Mijn bevalplan
+24
Parisienne
kwak
Happydobby
Caroow
Lady4
Barbabella
Dora
Linda
Mamsie
Flower_L
Printje
Fiwen
Darius
Manderijn
Catwoman79
Filoria
koNijntje
Susan
lente
L!ND@
Snoes
Slakje
Aagje!
Teddyaapje
28 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Mijn bevalplan
Ik krijg er eerlijk gezegd nogal de kriebels van, en sommige zinnen vind ik idd wat agressief overkomen. Maar als dit voor jou werkt en hoe jij het wil dan vind ik het knap dat je dat zo duidelijk kan verwoorden.
Ik ben zelf heel erg van we zien wel hoe het loopt. Heb voor mijn volgende bevalling wel wat punten dat ik anders zou willen. Maar zoveel eisen..vraag me af of het dan niet heeeel erg tegen valt als het toch net wat anders gaat lopen. Ben je daar niet bang voor ?
Ik ben zelf heel erg van we zien wel hoe het loopt. Heb voor mijn volgende bevalling wel wat punten dat ik anders zou willen. Maar zoveel eisen..vraag me af of het dan niet heeeel erg tegen valt als het toch net wat anders gaat lopen. Ben je daar niet bang voor ?
Barbabella- Prater
- Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10
Hier hetzelfde.Robin_ schreef:Ik heb helemaal niet zo'n injectie gehad? Hoe kan dat? Had dat gemoeten (niet dat ik het had gewild)?
Ze heeft op mijn buik geduwd en dat was het tot zover ik me kan herinneren. De placenta kwam er toen ook al uit.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Linda schreef:Mamsie schreef:Zelf vind ik het plan veel te veel en idd de zinnen zijn wel erg in het negatief. Maar dat vind ik niet zo storend. Ik had gewoon wat korte zinnen met punten die ik graag wilde. Verder besproken met de vk en ze wist prima boe of wat. Op die injectie na want ik wist niet eens dat die bestond. Ze wilde ineens die naald in m'n been zetten, nou dacht t niet.
Dat was bij mijn dochter ook. Ik lag heerlijk te genieten met haar op m'n borst en toen stak die vk zonder pardon een naald in m'n been.
Ik heb me daar heel naar over gevoeld. Ik vind dat echt niet kunnen. Dan waarschuw je toch even van te voren.
Dit keer wilde ik het niet, maar m'n vk zei dat ze dat altijd doen. Gelukkig had ik een vervangende vk en die heeft hem niet gezet. Was nergens voor nodig.
Ja echt belachelijk. Ik lig daar helemaal in de kneuk en een beetje overdonderd zie ik ineens een spuit met naald de lucht in gaan. Ik zei "wat ga jij doen?" Ja zegt ze dat is voor de placenta dan komt hij snel. "Nee hoor, niks daar van die komt vanzelf ook wel."
Zij : Ja maarja als je ineens veel gaat vloeien en en t lang duurt etc. Bla bla bla.
Ik: Nee
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Je hebt er goed over nagedacht en dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de bevalling van de eerste. Ook ik vind je schrijfstijl op sommige punten wat agressief overkomen en vraag me bij bepaalde punten die je hebt benoemd sowieso af of jij daarin het laaste woord hebt én of het (medisch) verantwoord is:
- Als de vliezen spontaan breken en er blijkt sprake van meconium houdend vruchtwater dan wil ik bij vergevorderde ontsluiting en goede harttonen van het kindje de bevalling thuis af maken. Ik vraag me af in hoeverre jij/jullie het laatste woord hier in hebben. Meconiumhoudend vruchtwater wijst er altijd op dat het kindje zich niet meer prettig voelt. Volgens mij neem je onnodig risico door dan toch thuis te willen blijven.
- Ik vraag me af in hoeverre direct huid op huid contact bij een keizersnee mogelijk is. Je wil in principe een normale bevalling, dus wanneer het uitdraait op een ks is dit waarschijnlijk op medische indicatie. Bij jou zal het sowieso lastig worden ivm je houding op de OK-tafel en ook bij je vriend kan dat denk ik niet zomaar, omdat hij ook steriel gekleed staat.
- Heeft elk ziekenhuis donormoedermelk? Op de kraamafdeling waar ik een aantal jaren geleden werkte in ieder geval niet. Wanneer jouw borstvoeding nog niet (voldoende) op gang is, je kindje een te laag bloedsuiker heeft (dat zie je bijvoorbeeld regelmatig bij vrij zware kindjes) en er geen donormelk beschikbaar is, dan zal men toch een alternatief moeten hebben zoals suikerwater.
Misschien is het idee om zulke zaken nog eens bespreekbaar te maken, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
- Als de vliezen spontaan breken en er blijkt sprake van meconium houdend vruchtwater dan wil ik bij vergevorderde ontsluiting en goede harttonen van het kindje de bevalling thuis af maken. Ik vraag me af in hoeverre jij/jullie het laatste woord hier in hebben. Meconiumhoudend vruchtwater wijst er altijd op dat het kindje zich niet meer prettig voelt. Volgens mij neem je onnodig risico door dan toch thuis te willen blijven.
- Ik vraag me af in hoeverre direct huid op huid contact bij een keizersnee mogelijk is. Je wil in principe een normale bevalling, dus wanneer het uitdraait op een ks is dit waarschijnlijk op medische indicatie. Bij jou zal het sowieso lastig worden ivm je houding op de OK-tafel en ook bij je vriend kan dat denk ik niet zomaar, omdat hij ook steriel gekleed staat.
- Heeft elk ziekenhuis donormoedermelk? Op de kraamafdeling waar ik een aantal jaren geleden werkte in ieder geval niet. Wanneer jouw borstvoeding nog niet (voldoende) op gang is, je kindje een te laag bloedsuiker heeft (dat zie je bijvoorbeeld regelmatig bij vrij zware kindjes) en er geen donormelk beschikbaar is, dan zal men toch een alternatief moeten hebben zoals suikerwater.
Misschien is het idee om zulke zaken nog eens bespreekbaar te maken, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Lady, zoon werd na het doorknippen van de navelstreng al even op mijn borst gelegd (bij een ks dus). Niet lang, 2 minuten ofzo. Daarna ging hij met mijn vriend mee om met hem te buidelen.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Filoria schreef:Jeetje wat een negatieve houding Fiwen. Zou de pedagogische ideeën van een kraamhulp niet juist heel waardevol kunnen zijn, omdat ze vaak ervaring heeft met kinderen die net een broertje/zusje hebben gekregen? Daar kan je toch ook voor openstaan?
Ik ben zelf kraamverzorgster
Ik hou me aan de opvoedings regels van het gezin waar ik aan het werk ben... En dat is ook wat van me verwacht wordt vanuit het bedrijf waar ik werk en dat vind ik ook niet meer dan normaal. Wanneer ouders om hulp vragen over hoe ze met een kind om kunnen gaan zal ik mijn visie erover geven maar ook meteen aangeven dat ik geen pedagoog ben maar ze wel kan doorverwijzen als ze daar behoefte aan hebben.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Caroow schreef:Lady, zoon werd na het doorknippen van de navelstreng al even op mijn borst gelegd (bij een ks dus). Niet lang, 2 minuten ofzo. Daarna ging hij met mijn vriend mee om met hem te buidelen.
Wat mooi dat dit kon! Ik ben bij verschillende ks geweest en heb dit nooit meegemaakt. Fijn dat die mogelijkheid er toch is.
Lady4- Ratel
Dat stuk over de keizersnee dat kan niet, als het met spoed gaat word je kindje direct afgenaveld en meegenomen. En in de meeste ziekenhuizen krijg je je kindje even bij je en dan nemen ze je kind en man mee naar de kraam. dan lig jij daar nog zeker een uur inc de recovery. Toen ik op de kraan kwam had mijn zoon al kv en vitk gehad. Als jou kindje zoals die van mij een te laag glucose heeft wachten ze echt niet op jou. Je kindje is namelijk na een keizersnee hun patiënt.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Mijn bevallen bestond maar uit 1 A4 tje. Alles wat ik belangrijk vond stond er op als het ging om thuis bevallen. Als ik naar het ziekenhuis moest had ik alles heel duidelijk aan mijn man verteld hoe ik alles wou hebben.
Ik had het plan met de vk besproken. Toen ik aan het bevallen was heeft de vk mijn plan nog aan de kraamhulp gegeven om door te lezen. Ik vond het heel prettig z'n plan want alles ging hoe ik het graag wou.
Bij de geboorte van D moest mijn man mij helpen douchen en lag D in haar wiegje te huilen en dat wou ik nu echt niet bij J. De kraamhulp heeft mij geholpen met douchen en J lag heerlijk bij mijn man, dit is maar een voorbeeld.
Ik had het plan met de vk besproken. Toen ik aan het bevallen was heeft de vk mijn plan nog aan de kraamhulp gegeven om door te lezen. Ik vond het heel prettig z'n plan want alles ging hoe ik het graag wou.
Bij de geboorte van D moest mijn man mij helpen douchen en lag D in haar wiegje te huilen en dat wou ik nu echt niet bij J. De kraamhulp heeft mij geholpen met douchen en J lag heerlijk bij mijn man, dit is maar een voorbeeld.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
HappyDobby, R werd op de recovery al bij mij gebracht en er kwam ook een verpleger om me te helpen met aanleggen. Of nou ja, hij hielp met R bij mij leggen en hij hapte gelijk goed aan.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
@caroow dat verschild dus per ziekenhuis denk ik.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Bij de geprinte versie van mn bevalplan staan alle 'onderdelen' op hun eigen kleur blaadje. De vk hoeft dus in princiepe alleen t gele blad over de thuis bevalling te lezen. Dat is 1 a4tje.
Donormelk regel ik uiteraard zelf.
Er staan misschien punten op bij bijv. De keizersnede die niet (altijd) mogelijk zijn, maar ik vraag t liever endat t niet gaat, als dat ik achteraf hoor dat als ik t had aangegeven dat ze dat misschien wel hadden kunnen regelen.
En over UP, ik verwacht echt niet dat de kraamhulp dit precies gaat toepassen maar ik heb t erbij gezet zodat ze er vanaf weet. Dat ze weet dat we er een bedoeling mee hebben en geen commentaar geeft oid.
De reden dat ik zo'n uitgebreid bevalplan heb (wat dus wel meevalt als je de onderdelen afhankelijk bekijkt) is omdat er bij mn vorige bevalling best wat dingen fout zijn gegaan door handelen van degene waar ik, net als vele anderen, op vertrouwde dat zij mijn bevalling 'zouden doen'. Er is totaal niet naar mij geluisterd of gekeken en ik bleef maar op hun vertrouwen. Nu heb ik mezelf goed ingelezen over hoe het lichaam werkt en heb ik geleerd dat IK degene ben die de bevalling 'doet' en de hulpverlenders er zijn om in de gaten te houden of het goed gaat en te handelen als dit niet t geval is.
Elke handeling die gedaan wordt zonder medische noodzaak, dus bijv. De oxytocineprik die uit voorzorg wordt gegeven (ik heb t dus niet over wanneer dit nodig is vanwege teveel bloedverlies) verstoort n natuurlijk proces in je lichaam en kan ervoor zorgen dat er een complicatie optreedt waardoor er weer een andere handeling verricht moet worden enz.
Donormelk regel ik uiteraard zelf.
Er staan misschien punten op bij bijv. De keizersnede die niet (altijd) mogelijk zijn, maar ik vraag t liever endat t niet gaat, als dat ik achteraf hoor dat als ik t had aangegeven dat ze dat misschien wel hadden kunnen regelen.
En over UP, ik verwacht echt niet dat de kraamhulp dit precies gaat toepassen maar ik heb t erbij gezet zodat ze er vanaf weet. Dat ze weet dat we er een bedoeling mee hebben en geen commentaar geeft oid.
De reden dat ik zo'n uitgebreid bevalplan heb (wat dus wel meevalt als je de onderdelen afhankelijk bekijkt) is omdat er bij mn vorige bevalling best wat dingen fout zijn gegaan door handelen van degene waar ik, net als vele anderen, op vertrouwde dat zij mijn bevalling 'zouden doen'. Er is totaal niet naar mij geluisterd of gekeken en ik bleef maar op hun vertrouwen. Nu heb ik mezelf goed ingelezen over hoe het lichaam werkt en heb ik geleerd dat IK degene ben die de bevalling 'doet' en de hulpverlenders er zijn om in de gaten te houden of het goed gaat en te handelen als dit niet t geval is.
Elke handeling die gedaan wordt zonder medische noodzaak, dus bijv. De oxytocineprik die uit voorzorg wordt gegeven (ik heb t dus niet over wanneer dit nodig is vanwege teveel bloedverlies) verstoort n natuurlijk proces in je lichaam en kan ervoor zorgen dat er een complicatie optreedt waardoor er weer een andere handeling verricht moet worden enz.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Ik hoop echt voor je dat deze bevalling heel anders gaat verlopen dat je er achteraf met een goed gevoel op terug zult kijken.
Lady4- Ratel
Ik vind het juist mooi dat Teddyaapje zich zo goed verdiept heeft in bevallen, hoe het allemaal in zijn werk gaat, wat er met je lichaam gebeurt en hoe ze een bevalling graag zou meemaken. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat er ingegrepen wordt of dat er andere keuzes gemaakt worden als de VK of gynaecoloog dit nodig acht.
Wat betreft de kraamzorg: ik zou ook van een kraamverzorgster verwachten dat zij zich enigszins aanpast aan het gezin. Ik vind dit eigenlijk wel dat een kraamverzorgster deze kwaliteit moet bezitten.
Wat betreft de kraamzorg: ik zou ook van een kraamverzorgster verwachten dat zij zich enigszins aanpast aan het gezin. Ik vind dit eigenlijk wel dat een kraamverzorgster deze kwaliteit moet bezitten.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Caroow schreef:Lady, zoon werd na het doorknippen van de navelstreng al even op mijn borst gelegd (bij een ks dus). Niet lang, 2 minuten ofzo. Daarna ging hij met mijn vriend mee om met hem te buidelen.
De eerste was hier een spoedsectio. Ik heb haar toen heel ff op mijn borst gehad. Toen werd ze verdet onderzocht en ik naar de uitslaapkamer.
De tweede was een geplande sectio. En na haar geboorte is ze een aantal minuten bij mij weg geweest voor de controles. Daarna is ze bij mij op mijn borst gelegd tijdens het hechten nog. Ze is bij mij gebleven tot we terug gingen naar de kraamafdeling. Dit heeft zo anderhalf uur geduurd. Ik vond dit erg prettig. Hier was het een nieuw protocol.
Jelin- Kletskop
- Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Mooi plan, naar mijn idee wel erg uitgebreid maar je hebt er goed over nagedacht.
Ik had ook een uitgebreid plan bij de laatste. Ik herken veel van je punten. Ik had een afspraak met de assistent vd kinderarts om het te bespreken rond week 30. Ze keurde alles goed behalve de prik niet. Uiteindelijk ben ik met ambulance naar een ander ziekenhuis gebracht, daar bevallen, veelste vroeg en is er nooit naar het plan daar gekeken. Wel is er veel aan mij gevraagd tijdens het algemene praatje met de gyn ter plaatse.
Ik had er bijv ook opstaan dat ik onder geen beding alleen naar het toilet ging. Dat was echt 1 van de hoofdzaken die voor mij echt heel belangrijk waren. Ook wilde ik alleen bv, geen fv of suikerwater. Daar waren ze juist alleen maar enthousiast over( maar zij dronk maar 2ml en ik kolfde op dag 1 ook al 140 ml dat scheelt).
Kraamzorg heb ik niet gehad daar had ik dan ook geen lijst voor. Ik had wel alle punten, systematisch, zonder uitleg in korte zinnen / paar woorden onder elkaar gezet op 1 a4. Erachter alles wel uitgetypt zodat als ze tijd hadden dat konden lezen en anders in 1 oogopslag duidelijk was wat ik wel / niet zou willen.
Ik had ook een uitgebreid plan bij de laatste. Ik herken veel van je punten. Ik had een afspraak met de assistent vd kinderarts om het te bespreken rond week 30. Ze keurde alles goed behalve de prik niet. Uiteindelijk ben ik met ambulance naar een ander ziekenhuis gebracht, daar bevallen, veelste vroeg en is er nooit naar het plan daar gekeken. Wel is er veel aan mij gevraagd tijdens het algemene praatje met de gyn ter plaatse.
Ik had er bijv ook opstaan dat ik onder geen beding alleen naar het toilet ging. Dat was echt 1 van de hoofdzaken die voor mij echt heel belangrijk waren. Ook wilde ik alleen bv, geen fv of suikerwater. Daar waren ze juist alleen maar enthousiast over( maar zij dronk maar 2ml en ik kolfde op dag 1 ook al 140 ml dat scheelt).
Kraamzorg heb ik niet gehad daar had ik dan ook geen lijst voor. Ik had wel alle punten, systematisch, zonder uitleg in korte zinnen / paar woorden onder elkaar gezet op 1 a4. Erachter alles wel uitgetypt zodat als ze tijd hadden dat konden lezen en anders in 1 oogopslag duidelijk was wat ik wel / niet zou willen.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Ik vind sommige dingen door de manier van svhrijven een beetje overkomen als 'hoog van de toren blazen', maar aan de andere kant, als je alles lief en poezelig verpakt komt de boodschap misschien niet over. Maar het zijn nu echt eisen, terwijl je ze ook als wensen kunt verpakken.
Als ik zo iets lees maak ik me wel zorgen over wat als het niet zo gaat, is dan gelijk je hele bevalling verpest en ben je dan vreseljk teleurgesteld?
Ik heb juist heel bewust besloten zo min mogelijk eisen te hebben. Wel wensen, maar verder ging ik heel open de bevalling in. En dat is maat goed ook want ik denk dat van jouw eisenlijst maar weinig was ingewiligd. Dat kón gewoon echt niet!
Ik had ook een aantal wensen, ook ik wilde verticaal bevallen vanwege de voordelen daarvan voor mijn heup. Maar toen puntje bij paaltje kwam kreeg ik mezelf net met veel moeite op dat verfoeide kraambed gehesen en geen haar op mijn hoofd die er tijdens de (opgewekte) weeënstrm aan dacht om er nog af te komen.
Naar de wc gaan, daar heb ik niet eens over gedacht. Ik lag daar met twee infusen en een blaaskatheter.
En daarna aanleggen zat er gewoon niet in. L. Heeft 19 minuten bij me gelegen en was een koud slap popje, die had echt geen kracht om mijn borst te zoeken.
En hoewel ik er van baal dat het zo was als 't was is het enige wat ik volgende keer anders wil (maar dat wilde ik nu ook al) is dat ik zo snel mogelijk weer herenigd wil worden met mijn kind inplaats van pas 8(!) uur later.
Ik snap dat hetingegeven is door je vorige bevalling en het is denk ik goed om het op papier te zetten hoor, maar ik zou dus bang zijn voor teleurstellingen en denk bovendien dat jij en je man ook tijdens de bevalling toch dingen lunnen aangeven.
Als ik zo iets lees maak ik me wel zorgen over wat als het niet zo gaat, is dan gelijk je hele bevalling verpest en ben je dan vreseljk teleurgesteld?
Ik heb juist heel bewust besloten zo min mogelijk eisen te hebben. Wel wensen, maar verder ging ik heel open de bevalling in. En dat is maat goed ook want ik denk dat van jouw eisenlijst maar weinig was ingewiligd. Dat kón gewoon echt niet!
Ik had ook een aantal wensen, ook ik wilde verticaal bevallen vanwege de voordelen daarvan voor mijn heup. Maar toen puntje bij paaltje kwam kreeg ik mezelf net met veel moeite op dat verfoeide kraambed gehesen en geen haar op mijn hoofd die er tijdens de (opgewekte) weeënstrm aan dacht om er nog af te komen.
Naar de wc gaan, daar heb ik niet eens over gedacht. Ik lag daar met twee infusen en een blaaskatheter.
En daarna aanleggen zat er gewoon niet in. L. Heeft 19 minuten bij me gelegen en was een koud slap popje, die had echt geen kracht om mijn borst te zoeken.
En hoewel ik er van baal dat het zo was als 't was is het enige wat ik volgende keer anders wil (maar dat wilde ik nu ook al) is dat ik zo snel mogelijk weer herenigd wil worden met mijn kind inplaats van pas 8(!) uur later.
Ik snap dat hetingegeven is door je vorige bevalling en het is denk ik goed om het op papier te zetten hoor, maar ik zou dus bang zijn voor teleurstellingen en denk bovendien dat jij en je man ook tijdens de bevalling toch dingen lunnen aangeven.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Bij mij heeft het in het zh helaas niet geholpen. Ik vond mijn bevalling verschrikkelijk omdat we wisten dat het ook anders kan.
Printje, ik zou niet weten hoe je de meeste dingen positief moet omschrijven. Bijv. niet bijvoeden of geen spuit dat kun je toch niet anders brengen.
Printje, ik zou niet weten hoe je de meeste dingen positief moet omschrijven. Bijv. niet bijvoeden of geen spuit dat kun je toch niet anders brengen.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Nou ja, ik denk dat sommige dingen best nog wel wat vriendelijker geformuleerd kunnen worden, ik vind bijvoorbeeld 'ik wens niet actief geleid te worden' onaardiger klinken dan 'ik wil niet actief geleid worden'.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Bevalplan.
» Iemand ervaring met een bevalplan?
» bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
» Ik wil morgen mijn tuin kergeren gaan mijn buren schilderen
» Ineens veel zweten op mijn hoofd en in mijn haar..
» Iemand ervaring met een bevalplan?
» bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
» Ik wil morgen mijn tuin kergeren gaan mijn buren schilderen
» Ineens veel zweten op mijn hoofd en in mijn haar..
Pagina 3 van 3
Permissies van dit forum: