puur lichamelijk. door het conitue beeldschermwerk raken mijn spieren verkrampt. dit probeert je lichaam te corrigeren waardoor je alleen maar verkrampter gaat werken. dit heeft tot gevolg dat ik continue enorme nek- en schouderklachten heb en uistraling naar arm/hand. veel vervelend. in de weekenden en vakanties heb ik er ook veel last van omdat de klachten al zover gevorderd zijn.
de osteopaat leek iets te helpen, maar de laatste tijd gaat het weer slechter. dusdanig dat ik dit werk niet lang meer ga volhouden.
zoals jullie wel begrijpen kan ik niet zo goed tegen dit artikel, aangezien de klachten mijn leven op dit moment enorm bepalen en ik helemaal geen andere baan wil.
Was het maar psychisch! dan kon ik er wat aan doen!
boekenwurm83- Prater
- Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10
Waarom is dat dan onzin? Ik denk dat het voor een déél van de mensen wel kan kloppen, het is alleen toevallig voor jou niet zo. En hoewel ik het heel vervelend voor je vind dat je zo'n last hebt van RSI, vind ik het storend dat je zegt dat het maar beter psychisch kan zijn want dan kon je er wat aan doen. Psychische problemen zijn echt niet per definitie beter op te lossen dan lichamelijke problemen.
Gast- Gast
Darcy schreef:Waarom is dat dan onzin? Ik denk dat het voor een déél van de mensen wel kan kloppen, het is alleen toevallig voor jou niet zo. En hoewel ik het heel vervelend voor je vind dat je zo'n last hebt van RSI, vind ik het storend dat je zegt dat het maar beter psychisch kan zijn want dan kon je er wat aan doen. Psychische problemen zijn echt niet per definitie beter op te lossen dan lichamelijke problemen.
nee snap ik.
ik bedoel ook meer te zeggen dat het voor mij persoonlijk liever psychisch had kunnen zijn. omdat de klachten die ik nu heb lichamelijk zijn en ik alles geprobeerd heb, maar niks helpt. dus dankzij mn klachten kan ik mn baan niet meer volhouden en heb ik geen idee wat ik met mijn toekomst aanmoet.
als het psychisch zou zijn, zou er misschien wel een oplossing voor mij zijn.
was niet mijn bedoeling om psychische klachten te bagatelliseren.
boekenwurm83- Prater
- Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10
Soortgelijke onderwerpen
» Fibromyalgie zit niet tussen je oren
» Oren leed..
» gaatjes in je oren
» Oren stretchen
» Problemen na plaatsen buisje (oren)
» Oren leed..
» gaatjes in je oren