bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
+6
Tania
Dora
Printje
Manderijn
Liadan
Teddyaapje
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
Ik ben bezig met mn bevalplan en bedacht me er ook iets over de kraamtijd in te zetten. En dit dan niet alleen over mij en de baby maar bijv. ook over de omgang met T. Hoe kan ik t beste duidelijke, kort en bondig vertellen over UP?
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Re: bevalplan; kraamtijd en omgang met oudste erin verwerken..
Ik zou je geboorteplan zo kort en bondig mogelijk houden, dat blijft beter hangen dan als je er veel uitleg in zet. Ik zou er dus geen uitleg over UP in zetten.
Wij hadden er alleen in staan:
- Onze dochter wordt zoveel mogelijk betrokken bij alles als ze dit wil. We willen haar zoveel mogelijk uitleggen en haar belang gaat voor het belang van kraamvisite.
Wij hadden er alleen in staan:
- Onze dochter wordt zoveel mogelijk betrokken bij alles als ze dit wil. We willen haar zoveel mogelijk uitleggen en haar belang gaat voor het belang van kraamvisite.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb geen idee hoe of wat handig is om in je bevalplan te zetten. Ik ben wel benieuwd of je bij de intake van de kraamzorg hebt aangegeven dat jullie UP opvoeden. Ik kan me namelijk voorstellen dat niet elke kraamhulp er van af weet, en bereid is het zo te doen.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Ik had dit over de kraamtijd. (let niet op de afkortingen, naam van man en dochter moesten eruit).
Kraamtijd
• In de kraamweek
willen wij veel tijd aan elkaar besteden. De eerste week zijn dan
slechts de grootouders en oom’s en tante’s welkom.
• Onze zoon/dochter is zoveel mogelijk bij mij of ML. Wij streven naar zoveel mogelijk huid-op-huidcontact.
•
De baby slaapt in een co-sleeper en zal de kraamweek niet alleen zijn.
We zijn op de hoogte van de richtlijnen voor veilig (samen) slapen.
Wanneer ik rust, zal de baby bij mij zijn.
• De baby huilt niet alleen.
• De baby wordt bij voorkeur opgepakt door mij of ML.
• Er wordt niet gestreefd naar een bepaald schema, ritme of richtlijn.
• We willen alle handelingen en ook de controles met de baby zelf uitvoeren, eventueel op aanwijzing van de kraamhulp.
• Wegen hoeft niet elke dag als de baby hiervan overstuur raakt (moet huilen).
• Temperaturen doen we zelf en alleen als de baby hiervan niet overstuur raakt, tenzij de baby duidelijk verhoging heeft.
• Wij willen graag extra aandacht rondom de voeding, vanwege gewichtsverlies door BV.
• Ik wil de moedercontroles alleen op eigen verzoek.
• Ik geef volledige borstvoeding, de baby krijgt geen speen of fles.
• De borstvoeding verloopt volledig op verzoek, wij vragen alleen adviezen te geven die passen binnen deze overtuiging.
• Mocht borstvoeding niet lukken dan kolf ik melk af.
• De baby krijgt geen fles of speen.
•
DL mag tijdens de kraamweek overal (bij) zijn en wordt overal bij
betrokken. DL mag tijdens de kraamweek bij ons in bed slapen als zij dat
wil. Wij zijn op de hoogte omtrent de richtlijnen over samen slapen.
Hier vond de vrouw die de intake deed zo'n plan erg prettig, bij het lezen raakte ze helemaal geinteresseerd in ons en ging ze zorgen dat we iemand kregen die hierbij zou passen. Beetje jammer dat dit hartstikke mislukt is en we iemand kregen die helemaal níet bij ons paste.
Kraamtijd
• In de kraamweek
willen wij veel tijd aan elkaar besteden. De eerste week zijn dan
slechts de grootouders en oom’s en tante’s welkom.
• Onze zoon/dochter is zoveel mogelijk bij mij of ML. Wij streven naar zoveel mogelijk huid-op-huidcontact.
•
De baby slaapt in een co-sleeper en zal de kraamweek niet alleen zijn.
We zijn op de hoogte van de richtlijnen voor veilig (samen) slapen.
Wanneer ik rust, zal de baby bij mij zijn.
• De baby huilt niet alleen.
• De baby wordt bij voorkeur opgepakt door mij of ML.
• Er wordt niet gestreefd naar een bepaald schema, ritme of richtlijn.
• We willen alle handelingen en ook de controles met de baby zelf uitvoeren, eventueel op aanwijzing van de kraamhulp.
• Wegen hoeft niet elke dag als de baby hiervan overstuur raakt (moet huilen).
• Temperaturen doen we zelf en alleen als de baby hiervan niet overstuur raakt, tenzij de baby duidelijk verhoging heeft.
• Wij willen graag extra aandacht rondom de voeding, vanwege gewichtsverlies door BV.
• Ik wil de moedercontroles alleen op eigen verzoek.
• Ik geef volledige borstvoeding, de baby krijgt geen speen of fles.
• De borstvoeding verloopt volledig op verzoek, wij vragen alleen adviezen te geven die passen binnen deze overtuiging.
• Mocht borstvoeding niet lukken dan kolf ik melk af.
• De baby krijgt geen fles of speen.
•
DL mag tijdens de kraamweek overal (bij) zijn en wordt overal bij
betrokken. DL mag tijdens de kraamweek bij ons in bed slapen als zij dat
wil. Wij zijn op de hoogte omtrent de richtlijnen over samen slapen.
Hier vond de vrouw die de intake deed zo'n plan erg prettig, bij het lezen raakte ze helemaal geinteresseerd in ons en ging ze zorgen dat we iemand kregen die hierbij zou passen. Beetje jammer dat dit hartstikke mislukt is en we iemand kregen die helemaal níet bij ons paste.
Gast- Gast
Ik blijf jouw plan bijzonder vinden Rejoy, dat jij zo over de dingen hebt nagedacht enzo. Bedoel het niet negatief hoor maar vind het toch bijzonder zo plan.
Ik heb nooit een plan gemaakt, ikzelf vond het totaal niet nodig. Ook over R niets gezegd, je bent er toch zelf gewoon bij in de kraamweek? Je kunt op dat moment toch zeggen wat je wel/ niet wil.
Ik heb nooit een plan gemaakt, ikzelf vond het totaal niet nodig. Ook over R niets gezegd, je bent er toch zelf gewoon bij in de kraamweek? Je kunt op dat moment toch zeggen wat je wel/ niet wil.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Ik denk dat je kunt aangeven dat je opvoedt volgens de up-methode en dan op een apart vel uitleggen wat het inhoudt. Dan kan ze dat tussendoor een keer op het gemak doorlezen.
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Printje schreef:Ik blijf jouw plan bijzonder vinden Rejoy, dat jij zo over de dingen hebt nagedacht enzo. Bedoel het niet negatief hoor maar vind het toch bijzonder zo plan.
Ja dat vind ik ook. Je kan toch gewoon aangeven hoe je het wil op het moment dat het gebeurt. Onze kraamverzorgster wilde ook M. wel mee naar beneden nemen als ik ging slapen of haar een flesje geven als ik sliep. Dat wilde ik niet dus zei ik dat gewoon op dat moment en dan was dat ook prima. Het zou voor mijn gevoel erg geforceerd voelen als ik iemand zo'n lijst zou geven.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Wij hadden dit er verder in staan voor de kraamweek:
Kraamweek:
- Het kindje hoeft de eerste dag nog niet in bad, daarna in overleg.
- Mijn man of ik doen het kindje in bad en kleden het zoveel mogelijk zelf aan.
- Ik wil borstvoeding op verzoek geven (dag en nacht), dus niet op schema.
- Tussen 12 en 3 uur willen we geen bezoek.
- We laten het kindje niet huilen.
Maar uiteindelijk hebben we de kraamverzorgster het niet laten lezen, het was een erg fijne kraamverzorgster die sowieso alles in overleg met ons deed en ook alles wat wij deden prima vond.
Kraamweek:
- Het kindje hoeft de eerste dag nog niet in bad, daarna in overleg.
- Mijn man of ik doen het kindje in bad en kleden het zoveel mogelijk zelf aan.
- Ik wil borstvoeding op verzoek geven (dag en nacht), dus niet op schema.
- Tussen 12 en 3 uur willen we geen bezoek.
- We laten het kindje niet huilen.
Maar uiteindelijk hebben we de kraamverzorgster het niet laten lezen, het was een erg fijne kraamverzorgster die sowieso alles in overleg met ons deed en ook alles wat wij deden prima vond.
Liadan- Ratel
Liadan, waarom wilden jullie het kindje niet in bad doen in het begin?
Ik zei het toen ook al tegen jullie maar wat hebben jullie er over nagedacht zeg. Ik heb er echt allemaal niet eens bij stil gestaan allemaal. Ik vind het al snel allemaal prima.
Ik zei het toen ook al tegen jullie maar wat hebben jullie er over nagedacht zeg. Ik heb er echt allemaal niet eens bij stil gestaan allemaal. Ik vind het al snel allemaal prima.
Printje- Lady Post-a-lot
Wij hebben geen bevalplan opgesteld maar vanuit de vk en kraamverzorgster werden de punten van rejoy in grote lijnen uit hun zelf toegepast. Dat vond ik heel fijn, wij hadden echt rust en tijd voor ons 4en. De kraamverzorgster nam alle 'zorgen' om ons heen uit handen door de was te doen en voor eten te zorgen.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Dat is het verschil denk ik, ik hou niet van rust, rusten etc hahaha.
Ik ben in die dingen heel makkelijk, iedereen was gewoon welkom maakt me allemaal niet uit ik vond dat juist gezellig. Wij wilden juist heel graag N meteen showen, nu was het ook meteen al een enorm makkelijk meisje dat ook gewoon van hand tot hand kon en lekker in haar bedje sliep.
Ik ben in die dingen heel makkelijk, iedereen was gewoon welkom maakt me allemaal niet uit ik vond dat juist gezellig. Wij wilden juist heel graag N meteen showen, nu was het ook meteen al een enorm makkelijk meisje dat ook gewoon van hand tot hand kon en lekker in haar bedje sliep.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik was ook niet zo van de rust hoor. Mijn dochter is 24 april geboren en 30 april liep ik op de koninginnedag markt. Het was meer de rust die het gaf dat er niets moest. Bij de eerste moest er direct gebadderd worden, zette de kraamverzorgster de klok omdat hij iedere 3 uur moest eten, werd ik ondertussen verplicht om te ontbijten, douchen, lunchen, slapen, eten koken. De was deed ze alleen voor moeder en kind dus de was stond ik op dag 3 alweer zelf te doen. Ik voelde me net opgejaagd wild. Dat had ik nu niet.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Ow nee dat klinkt idd niet fijn, das idd een ander soort rust als dan waar ik aan dacht. Ik was ook twee dagen na de bevalling weer zelf mee boodschappen doen, maar idd er was wel rust in e zin van doen wat wij wilden en fijn vonden.
Ik was zelf trouwens al aangekleed toen de kraamzorg kwam bij N, zij kwam later omdat het een tweede kindje is en ik hou er niet van om in flodderige kleren rond te lopen haha, dus wanneer zij kwam was ik gedoucht en gewassen, R en N hadden gegeten etc.
Ik was zelf trouwens al aangekleed toen de kraamzorg kwam bij N, zij kwam later omdat het een tweede kindje is en ik hou er niet van om in flodderige kleren rond te lopen haha, dus wanneer zij kwam was ik gedoucht en gewassen, R en N hadden gegeten etc.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik was tijdens de bevalling heel blij met ons plan. De partushulp kreeg 'm bij binnenkomst in de handen gedrukt door de VK, ze heeft 'm helemaal door gelezen en deed 't echt fantastisch, handelde tijdens en na de geboorte helemaal volgens het plan, echt heel fijn. Heel jammer dat we haar niet hadden de rest van de kraamweek, maar één of andere oude takkeheks van de oude stempel.
H.annah is de eerste week ook niet in bad geweest. Een badje is enorm vermoeiend voor een baby, ik had liever dat ze haar energie gebruikte om warm te blijven, te drinken en te groeien. Daarnaast droogt water en zeep het huidje uit. Ze gaat nu nog steeds maar weinig in bad.
Ook was H.annah vanaf het begin heel makkelijk (nog steeds) een raakt(e) ze niet snel overprikkeld. Toch leek het me erg prettig voor een pasgeboren baby om weinig prikkels te hebben en bij een vertrouwd persoon met een vertrouwde geur/stem te zijn.
H.annah is de eerste week ook niet in bad geweest. Een badje is enorm vermoeiend voor een baby, ik had liever dat ze haar energie gebruikte om warm te blijven, te drinken en te groeien. Daarnaast droogt water en zeep het huidje uit. Ze gaat nu nog steeds maar weinig in bad.
Ook was H.annah vanaf het begin heel makkelijk (nog steeds) een raakt(e) ze niet snel overprikkeld. Toch leek het me erg prettig voor een pasgeboren baby om weinig prikkels te hebben en bij een vertrouwd persoon met een vertrouwde geur/stem te zijn.
Gast- Gast
Wij vonden het niet nodig dat hij meteen in bad zou gaan omdat we hem eerst rustig bij wilden laten komen van de bevalling en omdat we het gewoon niet nodig vonden omdat een net geboren baby niet vies is (onze kinderen hadden niet in het vruchtwater gepoept). En K. had al een ontzettend droge huid, een badje maakt dat alleen maar erger.
Liadan- Ratel
Rejoy, dat van dat badje klopte hier wel. N leek wel in een coma voor weet ik veel hoeveel uur na haar badje. We hebben toen idd wel besloten om haar pas s' avonds in bad te doen ipv overdag omdat ze anders dus alleen maar sliep.
N en R gaan nu om de dag in bad of onder de douche. Ze vindt het badje trouwens heerlijk, ze ligt sinds kort echt t spetteren, zo schattig.
N en R gaan nu om de dag in bad of onder de douche. Ze vindt het badje trouwens heerlijk, ze ligt sinds kort echt t spetteren, zo schattig.
Printje- Lady Post-a-lot
Rejoy, ik vroeg me af wat je bedoeld met kraamcontroles op eigen verzoek? Bedoel je hiermee dat je zelf bepaalde op welk tijdstip de controles worden uitgevoerd of dat je het die dag wel/niet wilde? Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid omdat ik zelf werk als kraamverzorgster.
Penélope- Prater
- Aantal berichten : 1022
Punten : 1877
Registratiedatum : 22-11-10
met name op welk moment van de dag. Ik wilde bijv. geen controles doen op het moment dat de baby lekker bloot bij me lag (onze kraamhulp had in haar routine zitten dat de controles om 10.00u gedaan moesten worden, terwijl ik heel vaak op dat tijdstip na het douchen bloot met de baby op mijn buik lag). Ik wilde niet gestoord worden tijdens het cocoonen, op mijn manier had ik daar soms niet de ruimte voor in mijn hoofd. Ik vond de controles zelf wel belangrijk, dus ik heb ze ook wel gedaan/laten doen, maar wel op een tijdstip die ík prettig vond en niet omdat het toevallig zo laat was.
Gast- Gast
@Teddy; ik denk dat het voor de kraamhulp wel handig is te weten wat UP is. Kun je een samenvatting vinden via google? Of iig aangeven bij intake dat je UP doet, misschien hebben ze wel een kh die dat ook doet of er veel vanaf weet.
Offtopic; ik ga ook zo'n plan schrijven, voor het kraambureau! Ik had dezelfde heks als Ekiaam denk ik Ik moest van alles de hele dag en zij moest van alles. Kraamcontroles mocht ze ook niet doen, ik was pas na 10 dgn thuis (niet omdat ik iets had, maar zoon) en ik vond het vervelend dat ze zo eager was naar binnen te koekeloeren. De vk heeft de controles gedaan overigens.
Offtopic; ik ga ook zo'n plan schrijven, voor het kraambureau! Ik had dezelfde heks als Ekiaam denk ik Ik moest van alles de hele dag en zij moest van alles. Kraamcontroles mocht ze ook niet doen, ik was pas na 10 dgn thuis (niet omdat ik iets had, maar zoon) en ik vond het vervelend dat ze zo eager was naar binnen te koekeloeren. De vk heeft de controles gedaan overigens.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Supertalentje, voor het kraambureau hoef je 'm niet te schrijven, zij doen er toch niks mee . Je moet echt geluk hebben met de kraamhulp die je krijgt. Wij hadden pech en troffen een kraamhulp die dus niet bij ons paste
Gast- Gast
Ik lees echt vol verbazing dit topic. Ik lag natuurlijk de eerste dagen in het zkh, maar daar waren ze ook tegen de eerste dag in bad. De kraamverzorgster vertelde later dat ze daar zelf ook geen voorstander van is.
Thuis vroeg de kraamverzorgster ons alles, of ze moest helpen met de bv, of het goed was dat ze bepaalde huishoudelijke dingen ging doen, wanneer ik mijn controle wilde hebben.. Ze was absoluut niet van de klok, baby eet als hij honger heeft en slaapt als hij slaap heeft.
Ik had echt een super kraamverzorgster! Ze belde vandaag nog om te vragen hoe het gaat nu mijn vriend weer aan het werk is. Bij een volgende vragen we haar sowieso weer aan!
Thuis vroeg de kraamverzorgster ons alles, of ze moest helpen met de bv, of het goed was dat ze bepaalde huishoudelijke dingen ging doen, wanneer ik mijn controle wilde hebben.. Ze was absoluut niet van de klok, baby eet als hij honger heeft en slaapt als hij slaap heeft.
Ik had echt een super kraamverzorgster! Ze belde vandaag nog om te vragen hoe het gaat nu mijn vriend weer aan het werk is. Bij een volgende vragen we haar sowieso weer aan!
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Wij hadden ook dezelfde kraamhulp aangevraagd omdat het zo'n heerlijk leuk lief mens is. Paste ook goed bij ons, gewoon een gezellig, geen flauwekul mens die ook heerlijk ewoon kon kletsen over vanalles.
Printje- Lady Post-a-lot
Caarow: dat is echt niet altijd zo hoor! De tweede keer heeft de kraamhulp de vier dagen dat ze er was, vier dagen zitten aandringen dat de baby in bad moest. De baby moest vooral bij haar beneden zijn zodat ik kon slapen en van het kraambureau heb ik later gehoord dat ze heeft zitten klagen dat ze de baby helemaal niet vast mocht houden van ons (wat eigenlijk ook wel klopte, want ik wilde haar eigenlijk niet afgeven aan een kraamhulp die ik niet leuk vond, stonk naar rook en gele nagels had)
Gast- Gast
Rejoy, Voor mij klinkt je verhaal heel logische! Ik overleg altijd met gezin wanneer we de controles doen het liefste heb ik het voor 12:00 uur vanwege rustuurtje. Maar als later is doe ik daar totaal niet moeilijk over! Jammer dat je kraamverzorgster niet aan jullie plan heeft gehouden. Ik vind dat als samen met het gezin een kraamweek bijzonder moet maken. Ik respecteer de wensen en behoeften van het gezin ook al zou ik het zelf anders doen.Maar ik heb collega's die ook volgens de "oude stempel" werken. Ik lees vaker op forum negatieve dingen over de kraamzorg erg jammer vind ik dat!
Penélope- Prater
- Aantal berichten : 1022
Punten : 1877
Registratiedatum : 22-11-10
@Rejoy; Ik heb bij zoon een intake gehad van 2 uur, hoezo geen zin? Maar je hebt gelijk, ik had een hele onaardige vrouw, zelfs de vk had al eerder negatieve verhalen over haar gehoord.
Voor nu heb ik getwijfeld, maar ik weet niet hoe hels de bevalling zal zijn (en ik hoop nog steeds dat een kh verlichting brengt ipv stress). Wel een ander kraambureau gekozen en als ik er na een uur geen zin meer in heb staat ze zo buiten. Mijn verzekering vergoed de eigen bijdrage, dus ze zien maar hoe ze het oplossen
Had je de vorige keer wel een prettige kh?
Voor nu heb ik getwijfeld, maar ik weet niet hoe hels de bevalling zal zijn (en ik hoop nog steeds dat een kh verlichting brengt ipv stress). Wel een ander kraambureau gekozen en als ik er na een uur geen zin meer in heb staat ze zo buiten. Mijn verzekering vergoed de eigen bijdrage, dus ze zien maar hoe ze het oplossen
Had je de vorige keer wel een prettige kh?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Vlees (beleg) verwerken in babyhapjes?
» Bevalplan.
» Omgang met ongewenst kinderloze
» Omgang met andere kinderen
» Mijn bevalplan
» Bevalplan.
» Omgang met ongewenst kinderloze
» Omgang met andere kinderen
» Mijn bevalplan
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: