Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mijn bevalplan

+24
Parisienne
kwak
Happydobby
Caroow
Lady4
Barbabella
Dora
Linda
Mamsie
Flower_L
Printje
Fiwen
Darius
Manderijn
Catwoman79
Filoria
koNijntje
Susan
lente
L!ND@
Snoes
Slakje
Aagje!
Teddyaapje
28 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Mijn bevalplan - Pagina 2 Empty Re: Mijn bevalplan

Bericht  Darius do 30 mei 2013 - 7:51

Ik erger me wel aan het stukje in het begin, je hebt het dan over: 'ik verwacht van jullie verloskundigen....' en 'ik wens....'. Dat vind ik wat hooghartig overkomen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verder gelezen heb, ik vind het een beetje te lang.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:00

Manderijn schreef:Oh ja ik begrijp dat ook wel hoor. Maar ik vraag me af of dat op te lossen is met een bevalplan. Want hoe je het ook wend of keert, je blijft afhankelijk van een ander.

Hoezo? Het is jouw lijf en jouw bevalling. Veel verloskundigen/gynaecologen doen hun handelen/'adviezen' voor alsof je als zwangere geen keuze hebt en maar alles moet slikken en toelaten wat zij zeggen. En dat is niet zo. In alle andere situaties zou je vragen of iemand gek geworden is en eerst zelf nadenken of je iets wel of niet wilt maar in het geval van een zwangerschap en bevalling moet je dat ineens maar allemaal los laten. Terwijl het juist het meest intieme en mooiste moment van je leven kan/moet zijn, en daarom moet je zelf de regie in handen houden en bedenken wat jij wilt. En natuurlijk kun je je daarin laten leiden door wat de verloskundige adviseert maar ook een verloskundige is een mens met eigen gedachtes en gebruiken die kunnen afwijken van jouw mening, en daarom moet je ook kunnen aangeven als je graag iets op een andere manier zou willen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Filoria do 30 mei 2013 - 8:04

'Moet' je zelf de regie in handen houden? Waarom moet dat? Ik heb een prachtige, intieme, rustige bevalling gehad (in het ziekenhuis nog wel) en had totaal geen regie. Die heb ik uit handen gegeven aan mijn lichaam en de verloskundigen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Manderijn do 30 mei 2013 - 8:05

Fiwen schreef:
Manderijn schreef:Oh ja ik begrijp dat ook wel hoor. Maar ik vraag me af of dat op te lossen is met een bevalplan. Want hoe je het ook wend of keert, je blijft afhankelijk van een ander.

Hoezo? Het is jouw lijf en jouw bevalling. Veel verloskundigen/gynaecologen doen hun handelen/'adviezen' voor alsof je als zwangere geen keuze hebt en maar alles moet slikken en toelaten wat zij zeggen. En dat is niet zo. In alle andere situaties zou je vragen of iemand gek geworden is en eerst zelf nadenken of je iets wel of niet wilt maar in het geval van een zwangerschap en bevalling moet je dat ineens maar allemaal los laten. Terwijl het juist het meest intieme en mooiste moment van je leven kan/moet zijn, en daarom moet je zelf de regie in handen houden en bedenken wat jij wilt. En natuurlijk kun je je daarin laten leiden door wat de verloskundige adviseert maar ook een verloskundige is een mens met eigen gedachtes en gebruiken die kunnen afwijken van jouw mening, en daarom moet je ook kunnen aangeven als je graag iets op een andere manier zou willen.

Ik bedoel; je bent afhankelijk van een ander of diegene wel of niet jou bevalplan leest.
Kijk, ik snap dat je een plan schrijft. Ik snap ook wat jij bedoeld. Maar een verloskundige is die dan verplicht jou plan te lezen en te volgen? Want in dat geval vind ik dit een hele lap tekst waarvan ik me afvraag of dat werkt.

Laatst aangepast door Manderijn op do 30 mei 2013 - 8:09; in totaal 1 keer bewerkt

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:07

Filoria schreef:'Moet' je zelf de regie in handen houden? Waarom moet dat? Ik heb een prachtige, intieme, rustige bevalling gehad (in het ziekenhuis nog wel) en had totaal geen regie. Die heb ik uit handen gegeven aan mijn lichaam en de verloskundigen.

niks moet natuurlijk, maar als je dat wel wilt moet dat kunnen en daarin loop je nog steeds meestal tegen een muur van onbegrip aan bij zowel verloskundigen als bij andere vrouwen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Printje do 30 mei 2013 - 8:08

Filoria schreef:Ik heb hetzelfde gevoel als jij Manderijn (dat ze wel weten wat ze doen en dat ik alles maar over me heen laat komen), maar ik kan me wel indenken dat je dat anders voelt als je heel slecht bent begeleid bij een vorige bevalling. Toch vind ik de lijst van Teddyaapje wel heeel uitgebreid.

Ik had hetzelfde, maar ik vind zulke 'plannen' dan ook helemaal niets voor mij. Fijn als jullie het willen maken en dat je er misschien gerust door gesteld wordt, ik had ook meer zoiets van ik zie het wel ze doen maar wat ze moeten doen.
Ik vind het ook een beetje streng klinken sommige dingen. Niet dit niet dit, ik zou het ombuigen in wat aardigere zinnen, maar goed als het voor jou fijn is zo'n plan, ik bedoel het niet aanvallend ofzo maar ik zou er positieve zinnen van maken.

Wel een vraag, waarom niet zo'n injectie? Bij mij is dat volgens mij vrijwel meteen gedaan, waarom ben je daar tegen?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:10

Manderijn schreef:
Ik bedoel; je bent afhankelijk van een ander of diegene wel of niet jou bevalplan leest.

Als een goede verloskundige hebt, bespreekt ze je bevalplan al tijdens je zwangerschap en geeft ze bij overdracht naar het ziekenhuis aan dat haar cliënt een bevalplan heeft en dat het belangrijk is dat er naar gekeken wordt.
Ik zou mijn man de opdracht geven om aan de gynaecoloog/arts-assistent/verloskundige te vragen of ze het bevalplan gelezen hebben omdat ik dat belangrijk vind en zo niet dan mag hij ze kort vertellen wat er in staat.

Ook dat heb je zelf in de hand.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Flower_L do 30 mei 2013 - 8:14

Ik vind er echt goede punten in staan, welke ik zo zou 'gebruiken', maar vind bij sommige punten de toon niet helemaal fijn. " Ik wil niets horen over..." bijvoorbeeld. Ik vind het een beetje agressief klinken, ook al bedoel je het niet zo.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:14

Printje schreef:
Wel een vraag, waarom niet zo'n injectie? Bij mij is dat volgens mij vrijwel meteen gedaan, waarom ben je daar tegen?

Omdat zo'n injectie bij een normale hoeveelheid bloedverlies nagenoeg geen verschil maakt maar je wel een natuurlijk hormonaal proces verstoord, wat onder andere heel belangrijk is bij het op gang komen van de borstvoeding.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Manderijn do 30 mei 2013 - 8:15

Ik zou denk ik dan kort en bondig wat op papier zetten met betrekking tot de bevalling. En dan apart een papier voor de kraamtijd. Misschien dat het dan wat beter de behapstukken is.
En ik vroeg me af; er staan ook dingen in zoals over het oudste kind dat bij je in bed mag slapen als hij dat aangeeft. Voor wie heeft dat dan meerwaarde om te vermelden? Want ik ga er dan vanuit dat dat in de kraamweek voor komt, maar 's nachts is er toch niemand bij je?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  Mamsie do 30 mei 2013 - 8:16

Fiwen schreef:
Printje schreef:

Omdat zo'n injectie bij een normale hoeveelheid bloedverlies nagenoeg geen verschil maakt maar je wel een natuurlijk hormonaal proces verstoord, wat onder andere heel belangrijk is bij het op gang komen van de borstvoeding.

Mee eens, ik heb die ook geweigerd bij mijn 3e. Bij de 1e en 2e was dat sowieso nog niet.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje do 30 mei 2013 - 8:16

Fiwen schreef:
Printje schreef:

Mmm nou ja, ik heb er nog geen sec over nagedacht. Ik heb zelfs twee van die injecties gehad, ze heeft gezegd waarom maar geen idee meer. Ik had maar weinig bloedverlies en de placenta kwam zo dus geen idee waarom. Ik had gelukkig dat bv probleem dan niet misschien had ik het anders wel erg gevonden.

Fiwen; vind jij 'werken' met zo'n plannen fijn of denk je dan pffff?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mamsie do 30 mei 2013 - 8:19

Zelf vind ik het plan veel te veel en idd de zinnen zijn wel erg in het negatief. Maar dat vind ik niet zo storend. Ik had gewoon wat korte zinnen met punten die ik graag wilde. Verder besproken met de vk en ze wist prima boe of wat. Op die injectie na want ik wist niet eens dat die bestond. Ze wilde ineens die naald in m'n been zetten, nou dacht t niet.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:23

@ Printje; Ik werk/studeer (helaas) niet meer als verloskundige. En ik was tijdens mijn stages behoorlijk 'afhankelijk' van mijn begeleiders. Vandaar dat ik ook kan zeggen dat verloskundigen soms echt vreselijk slecht kunnen luisteren en vooral heel goed zijn in hun eigen gang gaan.
Ik vond het niet kunnen om een navelstreng af te klemmen als deze nog klopte terwijl de ouders dat heel duidelijk aangegeven hadden. Maar als mijn begeleider zegt "nu afnavelen" moest ik het doen...

Nu ik niet meer afhankelijk ben van de verloskundigen ben ik een stuk harder geworden en sta ik er ook echt voor de ouders. Ik lees dus altijd een bevalplan en zal er ook alles aan doen om het te laten verlopen zoals de ouders het graag willen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Linda do 30 mei 2013 - 8:24

Mamsie schreef:Zelf vind ik het plan veel te veel en idd de zinnen zijn wel erg in het negatief. Maar dat vind ik niet zo storend. Ik had gewoon wat korte zinnen met punten die ik graag wilde. Verder besproken met de vk en ze wist prima boe of wat. Op die injectie na want ik wist niet eens dat die bestond. Ze wilde ineens die naald in m'n been zetten, nou dacht t niet.

Dat was bij mijn dochter ook. Ik lag heerlijk te genieten met haar op m'n borst en toen stak die vk zonder pardon een naald in m'n been. :shock:
Ik heb me daar heel naar over gevoeld. Ik vind dat echt niet kunnen. Dan waarschuw je toch even van te voren.

Dit keer wilde ik het niet, maar m'n vk zei dat ze dat altijd doen. Gelukkig had ik een vervangende vk en die heeft hem niet gezet. Was nergens voor nodig.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Filoria do 30 mei 2013 - 8:25

Ik word er rustig van als iemand anders de regie heeft, worden jullie er dan juist rustig van als je zelf de regie hebt? Dat kan natuurlijk. Wat ik me trouwens afvraag als ik dat lees over UP: als je al wil dat je kraamhulp (die er maar een week is) volgens UP werkt, hoe ga je dan straks je kind met een gerust hart achterlaten op een basisschool? Of bij een sportclub, muziekles etc? Ga je elke volwassene die met je kind te maken krijgt instrueren over hoe hij/zij jouw kind moet aanspreken?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Manderijn do 30 mei 2013 - 8:26

Filoria schreef:Ik word er rustig van als iemand anders de regie heeft, worden jullie er dan juist rustig van als je zelf de regie hebt? Dat kan natuurlijk. Wat ik me trouwens afvraag als ik dat lees over UP: als je al wil dat je kraamhulp (die er maar een week is) volgens UP werkt, hoe ga je dan straks je kind met een gerust hart achterlaten op een basisschool? Of bij een sportclub, muziekles etc? Ga je elke volwassene die met je kimd te maken krijgt instrueren over hoe hij/zij jouw kind moet aanspreken?

Of hoe vind je een kraamhulp die helemaal mee kan en wil gaan in UP? Ik had de tweede keer echt een topwijf in huis, en dat hebben we echt goed getroffen, maar wel een vrouw met haar eigen stijl.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  Linda do 30 mei 2013 - 8:27

Ik vind het trouwens ook veel te uitgebreid. Ik zou het echt inkorten. Gewoon de meest belangrijke dingen er in zetten.

Ik heb zelf geen bevalplan gemaakt. Ik wilde het gewoon laten verlopen zoals het zou lopen. Ik was ook voldoende helder om iets aan te geven. Als ik niet meer helder was geweest, dan was het maar goed dat ze mij niets meer lieten bepalen, want daar ben ik dan niet meer toe in staat. Maar misschien denk ik wel te simpel over bevallen.

Laatst aangepast door Linda op do 30 mei 2013 - 8:27; in totaal 1 keer bewerkt

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Printje do 30 mei 2013 - 8:27

Fiwen schreef:@ Printje; Ik werk/studeer (helaas) niet meer als verloskundige. En ik was tijdens mijn stages behoorlijk 'afhankelijk' van mijn begeleiders. Vandaar dat ik ook kan zeggen dat verloskundigen soms echt vreselijk slecht kunnen luisteren en vooral heel goed zijn in hun eigen gang gaan.
Ik vond het niet kunnen om een navelstreng af te klemmen als deze nog klopte terwijl de ouders dat heel duidelijk aangegeven hadden. Maar als mijn begeleider zegt "nu afnavelen" moest ik het doen...

Nu ik niet meer afhankelijk ben van de verloskundigen ben ik een stuk harder geworden en sta ik er ook echt voor de ouders. Ik lees dus altijd een bevalplan en zal er ook alles aan doen om het te laten verlopen zoals de ouders het graag willen.

Oke, jij kunt idd natuurlijk heel goed vergelijken. Ik had twee keer hele lieve en fijne vk's waar ik ook echt een klik mee had en die ik helemaal vertrouwde. Ik vind dat ook niet kunnen hoor als ouders zoiets aangeven maar ik had natuurlijk helemaal niets aangegeven wat ik wel/niet wilde. ( ja mijn enige wens, kind eruit;) )

Ik vraag me alleen dus af hoe reëel zoveel eisen in zo'n plan zijn. Sommige dingen denk ik, ja ieder zijn ding en ieder zijn visie dus daar moeten ze rekening mee houden maar sommige dingen horen er toch ook gewoon bij zeg maar.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 30 mei 2013 - 8:29

Mamsie schreef:Zelf vind ik het plan veel te veel en idd de zinnen zijn wel erg in het negatief. Maar dat vind ik niet zo storend. Ik had gewoon wat korte zinnen met punten die ik graag wilde. Verder besproken met de vk en ze wist prima boe of wat. Op die injectie na want ik wist niet eens dat die bestond. Ze wilde ineens die naald in m'n been zetten, nou dacht t niet.

Ik kan me van R ook geen prik herinneren dus het was bij N al gedaan voor ik het eigenlijk wist.

Ik let misschien meer op die zinnen omdat ik vanuit school ( en thuis ook) altijd die zinnen met 'niet dit, niet dat' probeer te vermijden. Ze zijn zo makkelijk om te buigen naar wat positievere zinnen zeg maar, klinkt ook meteen een stuk aardiger.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 30 mei 2013 - 8:30

Ik heb helemaal niet zo'n injectie gehad? Hoe kan dat? Had dat gemoeten (niet dat ik het had gewild)?

Ze heeft op mijn buik geduwd en dat was het tot zover ik me kan herinneren. De placenta kwam er toen ook al uit.

Gast
Gast

Bericht  Fiwen do 30 mei 2013 - 8:30

Filoria schreef:Ik word er rustig van als iemand anders de regie heeft, worden jullie er dan juist rustig van als je zelf de regie hebt? Dat kan natuurlijk. Wat ik me trouwens afvraag als ik dat lees over UP: als je al wil dat je kraamhulp (die er maar een week is) volgens UP werkt, hoe ga je dan straks je kind met een gerust hart achterlaten op een basisschool? Of bij een sportclub, muziekles etc? Ga je elke volwassene die met je kind te maken krijgt instrueren over hoe hij/zij jouw kind moet aanspreken?

Maar een kraamverzorgster is in jouw huis en dat is ook het huis van jouw kind dus daar gelden jouw regels met betrekking tot opvoeding en daar heeft iedereen die bij jouw thuis komt zich aan te houden (dus ook de kraamverzorgster). Ik vind het trouwens sowieso niet de taak van de kraamverzorgster om een kind te corrigeren maar dat is een andere discussie.

En een kraamverzorgster die niet mee wil gaan in onze manier van opvoeden of alleen maar commentaar geeft... Die kan vertrekken.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Bericht  Dora do 30 mei 2013 - 8:34

Ik weet niet meer wie het vroeg mbt of verloskundige het plan wel lezen: bij mij wel. Er werd zo veel mogelijk rekening gehouden met mijn wensen. Ik kan beter zeggen; alles verliep zoals ik hoopte/in plan vermeld had.
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121

Bericht  Manderijn do 30 mei 2013 - 8:38

Dora schreef:Ik weet niet meer wie het vroeg mbt of verloskundige het plan wel lezen: bij mij wel. Er werd zo veel mogelijk rekening gehouden met mijn wensen. Ik kan beter zeggen; alles verliep zoals ik hoopte/in plan vermeld had.

Dat vroeg ik! Leuk om te lezen dat het voor hou heeft gewerkt!

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  Filoria do 30 mei 2013 - 8:43

Jeetje wat een negatieve houding Fiwen. Zou de pedagogische ideeën van een kraamhulp niet juist heel waardevol kunnen zijn, omdat ze vaak ervaring heeft met kinderen die net een broertje/zusje hebben gekregen? Daar kan je toch ook voor openstaan?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud